Kinectin ensituntumat

Pää, olkapäät, peppu, polvet, varpaat, polvet, varpaat. Niitä kaikkia tarvitaan kun Kinectillä pelataan. Kädet, jalat ja vatsaa taputa!

Ludvig XIV oli valtio ja sinä olet peliohjain. Xbox 360 -konsolille kehitetty Kinect-liikkeentunnistusohjain kulkee teknisesti ihan omia polkujaan. Siinä liha ja muovi kohtaavat, kun kone ymmärtää ruumiin kieltä.

Olo on kuin Orwellin vuodessa 1984, kun telkkutasolla möllöttää puhettakin myöhemmin ymmärtävä, lähinnä litteältä kameralta näyttävä  HAL 9000:n pikkuserkku. Se väkertää eteen asettuvasta ihmisestä luurankomallin, ja ohjaus on valmis. Ei muita ohjaimia, ei nappuloita, sillä Kinectiä ohjataan vain niillä kapuloilla, jotka jo roikkuvat ihmisessä. Peli kulkee niin kauan kun sedät jaksavat heilua.

Kokoonnuimme Microsoftin palatsiin kokeilemaan, herättääkö Kinect pelaamisen ja viihteen eloon täysin uudella ilmiömäisellä tavalla. Onko se todella niin luonteva ja intuitiivinen, että tekniikka unohtuu ja antaa tilaa elämykselle?

Kokemus ei vastaa autenttista biletilannetta, sillä pelit olivat vasta demoluonteisia näytteitä julkaisupeleistä ja me selviä. Se on ainakin selvää, että kovo on Kinectillä kondiksessa. Mutta pehmo ratkaisee pelin, ja Kinectin arvo mitataan kunnolla vasta toisen aallon peleissä, joita on saatu tehdä rauhassa eikä kiirehtiä julkaisuun.

Kinectin lanseerauspelit ovat Wiiltävän tuttua kasuaalitavaraa. Sporttipelit purevat kansaan kuin malaria, jos Nintendon voittokulkuun on uskominen. Kun yhtälöstä eliminoidaan vielä yksinkertaiset kaukosäädinkapulat, kenen tahansa pitäisi päästä mukaan bittiviihteen ihmeelliseen maailmaan noin mikrosekunnissa.

Huiskimiseen ja heilumiseen perustuva sporttaus on taattua viihdettä.  Etenkin keihäänheitossa urpoilu nostaa päätään, sillä alkuvauhdit paikallaan jolkottava nörtti on todella koominen näky.

Rantalentis nostaa oikeasti hien pintaan, mutta laiskurit voivat hikisen eläytymisen sijaan nostella vain käsiään. Olohuoneen irtaimisto kannattaa siirtää turvaan ennen pelisession alkua, sillä mummon perintövaasit ovat oivaa collateral damagea, vain pieniä esteitä eläytymisen tiellä.

Nopeasti sulavan pikahötön lisäksi Kinectillä on yksi todella kiinnostava peli, joka hyödyntää liiketunnistusta kerrassaan erinomaisesti. Guitar Heron ja Rock Bandin luonut Harmonix panee pelimiehet liikkumaan, sillä tässä on maailman ensimmäinen oikea tanssipeli. Dance Central on turkasen onnistunut paketti. Viiden biisin demo jätti mukavan näläntunteen, jonka torppasi vain puuttuva kaksinpeli. Jos kaverista haluaa ottaa mittaa parketilla, vaihtoehtona on vain tylsä Battle, jossa joraaja vaihtuu lennosta.

Jos mirriä ei pääse silittelemään kotona, apuun rientää Microsoft. Kinectin kyvyt pääsevät oikeuksiinsa Kinectimalsissa, jossa kaksimielisyyksien sijaan paijataan suloisia kissanpentuja. Ällösöpö toteutus saa silmät vuotamaan siirappia, mutta kissojen suurena ystävänä pelille on annettava mahdollisuus. Virtuaalilemmikin kanssa voi puuhastella Nintendogsin henkeen, joten tämän pelin avulla Kinectia myydään laivalasteittain niihin perheisiin, joissa on 2,14 tyttölasta.

Ubisoftin kunnianhimoisesta fitness-pelistä käteen jäi vain jomottava alaselkä, sillä pikaisesti testattu hulavanteiden kieputus ei ole lainkaan minun juttuni. Onneksi kaimani piti yllä Juhojen mainetta. Peli itsessään ei näyttänyt yhtään hassummalta, mutta en ole vielä valmis luopumaan pizzalla, sipseillä ja hartiavoimilla kasvatetusta elintasokummun alusta.

Siitä lähtien, kun Nintendo esitteli Wii-konsolinsa, olen suhtautunut lähinnä nuivasti liikkeen tunnistavaan pelaamiseen. Miksi kukaan haluaisi viuhtoa käsillään hyvän pelin ääressä? Tämä enigmaan kääritty arvoitus on paennut minulta Kinectin päiviin asti.

On sääli, että Kinectin teknologiasta tehtiin vain riittävän hyvää eikä parasta mahdollista. Kun Kinectin kehittyneimmät prototyypit pystyivät tulkitsemaan tiettävästi jopa yksittäisten sormien asentoja ja viittomakieltä, kuluttajille myytävän laitteen erottelukyky riittää enää käsien yleisen asennon hahmottamiseen. Futuristiset visiot Minority Report -tyylisistä hienosyisillä viittomilla ohjautuvista käyttöliittymistä taitavat jäädä tällä kierroksella pelkiksi haaveiksi.

Vaikka Kinect ei ole mikään kehon ja mielen vallankumous, ajatus pelaamisesta ilman fyysistä peliohjainta herättää tervettä uteliaisuutta. Kaltaiseni pitkän linjan pelaajan on myönnettävä, että hassujen sporttipelien kanssa pelleillessä Kinectin tekniset puutteet tuntuivat aika teoreettisilta. Okei, Kinect Sportsin pingiksessä epäsuhta oman liikehdinnän ja pelitapahtumien välillä oli häiritsevän suurta, mutta esimerkiksi keilailu upposi minuun ihan täydestä. Naurua piisasi (lähinnä omaani), kun keksin singauttaa keilapallon matkaan Hadouken-tyylisellä raivohyökkäyksellä. Se oli tietysti täysin pelin hengen vastaista, mutta mitä pienistä, kun hupifaktori kävi jo punaisella.

Muutaman tunnin pelaamisen perusteella en ole täysin myyty Kinectille, mutta välinpitämättömyyteni vaihtui varovaiseksi kiinnostukseksi. Liikkeen tunnistavilta ohjaimilta puuttuu vielä todellinen ”killer app”, vastustamattoman kiinnostava sovellus. Pelkät oikeaa urheilua imitoivat sisäliikuntapelit eivät sellaisiksi kelpaa. Jos haluaisin juosta olohuoneessani, ostaisin juoksumaton.

Olen miettinyt, josko Kinectille voi tehdä ”oikeita” pelejä?  Ilman nappuloita toimivien sovellusten monimutkaisuus kun jää väkisin julkaisussa näkyvien urheilu- ja tanssipelien asteelle. Toisaalta luvassa on myös pelejä, joissa käytetään samaan aikaan Kinectiä ja padia. Niissä voi olla jo ideaa.

Julkaisupelit ovat hauskaa bileviihdettä, ainakin yhdeksi illaksi. Kinect Sportsin juoksulajit aiheuttavat kamalia flashbackeja 80-luvun Decathlon-vemputukseen, mutta esimerkiksi keilailu ja pingis ovat viihdyttävää ajankulua. Puolet huvista tosin tulee siitä, kun pelaajat yrittävät keksiä tosi erikoisia liikkeitä lyöntien ja heittojen tekemiseen. Nyrkiniskut tuntuvat toimivan pelissä kuin pelissä.

Vakavasti otettavia ohjelmia Kinectille on tällä hetkellä kaksi kappaletta: Ubisoftin Your Shape Fitness Evolved -liikuntapeli sekä Harmonixin Dance Central -tanssi ovat selkeästi kulutusta kestävämpää kamaa. Your Shape saattaa jopa olla ensimmäinen kuntopeli, jonka viitsin oikeasti hankkia.

Kinectin todellinen menestys ratkeaa ensi vuonna, kun julkaisupeleistä noustaan ajan kanssa tehtyihin normipeleihin. Pohjalla oleva tekniikka on riittävän hyvä, enää tarvitaan se kuuluisa tappajasovellus.

Kinectin liikeohjauksen ongelmana on, että hupi vaatii heittäytymistä. Se on pirun vaikeaa, sillä peleistä puuttuu syvyys. Keihäänheitto huvitti tasan kolme heittoa ennen kuin keksin, miten peli toimii, ja nolot 15 metrin kaaret jäivät historiaan.

Perheellisenä en kaipaa hetken hupia. Neliöt ovat kortilla ja PS2:n aikainen Sonyn EyeToy-liikeohjauskamera lojuu jo käyttämättömänä kaapissa. Muksuille padi on vielä liian hankala ohjain käytettäväksi, mutta hekin istuvat mieluummin sylissä katsomassa ja komentamassa, kun pelaamme jotain muuta kuin liikeohjaushäröilyjä.

Kinectin tekniikka toimii, mutta julkaisuun saatava pelivalikoima on vielä turhan köykäinen. Kiinnostun Kinectistä, kun hulluna heiluminen ei ole koko pelin tylsä koukku vaan ohjausta käytetään vain apuna, esimerkiksi säätämään toimintapelien kameraa pelaajan päänliikkeiden mukaan.

Raahasin Kinect-esittelyyn keskikokoisen katumaasturin täydeltä väkeä, koska laite on kiinnostava tapaus, siitä ei pääse yli eikä ämpäriin. Testitiimini naisten mielestä Dance Central -tanssipeli oli ylivoimainen ykkönen: parempi puolisko haluaa meille Kinectin mahdollisimman pian, jopa Word of Warcraft -koukussa kärvistelevä kaverini harkitsee Harmonixin diskotanssin takia boksin ja taulutelkkarin hankintaa. Olin samaa mieltä molempien kanssa – vähän sinne päin heilumisesta(ni) armotta sakottava Dance Central on vakuuttavaa viihdettä. Ja varma hitti missä tahansa bileissä.

Dance Centralin jälkeen parhaimmat vibat irtosivat Kinect Adventures -minipelikoosteesta ja Ubisoftin Your Shape: Fitness Evolved -jumppaohjelmistosta. Kinect Adventures nousi esiin saumattoman moninpelin ja lennokkaiden minipelien ansiosta. Your Shapen myyntivaltti on todella tarkka liikkeiden seuranta: löysäily ja suoranainen huijaaminen näkyvät heti. Peleistä ja niiden kohdeyleisöstä riippumatta otsalle nousi huomaamatta hiki, mikä ei ole koskaan huono juttu. Paitsi ehkä siinä vaiheessa, kun Dance Central -huoneen ilma toi mieleen nyrkkeilysalin.

Kinect pääsi yllättämään positiivisesti. Kinect Sports ja Adventures nostivat pulssin korkealle, mutta Wiin vastaavien pelien tapaan ei näissä aikuisten oikeasti kauan jaksa heilua. Pingis oli kyllä huiman paljon tarkempaa kuin WiiPingis, vaikka peli virheellisesti päättikin Nyytin olevan vasenkätinen. Etenkin lentopallon aggressiivisesta huitomisesta olivat lihakset seuraavana aamuna kipeinä.

Oikeista peleistä Dance Central ja Your Shape tuntuivat siltä, että niitä viitsisi pelailla joskus muulloinkin. Onhan siinä sivustakatsojallakin kyseenalaista hauskaa satakiloisen äijänretaleen sheikatessa kiinteää bootyään No Doubtin tahdissa, tai kun pyörittelee hulavanteiden koristelemia lanteita kuin painajaisversio havaijilaiskaunottaresta.

Sääli vaan Kinectin tilavaatimuksia, sillä näillä spekseillä se ei meidän talouteemme mahdu mitenkään. Ja sanokaa mitä sanotte, Kinect Animalsin eläimet ovat pelottavia, eivät söpöjä.

    • Kinect Adventures

      Laitteen mukana tulevassa pelissä väistellään palloja ja lasketaan koskea.

  • Kinectimals
  • Xboxin Eyepet-muunnelmassa kasvatetaan omaa villikissaa.
  • Kinect Joy Ride
      • Alun perin ilmaiseksi Live-peliksi suunniteltu koko perheen kaahailu.
  • Kinect Sports
  • Xbox-avatarit hyppäävät muun muassa pituutta, keilaavat, heittävät keihästä ja pelaavat pingistä ja rantalentistä.
    • Dance Central
    • Rock Bandin tekijöiden tanssipelissä matkitaan ruudun liikkeitä.
  • Dance Masters
  • Konamin tanssipelitulkinnassa pyöritään välillä myös lattialla.
    • Your Shape: Fitness Evolved
    • Ubisoftin kuntoilupelissä on zen-henkisen rauhallinen tunnelma, mutta rasvaa palaa.
  • EA Sports Active 2
  • EA:n kuntopeli vapautuu Kinectillä ykkösosan kuminauhoista.

Zumba Fitness

  • Ilmiöksi kohonnut kuntotanssi Just Dance -tyylisenä peliversiona.
  • Sonic Free Riders
  • Sonic skeittaa Kinectillä.
  • Tulossa myös
    • Deca Sports Freedom, Adrenalin Misfits, The Biggest Loser, Motion Sports, Game Party.

Lisää aiheesta