Japanin konsolimyynti historiallisen alhaalla

puzzledragonmario

Japanin konsolipelimarkkinoiden arvo on alhaisimmillaan yli 20 vuoteen, kertoo Famitsu.

Vuonna 2014 Japanin konsoli- ja pelimyynnin arvo oli 368,55 miljardia jeniä eli noin 2,62 miljardia euroa. Pudotusta edellisestä vuodesta oli 10 prosenttia. Konsolimarkkinoiden arvo on vajonnut jo vuoden 1990 tasolle. Aikaväli on tosin niin pitkä, että jenin arvo ei ole enää suoraan verrannollinen yli 20 vuoden takaisiin lukuihin.

Ennakkoarvioiden mukaan Japanin konsolimarkkinat jäävät arvoltaan Yhdysvaltojen, Saksan, Ranskan ja Iso-Britannian taakse, mikä saattaa näkyä jatkossa myös Japanin peliteollisuuden toiminnassa. Kotimaan markkinoihin keskittyminen ei ole enää perusteltua, jos tärkeimmät markkina-alueet ovat ulkomailla.

Japanin pelimarkkinoiden ongelma (tai trendi) on, että pelaajat eivät halua ostaa uusia konsoleita. Esimerkiksi laitemyynti laskee jyrkemmin kuin pelimyynti, joka keskittyy yhä vahvemmin käsikonsoleihin. Japanin myydyimpien pelien kärkikymmenikköön mahtui Nintendo 3DS -pelien sekaan vain kaksi Wii U -peliä. Vuoden myydyin peli oli Yokai Watch 2: Ganso / Honke -roolipeli, jonka myynti ylitti 3 miljoonan kappaleen rajan pelkästään Japanissa. Vuoden TOP-10 -listalle mahtui kolme Yokai Watch -peliä, mikä kertoo pelin tehneen Level 5 -tiimin noususta yhdeksi maan tärkeimmistä pelitaloista.

Konsoleiden sijasta ostetaan nyt mobiililaitteita ja mobiilipelimarkkinoiden arvo on jatkuvassa kasvussa Japanissakin. Pelitalot ovat jo reagoineet muutokseen. Esimerkiksi Nintendo ja mobiilipelifirma GungHo julkaisevat pelin, jossa mobiililistoja hallitseva Puzzle & Dragons yhdistetään Super Mario -veljeksiin Nintendo 3DS -pelissä. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition ilmestyy Japanissa huhtikuussa.