Maailma muuttuu Eskoseni

Vuoden -94 muutokset ovat olleet melkoisia. Ihan siltä varalta, että joku on ne missannut, tässä lista.

1) CD-ROM

Romppu on lyönyt itsensä läpi, ihan niin kuin se olisi ihme. Halpa ja helppo kopioida (siis myyntiin), kallis ja vaikea kopioida (KeWl 0-DaY WaREz ELitE KaNNuiHin). Olenpas todella, todella, todella hämmästynyt, kun tämä ei kuitenkaan heijastu hintoihin. Tottahan C-luokan näyttelijöiden videointi tai 3DStudiolla renderoidut animaatiot maksavat mansikoita.

Onnittelut myös Suomen Kuvalehdelle, joka sai sanan "romppu" installoitua vaivattomasti Suomen kansaan.

2) Kuka osti Commodoren?

Eräs lehti tietokoneiden historiassa kääntyi, kun Commodore pistettiin keväällä selvitystilaan. Naurettava, koko vuoden jatkunut ostopelleily on aiheuttanut sen, että Amigan kohtalo pelikoneena ratkeaa tämän joulun perusteella, sillä jos kassa ei kilise, pelitalot keskisuurista ylöspäin tiputtavat Commodoren lippulaivan. Amigan pelimyynti (Englannissa) nimittäin vaatii tasaista uutta koneostajakantaa, sillä vain alle 3 kuukautta koneen omistanut ostaa pelejä. Loput kopioivat. Jollei Amiga pian saa uutta valmistajaa, koneenrakennus käynnisty ja markkinointi onnistu, niin Game over, man.

3) Sayonara-kevytkoneet

PC-koneiden käytännön alaraja on yhtäkkiä kohonnut 486/66:seen kiihdytetyllä näyttökortilla. Viiskymppisen omistajana tunnen melkein itkuista kiitollisuutta, jos uusi megapeli vielä jaksaa pyöriä pelattavasti.

4) Nauru loppui

Kukaan ei enää naura sharewarea. Kaupallisen pelien orpo serkkupoika pääsi A-luokkaan Doomin vedossa, eikä varsinkaan Epicin ja Apogeen pelien tasossa (eikä firmojen taseissa) ole juuri naputtamista. Epic Pinball, Jazz Jackrabbit, One Must Fall 2097 ja Wacky Wheels näyttivät närhen munat kaupallisille peleille. Kunniamaininta Nahlakhille perusarvojen kunniaan palauttamisesta aikana, jolloin Avatarkin joutuu pomppimaan tasoja.

Rahantuloa eivät isot firmat katsele kädet taskuissa. Interplayn Descent ilmestyy myös shareware-versiona, ja Jenkeissä Cannon Fodder on saatavissa SW-versiona MVP Softwaren levityksessä. Kyseessä lienee testi, jolla Virgin kokeilee "uutta" jakelutapaa. Ja System Shockin pelattava yhden taso demo on selvästi sharen sukua, vaikkei rekisteröinnistä puhutakaan.

5) Internet

Kuinka moni viime vuoden alussa edes tiesi, mikä Internet on? Onko enää ketään, joka ei tiedä mikä Internet on? Ja onko "Clinton Sux!" -viestin lähettäminen Valkoiseen Taloon todella surffailua keinotodellisuuden data-aalloilla? Joka tapauksessa tietoverkkoihin on helppo siirtyä, jahka aivopesu on suoritettu.

6) Sosiaalista toimintaa

Tietokonepelaaja yksin nyhertävänä nynnerönä vailla sosiaalisia kontakteja on hautauskelpoinen harhakuva. Me pelaajat liikumme yhä enemmän kohti virtuaaliyhteisöjä: BatMudin fantasiaveljeskunat, Air Warriorin aseveljet, VGA Planetsin poliittiset juonittelijat ja avaruushunnit, monista muista puhumattakaan, ne ovat lähitulevaisuutta.

Näiden pelien viehätys pohjautuu vahvasti sosiaaliseen toimintaan ja paskanjauhantaan, peli luo vain raamit, johon voi astua täysin anonyyminä. Privateerien ja cyborgien solmiessa tilapäistä liittoa kunnes Empire of The Birds on lanattu, ei haittaa vaikka toinen on 14-vuotias koulupoika ja toinen lähes viisikymppinen kotiäiti, jotka tosielämässä eivät edes puhuisi toistensa kanssa.

Tänäkin vuonna Suomeen varmasti syntyy kourallinen uusia yrittäjiä, onnea ja menestystä jokaiselle.

Pienimuotoisempikin sosiaalisuus leviää kuin kulovalkea: kaupanhyllypelissä modeemipeli alkaa olla sääntö, ei poikkeus.

7) Isot syövät pienet

Isot pelitalot ostavat pienempiä firmoja kuin karkkinarkkari merkkareita. Electronic Arts ja käytännössä nykyään jenkkifirma Virgin omistavat yhdessä melkoiseen kimpaleen pelikakusta.

8) Paljon puhetta, vähän villoja

Time Warnerin, Paramountin ja vastaavien viihdejättien tunkeutuminen pelimarkkinoille on aiheuttanut enemmän spekulatiivista pohdintaa kuin mitään kouriintuntuvaa. Origin ja Access ovat ilman ensimmäistäkään filmimogulia saaneet aikaiseksi jotain, jota voisi asiat laajasti ottaen käsittää interaktiivisiksi elokuviksi. Jos on hyvällä päällä.

Vastapainoksi elokuvan tunkeutumiselle pelien alueelle pelit tunkeutuvat elokuviin (ehkä): Doomista ja Street Fighteristä ainakin on elokuvat suunnitteilla, huhut kertovat Rise of the Robots -elokuvasta. Toisaalta ainoastaan Super Mario Brosista on itse asiassa tehty elokuva. Henkilökohtaisesti en voisi vähemmän välittää.

9) Intel inside

Kun me puolileikillämme aikoinaan uutisoimme Originin (kuuluu Electronic Artsille) ja Intelin yhteistyösopimuksesta, emme edes arvanneet, että vähän myöhemmin he itse julkistavat asian ja ovat toistensa parhaat kaverit. Samaan aikaan varsinkin Originin pelien vaatima prosessoriteho kasvaa ja kasvaa...

Onpa jopa kuulunut huhuja, että Sierralla ja Microsoftilla olisi vispiläkauppaa keskenään. Hahaha, huhut ovat huhuja. Mutta toisaalta Sierralla on talousvaikeuksia ja se julkaisee pelinsä Windowsilla: Outpost, Loderunner ja ennen kaikkea firman lippulaiva, King's Quest VII. Onko rahoitusongelmista kärsivällä firmalla varaa olla tekemättä DOS-versiota varmasta huippumyyjästä?

Microsoftille Sierran jelppaaminen olisi pikkurahaa, kun vastapainona voi luikerruttaa Windowsia myös pelikäyttöön. Hmmm... jos Microsoft ei tosiaankaan "auta" Sierraa, voisi olla pirun hyvä aloittaa. Mutta eihän tietokoneita (tai käyttöjärjestelmiä) peleillä myydä, ei tosiaankaan. Viruksia pelit vain levittävät ja sopivat lapsille.

10) Varppivauhtia ykköseksi

Ja kukapa olisi koskaan uskonut näkevänsä Internetin pelien TOP-listalla vain OS/2:n alla toimivan pelin, jonka JÄLJESSÄ ovat uskonnot Doom ja Doom II (toimivat DOSissakin)? Minä en uskoisi vieläkään, mutta kun omin silmin näin. Toisaalta listaa on käsittääkseni helppo kyllä mnaipuloida, mutta tuskin IBM:n kokoinen yritys sellaiseen alentuu.

11) Pelit-lehti kymmenen kertaa vuodessa

No jos kaaosteorian mukaan perhosen siivenisku Pekingissä aiheuttaa hirmumyrskyn Nummijärvellä...

Tosi teoreetikot voivat pistää näitä ilmiöitä syy-seuraus-suhteeseen, tyylinä tämä: jos ihminen kiinnostuu Internetistä, hän ostaa modeemin, imuroi sharewarea, jolloin Microprosen markkinointi innostuu ja firma menestyy, ja Virgin ostaa sen, jolloin IBM kiinnostuu Virginista, ja modeemin ostanut ihminen tilaa Pelit-lehden.

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…