Pääkallolipun alla

Kumman vähän piraattipelejä on tehty, vaikka ne ovat suosittuja. Toistaiseksi paras tehtiin jo kivikaudella.

Vuonna 1987 Errol Flynnin elokuvien ihailijat saivat toivepelinsä, kun MicroProsen Pirates! nosti Jolly Rogerin pelimaailman korkeimpaan mastoon. Perinteisten seikkailuroolipelien taitosysteemeihin, osumapisteisiin ja kunnon seikkailun puutteeseen kyllästyneet Sid Meier ja Arnold Hendricks tekivät helposti lähestyttävän merirosvoseikkailun, joka sijoittui 1600-luvun Karibialle.

Pirates! (Pelikirja 1988, 4/5 tähteä) oli erittäin addiktiivinen peli. Hahmo keräsi maallista mammonaa, pystyi ylenemään milloin minkäkin maan palveluksessa ja pääsi jopa naimisiin. Perusideana Karibian meren kaupunkien ja laivojen ryöstely sekä muu merellinen toiminta ei kauaa olisi toiminut, mutta aarteiden etsintä ja oman perheen pelastaminen toivat mukanaan lisää suuren seikkailun tuntua. Tätä kaikkea tuki tarkoituksenmukainen grafiikka ja Jeff Briggsin valitsemiin klassisiin sävellyksiin perustuva upea äänimaisema.

Intensiivisen pelaamisen jälkeen pelin heikkoudet nousivat pintaan. Kuoleminen oli käytännössä mahdotonta, mutta liian vanha piraatti katsottiin eläkeläiseksi. Jos miehistössä alkoi kapinakierre, merten kauhu istui vankilassa kuin mikäkin paha poika. Meritaisteluun sai osallistua vain yksi laiva, valtauksissa kaikki ratkesi kapteenien välisessä miekkailussa ja maataistelu oli käsittämättömyydessään todella ankea. Lisäksi Karibian tuuli puhalsi yleensä aina samaan suuntaan. Kaikesta huolimatta Pirates! oli kuuslankulla ja myöhemmin Amigalla yksi parhaista peleistä.

Vuonna 1993 MicroProse julkaisi uusia versioita vanhoista klassikoista ja myös Pirates! sai lisäliitteen Gold (Pelit 7/1993, 91 pistettä) menettäen samalla huutomerkkinsä. Uusista grafiikoista huolimatta peli oli käytännössä sama ja perusrungon liiallinen yksinkertaisuus alkoi rasittaa.

Slovakialainen Marcel Strbak yritti tehdä Pirates kakkosta freeware-projektina, mutta purkalla kasassa pysyneen ja 486:lle suunnatun betan jälkeen ei hänen yrityksestään ole kuulunut enää mitään.

Kapinallisia kannella!

Pirates! purjehti merirosvopelien kiistattomana valtiaana hyvin pitkään. Ainoastaan piraattielämää huumorilla käsitellyt LucasArtsin Secret of the Monkey Island -sarja reivaili märssypurjettaan samoilla vesillä, mutta piratismi oli vain tausta tälle mainiolle seikkailupelisarjalle.

Vuonna 1991 Domark yritti varsin karsealla toimintavirityksellä Skull & Crossbones, mutta peli upposi Wasa-laivan nopeudella. Sen paremmin ei mennyt Talonsoftin Age of Sail II -pelin (emopelin arvostelu Pelit 3/01, 64 pistettä) Privateer's Bounty -kaapparilaajennuksella. Peilityyni meri, toisto ja yleinen typeryys saivat papukaijankin tylsistymään.

Port Royalea lukuun ottamatta kovimman vastuksen tarjosi Bethesda Softworksin Sea Dogs (Pelit 5/2001, 83 pistettä), joka ampui useita osumia koukkukäsi-Meierin jollaan ja melkein pakotti vanhan valtiaan kaappareiden vanhainkotiin. Sea Dogs oli Piratesin kaltainen urasimulaatio, jossa oli juuri sopivasti laajuutta ja vetovoimaa varsin hyvin hiottuna kokonaisuutena. Mutta pikkuasioissa oli jätetty neljäsosa tekemättä, ja näin hylyksi ammutti Sea Dogs juuttui yhteen Pirates!-purtilon kanssa.

Mutta horisontissa näkyy jo Sea Dogs kakkosen pelottava silhuetti. Jos ennakkotiedot pitävät paikkansa, merkkaripelaaja voi vihdoin saada sen 15 vuotta toivomansa unelmapelin.

Graafisten parannusten, kuten aalloilla leikkivän kuunvalon ja näkyvän miehistön lisäksi Sea Dogs II keskittyy lisäämään sisältöä pelimaailmaan. Tehtävägeneraattori luo pelattavaa pääjuonen lisäksi, kaupankäyntiin tulee mundäänin lisätavaroiden lisäksi orjakauppa ja salakuljetus, ja pelaajan toimet vaikuttavat hintoihin. Myrskyt rikkovat laivaa ja huuhtovat miehistöä mereen, voipa salama lyödä mastoon. Kaupunkeihin syntyy elämä, siellä varomaton puhe voi johtaa kaksintaisteluihin, ja paha pelaaja voi aloittaa kaupungissa murha-aallon. Sun muuta kivaa. Jos kaikki menee putkeen, on syytä vetää rommia pullo ja lappu silmälle.

Toinen mielenkiintoinen tuleva peli on rakentelupeli Tropico 2: Pirate Cove, jossa pelaaja rakentaa silmälappumiehille tukikohtalomasaarta tappamisen välipalaksi. Varsinaiseen piratismiin pelissä ei ilmeisesti puututa.

Lisää aiheesta