Jagged Alliancen perintö - Paha saa poikasia

Jagged-aloitus

Pelissä on pakko olla jotain, jos sen pelihahmoista puhutaan kuin oikeista ihmisistä. Vieläpä rakkaudella, mikä on sikäli outoa, että ne hahmot ovat raakoja palkkasotureita.

Sir-Tech Canadan, tarkemmin pariskunta Ian ja Linda Currien, vuonna 1999 julkaisema Jagged Alliance 2 on pelihistorian suuria nimiä. Se on sekoitus toimivaa joukkuetason taktista taistelua peliherkuttelijoiden iloksi vuoropohjaisena, yhdistettynä vapaamuotoiseen kampanjaan täynnä herkullisia yksityiskohtia, päämääränä banaanitasavalta Arulcon vapauttaminen.

Kuollut muttei kuopattu

Jagged Alliance 2 myi korkeintaan kohtalaisesti, mutta Sir-Techillä oli Chris Camfieldin johdolla Jagged Alliance 3 jo tulilla. Ikävä kyllä firma kaatui vuonna 2001, ja tekijät ovat hajaantuneet ympäri pelialaa.

Oikeudet Jagged Allianceen osti kanadalainen Strategy First. Sarjan fanit taas tekivät peliin muutamankin modin, joista osaa myytiin ihan kaupallisesti.

Pelit-lehdessä 4/2004 julkaistu Jagged-historiikki päättyi erittäin jännittävään cliffhangeriin. Strategy First oli päästänyt Jagged 2:n lähdekoodin vapaaksi, ja ilmoittanut, että Jagged Alliance 3 oli tuotannossa.

Mitä tapahtui?

Vapaus kannattaa

Lähdekoodin vapauttaminen tuotti nopeasti hedelmää. Kesällä 2005 julkaistiin ensimmäinen versio modista, joka paitsi herätti Jagged 2:n henkiin, paransi parasta. Vähemmän vetävällä nimellä rasitettu Mod v1.13 lisäsi peliin kunnon resoluution (jossa antiikkigrafiikkakin näyttää paremmalta), tukun todella hyviä uudistuksia, kuten oikeasti tippuvat varusteet, ja rutkasti parannusta tekoälyyn. Pinnan alla se muutti pelin dataa helpommin modattavaksi.

Uusimpia 1.13:n kehityssuuntia ovat uusi näppärä inventaario, sekä aikansa märkä uni, moninpeli Jagged Alliance 2:een, joka on kyllä vielä kovin vaiheessa. Koska Jagged Alliance 2 ei käyttänyt 3D-grafiikkaa vaan ajatonta sprite-grafiikkaa, Mod v1.13 antaa pelille käytännössä ruiskeen ikuista elämää.

Muutenkin Jagged pysyy tapetilla kuin aivastus. Nintendo DS:lle on luvattu vuoden 1994 alkuperäispeliin pohjautuva Jagged Alliance, jonka kehittää Strategy Firstin piikkiin Cypron Studios. Lisäksi peliin on myyty elokuvaoikeudet, eikä edes Uwelle.

ja2_113

KolmonenDee vai kolmonen?

Jagged Alliance 2 on siis hengissä ja voi paksusti, mutta entäpä se Jagged Alliance 3? Sir-Techin JA3 oli edennyt moninpelibetaversioon asti, mutta Strategy First Interactive (SFI) aloitti puhtaalta pöydältä. Se ulkoisti tuotannon Venäjälle, vuoropohjaisen pelaamisen vahvaan linnakkeeseen. Strategylla oli jo vanhastaan siteitä paikalliseen Game Factory Interactiveen (GFI).

Kesäkuussa 2004 Stragegy First ilmoitti, että ensin ilmestyy välipalapeliksi Jagged Alliance 3D. Alkuperäissuunnitelman mukaan peli olisi Jagged Alliance 2, mutta 3D-pelimoottorilla. Myöhemmin tulisi oikea jatko-osa, Jagged Alliance 3. Pelit tekisi venäläisen Game Factory Interactiven alaisuudessa venäläinen kehitystiimi MiST Land South.

Tiimi oli jo julkaissut pelin Cops 2170 ja työn alla oleva joukkuetason taktiikkapeli ALFA: Antiterror tarjosi melko valmiin moottoriratkaisun uusiin Jaggedeihin. Niinpä jo 2004 pelistä nähtiin alustavia ruutuja.

Ikävä kyllä yhteistyökumppaneilla oli asioista aivan eri näkemys. Strategy First toi liittoon oikeudet materiaaliin ja oman visionsa, joten sillä oli suuria ja kunnianhimoisia suunnitelmia. GFI kustansi kehitystyön, joten se halusi yksinkertaisesti tehdä JA3D:n nopeasti ja halvalla. Niinpä kahden vuoden ajan pelin ominaisuudet vaihtelivat haastattelusta toiseen, vain 3D-grafiikka pysyi yhteisenä nimittäjänä. Idea JA2-kloonista hylättiin ja Strategy hyväksyi pelin sijoittumisen Afrikkaan.

[caption id="attachment_15298" align="aligncenter" width="480"]June 2004 ensimmäinen screenshot June 2004 ensimmäinen screenshot[/caption]

 

Yksinkertaisimmillaan JA3D koostui sarjasta tehtäviä, monimutkaisimmillaan siinä piti olla hyvin hiekkalaatikkomainen kampanja monine eri osapuolineen ja mikronysväyksen kanssa. Pelimekaniikka aloitti vuoropohjaisena, mutta toukokuusssa 2005 MiST Land ilmoitti käyttävänsä pausetettavaa tosiaikaa. Ikävästi yllättynyt Strategy First käytti veto-oikeuttaan, mikä entisestään lisäsi idän ja lännen skismaa.

Niinpä kesällä 2005 GFI kertoi, että MiST Land tekee Jaggedin rinnalla myös tosiaikaista palkkikset Afrikassa -peliä nimeltään African Alliance, joka ei mitenkään liity Jagged Allianceen, ehei.

Syyskuussa 2005 Strategy First otti GFI:ltä pois oikeudet Jagged Alliance 3:een, mutta venäläiset jatkoivat työtä JA3D:n kanssa. E3:ssa näytetty varhainen beta sai jopa melko suopean vastaanoton alan miehiltä. Vajaan vuoden verran sopusointu vallitsi.

 

2_ja3d_muinainen

Haaveet kaatuu

Juuri kun Onni hymyili, se sai pääosuman. Elokuussa 2006 GFI hajoitti MiST Land Southin ja yhdisti sen itseensä. Syyskuussa 2006 Strategy First ilmoitti että sopimus GFI:n kanssa on purettu kokonaan. Sillä ei ole oikeutta julkaista, levittää, lisensoida tai kehittää yhtään Jagged Alliance -peliä tai niitä muistuttavia tuotteita.

Oikeita syitä ei tiedetä. GFI väittää, ettei Strategy Firstillä enää ollut aikomustakaan julkaista Jagged Alliance 3D:tä. SFI:n itsensä mukaan JA3D oli vielä täysin osina eikä olisi ehtinyt ajoissa sovittuun julkaisuun, joka olettavasti oli loppuvuosi 2006.

Jagged Alliance 3D muutti nimensä saman tien muotoon JAZZ: Hired Guns ja työ jatkui. Hyvää osviittaa idän ja lännen väleistä antaa GFI:n tiedote, jonka mukaan: "Muutama rajoitus, jotka estivät peliä saavuttamasta täyttä potentiaaliaan, on poistettu. Viimeiset kuusi kuukautta olemme paiskineet töitä ilman ärsyttävää ja tarpeetonta huomiota länsimaisen julkaisijan taholta."

Loppu hyvin, kaikki hyvin, sillä JAZZ julkaistiin nimellä Hired Guns: The Jagged Edge. Venäjällä jo 2007, lännessä keväällä 2008, mutta vain Saksassa ja Puolassa. Voi olettaa, että englanninkielisen version peikkona on pelko oikeusjutusta Strategy Firstin kanssa. Yllättäen Hired Guns onkin täysverinen Jagged-klooni aina vuoropohjaisuutta myöten.

Kolmonen hiljaisessa myrskyssä

Myös Jagged Alliance 3:n henki pihisee. Joulukuussa 2006 Strategy First ilmoitti, että pelin tekevät venäläiset kehitystiimit Akella ja F3games, joista jälkimmäisessä on paljon edesmenneen Nivalin jäseniä. Jagged 3 käyttää Silent Stormin moottoria, ja kun Silent Storm sattuu olemaan viime vuosien parhaita joukkuetaktiikkapelejä, kaikkien luulisi olevan tyytyväisiä.

3_ja3_old

kuvitus_jaggedalliance3_small

Jagged Alliance 3 sijoittuu Lähi-idän ja Afrikan välissä sijaitsevaan banaanitasavalta Severnaan, jossa keskenään ottelevat hallitus, kapinalliset, naapurimaa Agawan ja bonuksena paha monikansallinen yhtiö. Näistä valitaan työnantaja.

Severna on jaettu 30 pelisektoriin, joista jokaisessa on useampi kartta. Kaikkiaan pelikarttoja pitäisi olla kolmisensataa, ja koon pitäisi vastata Jagged 2:n karttoja.. Liikkuminen on vapaata ja pelissä on myös tehtäviä. Kaivokset ovat historiaa, rahaa tulee tehtävistä ja tavaran myynnistä. 40 palkkasoturista 15 on upouusia, ja näistä koostetaan ainakin kuuden hengen tiimi.

Vuoropohjainen pelimekaniikka yhdistää Jaggedia Silentiin. Esimerkiksi taistelussa toimitaan nyt aloitekyvyn mukaan, ei osapuolittain. Palkkisten suhteet ovat tietysti mukana, ja taidot toteutetaan Jagged-tyyylin, ei Silentin skill-systeemistä.

Jos kaikki olisi mennyt niin kuin piti, Jagged 3 tulisi näinä hetkinä myyntiin. Ikävä kyllä, Akellan sivujen mukaan julkaisu on siirretty vuoden 2010 alkuun. Syyksi huhutaan rankkaa grafiikan kohentelua, mutta ainoa, joka tietää totuuden, ahkerasti vastaillut ja postaillut tuottaja Richard Thiessen, vaikeni keväällä 2007. Joulukuussa 2007 Andrew Kazakovin haastattelussa sentään selvisi, että peli on sentään pre-alpha-asteella, mikä luo uskoa sen mahdolliseen ilmestymiseen.

4_ja3_now

Kun luin Jagged Alliance 3:n käyttävän muokattua ja paranneltua Silent Stormin pelimoottoria (joka on genren parhaita), vedin Salmisen Tapion kanssa sellaiset yläfemmat, että Tapio lensi seinään ja minulta murtui ranne. Mutta JA2-fanit ovat eri maata: fanisaittien järjenvastainen pillitys epäolennaisista asioista ja, hyvä luoja, grafiikasta, veti minut pahalla tavalla hiljaiseksi. Edes 16 hengen moninpeli ei tunnu auttavan.

Faktat ovat nämä: pikkufirmojen halvalla pykäämä JA3 ilman alkuperäisiä luojia ei ikinä tule olemaan AAA-peli, ja todennäköisyys Jagged 2:n tasoiseen peliin on heikko. Onneksi Silent Stormien tasoinen peli on ihan riittävä. Minä toivon, ettei faniuiveloiden takia riittävän nättiä peliä ole lyöty kahden vuoden tarpeettomalle grafiikanparannuskurssille.

Maya-kalenterin mukaan maailma loppuu 21. joulukuuta 2012. Jollei Jagged Alliance 3 ehdi ilmestyä aikaisemmin, kyllä harmittaa. Tosin vielä enemmän harmittaa, jos Jagged 3 ilmestyy vain päivää ennen.

kuvitus_jagged_front_700

5_ja3_map

Lisää aiheesta