Konesukupolvesta toiseen kestävän pelihahmon suunnittelu ei ole vaikeaa: harppi käteen ja hommiin.
Vanhat tasoloikkasankarit on helppo tunnistaa: ne ovat selväpiirteisiä ja värikkäitä, koska muutamaan kymmeneen pikseliin ei aikoinaan mahtunut hienovaraista muotokieltä. Alkeellisella Game Boy -käsikonsolilla 90-luvun alussa debytoinut Kirby on Masahiro Sakurain suunnittelema pinkki pallero, jolla on suuret silmät ja töppöset.
2D-tasoloikan tarina piirretään yhtä leveillä linjoilla kuin sankarinsakin. Kirby: Triple Deluxessa ötökkä Taranza kaappaa ahneen lintukuningas Dededen ja söötti Kirby säntää roiston perään.
Anna mulle piiskaa
Kirby on keskivertoa erikoisempi tasoloikkasankari, sillä se osaa lentää. Tuplahypyn sijaan toinen loikkapainallus imaiseekin ilmaa kitusiin ja pullistunut Kirby alkaa leijua. Kuoppiin ja rotkoihin putoaminen ei Kirbyä varsinaisesti uhkaa, mutta vaappuva ja kömpelösti räpyttelevä ilmapallo aiheuttaa vaaratilanteita ansojen ja (pomo)vihollisten tuntumassa.
Harmittoman näköinen Kirby ei ole turha pullero maassakaan. Kirby imaisee rivimörrit suureen suuhunsa, jonka jälkeen puhallus muuttaa ne vaakasuoraan kiitäviksi tähtiammuksiksi. Nielaistut monsut antavat hattuja, jotka laajentavat Kirbyn hyökkäysvaihtoehtoja: jousipyssy, pommeja, piiska ja laaja arsenaali eksoottisia taika-aseita.
Ihmehedelmä taas buustaa Kirbyn hypernova-tilaan, jossa imuvoimat kasvavat poskettomiksi. Dramaattisen tärinän ja kentän kallistuksen siivittämässä hypernovaimussa Kirbyn mahaan päätyy kertalaakista laumoittain pikkuvihollisia, puita, jopa kokonaisia junia. Hypernova-Kirby pystyy imaisemaan reittiä tukkivat jättilohkareet ja muut esteet tieltään.
Tunnelmallisen musiikin terästämissä näteissä kentissä on usein kaksi tasoa. Tausta ei ole pelkkää taustaa, sillä kullanväristen warppitähtien paljastamat liitoskohdat siirtävät Kirbyn etualalta taustalle ja päinvastoin. ”Tasoloikka” on usein vain kiva visuaalinen jippo, mutta taustaa täytyy silti pitää silmällä, sillä tietyt viholliset ja etenkin ammukset liikkuvat 3D-syväyksellä toisistaan erotettujen kenttätasojen välillä.
Pelkkä kentän läpäiseminen on harvoin ongelma tai edes koko homman pointti, koska Kirby lentää esteiden yli. Kenttiin on kätketty runsaasti keräilykamaa ja 2–4 aurinkokiveä, joita tarvitaan teeman mukaan jaettujen kenttäryppäiden pomomatsin avaamiseen. Aurinkokivet haetaan kevyiden hoksotin- tai ketteryyspulmien takaa: lainatut aseet ja syvyystasolta toiselle vaikuttavat laitteet ja/tai nopeus näyttelevät probleemeissa usein pääosaa. Sain vain harvoin kerättyä kaikki aurinkokivet kentän ensimmäisellä läpäisyllä. Jokaista kiveä ei tosin tarvita, koska bossit aukeavat vähemmälläkin.
Mielikuvitukselliset pomovastustajat, kuten kiukkuinen ukkospilvi, eivät ole yhden kikan poneja ja ottelun puolivälin jälkeen ne muuttavat taktiikkaansa huomattavasti aggressiivisemmaksi. Bossien nopeat liikkeet ja hyökkäykset vähentävät lentämisen tuomaa väistöetua. Normikentissä kupsahdin vain vahingossa, mutta pomomatseja oli pakko yrittää lopun lähestyessä yhä useammin uudestaan.
Kirby vastaan Kirby
Kirbyn Triple Deluxe -lisänimi tulee tasoloikkaseikkailun kylkeen ynnätyistä pikkupeleistä Kirby Fighters ja Dedede’s Drum Dash. Kirby Fighters on köyhän miehen Super Smash Bros. Melee, jossa 2–4 vaihtelevasti aseistautunutta kirbyä mättää toisiaan helpoilla hyökkäyksillä. Kompakteilla areenoilla on muutama taso, jotka tuovat luukutukseen hitusen taktiikkaa. Letkeän Kirby Fighters -mätön ihmisvastustajien pitää olla näköpiirissä, sillä ottelut onnistuvat vain lähiverkossa. Systeemi tukee download playta, joten joka jäppisen ei tarvitse omistaa peliä.
Dedede’s Drum Dash yhdistää runnermaisen tasoloikan ja rytmipelin elementtejä. Kuningas Dedede pomppii patarumpujen päällä ja yrittää päästä maaliin ennen kuin aika loppuu. Pisteitä tuovat kolikot ovat vaihtelevilla korkeuksilla ja vain hyvin ajoitettu jatkohyppy vie Dededen edellistä pomppua ylemmäs. Hypyn lakipisteessä tehty symbaali-isku tuo bonuspojoja. Mitä enemmän pisteitä hamuaa, sitä parempaa rytmitajua tai ajoitusta etenemisessä tarvitaan.
Lentäminen plus vihujen helppo imaisu tekee Kirbystä Mariota kasuaalimman ja aloittelijaystävällisen sankarin, missä ei sinällään ole mitään vikaa. Se oli vaikeiden tasoloikkien aikakaudella jopa alkuperäinen ideakin. Kirby on aina jäänyt putkimiehen varjoon ja jää edelleen, vaikka Kirby: Triple Deluxe on siisti ja sujuva paketti. Liiankin sujuva, sillä perinteinen, mutta samalla nyky-Marioita kevyempi ote ei aiheuta mariomaista puolipakottavaa vielä yksi kenttä -addiktiota.
Nintendo 3DS
HAL Laboratory/Nintendo
Versio: Myynti
Moninpeli: 2-4
Ikäraja: 7
80