Mario Kart 8 DLC:t - Linkki radalle!

Arvosteltu: Wii U

Nintendo

Versio: 4.01

Moninpeli: 2-12

Ikäraja: 3

Missä Link panee itse Marion ruotuun? No ainakin mikroautoradalla.

Mies myöntää virheensä: hupikaahailujen ehdoton ykkönen on mainion ajotuntuman ja hienon ratasetin pyhä liitto, Wii U:n Mario Kart 8. Kadun, että julkaisun tienoolla lätkäisin sille kriittisyyden puuskassa ”vain” 86 (kohu)pistettä. The Legend of Zelda ja Animal Crossing -aiheisilla laajennuksilla tämä lajityyppinsä huippu kiihdyttää entistä kauemmas pahimman kilpailijansa, Segan Sonic All-Stars Racingin, edelle.

Delsuissa debytoineissa radoissa on Mario Kart 8:n tavaramerkkejä, vinhasti pitkin seiniä ja kattoja nousevia osuuksia.

Linkki menneisyyteen

Lisäreissä tulee yhteensä kuusi uutta kuskia ja kahdeksan ajokkia, mutta minulle ehdottomasti tärkeintä sisältöä ovat 16 uutta rataa, jotka lisäävät ratavalikoimaan kolmanneksen lisää, jolloin ratoja on vaikuttavat 48. Uudet baanat jaetaan siististi omiin neljän radan mukeihinsa, nimiltään Egg, Triforce, Crossing ja Bell Cup. Kaikki radat eivät tietenkään ole ennennäkemättömiä, sillä puolet on pöllitty vanhemmista versioista, osa on peräisin aina SNES-GBA-kaudelta asti.

Mieleenpainuvia kohokohtia ovat muun muassa pomppuinen, mutta selväpiirteinen Excitebike Arena, GameCubella syntynyt lyhyt Baby Park -ovaali, SNES:n litteä ja aidaton avaruusrata Rainbow Road, Zeldan linnaa kiertelevä Hyrule Circuit ja Animal Crossingin kylä tuttuine hahmoineen. GBA:lla debytoinut värikäs Ribbon Road kutistaa hienosti skaalaa ”oikeista” miljöistä lastenhuoneen lattialle.

Ja sitten tietysti vielä, pusi pusi, F-Zeron painovoimaa uhmaavat radat. Runsaiden turbonuolien vauhdittama kierrosrata Mute City ja etappityyppinen Big Blue ovat GameCuben klassisesta F-Zero-scifikaahailusta tuttuja koukeroita – huimia huippunopeuksia ja kiusallisista paikoista puuttuvia kaiteita. Vaikka meno on nopeinta, mitä Mario Kartista irtoaa, Mario Kart ei silti muutu F-Zeroksi. Ja ei pidäkään muuttua, mutta yksi kysymys: missä uusi F-Zero luuraa?

Oikeastaan kaikki lisäriradat ovat yllättävän hyviä. Paukkuja ei ole selvästikään säästelty, sillä yksikään ei ole Anna Junioridesignerin ensitöitä -fiiliksiä ratasuunnittelun tai audiovisuaalisen ulosannin suhteen. Yksityiskohdat on mietitty tarkkaan: zeldamaisen melodian siivittämässä Hyrule Circuitissa kerätään vihreitä timantteja, Animal Crossingin hoodeja kiertävästä radasta on neljä eri vuodenaikaversiota. Delsujen radat ovat laadullisesti samalla viivalla kuin alkuperäiset esitykset ja ne nivotaan kokonaisuuteen saumattomasti mukaan, ikään kuin ne olisivat aina olleetkin siellä.

Linkki Zeldaan

Pakettien hahmot ja ajokit taas ovat pitkälti kuten klingonit sanovat: niinQ Noh-Meh! Kattaus oli laaja jo ennestään, eivätkä uudet kaverit tuo yhtälöön mitään pelillisiä ihmeitä. Tärkeimmät uuskuskit taitavat olla Link ja Animal Crossingin tyypit. Kuka nyt jaksaa innostua jostain Tanooki Mariosta tai Cat Peachista?

Molempien delsujen ostajille annetaan pikkubonuksena 8 lisäväriä Yoshiin ja Shy Guyhun. Vängimmät ajokit ovat Linkin heppamaisesti tyylitelty Master Cycle -prätkä, F-Zero-kiituri Blue Falcon ja luurankomaisen Dry Bowserin piikikäs jättitrike Bone Rattler.

Mario Kart kasia on tuunattu julkaisun jälkeen muutamilla ilmaisilla pikkupäivityksillä, joiden mukana menoon on ilmaantunut Amiibo-tuki, kolme mikroautoiksi kutistettua Mersun lisenssiajokkia ja hirmuisen nopea 200cc-kisaluokka. Kakssataset olivat jo liian nopeita meikäläisen mad skillzeille, pitkin seiniä posottelu on kivaa ehkä noin 0,72 sekuntia. Amiibot tuovat Mii-hahmoille erilaisia rooliasuja, kuten Captain Falconin tai Metroidin Samus Aranin releet.

Mario Kart 8 on lisärien ansiosta entistä parempi, mutta täydellinen se ei toki vieläkään ole. Minua riepoo edelleen, että telkkarin näkymä ainoastaan peilataan GamePadille – jees, kiva, telkkua ei tarvita pelaamiseen, mutta miksi kaksinpeli ei tue omia ruutuja? Tai paikallinen moninpeli viidettä pelaajaa GamePadin ruudulla, kuten Sonicin karttailussa? Joo, tiedän, Mario Kart kasin radat vievät Wii U:n teknisesti äärirajoille, mutta silti! Ääää-äää-äää, Pete tahtoo!

Lisärien erikseen pisteyttämisessä ei ole pointtia, sillä molemmat paketit on pakko hankkia, varsinkin kun yhdessä ne irtoavat edullisemmin kuin erikseen. Laatudelsujen myötä Mario Kart 8:n ratavalikoima jo niin hieno ja viihdyttävä, että kokonaisarvosanaa on pakko hilata ylöspäin, vaikka siitä pahuksen GamePadista ei otetakaan kaikkea irti.

No, jääpähän jotain pientä parannettavaa Mario Kart ysiä varten, mutta toistaiseksi Mario Kart 8 on, anteeksi ranskani, The Kart Game.

Kaksi hienoa lisäosaa jo valmiiksi hienoon Mario Kart kasiin.

90