Konsolien nettikauppakatsaus II

Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.

Nintendo pääsi toukokuussa konsolien nettikauppabisneksessä samalle viivalle kuin Xbox Live Arcade ja PlayStation Network, sillä WiiWare-palvelusta saa nykyään Wiillekin pikkupelejä. Katsastimme kiinnostavimmat kaikille kolmelle konsolille.

LostWinds

Wii

Frontier Developments

Hinta: 1000 WP (noin 10 euroa)

Moninpeli: Ei

Aina silloin tällöin joku peli tuulettaa lajityyppinsä tunkkaiset rakenteet. Legendaarisen David "Elite" Brabenin johtama Frontier näyttää, että kaksiulotteisiin tasoloikkiin mahtuu vielä innovaatioita. Osa kunniasta menee tosin Wiin suunnittelijoille, sillä LostWinds ei olisi enää oma itsensä ilman Wiimote-ohjausta.

Toku on pieni poika, joka lähtee taltuttamaan muinaista pahuutta tuulenhenki Enrilin rinnalla. Toku kapuaa automaattisesti pienten esteiden yli, mutta siihen se jää, jos Enril (lue: Moten osoitin) ei auta poikaa mäessä. Enrilin puhurit tuovat kevyen Tokun hyppyjen alle huimasti nostetta. Tokun ohella tuima tuuli viskoo vettä, liekkejä, pikkupetoja ja irtoesineitä liikkeen osoittamaan suuntaan.

Outo parivaljakko saa ennen pitkää lisää ominaisuuksia: loikat muuttuvat purjelennoiksi ja ilmavirtaukset manipuloivat esineitä hienovaraisesti. Loogiset ja ympäristökeskeiset pulmat vaativat vinoa ajattelutapaa, sillä Toku ei ole aina homman kiintopiste. Jos oikein tarkkoja ollaan, nokkela LostWinds sopii yhtä hyvin toiminnallisen pulmapelin kuin tasoloikan genrelokeroon.

LostWindsin mukavan kompaktista maailmasta irtoaa uusilla kyvyillä jatkuvasti lisää kiinnostavia tutkimuskohteita. Brittiläisestä alkuperästä huolimatta nätit kirsikkapuiden täplittämät maisemat tuovat mieleen Japanin. Rauhallisen rento tunnelma nostaa ajatusten reunamille jotain muutakin japanilaista: Icon, ja se ei ole vähän se.

Omaperäisen pulmapelin ja tyylikkään tasoloikan yhdistelmä.

92 + Pelit suosittelee

lostwinds2.jpg

Liekeillä poltetaan puisia portteja.

Final Fantasy Chrystal Chronicles: My Life as a King

Wii

Square Enix

Hinta: 1500 WP (noin 15 euroa) + maksulliset lisäosat

Moninpeli: Ei

Joskus on mukava kääntää roolit päälaelleen – näkeepähän ainakin, miltä asiat näyttävät aidan toiselta puolelta. My Life as a Kingissä vedetään kypärän sijaan kruunu päähän ja lähetetään urheat seikkailijat tutkimaan vaarallisia luolastoja.

My Life as a King on fantasiateemalla ryyditetty Sim City -muunnelma. Seikkailijat keräävät luolastoissa taikakiviä, joilla loitsitaan lisää asuin- ja kaupparakennuksia. Asukkailta kerätään veroa, jolla maksetaan seikkailijoiden palkat. Ja piiri pieni pyörii ja kaupunki paisuu. Tai ei paisu, mutta kiinteiden muurien sisäpuolelle nousee lisää taloja. Erilaiset rakennukset vaikuttavat vaihtelevin tavoin seikkailijoiden määrään, ammattiin ja varusteisiin.

Kuningas tallustelee päivisin kaupungissa ja taikoo tonttipaikoille taloja, jos resurssit riittävät. Ylimääräinen käteinen sijoitetaan muun muassa asekauppojen tutkimustyöhön, joka puolestaan auttaa seikkailijoita. Aamulla luetaan urheilusivujen sijasta eiliset seikkailija- ja finanssiraportit.

My Life as a King on lupsakkaa ja pikkuhiljaa monimutkaisemmaksi muuttuvaa rakentelua ja optimointipoptimointia. Ennakkoon kiinnostavasta teemasta huolimatta addiktio ei missään vaiheessa puristanut kurkusta kiinni. Valmiit muurit, valmiit tonttipaikat ja tyhjästä ilmestyvät talot tekevät tunnelmasta liian kliinisen. Odotin jotain enemmän, sillä muutaman maksullisen lisäkilkkeen myötä My Life as a Kingin hinta kipuaa helposti yli 20 euron.

Viimeisellä fantasialla kuorrutettu mukiinmenevä kaupunkirakentelu.

77

ffccking1.jpg

Tätä ruutua pällistellään usein.

Dr. Mario & Germ Busters

Wii

Nintendo

Hinta: 1000 WP (noin 10 euroa)

Moninpeli: 2–4

Tetris-tyyppiset palikat pinoon -toimintapulmapelit ovat lyhytjänteisen casual-pelaamisen suosion myötä taas muodissa. Niitä yhdistää helppo ymmärtää, vaikea hallita -kaavan perusfilosofia. Tämä, jos mikä, pätee Dr. Mario & Germ Bustersiin. Tohtori Marion idea on yksinkertainen: yhdistä kaksivärisistä pillereistä neljän suora, joka katoaa koeputkesta.

Matkassa on yksi jos toinenkin mutka, sillä pelkkä värien poistaminen ei riitä. Jokaisessa kentässä on liuta pillerien värejä vastaavia pöpöjä, jotka pitää sovittaa neljän suoriin. Pöpöt nököttävät sitkeästi paikallaan tuhoutumiseensa asti. Pari väärään koloon livahtanutta pilleriä ja kas, purkki uhkaa täyttyä, vaikka pohjalla on runsaasti tilaa. Vauhdin kiristyessä operaationi menivät säännöllisesti läskiksi: Puyo Puyon ja Columnsin kolmen suoriin tottunut selkäytimeni ei meinannut ymmärtää, että vasta neljä palikkaa riittää.

Germ Busters on Dr. Marion Wiimote-osoittelulle sovitettu versio, sillä Dr. Mariota jauhetaan NES-tyyliin Mote poikittain. Nelinpeliin taipuvassa Germ Bustersissa vedetään pahimmillaan kolme kerrallaan alas putoavia pillereitä paikoilleen osoittimella. Pöpöjen murskaajat on mukavaa vaihtelua peruspelille.

Suhteellisen vaikea pillerinpyöritys vaatii kokonaan toisenlaista ajattelutapaa kuin lähimmät kilpailijat, joten tiukkaa haastetta kaipaavat saavat tohtori Marion edesottamuksista pitkäksi aikaa hupia irti.

Kiperä pillerit pinoon -toimintapulmapeli.

85

drmario2.jpg

Kaksintaistelut hoidetaan joko samalta koneelta tai netin läpi.

Actionloop Twist

Wii

Mitchell Corporation/Nintendo

Hinta: 1000 WP (noin 10 euroa)

Moninpeli: 2–4

Actionloop Twistissä on pitkä pätkä samoja geenejä kuin Zumassa ja Luxorissa: värikkäistä palloista muodostuva rivi vierii vääjäämättä kamppailun päättävää aukkoa kohti. Rivin etenemistä hillitään tykillä, joka ampuu letkan sekaan lisää palloja. Jos osumakohdassa on vähintään kolme samanväristä palloa, ne katoavat. Sopivasta paikasta posautetut pallot luovat pitkiä räjähdysketjuja, jos kahteen osaan jakautunut rivi yhdistyy samanvärisillä palloilla.

Kun perusidea on tuttu, jutun juoni piilee hienosäädössä. Actionloop Twist on ulkoisesti yksinkertainen, mutta sisällön määrä ja laatu päihittävät kilpailijat. Toimintaloopin näppärin ruohonjuuritason oivallus on pitkällä painalluksella aktivoituva roikkupallo, joka lentää rivien ja muiden esteiden yli. Vaihtelevan kokoiset pallot ovat toinen keksintö, johon en ole aikaisemmin törmännyt.

Kattava pelitilavalikoima ja paikalliset ennätystaulukot viimeistelevät vauhdikkaan letkajenkan. Questin lyhyet tehtävät tuovat yksinpeliin ryhtiä: tuhoa 100 punaista palloa, tee viisi kolmen räjähdysketjua ja sitä rataa. Moninpelissä on useita yllättävän hauskoja ja nopeatempoisia taistelu- ja yhteistyötehtäviä.

Vauhdikas pallot jonoon -toimintapulmapeli.

85

actionl2.jpg

Pallotykki kääntyy Wiimotea pituusakselin ympäri kiertämällä.

Lost Cities

Xbox 360

Sierra Online/Kosmos

Hinta: 800 MP (noin 10 euroa)

Moninpeli: 2

Reiner Knizia

on tuottelias ja arvostettu saksalainen lautapelisuunnittelija, jonka peleissä on usein joku pisteytykseen liittyvä matemaattinen jippo. Syitä tähän ei tarvitse hakea kovin kaukaa, sillä mies on matematiikan tohtori. Lost Cities perustuu Knizian korttipeliin, jonka suomennos tunnetaan nimellä Kadonneet kaupungit.

Lost Cities on tutkimusmatkateemalla höystetty kaksinpeli, jossa pelaajille jaetaan kahdeksan korttia. Omalla vuorolla pelataan yksi kortti ja otetaan yksi lisää. Kortti pöydätään yhteen viidestä eri värisestä rivistä: valkoinen kortti laitetaan valkoiseen riviin. Korttien numeroarvo vaihtelee kakkosesta kymppiin ja suurempaa numeroa ei saa laittaa pienemmän päälle. Ennen kakkosta saa pelata maksimissaan kolme kädellä merkattua kerroinkorttia. Yksi käsi tuo kaksinkertaiset pisteet, kaksi kolminkertaiset ja sitä rataa.

Jos ei halua tai pysty pelaamaan korttia matkariviin, se on hylättävä väriä vastaavaan pinoon pelilaudalle. Kun läpyskä on pelattu, käsi täydennetään pakasta sokkona tai laudalle hylätyllä kortilla.

Lost Cities on huomattavasti taktisempi kuin äkkiseltään luulisi: minne, milloin ja missä järjestyksessä pelaan? Jokainen kortti on harkittu riski, sillä varman päälle vetämällä tulee varmasti lättyyn.

Kadonneet kaupungit ei ole pasianssia, sillä vastustajan edesottamuksia täytyy pitää jatkuvasti silmällä. Erä päättyy, kun pakka loppuu ja korttituurin vaikutusta tasoitetaan kolmella erällä. Niin, se Knizian jippo: pisteet ovat plussalla vasta, kun niitä on yli 20 ja kertoimet pätevät myös miinuksiin.

Sierra Onlinen videopeliversio on addiktiivisen korttipelin pätevä käännös. Kortit erottuvat riittävän hyvin kuvaputkitelkkarin ruudulta, tekoäly ja Xbox Live -vastustajat antavat tiukan vastuksen. Xbox 360 vahvistaa Lost Citiesillä asemaansa lauta- ja korttipelifanin ykköskonsolina.

Hauskan korttipelin pätevä videopelikäännös.

88 + Pelit suosittelee

lostcity2.jpg

Pisteet muuttuvat plussiksi vasta 20:n paremmalla puolella.

Assault Heroes 2

Xbox 360

Wanako Games/Sierra Online

Hinta: 800 MP (noin 10 euroa)

Moninpeli: 2

Hardcore-kaartin suosimat arcaderäiskinnät ovat Xbox Live Arcaden järeä kivijalka. Uusia yrittäjiä tulee jatkuvasti lisää ja ensimmäisen aallon jyvät ovat siirtyneet jo toiselle kierrokselle. Mutant Stormin jatko-osan vanavedessä saapuu Assault Heroes 2, joka jatkaa hyväksi havaitulla linjallaan: realismia henkivää grafiikkaa, hektistä toimintaa ja massiivisia pomovihollisia.

Muukalaisia kurmotetaan joka suuntaan ampuvalla jeepillä. Touhun ovelin kikka piilee siinä, että jeeppi ja kuski ovat kaksi eri asiaa. Jos jeeppi tuhoutuu, kuski jää henkiin. Muutaman tovin tuskaisen hernepyssyllä röpöttelyn jälkeen lähistölle teleporttaa uunituore jeeppi. Kaarassa on viisi erilaista asetta: minitykki, kanuuna, liekinheitin, jääsuihku ja kranaatit.

Aseiden ohella ajoneuvoissa on runsaasti vaihtelua. Jeepin rinnalla tuhoa ja kuolemaa kylvetään helikoptereilla, panssarivaunuilla ja avaruusaluksilla. Toisinaan rakkineet hylätään kokonaan joko pakon edessä tai vapaaehtoisesti. Rakennusten sisällä ja muissa ahtaissa loukoissa taistellaan reilusti mies miestä vastaan, joko yksin tai kaverin rinnalla. Kun peukalot lopulta puutuvat, seuraavalla kerralla toiminta jatkuu samasta kentästä. Assault Heroes 2 lunastaa paikan Xbox Live Arcade -räiskintöjen eliittijoukosta.

Tyylikäs ja huolella viimeistelty räiskintä.

88

asshero1.jpg

Graafikot ovat nähneet vaivaa: hienoissa maisemissa ja sotakoneissa on hirmuisesti yksityiskohtia.

Wolf of the Battlefield: Commando 3

Xbox 360

Backbone Entertainment/Capcom

Hinta: 800 MP (noin 10 euroa)

Moninpeli: 2–3

Vanha kunnon Commando. Se on yksi C64-muistoistani – yksi niistä, joissa kuolin jatkuvasti. Commando kolmosessa en kuole lähimainkaan yhtä usein, sillä Robotron-muodin mukaisesti juoksu- ja tulitussuunta ovat kaksi eri asiaa. Korkeampi eliniän odote lienee tosin enemmän leveän energiapalkin kuin vapaan tulituksen ansiota.

Suoraviivaiset kentät kuvataan selkeällä kirvestyylillä, ja Assault Heroes 2 on taiteellisesti huomattavasti kunnianhimoisempi ammuskelu. Viholliset puskevat kimppuun massoina ja joka suunnasta, joten valppaus ja vikkelät kintut ovat tarpeen. Rynkyn ja käsikranaattien tulivoimaa laajennetaan muun muassa asebonuksilla, munakkaasti moikuvilla kk-torneilla ja panssariautoilla.

Commando 3 iskee Xbox Liven kilpailutetuimpaan rakoon ja pärjää siellä ihan mukavasti. Minulla on ainoastaan yksi suurempi valituksen aihe: räiskintäkeikka pitää aloittaa game overin jälkeen alusta uudestaan. Moinen junnaus puuduttaa ennen pitkää pään. Ei kympin peliä tarvitse venyttää väkisin. Kuusnepan Commandoa aikoinaan runsaasti takonut kaverini pitää tästä enemmän kuin Assault Heroes kakkosesta. Makuasioista voi aina kiistellä.

Peruspätevää, moninpelinä maistuvaa räiskintää.

80

commando33.jpg

Ajoneuvoilla rytyyttäminen on lystiä.

Dark Mist

PS3

Game Republic/Sony

Hinta: 7,95 euroa

Moninpeli: Ei

Grafiikka ei tee peliä, mutta ei se sitä totta vie pahennakaan. Dark Mist -räiskintä on visuaalisesti omalaatuinen ja vaikuttava kokemus. Valojousella taisteleva Artemis kurmottaa pimeyden voimia temppeleissä, joiden hallitsevia sävyjä ovat vihreä ja violetti. Hirviöiden luomaa sysimustaa sumua karkottavien lamppujen valo hipoo jo happotrippiä.

Itse pelissäkään ei ole liiemmin nipottamista. Tulitusta ohjataan Robotron-muodista poikkeavalla tavalla: toinen liipaisin lukitsee tulitussuunnan, toinen Artemiksen jalat. Menestyminen vaatii rehellisen annoksen taitoa, jota toiminnan pistekeskeisyys kuvastaa. Ammuskeluun tuodaan seikkailullista sivumakua huoneesta toiseen ravaamisella ja avainten etsimisellä.

Hirviöiden valtaamien temppeleiden kompakteissa huoneissa on vaihteleva määrä pikimustaa sumua, muureja ja vaarallisia kuoppia. Toisinaan sumu laajenee Artemista kohti, jolloin vihollisten liikkeiden ja maaston arviointi vaikeutuu merkittävästi. Sumusta pääsee eroon joko miekan hutaisulla pala kerrallaan tai kertalaakista tiettyjä hirviöitä tappamalla.

Tallennuksia ei tunneta, joten pidemmän päälle alkuun palaaminen riepoo, sillä Dark Mist ei ole heittopussi. Jatko-yrityksiä piisaa, mutta nekin viskaavat Artemiksen takaisin kentän alkuun.

Kaunis ja omalaatuinen räiskintä.

84

darkmist2.jpg

Padia ravistamalla lyödään (valo)miekalla.

Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix

PS3, saatavilla Xbox 360

Capcom

Hinta: 9,95 euroa

Moninpeli: 2

Nimihirviö Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remixissä on kolme erilaista toimintapulmapeliä, sillä sen X-, Y- ja Z-säännöt eroavat toisistaan rajusti.

X-pelimuodossa tiputetaan kahden erivärisen jalokiven muodostamia palikoita. Värejä kasataan vapaasti ja isot kokonaisuudet muodostavat suorakaiteen muotoisia jättikiviä. Värit poistetaan satunnaisten palojen mukana tippuvilla aktivointipalloilla. Y-pelimuoto on häpeämätön Columns-klooni: kolme väriä samaan riviin ja kaboom. Z:n perusidea on sama kuin X:ssä, mutta jalokivet nousevat rivi kerrallaan alhaalta ja niitä pyöritetään neljän kiven kokonaisuuksina. Isot köntit ovat Z:ssa huomattavasti kinkkisempiä tapauksia kuin X:ssä.

Monipuolisen palikkapulmailun nimessä ei ole sanaa fighter turhan päiten, sillä kaikki pelit ovat kaksintaisteluita Street Fighter II- tai Darkstalkers-hahmoja vastaan. Pulmapelille poikkeuksellinen kilpailullisuus tuo touhuun mehevän raastavan paineen: pakko säheltää nopeammin, taitavammin, röyhkeämmin. Jos tekoäly ei nöyryytä tarpeeksi, nettivastustajat jyräävät sadan tonnin rekan voimalla – hyvä kun ehtii päivää sanoa ennen kuin lätty lätisee 100–0. Taidan mieluummin antaa toisen padin kaverille.

Rempseän vauhdikas ja kilpailullinen toimintapulmapeli.

90

puzzlehd3.jpg

HD Remixin grafiikka on pehmeitä hahmoanimaatioita lukuun ottamatta veitsenterävää.

Lisää aiheesta