Munin - Taivaista pudonnut

Lokin juonet koituvat korpin kohtaloksi. Portugalilaista tasohyppelyä pohjoismaisin maustein, olkaa hyvä!

Kautta Odinin korppien, Asgårdin musta lammas kieroilee jälleen! Ilkeä Loki muuttaa Odinin viestinviejän, Munin-korpin, ihmistytöksi. Siipensä menettävä Munin joutuu etsimään kadonneet höyhenensä yhdeksästä maailmasta, jos hän mielii palata takaisin Asgårdiin. Onneksi Odinin toinen korppi, Hugin, auttaa Muninia.

Skandinaaviseen mytologiaan pohjautuva Munin on portugalilaisen Gojiran ensimmäinen suuremman mittaluokan peli. Pc:lle suunniteltu indie-tasohyppely on selvästi suurempi ponnistus kuin Gojiran aiemmin tehtailemat mobiilipelit, mutta märkäkorvaiset pelinkehittäjät selviävät urakastaan kunnialla.

Munin lienee ensimmäinen tasohyppely, joka nostaa sulkasadon pelin keskiöön.

 

Korppi ilman siipiä

Munin yhdistelee kekseliäällä tavalla pulmia ja tasohyppelyä. Tasot on jaettu ruutuihin, joita voi pyöritellä hiiren vasemmalla korvalla, kunhan nimikkosankari ei seiso pyöriteltävän ruudun sisällä. Toisinaan kuvaruudun osat ovat sidoksissa toisiinsa, jolloin yhtä osaa pyörittämällä myös toinen osa liikkuu. Tavoitteena on tyhjentää tasot höyhenistä, mikä muuttuu kenttä kentältä haastavammaksi erilaisten ansojen ansiosta.

Aluksi pulmat ovat simppeleitä. Midgardr-maailmassa riittää, kun osaa kiipeillä ja hyppiä, mutta pian korppitytön pitää väistellä piikkejä, varoa tippuvia kiviä ja uida. Ympäristön manipulointi ja painovoimalla leikittely ovat avainroolissa. Veden ja laavan virtausta voi käyttää hyväksi, kivilohkareita puolestaan voi käyttää  hyppyalustana tai seinien hajottamiseen.

Ympäristö on toisaalta myös uhka. Vierivän kiven alle jäävä Munin musertuu välittömästi ja laava polttaa korppitytön hetkessä tuhkaksi. Kuoleman koittaessa kenttä alkaa alusta, mikä harmittaa hitusen, jos on käyttänyt sitä ennen kymmenen minuuttia kentän viimeisen höyhenen metsästämiseen. Maltti on valttia ja virheistään ottaa nopeasti opiksi.

Muninin heittämä haaste on tervetullutta vaihtelua pullamössöviihteeseen, vaikka hankalimpiin tasoihin on helppo jäädä jumiin. Jotkut pelin pulmista jumittivat pääni täydellisesti. Valitettavasti tasoja ei voi jättää kesken tai skipata, mikä katkaisee pahimmillaan etenemisen täydellisesti. Jumittuessani en kaivannut vihjetoimintoa, sen sijaan olisin halunnut kokeilla uusia kenttiä ja palata hankalimpiin kenttiin myöhemmin uudestaan.

Kontrollit toimivat pääosin hyvin. Rauhallisina hetkinä Muninin käskyttäminen on helppoa, toiminnan muuttuessa hektisemmäksi kontrollien pieni takkuisuus alkaa ärsyttää.  Korppityttö reagoi ohjaukseen pienellä viiveellä, mikä johtaa pahimmillaan epäonnistuneeseen hyppyyn tai väistöön. Viive on pieni mutta harmillinen vaiva.

Maan uumenista ylimmälle oksalle

Elämänpuu Yggdrasil yhdistää Muninin yhdeksää maailmaa, jotka poikkeavat toisistaan värimaailmoiltaan ja teemoiltaan. Maailmat ovat kuin henkiin heränneitä maalauksia: Niflheimrin pehmeät valkosiniset sävyt miellyttävät silmiä, Helgardrin tumma värimaailma henkii alamaailman synkkyyttä ja Jötunheimrin kivimaailma on rauhallisen pysähtynyt. Visuaalinen ilmaisu on omaperäistä, mutta tyylin seurauksena kuvaruutu välkkyy levottomasti. Tämä tekee taatusti joidenkin pelaajien olon tukalaksi.

Utuisen ulkoasun lisäksi unenomaista tunnelmaa rakennetaan rauhallisella äänimaailmalla ja ambient-musiikilla. Yksityiskohdat, kuten taustalla tallustava kivijättiläinen tai vehreissä kentissä kaikuva lintujen laulu, tekevät tasohyppelystä levollista. Siihen asti, kun seuraava lohkare tai laavaryöppy vyöryy kohti Muninia.

Tunnelmallisesta ulkoasusta ja onnistuneesta musiikkiraidasta huolimatta skandinaavisesta mytologiasta ammennetaan valitettavan vähän. Juonenkuljetuksesta tai sankarin kehittymisestä on turha puhua, sillä Muninin höyhenenkevyt taustatarina on yhtä kiinnostava kuin Jötunheimrin kivilohkareet. Aineksia olisi ollut paljon parempaankin.

Pienestä epätasaisuudesta huolimatta nautin ajastani Muninin parissa. Pulmien rauhallinen ratkominen, viehättävä audiovisuaalinen tyyli ja monipuolisen vaihtelevat tasot viekoittelivat minua puoleensa.

Kunnes jumituin jälleen ja siirryin luovalle tauolle.

 

PC

Gojira/Daedalic Entertainment

Versio: Steam

Suositus: 2,33 GHz tai vastaava, 1 Gt muistia

Testattu: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz, 8 Gt, Radeon HD 6870, Windows 7

Moninpeli: Ei

Ikäraja: 7

80