Mörpit - Älä osta minua!

Warhammer Online oli vuosi sitten kova juttu. Moniko huomasi, että se oikeasti ilmestyi syyskuun puolivälissä?

Nettiroolipelien eli mörppien menestys riippuu useasta tekijästä. Asiakas pitää saada kiinnostumaan tuotteesta tarpeeksi, jotta raha kilahtaa kauppiaan kirstuun ja paketti vaihtaa omistajaa. Nyt euroja on jo taskussa, mutta työ asiakkaan pitämiseksi on vasta alkamassa. Todellinen urakka on mielekkään sisällön päivittämisessä ja pelaajien pitämisessä kiinnostuneina.

Warhammer Onlinen tekijät tuskin joutuvat vaivaamaan päätään näillä asiakassuhteen jälkimmäisillä osilla, koska harva potentiaalinen tilaaja tietää mitään koko teoksesta. Pelistä on vaikea kiinnostua, jollei siitä ole koskaan kuullutkaan.

Liian vähän, liian myöhään

Totta kai fanaattisimmat mörppiharrastajat tietävät Warhammer Onlinen, moni saattaa jopa odottaa sitä innoissaan. HC-pelaajien pienellä kiihkolaislohkolla ei kuitenkaan pyöritetä yhtään taloudellisesti kannattavaa nettiroolipeliä, ainakaan Korean ulkopuolella. Kunnon sukseeseen tarvitaan maksajiksi tavallisia tallaajia, jotka haluavat viettää vain silloin tällöin pikku rupeaman online-kavereiden kanssa questaten tai PvP:tä vääntäen.

Warhammerin maailma on kiinnostava ja sillä on vankka fanipohja, kiitos miljoonien innokkaiden lauta- ja roolipelaajien. Mythicillä uskotaan, että näin loistavaan lisenssiin perustuva peli myy itse itsensä. Maailman paras duunihan on Ferrari-kauppias, joka vain jakaa autoja jonottaville janoisille ostajille.

Väärin. Toinen tämän vuoden kova mörppitulokas Age of Conan ylsi loistavaan aloitukseen hypen, kovan mainostuksen ja kiinnostavan lisenssin ansiosta. Warhammer yltää kovaan aloitukseen koska, hmm, siinä on kiinnostava lisenssi? Mitä ihmettä tapahtui reseptin kahdelle muulle tärkeälle osalle, hypelle ja markkinoinnille?

Warhammeristä ei ole kuulunut pienten mörppipiirien ulkopuolella pihaustakaan koko tämän vuoden puolella, koko projekti on vaiettu täysin hengiltä. Nettisivuilla ei ole näkynyt mainoksia, saati lehtien sivuilla. Hypeä on ollut mainoksiakin vähemmän, korkeintaan jotain paikallista säätöä jonkun pelilehden sivuilla. Tästäkö pitäisi tulla yksi markkinoiden suurimmista mörpeistä?

Eikä asiaa ole edistänyt Warhammerin täysin naurettava betapolitiikka. Suurin piirtein kehittäjien ja näiden sukulaisten kansoittama betatesti on ollut niin hyvä salaisuus, että typerällä NDA:lla piti varmistaa, ettei kukaan varmasti koskaan saa tietää pelistä mitään ennen julkaisua. Avoin "beta" alkoi rapeat pari viikkoa ennen pelin ilmestymistä kauppoihin, mikä on noin kolme kuukautta liian myöhään. Conan selviytyi ensi-illastaan ainakin teknisesti juuri mittavan betatestauksensa ansioista. Pelistä on vaikea luoda edes positiivista puskaradiota, jos kukaan ei saa sanoa mistään mitään.

Tuntuu kuin Mythic ei oikeasti halua kenenkään ostavan Warhammeria. Julkaisupäivä saatiin – liian pitkän jahkaamisen jälkeen sekin – ilmoitettua todella myöhään. Tekijät tuntuvat olevan pahoillaan siitä, mitä tuli tehtyä. Kaikesta yritetään päästä irti mahdollisimman vähin äänin, jotta kukaan ei huomaisi Warhammerin olemassaoloa.

Juna meni jo

Runsas vuosi sitten kaikki oli toisin. Warhammer oli kaikkien mörppääjien huulilla ja monet odottivat sitä intoa puhkuen. Lehdissä oli monen sivun hypejuttuja, ja maailma tiesi mistä on kyse. Esimerkiksi todella monet World of Warcraftin pelaajat olivat Warhammerista aivan mehuissaan ja olisivat – ainakin hetkeksi – vaihtaneet maailmaa välittömästi.

Sitten Warhammerin julkaisu myöhästyi, ja uusi julkaisupäivä muuttui muotoon "Vuonna 2008". Sen enempää Warhammerista ei sitten enää kuultukaan. Koko projekti näytti vajonneen koomaan, aivan kuin alkuperäisestä ilmestymispäivästä myöhästyminen nyt olisi jotenkin maailman noloin juttu.

Vuodessa ehtii tapahtua paljon. Tällä kertaa aika ja informaation puute ovat yhdessä tehneet Warhammerille tehtävänsä. Vuosi sitten Age of Conan ilmoitti myös myöhästyvänsä, joten Warhammer olisi tullut juuri oikeaan koloon Warcraft-vaihtoehtojen markkinoille. Mutta nyt Funcomin barbaari on saanut jo mellestää markkinoilla hetken aikaa ja imeä suurimman osan WoWiin kyllästyneestä yleisöstä.

Warhammerin ainoa todellinen toivo on siinä joukossa, joka on hypännyt Warcraftista Conaniin, mutta jättänyt jo Hyperborean taakseen pelin viimeistelemättömyyden takia. Tässäkin homma on paljolti kiinni Funcomista eikä niinkään Mythicistä: jos Conaniin oikeasti saadaan loppupeliä päivittävä paketti, saattaa barbaarilauma pysyä tyytyväisinä, vaikka Warhammerissa punaisilla menisikin lujempaa.

Madonluvuista huolimatta sisälläni asuva Warhammer-fani toivoo, että Warhammer Online onnistuisi kaikesta piilottelusta huolimatta. Mutta jos näin käy, niin se ei ainakaan ole pr-kampanjan ansiota. Toisaalta sama tylytyslinja näyttäisi jatkuvan myös itse pelissä, sillä palvelimien voimajakaumat aiotaan pitää väkisin tasaisina PvP-taistelun helpottamiseksi. Tämä kuulosti varmasti palaverissa hyvältä, mutta todellisuudessa se on maksavien asiakkaiden kiusaamista. Jos kaverini on tietyllä palvelimella tietyllä puolella, niin totta kai haluan luoda uuden hahmoni sinne. Ai en saa, kun palvelin on jo täynnä? Tällaisessa tilanteessa toinen puoli tai kokonaan eri palvelin ei paljon nappaa, sillä suurin osa ihmisistä pelaa mörppejä sosiaalisen aspektin takia.

No, ainakaan Warhammer Onlinea ei ole pureskeltu puhki ennen julkaisua. Ehkä sekin on jotain.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 3.11.2008.

Lisää aiheesta