Mörpit - Allods Online

Ankkuri ylös ja menoksi! Matka avaruuteen voi alkaa.

Ilmaismörpit tehdään yleensä Aasian halvoissa hikipajoissa liukuhihnatyönä, joten ne eivät koskaan ole erityisen korkealaatuisia. Allods Onlineen on panostettu ihan yhtä paljon kuin maksullisiinkin peleihin. Ja tekijät ovat aiemmin väsänneet esimerkiksi sellaisen pelin kuin Silent Storm (Pelit 11/2003, 94 p).

Vaikka Allods Onlinea voi pelata maksutta niin paljon kuin haluaa, siihen voi myös käyttää oikeaa rahaa ja ostaa kaikenlaisia hyödykkeitä. Niistä tärkeimpiä ovat hahmon tehokkuutta lisäävät voimajuomat, mutta etenkin isommat reput, koska tavaratilasta on aina pulaa. Kaupasta voi ostaa hienoja vaatteitakin, mutta eihän sellaisia karski soturi tarvitse. Rahaa tuhlaamalla saa aika ison edun, mutta onneksi lähes kaikki esinekaupasta saatavat tarvikkeet voi hankkia pelimaailmastakin, mikä tosin vaatii pahimmassa tapauksessa usean tunnin työn. Ehkä muutaman euron käyttäminen ei olekaan täysin huono idea.

Mahdit vastakkain

Mörppi ei olisi mörppi, jos siinä ei olisi kahta toisiaan julmetusti vihaavaa osapuolta. Allodsissa nämä kaksi ovat luontoa rakastavien puunhalaajien Liiga ja nopeasti teollistuva Imperiumi. Liigan puolella taistelevat ihmiset ja haltiat ovat tuttuja jo jokaisesta fantasiapelistä, mutta gibberlingit, nuo söpöt pikku karvapallot, ovat uudempi tuttavuus. Gibberlingit kompensoivat pientä kokoaan määrällä, sillä he kulkevat aina kolmen porukassa. Imperiumin väkeä ovat örkit, ilkeämmät ihmiset ja hieman kummemmat epäkuolleet robottizombiet. Elämää suurempi kysymys onkin: olivatko he ensin robotteja vai epäkuolleita?

Allodsin hahmoluokkavalikoima koostuu kahdeksasta luokasta, joiden joukossa on muutama taikuri, pari lemmikkieläinten käyttäjää, yksi pappi sekä lihasmuureiksi tarkoitetut soturi ja paladiini. Yksi mielenkiintoisimmista vaihtoehdoista on mielenhallitsija, joka pystyy sörkkimään kohteensa mieltä ja saamaan hänet aivan pökerryksiin. Itse pelasin eniten parantajalla, joka ei ollut ollenkaan niin tylsä kuin aluksi luulin. Parantajan erikoisuutena on se, että hänen lyöntinsä nopeuttavat loitsujen tekoa, joten hänen on syytä osallistua hirviöiden mätkintään muiden kanssa. Kaikilla muillakin luokilla on samanlaisia erikoisjippoja, jotka tekevät niistä mukavan omalaatuisia.

Oman hahmon kehittäminen onnistuu usealla tavalla. Kokemustason noustessa voi nostaa omia perusominaisuuksiaan, kuten voimaa, nopeutta ja älykkyyttä, jotka vaikuttavat taikojen tehokkuuteen, energian määrään ja sen sellaiseen. Niiden lisäksi voi hankkia uusia taitoja ja loitsuja kykypuusta, jossa niitä on aina saatavilla useampi kappale. Tämähän on peruskamaa eikä eroa muista saman lajityypin mörpeistä, mutta kaikki muuttuu paljon paremmaksi tasolla kymmenen. Silloin saa vielä kolme hyvin laajaa taitoruudukkoa, jotka sisältävät yhteensä ainakin satakunta taitoa. Valinnanvaraa on niin huikeasti, että välillä ei tiedä ollenkaan, mitä ottaisi seuraavaksi.

Avaruusmatkailijat

Allods Onlinen erottaa muista fantasiaropeista lentävät avaruuslaivat, joihin pääsee käsiksi pelin loppupuolella. Niiden rakentaminen vaatii paljon aikaa ja rahaa, mutta se ehdottomasti kannattaa. Laivoista on nimittäin paljon hyötyä, sillä niillä voi purjehtia siellä täällä oleville leijuville saarille, joilta voi löytää muinaisia aarteita ja tavallista isompia mörköjä.

Laivaretkille ei suinkaan voi lähteä yksin, vaan mukaan on aina otettava useampi kaveri toimimaan miehistönä. Heille riittääkin paljon hommia, sillä avaruuslaivalla matkaaminen ei ole aivan simppeliä. Kapteenin lisäksi tarvitaan tähystäjiä, konemestari, navigoija ja lopuksi vielä tykkimiehiä. Tähystäjän pesti voi monen mielestä tuntua turhalta, mutta ilman heitä moni mahdollinen vaara jäisi huomaamatta.

Laivareissujen pahimpia vaaroja eivät ole juopottelevat matkustajat, vaan avaruudessa lymyilevät astraalipedot. Niiden jättimäisiin ruumiisiin eivät tavalliset miekat tepsi, mutta kannella olevilla järeillä tykeillä niitä pystyy vahingoittamaan. Petojen lisäksi avaruudesta ilmestyy silloin tällöin toisten pelaajien ohjaamia aluksia, joiden kimppuun voi yrittää hyökätä merirosvotyyliin. Näissä taisteluissa on järkevintä ensin pehmentää toista laivaa kanuunoilla ja sitten käynnistää varsinainen valtausoperaatio. Hyvällä tuurilla löytää laivan ruumasta kallisarvoisia aarrearkkuja, jotka voi raahata omaan paattiinsa.

Avaruuslaivojen ansiosta Allods Onlinen loppupään sisältö vaikuttaa todella kiinnostavalta. Kukapa ei olisi joskus haaveillut avaruuden tutkimisesta?

Kirjoitus on luettavissa pelit.fi:ssä 4.5.2010.

Kun kapteenille luvataan seitsemän kuukautta elinaikaa, on oikea hetki lähteä tuntemattomaan avaruuteen.

Avaruusseikkailun satunnaisesti luodut seikkailut ovat juonettomia, vajaat puoli tuntia kestäviä lyhäreitä. Sankarin laivasto seilaa planeetalta planeetalle ja kohtaa kaikkea mahdollista avaruuden hippikissoista piraattipingviinien perhekokoukseen. Välillä pääsee valitsemaan, miten toimitaan, ja aina joskus päätökset vaikuttavat myöhempiin kohtaamisiin. Yleensä lopputuloksena on taistelu.

Painottoman tilan balettia käydään vuoropohjaisesti, puoli minuuttia kerrallaan. Aluksensa voi komentaa liikkumaan tuplavauhtia ampumatta, normaalisti räimien tai etanatahtia, mutta tuplasti tulittaen. Vaikka liikesuunnat ja aluksen pyörimisliikkeen voi halutessaan määrittää käsin, yleensä komentaessa tyytyy määräämään liikesuunnan, kohteen, jota kohti aluksen nokkaa pidetään, ja ketä ensisijaisesti ammutaan. Rasittavasti automaattimoodissa kamera hyppii holtittomasti, kun kohteita määrittää, ja sotkee käsityksen taistelukentästä.

Taktiikkana on saada alusten herkät taka- ja alaosat tulilinjalle. Omia aluksiaan voi muokata rajoitetusti planeetoilta löydettävillä lisäosilla, joilla saa lisää niin panssaria kuin tulinopeuttakin.

Flotilla tuo mieleen loistavan Strange Adventures in Infinite Spacen (Pelit 2/06, 92 p), toisen kahvitunnin seikkailuihin sopivan välipalapelin. Aivan yhtä sujuva ei Flotilla ole. Taisteluvuorojen säätämiseen menee lopulta liikaa aikaa verrattuna siihen, kuinka vähän syvyyttä taktiikoissa on. Kahvitaukopeliin nopea reaaliaikaisuus sopii paremmin, pidempään pelattava taas kaipaa enemmän syvyyttä.

Lisää aiheesta