Jagged Alliance Flashback - Paha saa joukkorahoituksen

aa_game 2014-11-08 23-41-46-64

Palkkasotureiden keikan rahoitus Kickstarterilla, kas siinäpä nykyaikainen konsepti!

Viime aikoina on useita vanhoja peliklassikoita kaivettu haudoistaan ja onnistuneesti herätetty nykyaikaan. Ikävä kyllä ylösnousemus on taika, joka toimii rahalla.

Kun Jagged Alliancen kaltainen messiaspeli heiluttaa kerjäyskuppiaan,  se täyttyy rahasta reunoja myöten. Eikö?

 

Pakollista historiaa

Jagged Alliance, kas siinä taas peli jota painaa raskas historian painolasti. Jagged Alliance 2 (Pelit xxxxxxxxx/99, 93p)  on alkuperäisen UFOn (X-COMin) kanssa niitä jumalpelejä, joiden saappaisiin on paha astua.

Peli kertoo palkkasotureista, jota vapauttavat Arulcoa pahan kuningatar Deidrannan ikeestä. Jagged Alliance 2 on pelimekaniikaltaan erinomainen vuoropohjainen taktiikkapeli, mutta se ei ole sen kestosuosion salaisuus.

Kyse on persoonallisuudesta: ei vain siitä että joka palkkiksella on omat iskulauseensa, vaan siitä, että osalla on omat oikkunsa, eikä osa esimerkiksi tule keskenään toimeen. Myös Deidranna tulee tarpeeksi tutuksi, jotta hänen syrjäyttämisestään välittää. Arulcossa itsessään on myös ylimääräistä löydettävää ja keksittävää.

Pelissä kaikki ainekset ovat juuri oikeassa suhteessa, että syntyy oudon maaginen kombinaatio. Jo perus-Jagged on vaikea ylittää, mutta sen lähdekoodin vapautuessa syntyi edelleen kehittyvä 1.13-modi, joka vetää pelin ihan uusiin sfääreihin, paitsi grafiikaltaan.

Kopiokissalaumasta yksikään ei ole onnistunut vangitsemaan JA2:n magiaa. Nyt sitä yrittää Space Hulkilla debytoinut Full Control, ihan oikean Jagged-lisenssin kanssa. Rahoitus haettiin meiltä pelaajilta. Vaikka vetoapuna oli peliklassikko, Kickstarter-kamppis tuotti vain vajaat 400 kilotaalaa, mikä riitti tavoitteisiin, mutta oikeasti siinä pitäisi olla vähintään ykkönen edessä.

Ei varmaan tullut takkia, mutta tuliko edes hyvät luotiliivit?

Yksi saaren monista suomalaisista.

 

Rahalla saa

Pieni budjetti näkyy jo tehtävän kohteessa: pahan  Prinssin piinaama San Hermanos ei ole mikään maailman isoin saarivaltakunta.  Se on kyllä jaettu oikeaoppisesti sektoreihin, mutta niitä on vähän ja ne ovat kovin pieniä. Oudointa on, ettei taistelusta saa vetäytyä.

Kromia on karsittu, mutta Full Control on yrittänyt saada oleelliset osat mukaan. Pelaaja luo itselleen alter palkkiksen, ja peli alkaa heti peruspyssyn kanssa maahansyöksyneen kopterin lähellä. Vihje: kun harjoittelusektori on putsattu, muista palkata palkkiksia strategisen kartan alareunasta löytyvällä nappulalla!

Full Controllilla on ihan oikea Jagged Alliance -lisenssi, joten palkattavissa on paljon tuttuja nimiä. Se on aina plussaa. Todella tylsästi tilaussotilaat teleportataan suoraan viereeni.

Puhdistin seuraavan sektorin, ja ammukseni olivat melkein loppu. Kun minua kuularuiskulla suolanneen vihollisen jäämistöstä löytyi vain energiapatukka, kirosin niin että kiille irtosi ja omin pikku kätöseni modasin tiedostoa ItemGroup.json. Sen jälkeen viholliset jättivät aina jälkeensä niin aseensa kun ammuksensa. Tämä sama juttuhan riivasi jo originaali-Jaggedia ja korjattiin 1.13-modissa.

Sitten peli sujuikin jo jouhevammin. Valtasin sektoreita saadakseni tuloja henkilöstömenojen kattamiseen, koulutin militiaa, korjasin aseita ja paikkasin haavoja. Palkkikset parantavat taitojaan tekemällä ja tienaavat kokemusta taistelussa.

Saaren asukkaat on muuten nimetty avokätisten tukjoiden mukaan, ja suomalaisia saarella asuukin varsin paljon. Muutama saaren asukkaista tarjoaa sivutehtäviä. Muuten mitään ylimääräistä löydettävää San Hermanosissa ei juuri ole, ja esimerkiksi kentistä löydettävää irtokamaa on surkean vähän.

 

Rock around the Glock 9mm

Jagged-yhteisöstä osa on anaaleja asehulluja, joiden custom-Jaggedeissa joka ase vaatii oikeat ammukset. Heille Flashback ei maistu yhtään. Aseilla on väärät nimet, eikä niihin saa pultattua tavaraa kiinni. Edes äänenvaimenninta.

Taistelussa Flashback enimmäkseen onnistuu.  Systeemi lainaa uutta XCOMia, eli perustuu koko- ja puolisuojan takaa räiskimiselle.  Oikeaoppisesti luodin voi suunnata jalkoihin, keskiruumiiseen tai päähän, ja uhraamalla toimintapisteitä saa tarkkuutta parannettua. Palkkis osaa mennä kyykkyyn tai maahan, mutta ei kiivetä katolle tai kavuta aidan yli.

Lukuunottamatta sitä, että tekoälyn komentamat viholliset tekevät välillä tosi outoja juttua, kuten juoksevat suoraan eteeni hillumaan, Jagged on ihan kelvollinen vuoropohjainen taktiikkapeli. Ikävä kyllä Noblesse Oblige, eikä siitä ole vielä manttelinperijäksi.

aa_game 2014-11-08 00-39-54-61

Jagged Alliance Cashback?

Kokonaisuutena Jagged Alliance Flashback on hyvä lähtökohta, mutta selkeästi täysin  keskenjäänyt peli. Vain varsinainen taistelu on ihan hyvässä kuosissa, vaikka siitäkin puuttuu paljon tuttuja juttuja, mutta muuten on koko ajan sellainen tunne että rahat ovat loppuneet kesken.

Palkkiksilla on aivan liian vähän kommentteja, selkeästi näkyviä luonteenpiirteitä tai tapahtumiin reagointia, Prinssi jää vihollisena tasan nimen tasolle, kaikkea sellaista.

Flashbackilla on kuitenkin yksi suuri etu, nimittäin se Jaggedin fanikunta. Jagged-modaajien sivusto Bear’s Pit ainakin aikoo yrittää runnoa Flashbackia jaggedimpaan kuntoon, ja ilmeisesti Flashback on modattavaaksi suunniteltu, joten saa nähdä. En minä henkeäni pidätä.

Toisaalta Full Controlkin voi yllättää. Lautapelille uskollinen käännös Space Hulkista oli hemmetin hyvä, mutta normipelaajalla oli ongelmia ymmärtää sen noppalogiikkaa ja “puuttuvia juttuja”. Niinpä Full Control teki pelistä upouuden pelistetyn näkemyksen, Ascensionin, ja pelaajat hyrisevät onnea.

Myös Jaggedissa on perustyö tehty, joten voi olla että Ivan, Buzz, Lynx ja muut palaavat voitokkaassa yllätyshyökkäyksessä.

 

Nnirvi

 

Jagged Alliance Flashback

Full Control

PC, saatavilla Mac, Linux

Minimi: Intel i3/4 4 Gt RAM, Intel 4400 tai AMD HD 6670

Suositus: Intel i5/ 8 Gt RAM, GeForce 600

Testattu: PC

Moninpeli: ei

Ikäraja:

 

Jagged Alliance nousee haudastaan mutta luurankona.

75