Palkintojen aika

Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko sydänmestään.

Vuoden pelitalo: CD Projekt

Puolalainen CD Projekt julkaisee ja lokalisoi pelejä Itä-Euroopassa. Vuonna 2002 se aloitti oman pelitehtailun. Red Studion ensimmäinen peli oli The Witcher, joka julkaistiin länsimaissa vähän lyhenneltynä. Red Studio luki peliin kohdistuvan kritiikin, korjasi älyttömästi sen puutteita ja julkaisi pelin vuotta myöhemmin Enhanced Editionina. Päivitys oli ilmainen pelin jo ostaneille. Tänä vuonna peli käännetään konsoleille nimellä The Witcher: Rise of the White Wolf, ja nyt se tehdään kokonaan uusiksi konsoleiden ehdoilla.

Sokerina pohjalla CD Projekt avasi syksyllä nettikaupan Good Old Games (www.gog.com), joka myy vanhoja peliklassikoita halvalla, ilman kopiosuojausta ja nykykoneiden kanssa yhteensopivana. Puolassa CD Projekt pyörittää käytettyjen pelien myyntisivustoa, joka antaa peleilleen elinikäisen takuun.

Jos näillä tempuilla ei kelpaa roolimalliksi, niin millä sitten?

Tunnustuspalkinnon saa Electronic Arts, joka yllätti vuoden lopussa julkaisemalla täysin epäeamaiset pelit Mirror’s Edge ja Dead Space osana uutta pelinkehitysfilosofiaansa. Toivottavasti 600 henkilön irtisanomiset johtuvat jostain ihan muusta.

Vuoden pelipettymys: Spore

Spore oli noin vuoden toiseksi hauskin ohjelmalelu (oletan, että LittleBigPlanet oikeasti on maineensa veroinen), pelinä se on virhe vaikka Will Wright sanoisi mitä. Huhujen mukaan Sporen lobotoi joku muu kuin Wright, mutta julkisuudessa Will kyllä kertoo itse Spore-kynnyksen madaltamisen syistä. "Haluan mieluummin Sims 2:n myynnin ja Metacritic-pisteet kuin Half-Lifen myynnin ja Metacritic-pisteet", toteaa Will.

Will poikaseni, silloin ohjelmalelusta tehdään sellainen, että joka pelikerralla kokemus on erilainen. Sen täytyy olla monipuolinen ja täynnä erilaisia toisiinsa näkyvästi vaikuttavia asioita sekä muuttujia. Sims 2 ei toista itseään jo toisella pelikerralla.

Uutuudenviehätyksen ja komean toteutuksen takia Spore on ensimmäisellä kerralla hieno kokemus, ja jotakuinkin hauska toisellakin kerralla. Kolmatta kertaa ei tule, koska sillä toisella kerralla käy selväksi, että hävitä ei voi edes yrittämällä, ja peli kulkee joka kerran käytännössä identtisesti, paitsi, että toisella kerralla haastetta ei tule edes opettelusta.

Vähän enemmän kunnianhimoa, Will.

Vuoden yllättäjä: Nintendo Wii

En ole tasan ainoa, joka tietää, ettei Wiin kuuluisi myydä. Se on tekniikaltaan sukupolvea jäljessä, pelejä tulee harvakseen ja niistäkin hyviä vain Nintendon itsensä tekemät.

Mutta Wii itse ei tiedä sitä, vaan myy ja myy ja myy, kaukana kolmos-Pleikan ja Xboxin edellä. Wiistä maksettiin loppuvuonna jenkki-eBayssa keskimäärin sata dollaria yli ohjehinnan, eli enemmänkin menisi, jos Nintendo ehtisi valmistaa.

Kun odotin vaimoa paikkakunnan marketin peli- ja DVD-osastolla, sinä aikana myytiin kaksi Wii Fitiä ja yksi Wiin Rapala Fishing. Ostajat eivät todellakaan näyttäneet siltä, että Gears of War 2 olisi tuttu nimi.

Vuoden ilmainen huvi: Fall from Heaven II

Vuoden kovimpia juttuja oli Civilization 4:n modi Fall from Heaven II, joka valmistui lopullisesti (eli ominaisuudet on lukittu) juuri ennen joulua. Civ 4 on yksi parhaista peleistä koskaan, ja tämä nerokas fantasiavariaatio on, uskokaa tai älkää, emäänsä parempi.

Beyond the Swordin ominaisuuksia hyödyntävä Fall from Heaven II muuttaa pelin Civin tyyppiseksi fantasiapeliksi, mutta lisää siihen esimerkiksi leegion täysin erilaisia kansoja, magian, uuden taistelun, sun muuta kaikkea hienoa. Jopa grafiikat on vedetty uusiksi, joskin copyright-mies saattaa joistain älähtää.

Minä maksaisin tästä ihan oikeaa rahaa.

Vuoden taidepeli: World of Goo

Näinä kymmenien peliteknikkojen aikana on terveellistä muistaa, että kun on taitoa ei tarvita miljoonia. Puzzlepeli World of Goo on vain kahden duden käsialaa, mutta silti se loistaa paitsi visuaalisesti ja auraalisesti, myös idealtaan ja pelattavuudeltaan.

Mistä johtuen....

Vuoden idioottilauma: PC-piraatit

Maailman suurimman pelialustan, itsenäisten ihmisten valinnan, Personal Computerin käsittämättömän korkea piratismin aste ampuu hidasta niskalaukausta koko PC-pelaamiselle, joka vielä on osa monialusta-triumviraattia. Vaikka peli käännetäänkin, paskaako siinä vaivaa nähdä, kun pelistä maksaa rahalla muutama pelaaja sadasta.

Kysymys on prosenteista: prosenttia paria pienempi piratismi yhden pelin kohdalla voi tarkoittaa siitä saatavien tulojen tuplaantumista ja pelin nousua voitolliseksi. Siihen voi riittää, kun piraatin leviäminen viivästyy edes viikolla. Siksi moni vuoden PC-peleistä toi mukanaan kaiken näköisiä vastenmielisiä, rehellisiä pelaajia haittaavia suojauksia.

Me kaikki olemme kuulleet piraattien läpälässynlää-oikeutukset. Oikeuttakaa tämä: halpa, nerokas, kahden tavallisen pelaajan tekemä esikoispeli World of Goo julkaistiin ilman minkäänlaista kopiosuojausta. Jokainen pelaaja tallentuu high score -listalle, ja kyllä oli tekijällä kivaa, kun kymmenestä pelaajasta yhdeksän ei ollut ostanut peliä. Mikään piraattien normaalista selittelystä ei päde World of Goohon, jäljelle jää vain: "Varastaminen on helppoa ja ilmaista".

Jollei PC olisi ylivoimaisesti paras pelialusta, hylkäisin sen puhtaasta häpeästä.

Vuoden takinkääntö: Uusi Xbox-käyttöliittymä

Alkuvuonna 2008 xboxaajan mielestä pelien asentaminen kiintolevylle oli just sitä typerää PC- (tai PS3-)säätämistä. Loppuvuotisen käyttöliittymäuudistuksen mukana siitä tuli jättimäinen edistysaskel, koska se lopetti Xboxista kuuluvan myllynkivien jyrinän.

Vuoden Bon Voyage: PlayStation 2

Jippii! Ihmiskunnan Virallinen Pelilaite (tm) PlayStation 2 on historiaa. Tämä konsoli, jonka ominaisuudet suunniteltiin muinaisuuteen pysähtyneen japanilaisen peliteollisuuden ehdoilla, ei enää virallisestikaan ole pelinkehityksen tulppana. Suuret firmat ilmoittivat, että resurssit suunnataan uudelle sukupolvelle. Pelattava ei lopu, koska Sony päästi Kansankonsolin kellumaan, eli sille saa tehdä pelejä ilman Sonyn hyväksyntää.

Eli ei siitä eroon päästä vielä vuosiin.

Vuoden lopetus

Kaikkiaan vuosi 2008 ei ollut siitä paskimmasta päästä, pelit olivat OK ja niitä tuli tarpeeksi.

Toimittajat Nirvi ja Grönholm kirjoittivat palstansa viimeisenä päivänä ennen painodeadlinea ja joululomaa. Sinä päätät, kumpi kompastui rimaan, kumpi onnistui astumaan yli matalan aidan.

Artikkeli on luettavissa www.pelit.fi:ssä 4.2.2009.

Lisää aiheesta

  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…
  • Videopeli-peli

    Nnirvi on toimittaja Suomen suurimmassa videopelilehdessä, tarkistettu levikki 32 686 kappaletta.

    * * * * *

    Inkkaripinkkarit on rauhallista porukkaa, mutta rajansa kaikella.

    Guinness on lisännyt itsensä omaan kirjaansa, kohtaan "Maailman typerin pelilista". Kun Guinnessin syystäkin…