OMSI – Der Omnibussimulator

Bussilla halki Berliinin

”Bussisimulaattori!”, nauraa vuohi ja pyörittelee silmiään.  Turha mäkättää, sillä kaupunkibussisimulaattori Omsi näyttää pysäkin paikan.

Vuosi on 2007. Kaksi berliiniläistä opiskelijaa, Marcel Kuhnt  ja Rüdiger Hülsman muistelevat lapsuutensa busseja, niiden ääniä ja hajuja. Ne tutustuivat koulumatkoilla 1980-luvun lopun muurilla jaetussa Berliinissä. Sen ajan bussit ovat jo historiaa, eikä niitä ole pitkään aikaan näkynyt Berliinin katukuvassa.

Joten he tekivät Omsin, simulaattorin, jossa ajetaan bussia vuoden 1989 Berliinissä. Simulaattoria tehtiin ilman julkaisijaa juuri kuten miehet itse halusivat, aikaa ja vaivaa säästämättä, vain aidosta kiinnostuksesta simulaattorin aihepiiriin.

Omsi – Der Omnibussimulator korkkasi reittinsä keväällä 2011.  Joulukuussa 2012 ilmestyi Omsi2, joka sisältää kauan kaivatun nivelbussin sekä uuden ajettavan linjan.

Bussivalikoima on kattava. Siinä on kaksikerrosbussit vuosilta 1977–1992 plus yksikerroksinen ja nivelbussi vuodelta 1992. Vakiobussi on MAN, muita saa joko maksullisina tai ilmaisina lisureina. Bussiin saa haluamansa mainosmaalauksen tai voi tyytyä BVG:n (Berliner Verkehrsbetriebe = Berliinin liikennelaitos) beigeen perusväriin. Mainosmaalaukset ovat tyylikkäitä ja olleet aikanaan ihan oikeasti käytössä.

Bussit on simuloitu viimeistä yksityiskohtaa myöten. Kojelaudat ovat juuri oikean näköisiä ja toimivat täsmälleen oikein. Ne samoin kuin bussien sisustus muuttuu vuosimallin mukaan. Linjakilvitys tehdään bussin vuosimallista riippuen kuten oikeassa esikuvassa, joko vaihtamalla erillisiä rullissa olevia numeroita ja määränpäätekstejä tai täysin simuloidun IBIS-laitteen (Integriertes Bord-Informations-System) avulla.

Spandaussa muurin varjossa

Omsin pääkartta mallintaa Spandaun kaupunginosaa Berliinissä. Lisäksi on pieni fiktiivinen testikartta, Grundorf, ”Peruskylä”. Simulaattorin ensimmäinen versio sijoittui Berliinin ”hulluun” vuoteen 1989, tosin aikaan ennen muurin murtumista. Omsi2:ssa mukana on myös muurin murtumisen jälkeinen siirtymäaika sekä kaupungin jälleenyhdistyminen. Omsi2 sisältää linjaston vuodesta 1986 vuoteen 1992.

Ajettavia linjoja on neljä,  lisäksi vielä ruuhka-ajan pääteasemavariaatiot. Päälinjat ovat 5 ja 92, linjat 5N ja 13N ovat yölinjoja. Ysikakkonen kulkee pohjoisesta etelään, lähiöstä toiseen Spandaun keskustan kautta. Viitonen lähtee Ruhlebenin metroasemalta ja päättyy Spandaun hermoparantolaan.

Kronologiaominaisuus mahdollistaa sen, että valitsemalla eri aikakauden esimerkiksi bussilinjojen numerot tai kartan sisältö voivat muuttua. Niinpä Omsi2:ssa voikin linjan 92 sijaan ajaa linjaa 137 ja linjan 5 sijaan linjaa 130. Jos valitsee alkuperäisen Omsi-vuoden 1989 sijaan vaikkapa 1990-luvun alun, Berliinin muuri on murtunut ja linjan 137 toinen pääteasema on entisen Itä-Saksan puolella Falkenseellä.

Bussikuski on jumala. Hän saa valita kartan, vuoden, päivän, jopa kellonajan. Ja tietysti säätilan, pilvettömästä taivaasta aina kaatosateeseen ja lumimyrskyyn asti.  Sää ja vuodenaika todella vaikuttavat ajamiseen, sillä kesällä häikäisee aurinko ja talvella bussit liukastelevat kaduilla.

Halutessaan Omsissa voi ajella aivan vapaasti, ilman mitään kummempaa päämäärää, vapaana kuin taivaan linja-auto.  Mutta oikea bussikuski tekee kuljettajaprofiilin, johon hän valitsee linjan ja lähtöaikansa. Bussin kojelautaan ilmestyy ajovuoron aikataulu, ja linjalla saa suhata sen mukaan niin kauan kuin kunto kestää. Simukuskin ajovuoro päättyy joko irrottautumalla aikataulusta tai ajamalla sen ihan oikeasti loppuun, jolloin vuoro päättyy bussivarikolle.

Nysse tulee, Das Nyße kommt (SAKS kaksois-S TOHON)

Joukkoliikennesimulaattorit alkavat jossain vaiheessa tuntua tylsiltä siksi, että matkustajia ei ole simuloitu. On hölmöä jos muuten loistavassa junasimussa matkustajajunassa on vain tyhjiä vaunuja.

Jos haluat lippuja Myyrä, alkaa Omsissa jännitys: matkustajat tervehtivät kuljettajaa,  jotkut ostavat lipun. Tyynesti kuljettaja joko repäisee matkustajalle oikea lipun lippuvihosta tai tulostaa se printteristä, ja antaa vaihtorahat. Maksutiskin vaihtorahalaite on täysin toimiva. Riskinä on antaa väärä lippu tai väärin rahasta takaisin, jolloin matkustajat valittavat.

Bussit voivat tulla ihan ääriään myöten täyteen – seisomapaikat mukaan lukien. Tunnelma on todella realistinen.  Matkustajat kävelevät ensin paikoilleen, pois jäädessään he menevät bussin ovelle, ja poistuvat pysäkillä bussista, lähtien kävelemään,  mutta minne? Sitä ei Omsi kerro.

Omsi-kuskin ei kannata törttöillä liikenteessä eikä ajaa holtittomasti. Simulaattori huomauttaa kolaripaikalta pakenemisesta ja matkustajat valittavat kovaäänisesti huonosta ajamisesta. Jos ajat vastuuttomasti, matkustajat pitävät ajotyyliäsi hengenvaarallisena ja haluavat pois kyydistä.  Saksantaitoiset saavat korvat punaisina kuunnella germaanisten solvauksien helmiä, tyyliin: ”No kylläpä sitä nyt ajetaan kuin Michael Schumacher!” tai ”Hän on tainnut voittaa ajokorttinsa arpajaisissa!”.

Huono ajotapa ja matkustajien valitukset näkyvät kuljettajan arviolomakkeessa. Kuten oikeassa elämässä, arviot eivät käytännössä vaikuta mihinkään, ne ovat vain mittari kuskille. Alkaa ainakin minulla  naama punoittaa, jos yritän parhaani mutta kokonaisarvio on grausam (karmea).

Ultrarealistista simulaatiota

Omsin suola on pikkutarkka simulaatio. Simubussit toimivat täsmälleen niin kuin oikeat. Grafiikka on tarkkaa ja fotorealistista, mikä sopii simulaattoriin mainiosti. Äänimaailma on monipuolinen, varsinkin moottorien kanssa on nähty vaivaa ja automaattivaihteistot myös kuulostavat siltä.

Monen simulaattorin kompastuskivi, simuloitu liikenne toimii Omsissa varsin hyvin, mitä nyt henkilöautot joskus tekevät yllättäviä liikkeitä. Tai onhan se realistista, ja hauskaakin kun torville saa soittaa torvea ja vilkutella valoja. Jos koneessa on tehoa, liikenteen määrän saa sellaiseksi, että ruuhkat todella ovat ruuhkia.

Simulaattoriyhteisö on ottanut Omsin hyvin vastaan sen hienon toteutuksen sekä täydellisen modattavuuden ansiosta. Mukana tulee karttaeditori ja lisäkarttoja, busseja ja muuta sälää on saatavissa pilvin pimein. Ensimmäiset laadukkaat kaupalliset lisurit ilmestyivät viime kesänä.

Omsi on pienessä genressään parasta, mitä on tarjolla.  Itse harrastan sekä lento- että junasimulaattoreita, mutta nykyään vie voiton Omsi.

Gute Fahrt in Berlin!