Metroid Prime: Federation Force - Federaatiofarssi

Pure pyssyä piraatti!

Iloitkaa Half-Life-fanit! On pelisarja, jonka faneja kohdellaan vielä kaltoimmin! Ottaisin Federation Forcelle Half-Life 3:n kohtalon koska tahansa. 

Kuusi vuotta. Kuusi vuotta on se pitkä aika, jonka aikana Nintendo ei katsonutkaan Metroid-sarjaa kohti. Ei sen jälkeen, kun vuoden 2010 Other M osoittautui, ansaitusti, flopiksi. Viimeisimmästä Prime-pelistä on vielä kauemmin, sillä loistava Metroid Prime 3: Corruption ilmestyi jo hurjat yhdeksän vuotta sitten!
Ei hätää, ei iso-N ole Metroidiaan unohtanut! Tänä vuonna 30 täyttänyt Metroid-sarja sai toki jatkoa. Harmi että sai: Metroid Prime: Federation Force on ahtaisiin kenttiin jaettu tiimipohjainen moninpeliräiskintä 3DS:lle. Tuossa lauseessa on niin paljon väärin, etten tiedä mistä aloittaa. 
Yritetään kuitenkin.
 

Lego Metroid

Koska Federation Force on Metroid Prime, se jatkaa Metroid Primen tarinaa, aikana Metroid Prime 3:n jälkeen. Phaaze-planeetta on tuhottu ja sen levittämä radioaktiivinen Phazon kadonnut galaksista. Avaruuspiraatit ovat pitäneet hiljaiseloa, joten galaktisella federaatiolla on ollut aikaa kehittää uusia, Phazonin korvaavia aseita.
Federaation ykkösnyrkki post-Phazon-ajassa on Federation Force, taktinen iskuryhmä, jonka jäsenet ovat varustautuneet järkälemäisiin mech-pukuihin.
Osa faneista triggeröityy jo nyt. Federation Forcessa ei pelatakaan Samus Aranilla, vaan satunnaisella federaatiosotilaalla mechissään. Minua se ei haittaa, uusi pelihahmo tuo vaan vaihtelua. Se mikä haittaa on pelin ulkoasu: mechit näyttävät palikkamaisilta lego-ukkeleilta. Ja kun tehtävien välissä tai mechittömissä hiippailuosuuksissa näkee ihmishahmoja, niiden päät ovat suurempia kuin loppuosa vartalosta.
 Metroid ei ole ikinä ollut hyperrealistinen, mutta on siinä huonoimmillaankin osattu mallintaa ihmisruumiin mittasuhteet oikein. Logiikkaa grafiikkatyylin muutoksesta en löydä. Kenties tarkoituksena on houkutella alle kouluikäiset Metroid-pelaajiksi?
 

Pallopäiset sankarimme. Taustalla värikoodatut Mechit.


Mitä useampi pelaaja,sitä huonompi Metroid

Lyhyet tehtävät on jaettu kolmelle planeetalle, jotka eroavat toisistaan teeman ja vihollisten muodossa. Excelcion on hyinen jääerämaa, Bion täynnä muinaisia raunioita sekä polttavaa aavikkoa, ja Talvania muinaisen mekaanisen rodun tehtaita plus myrkyllisiä kaasuja.
 Tehtäviä voi suorittaa joko sooloillen tai maksimissaan kolmen kaverin kanssa. Moninpeli toimisi periaatteessa paikallisesti, mutta koska länsimaissa ei ole kaveripiiriä, josta löytyisi neljä 3DS:ää ja neljä samaa peliä, on moninpelin realistinen vaihtoehto nettiseura.
Itse pelituntuma on yllättävän hyvä. Normiasetuksilla mechiä komennetaan kuin Metroid Primen Samusta. Mukana on lukittumiset ja sivuaskeleet olkanapeissa, R-nappia pohjassa pitämällä voi tähtäystä hienosäätää kallistelemalla 3DS:ää. Se on yllättävän sujuvaa ja tarkkaa.
Vaihtoehtoinen ohjaustapa on käyttää joko New 3DS:ää tai vanhan 3DS:n circle pad pro -lisälaitetta kahden tatin normitähtäysmalliin, mutta koska New 3DS:n oikea analoginänni on niin onnettoman pieni, pitäydyin mieluummin standardiohjauksessa.
Mechiään voi varustaa modeilla ennen tehtäviin lähtöä. Modeja on paljon erilaisia, vaihtelua on lisätulivoimasta lisäkestoon, parannusbuusteihin ja yksinpelaajalle käytännössä pakolliseen, vain soolotessa toimivaan tuplakesto ja -tulivoimamodiin. Vaikka modeja on paljon, on modipaikkoja vain pari hassua, joten ihan kauheasti ei omaa mechiään pääse tuunaamaan.
Sooloaminen on perhanan hankalaa, koska tehtävät on tasapainotettu moninpeliä varten. Kun pitää suojella kohdetta joka puolelta päälle hönkiviltä avaruuspiraateilta, eivät ne pari apudronea korvaa oikeita ihmispelaajia.
Soolovaikeudesta huolimatta tarina on nopeasti nähty. Yhteen tehtävään ei montaa minuuttia kulu, ja tehtäviä on alle pari tusinaa, joten federaatiojoukko pääsee eläkkeelle parin illan tehopelaamisen jälkeen. Sivupelimuotona on Blast Ball, joka on köyhän miehen Rocket League, eikä kauan viehätä. 
 


Liian vähän liian myöhään

Federation Force paljastaa Nintendon nykyisestä ajattelu- ja pelintekotavasta sen, kuinka huonosti he ymmärtävät omaa kohdeyleisöään. Force on vastakohta sille, mikä Metroid-sarjan ydin on aina ollut. Metroid on ollut Nintendon kirjastossa se yksi vähän synkempi ja scifi-uskottavampi sarja, jossa ideana on ollut tuntemattomien planeettojen tutkiminen, kartoittaminen ja niillä selviytyminen. Federation Force taas on ahtaisiin pikkutehtäviin jaettu moninpeliräiskintä pallopäisillä legoukoilla.  Pahinta on, että se on moninpeliräiskintä alustalle, jota kukaan täysijärkinen ei käytä moninpelaamiseen Japanin ulkopuolella.
 Eikä se edes ole ensimmäinen moninpeli-Metroid kannettavalle konsolille. Jos vuoden 2006 DS:n Metroid Prime Hunters oli huono peli, on sitä myös Federation Force. Eikö vuosikymmenessä opita mitään?
Ainakin voimme iloita siitä, että Federation Force floppasi. Jos Nintendon bisneszombit jotain ymmärtävät paremmin kuin asiakkaidensa toiveita, on se rahavirtoja. Paitsi että ne kuitenkin ottavat Federation Forcen myyntimäärät mittana kiinnostuksesta koko Metroid-sarjaa kohtaan.

 

Metroid Prime: Federation Force

Arvosteltu: 3DS
Nintendo/
Next Level Games
Versio: Arvostelu
Moninpeli: 2-4
Ikäraja: 12

61

Lisää aiheesta