Mr. Driller: Drill Spirits (DS) – Vain kivenmurskaus on tärkeää

Mr. Driller: Drill Spirits on suunniteltu nimenomaan DS mielessä, ainakin teoriassa. Mr. Driller on hyvä esimerkki pelistä, jonka pääasia on idea, ei komea grafiikka. Se on Tetriksen sukua, vaan ei Tetris-kopio.

Mr. Driller on jäänyt jumiin maan alle ja voi selviytyä hengissä porautumalla tarpeeksi syvälle. Maa-aines koostuu erivärisistä lohkareista. Kun neljä saman väristä kiveä on yhteydessä toisiinsa, ne katoavat. Samanväriset kivet tarttuvat kiinni toisiinsa. Poraamisen lisäksi täytyy pitää huolta siitä, että Mr. Driller ei jää putoavien kivien alle. Hänen täytyy myös saada kaiken aikaa lisää hengitysilmaa. Happea kuluu jatkuvasti ja tukehtumiskuolema on ainainen uhka.

Jo vajaan tunnin pelaamisen jälkeen lohkareiden tuhoamisen logiikka on mennyt selkärankaan. Syytä onkin, sillä pelissä on ainainen kiire. Miettimistaukoihin ei ole aikaa. Jo yhdessä illassa pelaaja saavuttaa hurmion, hänen sormensa toimivat nopeasti kuin itsekseen ja Mr. Driller tavoittaa uusia ennätyssyvyyksiä: 300 metriä, 500 metriä, 800 metriä... Lopulta pääsee poraamaan loputonta reikää.

Time Attack on normaali kaiva kunnes kuolet tai tulet maaliin -peruspeli. Uutuus Pressure Driller on mainio keksintö, jossa pelaajaa jahtaa yläpuolelta valtava pora, jota täytyy paeta. Poraa kohti voi ampua lohkareita, kunhan niitä matkan varrelta löytää. Mission Modessa käytetään hyväksi kaikenlaisia jippolohkareita. Ne voivat esimerkiksi lisätä hengitysilmaa tai muuttaa kaikki tietynväriset lohkareet toisen värisiksi.

Mr. Driller voisi olla neljän tähden peli, mutta yksi tähti lähtee siksi, että DS:n erikoisominaisuuksia ei käytetä juurikaan hyväksi. Yläruutu on lähinnä koriste. Vaikka kentät jatkuvat ylös saakka, sillä on harvoin merkitystä. Pelaaminen onnistuu myös kosketusnäytöllä, mutta paremmin pelkillä näppäimillä.

Kolme tähteä

Lisää aiheesta