Motorsport Manager - Moottorien urheilua

Rataprofiilia vilkaisemalla pystyy pitkälti päättämään sopivat säädöt.

Autourheilussa aina painotetaan, että voitto oli koko tiimin tulos. Miten suu pannaan nyt, kun tiimissä on vain yksi kaveri?

En yleensä innostu manageripeleistä, mutta Motorsport Managerissa on useampi kiinnostava seikka. Aiheena on potkupallon sijaan formulat, virallisen lisenssien puutteesta huolimatta (tai ehkä juuri siksi) pelissä on miellyttävän realistinen pohjavire. Koko komeus on yhden hengen teos, sillä Christian West on tehnyt pelin yksinään. Törkeän kalliiden formulalisenssien "puute" antoi Westille vapaat kädet tehdä mielensä peli.

Motorsport Managerissä kehitetään tiimin aerodynamiikka-, design- ja tuotanto-osastoja, jotka tarjoavat aina vain enemmän tilaa työntekijöille. Päämajan osastopomot ja palkatut duunarit vastaavat kilpa-auton kehityksestä. Sponsorisoppareilla rahoitetaan tallin toiminta ja kahden kisakuskin palkat. Nuorten kuskien ohjelmassa kypsytetään potentiaalisia lupauksia tulevaisuuden mestareiksi.

Todellinen hupi alkaa vasta radalla. Formulakisat kuvataan minimalistisen tyylikkäällä helikopteriperspektiivin grafiikalla, jossa autot esitetään ympyröinä. Aika-ajoissa ja kilpailuissa valitaan auton siipi- ja vaihdesäädöt kolmesta vaihtoehdosta ja renkaat: pehmeä, kova tai vesikeli. Aika-ajoissa kytätään vielä sopivaa hetkeä radalle syöksymiseen. Valintojen mobiilimainen virtaviivaisuus ei ole teemalle lainkaan pahitteeksi, sillä suoraviivaiset optiot pitävät lajille olennaisen vauhdin tunteen elossa.

Surkea aika-ajo ei pilaa koko kisaa. Lopputulokseen vaikuttaa varikkopysähdysten ajoitus, rengastyypin muutokset kesken kisan ja ajotyylin vaihdot. Kehnoilla kaaroilla ja kuskeilla ei tietenkään pysty voittamaan, vaikka kuinka vatuloisi. Varikolla poiketaan vähintään kerran kisassa ja silloinkin kuskien täytyy ajaa kovilla nakeilla alusta loppuun säästeliäästi. Pääsin parhaaseen tulokseen useimmiten kahdella stopilla, mutta vesisateet ja turva-autot lisäävät varikkorulettiin omat muuttujansa. Kisataktiikassa on juuri sen verran liikkumavaraa, että virheitä syntyy, mutta tiedän heti, mitä tein väärin. En pystynyt seuraamaan samaan aikaan Vain elämää ja kisaa, jos halusin molemmat kuskit kunnialla maaliin.

Jos pohjatyötä ei ole tehty, radalla tulee varmasti turpiin.

 

Hanaa, Mika, hanaa

Pelkkä vauhdin kiristyskäsky ei nosta automaattisesti sijoitusta. Kuskin pitää löytää ohituspaikka ja iskut kannattaa sijoittaa hetkiin, jolloin vastustajalla näyttää menevän huonosti. Joskus paineen alla paahtaminen aiheuttaa spinnauksia ja kolareita, jotka saattavat johtaa keskeytykseen tai läpiajorangaistukseen. Ainoastaan vapaalla baanalla kiihdytyskäskyn tulokset näkyvät heti kellossa, mutta sekin lisää virheiden mahdollisuutta ja renkaiden kulutusta, mikä pakottaa hölläämään myöhemmin ja/tai ylimääräiselle varikkostopille. Toisinaan tekniikka pettää ilman mitään selkeää syytä.

Bisnesmanagerointia piristetään fanien, kuskien, sponsorien ja median eloisilla "twiiteillä" ja monivalintatehtävillä, joissa useimmiten kyseessä ovat palkkaneuvottelut. Sarjatason noustua vanhoja (ja huonoja) kavereitaan ei kannata palkata uudelleen. Toisinaan pitää valita, ketkä pidetään tyytyväisinä ja kenen kustannuksella: kuskit, fanit vai sponsorit. Mediakin kyselee joskus mielipiteitä. Kisojen kuluessa kuskit pyytävät välillä lupaa ajaa kovempaa tai varikkopysähdystä, kun kumit lähestyvät loppuaan.

Kun tekniikka, kuskin taidot ja taktiset valinnat kohtasivat, pinkeillä kilpureilla viilettävä Runespeed-tiimini siirtyi voittajien joukkoon. Ensimmäinen kauteni kaatui yhteen keskeytykseen, mutta jo toisella kaudella voitin, mikä tiesi pääsyä kovempaan sarjaan ja paluuta voittajan euforiasta takaisin ynnä muiden joukkoon. Eihän siinä sitten muu auttanut kuin jatkaa auton ja tallin kehitystyötä. Onneksi kehitykselle tärkeisiin sponsoribonuksiin vaadittavat sijoitukset ovat suurin piirtein tiimin suorituskyvyn saavutettavissa.

Kisataktiikkaa painottava Motorsport Manager on siisti paketti, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja syy-seuraus-suhteet säilyvät mukavan selkeinä. West vetää mutkat suoriksi ja keskittyy suurten linjojen managerointiin. Westin tiiviissä näkemyksessä ei ole suoranaisia vikoja. Kummastelin ainoastaan sitä, että nuorisokuskit eivät kehity kisakuskeina.

Motorsport Manager on yhden miehen projektiksi yllättävän ammattimainen ja pieteetillä viimeistelty tuote. Lisenssien puutteesta en valita, minulle se on pikemminkin plussaa. Ylimääräisenä bonuksena Motorsport Manager ei ole free to pay -peli, mikä on nykyään mobiilissa harvinaista, pelifanin aikaa arvostavaa hyväntekeväisyyttä.

 

Petri Heikkinen

 

Motorsport Manager

iOS

Christian West

Versio: Myynti

Moninpeli: Ei

Ikäraja: 9

 

Keksityn formulasarjan tyylikäs ja jännittävä managerointi, jossa kisataktiikat ratkaisevat mestaruuksia.

89