Magic The Gathering

Magic The Gathering

mtg_aloitus

 

RANNIKON VELHOT VAUHDISSA

Keräilykorttipelien vanha suurmestari Magic the Gathering on elänyt viimeiset viisi vuotta vahvassa nousussa. Mutta miltä näyttää sen tulevaisuus, Hearthstonen ja muiden digitaalimaailmaan suunniteltujen korttipelien puristuksessa?

Vuosi 2009 oli Magic the Gatheringille jälkikäteen katsellen käännekohtavuosi. Kesällä ilmestyi ensimmäinen uuden mallin mukainen core set Magic 2010, ja myöskin ensimmäinen ”kevytmagic” Duels of the Planeswalkers, niin konsoleille kuin PC:lle. Siitä eteenpäin Magicin pelaajien ja turnausten määrät ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Magic the Gathering elää kulta-aikaansa.

Velhopokerin periaatteet

Magicin perusjutut eivät juurikaan ole muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa, ja ne ovat vaikuttaneet jokaiseen sen jälkeen tulleeseen keräilykorttipeliin. On tyypillisesti kaksi pelaajaa, ja pelitavasta eli formaatista riippuen vähintään 40 tai 60 kortin pakka. Tarkoituksena yleensä voittaa vastustaja pudottamalla tämän elämäpisteet nollaan. Työkaluina ovat pakassa olevat loitsut ja olennot, jotka saadaan peliin käyttämällä pakan maakorteilla tehtävää manaa. Manan viisi eri väriä tarjoavat erilaisia työkaluja, esimerkiksi metsien vihreä

muita värejä isompia olentoja, mutta heikonlaisesti kortteja, joilla vastustajan olentoja voi poistaa pelistä.

Magicin formaatit voi jakaa raa’asti kahteen kastiin. Constructed-formaateissa kasataan kuudenkymmenen kortin pakka tiettyjen settien korteista, esimerkiksi yleisimmässä Standard-formaatissa noin kahden viime vuoden aikana julkaistut kortit ovat laillisia. Limited-formaateissa neljänkymmenen kortin pakka rakennetaan turnauksessa avattavista korttipusseista, eli kaikki aloittavat aina ”puhtaalta pöydältä”. Limited vertautuu suoraan vaikkapa Hearthstonen Arena-pelimuotoon, ja on oma suosikkini.

Oma lukunsa formaateista on parin viime vuoden aikana suosiotaan kasvattanut, Magic-tuomarien ajanvietteenä pitkään pysynyt Commander-moninpeliformaatti, jossa pakalle valitaan Magicin sadoista legendaarisista olennoista päällikkö, jonka värit määrittävät minkä värien kortteja pakassa saa olla. Vähintään sadan kortin pakassa ei saa olla yksittäistä korttia yhtä kopiota enempää. Commanderin ajatus on enemmän hauskanpidossa ja sosiaalisessa pelaamisessa kuin hampaat irvessä vääntämisessä.

Velhot digitaalisessa jälkijunassa

Jos Magic on kokonaisuutena viettänyt vahvoja vuosia ja paperimagicia pelataan enemmän kuin koskaan, digitaalipuolella edessä on haasteita. Suurin mörkö on Blizzardin Hearthstone, sujuva, hauska eikä silti liian kevyt, digitaaliseen ympäristöön suunniteltu keräilykorttipeli. Hearthstone tavoittaa varmasti suuren määrän pelaajia, jotka eivät missään vaiheessa ole Magicin pelaamisesta olleet kiinnostuneita, mutta tiedän myös aktiivisia Magic-pelaajia joille Hearthstonen lämpö oli Magicia houkuttelevampi.

Ajattelen itse digitaalisen puolen kilpailijoiden – Hearthstonen, mutta myös Solforgen ja Might & Magic Duel of Championsin, sekä vielä betassa olevan Hexin kaltaisten pienempien projektien – olevan Magicille paitsi uhka, myös mahdollisuus. Magicilta on yksinkertaisesti puuttunut uskottava haastaja, joten Wizardsilla on ollut varaa pyöritellä peukaloitaan. Nyt jotain on syytä tehdä! Tarkkoja lukuja on vaikea löytää, mutta Magic Onlinen osuus on perinteisesti ollut kymmeniä prosentteja Magic the Gatheringin tulovirrasta.

Digitaalisena pelinä Magicin haaste on kytkös paperipeliin, sekä monimutkainen ja monipuolinen sääntöjärjestelmä, jota ei yksinkertaisesti pysty toteuttamaan jonkun Hearthstonen sujuvuudella digitaalisesti. Hearthstone saa valtavasti sujuvuutta pelaamiseensa siitä, ettei vastustajan toimiin pysty saman tien vastaamaan Magicin instant-loitsujen tai olentojen kykyjen tapaan, mutta Magicille syvyyden hintana on se, että virtuaalimaailmassa nämä reagoinnin paikat täytyy pelaajille jollain tapaa järjestää. Se, mikä paperi-Magicin puolella sujuu luontevana pelaamisena, ei virtuaalimaailmassa ole yhtä helppoa.

Digitaalisella puolella Wizards on ollut hyvin pitkälle itsensä pahin vihollinen. Tämä kävi karusti ilme viime vuonna, kun Magic Onlinessa järjestetyt Pro Tour -karsintojen kaltaiset isot turnaukset lähes järjestään kaatoivat koko pelin. Koko iltansa turnausta varten varanneille jäi käteen kuuden tunnin taiston jälkeen tuhlattu ilta ja osallistumismaksun palautus. Sellainen ajaa ihmisiä palkitsevampien harrastusten pariin, ellei ongelmia saada korjattua. Magic Onlinen ja paperi-Magicin turnausmaailman linkki jouduttiin purkamaan yli vuoden ajaksi, kun Pro Tour -karsintaturnaukset laitettiin nolosti jäihin.

mtg_1

Magic Online – virtuaalimagicia kalsarit jalassa

Magic Online, Magicin virallinen virtuaaliversio vietti vuosi sitten kymmenvuotisjuhlaansa. Se on virtuaalinen pelipöytä, joka käytännössä vain toteuttaa pelin virtuaalimaailmassa. Pelin kaupasta saa ostettua virtuaaliversioita niistä samoista pusseista joita pelikauppakin myy, lähes samaan hintaan.

Mitä Magic Onlinessa sitten voi pelata? Lähes kaikkea mitä paperillakin. Uudet setit kortteineen saapuvat Onlineen pari-kolme viikkoa paperisettien julkaisupäivän jälkeen, ja Magic Onlinea edeltävän ajan korttejakin on pikkuhiljaa tuotu mukaan, vain digitaalisina julkaisuna. Esimerkiksi Magicin ikoniset, paperilla satojen eurojen arvoiset Moxit, Black Lotukset ja muut helyt saapuivat peliin

kesällä Vintage-formaattia mahdollistamaan.

Vintagen pelaaminen on varmasti kaikkein halvinta juuri Magic Onlinessa.

Kuinka paljon Magic Online sitten maksaa? Riippuu täysin siitä, mitä haluaa pelata. Tyypillisesti virtuaalipakka maksaa vähemmän kuin pahvinen, mutta kaikkein pelatuimpien formaattien halutuimpien virtuaalilappujen hinta voi olla hyvin lähellä pahveja. Halvimpia ovat commonit, uncommonit ja raret joita ei pelata missään suositussa pakassa, joten kasuaalipakkojen rakentaminen Magic Onlinessa voi olla yllättävänkin halpaa.

Magic Online mahdollistaa myös muutaman formaatin, jotka paperikorteilla olisivat epäkäytännöllisiä tai mahdottomia. Kehotan kokeilemaan ainakin Momir Basicia, johon pääsee kiinni kympin panostuksella, ja jossa vilisevät kaikki Magiciin tehdyt olennot yllättävän hauskalla tavalla.

Tasaista suorittamista

Magic Onlinen neljäs versio julkaistiin kesällä. Nelosversio on toiminut itsellä vakaasti, mutta se ei ole tarjonnut oikeastaan mitään suurempia uudistuksia vanhaan kolmosversioon verrattuna. Enemmänkin tuntuu siltä, että aiemmin esillä ollutta informaatiota on piiloteltu, ja muutaman näppärän uuden ominaisuuden vastapainoksi vanhoja hyvin toimivia juttuja on poistettu.

Magic Onlinelle on vaikea antaa pisteitä. Se on toimiva, virtuaalinen pelipöytä, joka tarjoaa juuri mitä sen pitääkin: mahdollisuuden pelata Magicia kotikoneen ääressä, kalsarit päällä ja olut kädessä, silloin kun se itselle sopii. Paperimagic on sosiaalista, hauskaa ja parasta, mutta esimerkiksi kahdeksan hengen draft-peli ei järjesty tuosta vain oikeassa elämässä. Magic Onlinessa se on muutaman minuutin jonotuksen takana, ja pelikaverit löytyvät ympäri maailmaa.

Mutta Magic Online ei tee juuri muuta kuin sen tarpeellisen. Jos joku haluaa kokeilla Magicia ja asentaa sitä varten Magic Onlinen, tulee hän olemaan melkoisen hukassa Magic Onlinen päämenuun saapuessaan. Uusien pelaajien astumista Magicin maailmaan on yritetty helpottaa erilaisilla uuden pelaajan paketeilla ja uusille pelaajille tarkoitetuilla turnausjonoilla, mutta kynnys on silti korkea. Magicin pariin taitaa edelleenkin olla helpoin astua keittiönpöydän ääressä, kaverin kanssa paperikorteilla pelaten, tai sitten paikallisessa peliliikkeessä perjantaimagicin parissa opetellen.

Edellisen vuoden isojen turnausten kaatuilun ja muiden pahojen ongelmien jälkeen Wizards tuo syksyllä Pro Tour -karsinnat ja muut isot turnaukset takaisin Magic Onlineen. Nähtäväksi jää, onko uusi Magic Online -sovellus vakaampi kuin kolmosversio, vai olivatko kaatuilun ja epävakauden syyt syvemmällä Magic Onlinen mutteristossa. Toivottavasti eivät – toista epäonnistuneiden turnausten ja hajonneisiin turnauksiin tuhlattujen iltojen syksyä Magic Onlinen uskottavuus ei kestä.

Toive Magic Onlinen nelosversion kanssa onkin se, että sen kehittäminen jatkuu, ja alusta tarjoaa ennen pitkää selvästi paremman ympäristön virtuaalivelhopokerille, kuin pitkään käytössä ollut, toiminut mutta ongelmallinen kolmosversio.

Juha Kerätär

mtg_2