Outland - Varjo kahdessa tasossa

Loppuvastustajat ovat komeita ilmestyksiä.

Oi tietzelcoatl! Ota vastaan uhrimme ja lähetä poikasi ATX-pyramidiimme!

Suomen vanhin pelistudio avaa taas puuceen oven, sillä mainio Outland julkaistiin Steamissa. Suomalaistaustasta huolimatta teemat ovat kansainvälisiä. Eteläamerikkalaisesta heimoperinteestä inspiraationsa ammentanut taitoloikinta lainaa vaikutteita myös japanilaisista bullet hell -shmupeista.

Housemarque tunnetaan räiskintäpeleistään, mutta nyt maailma pelastetaan loikkimalla kuin ensimmäisessä Prince of Persiassa. Mustilla tasoilla hyppivä ja taisteleva varjosankari on jopa animoitu yhtä tyylikkäästi kuin Jordan Mechnerin lempilapsi.

Outland ei kumartele vapaan pelikasvatussukupolven edustajille, armoa ei anneta eikä kädestä pidellä.

 

Keisarin kahdet vaatteet

Kun hallusinaatioista kärsivä soturi painelee vaivoinensa poppamiehen juttusille, diagnoosi on yllätys. Hän elää uudelleen 30 000 vuoden takaista henkien taistelua, jossa Kaaos ja Tasapaino ottavat toisistaan mittaa. Puun ja kuoren väliin puristuneen ihmispolon harteille nostetaan koko kaikkeuden tulevaisuus.

Tekijöiden räiskintäjuuret näkyvät Outlandin peruspelimekaniikassa, jonka keskeinen innovaatio napataan sellaisenaan Ikaruga-avaruusräiskinnästä. Sankarilla on kaksi tilaa, punainen ja sininen, joiden välillä on vaihdeltava, jotta viholliset lakoavat.

Toimitilat vaikuttavat myös immuniteettiin, sillä sinisessä tilassa siniset kuulat eivät tee vahinkoa, punavaatteissa taas on turvallista tassutella läpi hemoglobiinisateen. Kameleonttileikit ulotetaan myös osaksi loikintaa, sillä osa tasoista kantaa vain oikean värisissä vaatteissa. Väärän värisissä maa pettää alta.

Parhaimmillaan ja pahimmillaan Outland tarjoaa loikintanirvanaa, jossa pitää ensin sukkuloida vihollistulen läpi, vaihtaa vaatetusta, viipaloida viholliset ja sen jälkeen loikkia tasolta toiselle vaihtaen väriä kesken ilmalennon.

Kun oivaltava pelimekaniikka yhdistyy varsin pirulliseen vaikeustasoon, pysähdyin matkan varrella usein hetkeksi laskemaan kymmeneen. On vaarallista nähdä punaista pelissä, jossa sillä on oikeasti väliä. Mutta haaste on rakennettu oikeista palikoista. Vaikka Outland toisinaan turhauttaa ja kunnolla, peli ei missään vaiheessa muutu liian vaikeaksi.

Outland on rakennettu metroidvaniaksi, joten matkan varrella sankarin taidot päivittyvät ja pelimaailma paljastaa enemmän itsestään. Aivan samanlaiseen kiitolaukkaan esikuviensa kanssa Outland ei nouse, mutta avoimeksi rakennettu maailma haastaa välillä myös tuumailutumakkeen antaen reaktiokeskukselle jäähdyttelyaikaa.

Kovimmassa sinipunatykityksessä luoviminen käy työstä.

Kaksin kotona

Outland on kääntynyt pc:lle liki sellaisenaan, vaikka Housemarque on heittänyt mukaan pientä eksratäkyä. Tietokonemiehiä hemmotellaan co-op-tilalla, ja heimoveljiä saa konsoliserkkujen haastehuonepuuhista poiketen rekrytoitua mukaan myös juonipeliin.

Arvosteluhetkellä serverit tosin olivat vielä tyhjillään, joten kimppakivan hauskuudesta on paha sanoa mitään. Porttauksessa myös tarkistuspisteitä on hienosäädetty, joten vaikeustaso on alkuperäistä aavistuksen armollisempi.

Vuonna 2011 julkaistu Outland ei ole vuosien saatossa juuri vanhentunut. Etenkin yksityiskohtaiset taustat miellyttävät silmää. Minimalistinen siluettigrafiikka toimii ja veitsenterävien kontrollien ansiosta pelaaja on jatkuvasti tilanteiden herra.

Housemarquen loikinta on sitten puhdasta padiviihdettä. Ohjaus lutviutuu toki ilmankin, mutta tekijätkin olettavat, että ohjaimena on padi. Esimerkiksi näppiksen nappulat sai määritellä haluamikseen vasta päivityksen jälkeen.

Housemarquen edellinen pc-julkaisu on vuoden 1999 Supreme Snowboarding. Toivottavasti Outland ei jää kotimaisen pelidinosauruksen ainoaksi pc-julkaisuksi. Höyrykone olisi hyvä julkaisukanava myös Resogunille, ja uskallan väittää, että moni odottaa myös Stardustin paluuta kotirintamalle.

Tiedä sitten, kuinka monta neitsytuhria Huitzilopocht vaatii, jotta Sonyn lieka PSN:n hittipelistä hellittäisi.

 

Juho Kuorikoski

 

Outland

Housemarque/Ubisoft

PC, saatavilla: Xbox 360, PS3

Arvosteltu: Intel Core i7 3550K, 8 Gt RAM, GeForce GTX660 1,5 Gt RAM, Windows 8.

Laitteistovaatimukset: 2 GHz tuplaydinprosessori, 2 Gt RAM, GeForce GTX 460 512 Mt tai vastaava AMD, DirectX 9.0c, 650 Mt tallennustilaa, Windows XP

Moninpeli: 2 pelaajaa verkossa

Ikäraja: 12

 

Kaunis katsoa, helppo oppia, hankala hallita. Housemarquen taitoloikinta on ehta hc-pc-peli, joka tuntuu tuoreelta, vaikka onkin jo päiväkoti-iässä.

85