Madden-sarja 20 vuotta - Menestystarina

EA juhlistaa Madden NFL 09:n myötä pelisarjan kaksikymmenvuotista taivalta. Juhlaan riittää aihetta: Madden on paitsi menestynein urheilupelisarja myös käsittämättömät mittasuhteet kotimaassaan saavuttanut ilmiö.

Pelihistorian pitkäikäisimmän urheilupelisarjan alku oli kaikkea muuta kuin ruusuinen. EA:n perustaja Trip Hawkins ehdotti takavuosien valmentajavelholle, sittemmin tv-kommentaattorina toimineelle John Maddenille, yhteistyötä jenkkifutispelin parissa.

Projekti kaatui Maddenin vaatimuksiin pelin realistisuudesta. Julkaisualustaksi kaavaillulla Apple II:lla virtuaalikentälle saatiin ahdettua samanaikaisesti vain seitsemän pelaajaa per joukkue. Madden kieltäytyi antamasta nimeään moiselle viritelmälle. Maddenilta 80-luvun alussa saaduista pakeista ei masennuttu vaan odotettiin konekannan kehittyvän.

Uusi yritys

Sitkeys palkittiin vuonna 1989, kun John Madden Football (Pelit 3/1992, 85 p) viimein ilmestyi. Kentällä huhkivat oikeankokoiset joukkueet, mutta puhtaasti lajin taktiseen puoleen keskittynyt peli sai pelaajilta vaisun vastaanoton.

Takaisku ei taaskaan säikäyttänyt pelijättiä: vuonna 1990 EA kokeili onneaan konsoleilla, ja heti tärppäsi. Taktikoinnin sijasta toimintaan keskittynyt Sega Mega Drive -versio taklasi itsensä jenkkifutisfanien sydämiin. Loppu on Maddenin voittokulkua ja virtuaaliurheilun historiaa.

Jos menestystä arvioidaan puhtaasti pelien myynnin perusteella, Madden on urheilupelien joukossa omaa luokkaansa. Ennen Madden NFL 09:n julkaisua sarjan versioita on myyty rapiat 70 miljoonaa kappaletta. Hanakimmin kauppiaiden käsistä revittiin Madden 07:ää (www.pelit.fi, 89 p), joka myi ilmestymisviikollaan huimat 2 miljoonaa kopiota. Uuden version julkaisu näkyy Amerikassa piikkinä jopa pelikonemyynnissä.

Maddenin vetovoimaan on voitu luottaa aina uusien konsolien lanseerauksen yhteydessä. Esimerkiksi Madden 2001 (Pelit 10/2000, 90 p) oli yksi niistä harvoista PS2-julkaisupeleistä, joka keräsi sekä pelaajien että kriitikoiden kehut ilmestyessään vuonna 2000. (Se oli niitä harvoja pelejä, joilla kehtasi esitellä kavereille PS2:n tehoja. –Tuukka)

Madden-sarja mullisti urheilupelien markkinoinnin vuosittain ilmestyvillä kausipäivityksillään. Vielä 90-luvun alussa sarjapelejä ei tehtailtu nykyiseen malliin, mutta Maddenin hyvien myyntien myötä EA kehitti edelleen käytössä olevan julkaisukaavansa. Seuraavan kauden pelit tehdään valmiiksi 11 kuukaudessa. Koska rytmi on kiihkeä, oikean pelikauden kynnyksellä ilmestyvän kausipäivityksen suurin uudistus koskee useimmiten tuoreita joukkue- ja pelaajatietoja.

Only in America

Suurinta suosiota pelisarja nauttii lajin emämaassa Yhdysvalloissa, missä Madden on paljon enemmän kuin pelkkä videopeli. Rapakon takana Madden on ilmiö, jonka mittasuhteita eurooppalaisen on vaikea ymmärtää.

EA on saanut Madden-brändin luomisessa tehokasta taustatukea jenkkifutiksen ammattilaisliiga NFL:ltä. Vuodesta 1995 lähtien Super Bowlin yhteydessä on järjestetty leikkimielinen Madden Bowl, jossa pelaajat tahkoavat sarjan uusinta versiota. Alun perin turnauksen osanottajajoukko koostui julkkiksista, mutta nyttemmin osallistuminen on sallittu ainoastaan NFL:n pelaajille. Vuonna 2006 Detroitissa järjestetty Madden Bowl televisioitiin ESPN-kanavalla.

Oman tv-ohjelman Madden sai loppuvuodesta 2005, kun ESPN lähetti ensimmäisen jakson virtuaaliurheiluohjelmasta Madden Nation. Kahdeksassa jaksossa maan parhaat Madden-taiturit ottavat toisistaan mittaa tavoitteenaan päästä New Yorkin Time Squarella pelattavaan loppuotteluun, jonka voittaja palkitaan 100 000 dollarilla. Ohjelman neljäs kausi starttaa tänä syksynä, pelinä on Madden NFL 09.

Maddenin kirous

Tunnetuin Maddeniin liittyvä legenda koskee pelisarjan kansikuvaurheilijoita. Yleisen uskomuksen mukaan pelisarjan kansikuvissa poseeraaminen tuo pelaajille huonoa onnea.

Madden-pelien kansia on vuodesta 1999 eteenpäin koristanut joukko NFL-tähtiä, joista hämmästyttävän moni on kärsinyt kaudella loukkaantumisista tai tunaroinut tärkeissä otteluissa. Pahiten kansikuvakirous koetteli Madden NFL 04:n kantta tähdittänyttä Michael Vickiä, joka mursi jalkansa kauden alkua edeltäneessä harjoituspelissä. Sittemmin Vick passitettiin vankilaan koiratappeluiden järjestämisestä.

Usko kirouksen voimaan on toisinaan saanut naurettavat mittasuhteet. Kuultuaan LaDainian Tomlinsonin olevan ehdolla Madden NFL 08:n (Pelit 11/07, 84 p) kansikuvapojaksi San Diego Chargersin fanit perustivat nettisivuston, jonka tarkoituksena oli painostaa EA luopumaan hankkeesta. Lopulta Tomlinson kieltäytyi tarjouksesta sopimusteknisiin syihin vedoten, ja pelin kannessa nähtiin Tennessee Titansin kannattajien suureksi järkytykseksi heidän pelinrakentajansa Vince Young.

Titans-fanit ehtivät jo repiä otsatukkansa, kun Young istui penkillä ensimmäisessä harjoitusottelussa. Vasta myöhemmin selvisi, että syy oli todennäköisemmin ryyppyreissu harjoitusleirillä kuin Madden-kirous. Young selvisi loppukaudesta ilman vastoinkäymisiä ja oli vain yhden ottelun sivussa lievän loukkaantumisen takia.

Aggressiivinen pelityyli

Madden-sarjan menestyksellä oli keskeinen rooli EA:n vuonna 1993 perustaman urheilupeleihin keskittyvän alayksikön EA Sportsin synnyssä. Sittemmin EA on ollut valmis tekemään suuria satsauksia kruununjalokivensä vuoksi. Taistelu lisenssirintamalla on paitsi ollut veristä myös maksanut pelijätille tähtitieteellisiä summia.

EA:n ja ESPN NFL2K -sarjaa julkaisseen Take-Twon välinen nokittelu kärjistyi äärimmilleen vuonna 2004. Take-Two leikkasi voimakkaasti urheilupeliensä hintoja pudottaen muun muassa ESPN NFL2K5:n hinnan 20 dollariin. EA reagoi kilpailijansa temppuun laskemalla Madden NFL 2005:n (Pelit 11/04, 94 p) hintaa, mutta suuryhtiön kipuraja tuli vastaan jo 30 dollarissa.

Hintasodassa tappion kärsinyt EA teki temppuilusta lopun solmimalla joulukuussa 2004 NFL:n ja pelaajayhdistyksen kanssa viiden vuoden mittaisen yksinoikeussopimuksen. Noin 300–400 miljoonan dollarin suuruiseksi arvioitu kauppa takasi EA Sportsille yksinoikeuden muun muassa NFL-joukkueiden, -pelaajien ja -stadionien nimiin.

Ikään kuin se ei olisi ollut tarpeeksi, alkuvuodesta 2005 Take-Twon silmille räjähti toinenkin pommi. EA solmi kilpailijansa entisen yhteistyökumppanin ESPN-kanavan kanssa peräti viidentoista vuoden mittaisen diilin, jonka arvoksi on veikkailtu jopa 800 miljoonaa dollaria. Helmikuussa 2008 EA käänsi vielä veistä Take-Twon haavassa jatkamalla NFL:n ja pelaajayhdistyksen kanssa solmimaansa sopimusta vuoteen 2012 saakka.

Suurten lisenssikauppojen myötä EA:n arveltiin luopuvan John Maddenin nimen käyttämisestä, mutta vastausta ei tarvinnut kauan odotella. Kesällä 2005 EA ilmoitti sopineensa Maddenin kanssa valmentajavelhon nimen hyödyntämisestä useiksi vuosiksi eteenpäin.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 3.11.2008.

Lisää aiheesta