Nettipalloilut – Kunnian kentät

  • FIFA 10
  • www.fifa10.com

  • NBA 2K10
  • 2ksports.com/games/nba2k10

  • NBA Live 10
  • nba-live.easports.com

  • NHL 2K10
  • 2ksports.com/games/nhl2k10

  • NHL 10
  • nhl.easports.com

  • Pro Evolution Soccer 2010
  • konami-pes2010.com

Penkkiurheilun uusi tulevaisuus tekee sohvaperunoista sankareita. Virtuaalikentillä voi niittää mainetta ja kunniaa poistumatta olohuoneesta.

Urheilupelien edistysaskeleet ovat nykyään nettipelaamisen varassa. Edellisellä kaudella verkossa keskityttiin ensimmäistä kertaa ihmispelaajien väliseen tiimityöskentelyyn, kun nettijoukkueet ottivat jalkapallossa ja lätkässä yhteen ilman tekoälyä. Kummankin pelin moninpeliliigat täyttyivät nopeasti menestyksestä kilvoittelevista joukkueista.

Uusi sesonki jalosti ideaa entisestään. Joukkuepelaaminen on edelleen keskeisessä roolissa, mutta yhtä tärkeää on oman urheilija- alter egonsa kehittäminen ja menestys. FIFA 10, NBA 2K10 ja NHL 10 näyttävät muille suuntaa.

Harjoitus tekee väsyneeksi

Taival virtuaalikenttien kuninkaaksi alkaa yksinpelin uramoodista, jossa luodaan ensin oma suojatti. FIFA 10:ssä ja NBA 2K10:ssä kannattaa äijän habitusta sommitellessa ottaa huomioon miekkosen pelipaikka, sillä fyysiset ominaisuudet vaikuttavat taitoarvoihin. Vikkelästä taskuraketista ei leivota pääpelivoimaista topparia tai röyhkeästi korille rynnivää sentteriä.

FIFA 10:ssä ja NBA 2K10:ssä taitoarvojen kartuttaminen on syytä aloittaa jo uramoodissa. FIFA 10:ssä äijäänsä voi parannella Be a Pron ohella myös muissa pelimuodoissa. EA Sportsin peleissä urheilijan kehitys on sidottu erilaisiin rajapyykkeihin, jotka vaihtelevat uran ensimmäisestä maalista sataan pelattuun otteluun, joten teräsmiehen mittoihin ei venytä hetkessä.

NBA 2K10:n My Player -pelimuodossa on erillinen harjoitusosio, jossa voi hioa eri taitoarvoja heittokädestä puolustustyöskentelyyn. Lisäksi taitopisteitä voi hamstrata pärjäämällä otteluissa. FIFA 10:ssä suojatin kehitys on parhaiten tasapainossa, sillä pelaaja ei saa itse päättää, mihin ominaisuuksiin taitopisteitä sijoitellaan. NHL 10:ssä ja NBA 2K10:ssä on suuri kiusaus parannella vain muutamaa tärkeintä taitoarvoa, varsinkin, kun NHL:n taidot kehittyvät vain verkkopelissä.

Kausi kuukaudessa

Kun suojattinsa kehtaa viedä verkkoon, edessä on joukkueen seulominen. Tiimin voi polkaista pystyyn itsekin, mutta kaverilistalta on syytä löytyä muitakin kuin serkkupoika. NHL 10:ssä ja NBA 2K10:ssä tositoimiin pääsee kahden ihmispelaajan voimin, jolloin tekoäly huolehtii muista äijistä. FIFA 10:ssä tarvitaan vähintään kolme ihmispelaajaa, mutta kapteeni voi halutessaan ohjata miehittämättömiä ukkoja. Säännölliseen liigapelailuun minimiehistöt ovat auttamattoman pieniä.

Niin FIFA 10:ssä, NBA 2K10:ssä kuin NHL 10:ssä joukkueita oli testihetkellä pilvin pimein, mutta useimpien jäsenyyttä täytyi anoa. EA Sportsin peleissä voi onneksi turvautua kätevään hakukoneeseen, jolla löytää helposti vaikkapa kaikki suomalaiset tai hakemuksetta pelaajia värväävät tiimit. NBA 2K10:ssä joukkuevalinta täytyy tehdä pelkän nimen perusteella. Aakkosjärjestykseen ladottujen hassuttelunimien selaaminen ei jaksanut naurattaa, sillä ensimmäiset suomalaiseksi tunnistettavat joukkueet löytyivät viidennen sadan sivun tienoilta.

FIFA 10:n Pro Club Championshipissä ja NHL 10:n EASHL-liigassa pelikausi kestää kuukauden. Pisteitä jaetaan voittojen lisäksi muun muassa sen mukaan, montako pelaajaa joukkueella on otteluissa linjoilla. Kokonaisrankingin lisäksi tiimit on jaettu alueellisiin sarjoihin, ja myös oman suojattinsa menestystä voi vertailla muihin pelaajiin. Monipuolisista tilastoista saa tarkan kokonaiskuvan äijänsä edesottamuksista.

NBA 2K10:ssä ei tahkota erillisiä kausia, joten ranking-tilaston ykkössijan voi unohtaa, jos kärkijoukkueilla on kuukausien etumatka. Pelaaja- ja tiimitilastot ovat kattavat, mutta harmillisesti suojatin henkilökohtaiset tilastot alkavat joukkuevaihdon yhteydessä alusta. Toisin kuin EA Sportsin peleissä, NBA 2K10:ssä keskitytään enemmän joukkueen kuin suojatin menestyksen seuraamiseen.

Voitto on tärkein

Tekoälyn korvaaminen ihmispelaajilla tuo ottelutapahtumiin oman yllätysmomenttinsa. Taitavimmat pelaajat kehittelevät tosin omat voittoisat pelitapansa, jotka tekevät matseista helposti kaavamaisia.

FIFA 10:n virtuaalikentillä hyökkäys on paras puolustus. Maltillinen pallonsiirtely on pannassa, kun nahkakuula pelataan nopeasti ja suoraviivaisesti hyökkäysalueelle. Virtuaalifutarista on syytä koulia vikkeläliikkeinen, sillä tempo on kiivas ja hautojilta ryöstetään pallo jalasta. Valtaosa joukkueista tuntui heittelevän puolustuslinjan taakse roikkupalloja, jotka avasivat paitsion rajamailla kärkkyville kärjille tilaisuuksia läpiajoihin. Ottelut päättyivät turhan usein epärealistisiin lukemiin.

NBA 2K10:ssä hyökkäys- ja puolustuspeli ovat paremmin tasapainossa kuin futisviheriöllä. Kukaan ei voi luistaa puolustamisesta, sillä jokaisella on oma mies vartioitavanaan. Puolustusurakka tosin helpottuu, mikäli osa äijistä on tekoälyn ohjauksessa, sillä ihmispelaajan kaitseminen on selvästi haastavampaa puuhaa kuin koneen vartiointi. Hyökkäyspäässä pitää olla edes etäinen käsitys pelipaikkojen asettamista velvoitteista, jotta osaa sijoittua oikein. NBA 2K10:ssä suojatin taitoarvoilla on FIFA 10:n tavoin suuri merkitys. Liigamatseissa törmääkin usein sankareihin, jotka elävät yhdestä huippuunsa hiotusta ominaisuudesta.

NHL 10:ssä äijän taitoarvoja voi paikkailla oikeilla pelitaidoilla. Keskinkertaisella pelihahmolla pärjää, mikäli pelaa joukkueen eteen ja hoitaa oman tonttinsa. Viimekautista astetta hitaampi pelitempo helpottaa puolustamista, joskin herkkä tuomarilinja on kitkenyt mailannostelua kovalla kädellä. Osa joukkueista haki maaleja tutulla kikalla, mutta ylänurkkakuti B-pisteiden välistä ei uponnut yhtä tehokkaasti kuin NHL 09:ssä.

Verkko venyy

EA Sportsin pelit erottuvat NBA 2K10:stä paitsi toimivamman liigasysteemin myös teknisen toteutuksen osalta. FIFA 10:n ja NHL 10:n ottelut sujuivat pääosin ilman takkuamista, mutta valikoissa ja matsien käynnistämisessä oli välillä suuria ongelmia. NBA 2K10:ssä pelit äityivät pahimmillaan melkoiseksi diaesitykseksi, eikä kaikkia otteluita pystynyt pelaamaan loppuun. Toisinaan joku joukkueen jäsenistä pullautettiin pelistä pois heti kättelyssä.

Vaikka lajin syvin olemus hukkuukin nettipeleissä usein totisen voitontavoittelun alle, virtuaaliuran luomiseen jää nopeasti koukkuun. Jatkossa joukkueet olisi tosin syytä jakaa kaikissa peleissä liigoihin tarkemmalla seulalla, esimerkiksi manuaaliasetuksilla pelaaville pitäisi olla omat sarjansa. Osa pelaajista on ratkaissut ongelman ottamalla joukkueiden pistelaskun omalle kontolleen asiaan vihkiytyneillä nettisivustoilla. NHL 10:ssä tahkotaan esimerkiksi suomalaisjoukkueiden keskinäistä turnausta, jossa verkkopelimatsit tarjoavat ainoastaan puitteet otteluille.

  • FIFA 10

    5 jalkapalloa

  • PES 2010

    2 jalkapalloa

  • NBA 2K10

    4 koripalloa

  • NBA Live 10

    3 koripalloa

  • NHL 10

    5 jääkiekkoa

  • NHL 2K10

    2 jääkiekkoa

Online-liigat, 1 vs 1 -matsit ja erilaiset joukkuepelimuodot ovat nykyään nettipelaamisen peruskauraa, mutta jyvät on helppo erotella akanoista. NBA Live 10, NHL 2K10 ja Pro Evolution Soccer 2010 kuuluvat urheilumoninpelaamisen kakkosketjuun, sillä niistä puuttuu urasimulaation ja liigapelaamisen yhdistävä pelimuoto.

NBA Live 10:ssä voi pelata 5 vs. 5 -liigapelejä, mutta uramoodin puuttuessa parketilla huseeraavat aidot NBA-ammattilaiset. Ottelut ovat huomattavasti vauhdikkaampia ja hyökkäysvoittoisempia kuin NBA 2K10:ssä, ja voittajaksi selviytyy ensin 21 pistettä nakutellut joukkue. NBA Live 10 rökittää kilpailijansa ainoastaan teknisessä toteutuksessa, sillä niin ottelut kuin käyttöliittymä toimivat sulavasti. NBA 2K10 vastaa huutoon laajemmalla pelimuotovalikoimallaan, johon kuuluvat muun muassa donkkikisa ja minipelit.

NHL 2K10:ssä 6 vs.6 -liigapelaamisen suurin ongelma on vähäinen pelaajamäärä. Edes kahden ihmispelaajan vastustajajoukkueen osuminen linjoille oli puhdasta sattumankauppaa. Hyvässä seurassa NHL 2K10 on mainiota lätkäviihdettä, joskin se kärsii korisveljensä tavoin teknisistä ongelmista. Lampilätkä ja minikaukalo ovat nettipeleinä yhtä turhia kuin NHL 10:n rankkarikisa.

Japanilaisten Pro Evolution Soccer 2010 on kauden ainoa urheilupeli, jossa ei voi tahkota ihmispelaajien välisiä liigamatseja täysillä miehistöillä. Legends-pelimuodossa voi yhdistää voimansa enimmillään kolmen pelaajan kanssa, mutta samalla puolella tekoälyä vastaan pelaaminen muuttuu nopeasti tylsäksi. Yksinäiset voivat ottaa osaa nettiliigoihin ja erilaisiin turnauksiin. Konami petraa vuosi vuodelta nettipelin teknistä puolta, mutta FIFA 10:n sujuvuuteen on vielä matkaa.

www.niergame.com

Hän on Nousevan auringon maassa nuori mies, lännessä vanha veteraani. Kuka hän oikein on?

Lokalisointi ei ole aina pelkkää kääntämistä. Japanissa nuori Nier pelastaa siskoaan, länsimaissa nelikymppinen äijä tytärtään maailmassa, jossa taikuuden keksiminen syöksi sivilisaation takaisin keskiajalle.

Nier tekee väkivaltaisia tiedusteluretkiä tunnetun maailman laidoille etsiessään parannuskeinoa tyttärensä Yonahin sairauteen. Nier hoitaa taistelun, puhuva kirja Grimoire Weiss magian ja mukaan liittyvät vielä alusasussa hiippaileva Kainé ja levitoiva luurankomaagi Emil. Kamut heittävät toiminnan sekaan letkeää läppää, jossa Weissin kuiva brittihuumori iskee kipinöitä rääväsuisesta Kainésta ja yrmeästä Nieristä.

Seikkailu on rakenteeltaan zeldamainen. Maailma avautuu pikkuhiljaa, ja matkustamista rytmittäviä taisteluita piristetään kasvavalla ase- ja magia-arsenaalilla. Miekkojen, kirveiden ja keihäiden koko vaikuttaa huitaisujen nopeuteen, tehoon ja laajuuteen. Weissin taiat vaihtelevat jättinyrkeistä energiapeitsien ja kaksoisolentojen kautta rämpytysräiskintään.

Päivitysjenkka seuraa peruskomppia. Kerätään kasa tarvikkeita ja rahaa, ja viedään ne sepälle. Roinaa poimitaan suoraan maastosta tai kuolleilta vihollisilta, eläimistä saa muun muassa lihaa ja nahkoja. Varjoista irtoaa taikariimuja, joita liitetään aseisiin tai magiaan. Taikasanat lisäävät iskuihin erilaisia ominaisuuksia, kuten myrkytyksen tai halvauksen.

Vaihtelu virkistää

Jos aseet ovat monipuolisia ja kiinnostavia, rivihirviöistä ei voi sanoa samaa. Varjot ovat keltamustia, osittain läpinäkyviä pikselihaamuja. Toinen pääjakso koostuu laatikkomaisista vanhan maailman roboteista, mutta vihaisiin roskalaatikoihin ja pölykapseleihin kyllästyy liikennemerkin värisiä kuvajaisiakin nopeammin.

Kulunutta ulkomuotoa alleviivataan väsyneillä taktiikoilla. Raskaan miekan rämpytys kaataa kevyesti normivarjot, väistöjä tai torjuntoja ei tarvita. Tapot palkitaan kokemuspisteillä, jotka kääntyvät tasoiksi ja lisäenergiaksi.

Hengettömien tusinamörrien vastapainoksi pomovarjot ovat varsinaisia veijareita. Kerrostalon kokoisia hohtavia raaja- ja lonkerohirviöitä kurmotetaan monivaiheisissa matseissa. Muhkeat mutantit ampuvat satoja, ellei tuhansia, taikapalloja yhdellä laaja-alaisella sarjalla luotihelvettiräiskintöjen tapaan. Ratkaisevien lopetusiskujen tehoa mitataan kohteeseen ilmestyvillä ajastinkelloilla. Jos lämää ei tule riittävästi, pomo saa osan energiastaan takaisin. Komeat kahakat eivät ole vaikeita, sillä parannuslitkuja jaetaan hövelisti.

Suoraviivaista pomojen perässä juoksemista rikotaan vapaavalintaisilla pikkutehtävillä, joita on kymmeniä joka kylässä. Sivukeikat ovat periaatteessa yksinkertaista grindausta. Tapetaan joku hirviö tai kerätään vino pino esineitä. Esineet uusiutuvat, kun alue vaihtuu, joten eestaas ravaaminen tulee nopeasti tutuksi. Simppeleihin sivutehtäviin uppoaa helposti aikaa, jos aikoo tehdä ne kaikki. Keikat palkitaan käteisellä, jota kuluu päivityksiin ja asekauppoihin. Pikkukeikkojen arvoa nostetaan liudalla PSN-pokaaleja.

Miljööt ovat komeita ulkona, mutta sisätiloissa tyydytään laimeasti pinnoitettuun ja kulmikkaaseen arkkitehtuuriin. Etenkin kauan sitten hylätyssä sotilastukikohdassa vieraillaan liian usein siihen nähden, että se on tylsä teknoluola. Onneksi visuaalista monotoniaa murretaan leikkisillä kuvakulmilla ja genrerajat ylittävillä jaksoilla. Kamera siirtyy suoraan sivulle tai ylös ja toiminta muuttuu tasoloikaksi tai Gauntlet-mätöksi. Erikoisimmat kierrepallot ovat retroresimäinen kauhuepisodi ja monivalintoihin kiteytyvä tekstiryöppy.

Vaihtelu vaihtelun vuoksi on Nierin oma juttu, sillä sen yksittäiset ideat eivät ole kokonaisuudesta irrotettuna ennenkuulumattomia. Nierin kokeilut eivät onneksi kestä liian pitkään, joten muutama keskinkertaisuus ei pilaa kokonaisuutta. Seikkailu säilyy notkahduksista huolimatta kiinnostavana loppuun asti, mikä on aina onnistumisen merkki.

Lisää aiheesta