Men of War: Assault Squad 2 – Kaikki toisesta maailmansodasta

Its raining Men! Of War! Se onkin kesäsateista kivointa, ei kevyttä, ei raskasta, vaan juuri sopivaa.

Men of War yhdistää tosiaikaisen strategian yksityiskohtaisuuteen tavalla, joka saa Company of Heroesit tuntumaan yksinkertaisilta. Halutessaan sitä voi pelata kuin Company of Heroesia, tai suoraohjauksessa räiskintäpelimäisen tarkasti ohjata vain yhtä miestä, joka voi poimia vaihtovarusteita kentältä. Tankeissakin on ihan oikeat osumakohdat, ei vain geneerisiä hipareita.

Men of War -sarjan moninpeliaselajia edustavassa Assault Squadissa käynnissä ovat toiset sodankäynnin MM-kisat, ja joukkueina ovat Neuvostoliitto, Saksa, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja pieni mutta sisukas Japani.  Skirmishejä lukuun ottamatta Assault Squad 2 keskittyy puhtaasti moninpelaamiseen.

Ykkös-Squadia ei enää tarvitse, kakkosessa on mukana edellisosankin kartat ja muu sisältö, laajennettuna ja paranneltuna. Kakkosessa on häkellyttävät 65 moninpelikarttaa, viisi pelimuotoa, 250 ajoneuvoa ja 200 sotilastyyppiä Euroopan, Pohjois-Afrikan ja Tyynenmeren areenoilla. Uutta edustaa pelimoottori, joka tukee nyt moniydinprosessoreita. Se näkyy ruudunpäivityksen sulavuudessa, vaikka grafiikka onkin saanut lisää näyttävyyttä. Tuttua  käyttöliittymää on selkeytetty uusilla symboleilla  ja tekoäly toimii astetta paremmin.

Monninpelaaminen hoidetaan Steamin kautta, ja se tukee automaattista matsien hakua ranking-peleineen, kaverikutsuineen ja huijausestoineen, Steam Workshop bonuksena päälle. Uutena ideana ranked-matseista kerätään maakohtaisia tasoja, joilla avataan uutta kalustoa ja sotilaita taisteluihin. Ominaisuus jakaa mielipiteitä, mutta ainakin se tuo jotain saavutettavaa.

Alkuvalikoimakin on tarpeeksi monipuolinen, vaikka tarkkuuskiväärimiehet ja kranaatinheittimet puuttuisivatkin.  Systeemi rajoittaa vain taktiikoiden määrää, se ei jätä kokematonta pelaajaa altavastaajaksi. Matseihin saa myös yksikköajastimet, joilla pakotetaan alkuun käyttöön vain kevyempää kalustoa ja huonompaa jalkaväkeä.

Sota kaipaa monta miestä

Ranked-peleissä sektoreita ryntää valtaamaan ensin jalkaväki, sen perässä kevyet kk-kärryt, pst-tykit ja siirrettävät konekiväärit. Heti alusta alkaen meno on nopeatempoista kyttäilyä ja tarkkaan mietittävää joukkojen sijoittelua. Raskaamman kaluston tullessa käyttöön väännöstä kehittyy todellista tosiaikaista shakkia,  kun sotilailla turvataan kalliita panssarivaunuja puskista lenteleviä kasapanoksia vastaan tai miehissä tiedustellaan vihun PST-tykkien sijainteja. Pienet virheet laukaisevat usein räjähtävän ketjureaktion. On myös osattava tarvittaessa perääntyä, ettei turhaan menetä joukkojaan.

Ranked-pelien vaihtoehtona on puhdas vastakkainpelaaminen, jossa vain yritetään tuhota vastapuolen armeija. Rankediin verrattuna meno on aluksi hitaampaa kyttäilyä ja piileskelyä, mutta matsin venyessä mukaan ehtii koko yksikköarsenaali, ja taistelu yleensä huipentuu eeppisiin tankkitaisteluihin. Frontlinessa taas toinen puoli puolustaa vähemmillä resursseilla, mutta juoksuhautojen suojassa ja miinakenttiä ja muita esteitä rakennellen. Hyökkääjän pitää läpäistä useita puolustuslinjoja voittaakseen. Neljännessä,  vähemmän pelatussa pelimuodossa on vain yksi vallattava sektori, joka kohdistaa toiminnan yhteen pisteeseen.

Teknisesti moninpelaaminen toimii enimmäkseen erittäin sulavasti, varsinkin pienemmät matsit ovat lähes ongelmattomia. Vain ajoittain joku pelaaja saattaa lagittaa niin pahasti että pelaaminen on mahdotonta kunnes lagittaja tippuu pois. Mitä vähemmän pelaajia, sen vähemmän ongelmia, ja oikeastaan pelimuodotkin toimivat paremmin.

Yksin on geneeristä mutta dynaamista

Viides pelimuoto on vain yksinpelaajalle, se on vain skirmishiä tekoälyä vastaan. Tehtävät ovat tarinattomia ja erillisiä, mutta dynaamisia, parhaimmillaan ihan hyvää vääntöä. Ärsyttävästi joka maan ensitehtävä on aina skriptattu putki. Se on kai olevinaan tutoriaali, mutta sen pitäisi olla skipattavissa. No, sen jälkeen löytyy suuria puolustustaisteluita, kiikarikivääritiimin hiippailua kaupunkimaisemissa, tankkivetoisia kahakoita ja selviytymistä pienen laskuvarjosotilastiimin kanssa. Pääosin tehtävät ovat sektorien valtaamista, joissa edetään yhtä paremmalla kalustolla seuraavaan sektoriin aina vahvistuvaa vihollista vastaan. Saman kaavan toistamisesta huolimatta kartat ovat laadukkaita eikä pelattava lopu kesken: skirmausta on neljänkymmenen tehtävän edestä, ja ne voi pelata myös co-oppina. Yksinpeli-Menien kunnollisia juonitehtäviä tulee silti ikävä.

Kymmenen vuotta kahakointia

Pelillisesti Men of War -sarja ei ole kymmenessä vuodessa juuri muuttunut. Kevyimmillä kärryillä ei enää vedetä muureista läpi ja ajoneuvot voivat kipata.  Käyttöliittymä näyttää entistä paremmin mikä vaunu on korjauksen tarpeessa tai keneltä on ammukset lopussa. Taisteluvaunujen tykkien kantamaa on hieman lyhennetty, ja jalkaväki on yhä vahvemmassa roolissa bongaten vaunuille ja pst-tykeille kohteita kauempaakin. Peliin on lisätty enemmän erikoisyksiköitä, kuten ilmaiskuja tilaavia komentajia tai liekinheitinvaunuja.  Kalustoa löytyy todella monipuolisesti, vaikuttavan yksityiskohtaisesti mallinnettuna ja sillä kaikella vielä tekeekin jotain.

Mukana tulee monipuolinen editori, peli on täysin modattavissa ja Steam Workshop -tuella lisäkartat ja modit saa asennettua vaivattomasti. Jo löytyy kreikkalaisjoukkoja, väkivaltainen gore-modi ja paljon lisäkarttoja. Tulevista modeista kiinnostaa igetfersin kylmän sodan kalustoa pursuava modi, jossa videoiden perusteella löytyy neukkukalustoa variantteineen, sillai T90/T80/T64/T55/BMP-akselilta.

Monipuolisine pelimuotoineen Men of War Assault Squad 2 on erinomaista, osin jopa simulaatiota lähestyvää taktista moninpelaamista, mutta myös kohtalaisen hyvää, hetkittäin jopa säväyttävää dynaamista yksinpeliä.

Yksityiskohtaista, tekemisen täyteistä, haastavaa ja näyttävää sotapeliä hakevalle kotikomentajalle Assault Squad 2, tai mikä tahansa Men at War, on yhtä varma, toimiva valinta kuin 8.8 cm Flugzeugabwehrkanone 37 brittitankkeja torjumaan.

 

http://www.menofwargame.com/games/assaultsquad2

Arvostelu PC

Digitalmindsoft /1C Company

Versio: 3.032.0

Minimi: Windows Vista/7/8, 4.0 Hgz yksiydin, 2.0 Ghz kaksiydin tai parempi, 2Gb muistia, DirectX 10/11 yhteensopiva näytönohjain/äänikortti, DirectX version 9.0c, 6Gb kovalevy tilaa

Moninpeli: 2 - 16

Testattu: Intel i7 2600k (3,4 GHz), 8 Gt, GeForce GTX670, Windows 7 64bit, SSD-asema

Ikäraja: 16

Pelit Suosittelee

89