Peliaika on suhteellinen käsite

Tuukka Grönholm on Pelit-lehden toimittaja, joka omistaa tammikuusta lähtien kaiken aikansa työlleen ja jopa nukkuu työpöydän alla.

* * * * *

Pelimaailmassa on ongelma. Se on Y-kromosomin puute.

Pelialan markkinamiesten etääntyminen pelaamisesta ja pelaajista näkyy yhdessä toistuvassa teesissä. Markkinaukkelit ja -akkelit pohtivat jatkuvasti sitä, kuinka naisetkin saataisiin pelaamaan. Se on toivoton tehtävä, sama kuin perustaisi vegaaneille roskaruokaketjun, öljyntuottajamaahan sähköautokaupan tai naisille pornokanavan. Pelaajan näkökulmasta ongelma ei suinkaan ole se, kuinka naiset saataisiin aloittamaan peliharrastus, vaan se, kuinka naiset saataisiin lopettamaan pelaamisen häirintä.

Naisten harjoittama peliterrorismi näkyy yleisimmin jatkuvana pelaamisesta, siihen käytetystä ajasta tai rahasta nalkuttamisena. Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu, sillä sinkkuja kutsutaan syystäkin pelimiehiksi. Vaihtoehtoisesti voi yrittää etsiä pelaavan kumppanin, mutta selkeästi helpompaa on Pelit-lehden avustajaksi ryhtyminen, jolloin voi käyttää Tää on työpeli -perustelua. VanAmo-taktiikassa peliaikatuholainen sijoitetaan ulkomaille ja etäsuhteessa seurustelusta nautitaan tiiviinä kerta-annoksina, jolloin pelaamiselle jää arkeenkin runsaasti aikaa.

Jos edellä luetellut ratkaisut eivät ole mahdollisia, mutta haluaa välttämättä elää parisuhteessa, voi noudattaa muokattua Cosmopolitan-ajatusmallia. Cosmopolitan opettaa nuorille naisille, kuinka seksiä käytetään työkaluna miesten käsittelyssä. Julmaa kokonaisen sukupuolen tasapäistämistä, mutta ikävän toimivaa.

Kreikkalainen filosofi Fictitious kehitti pelimiesteorian, jonka mukaan miehet säilyttävät lapsuudesta leikkimielisyytensä, naiset lapsellisen itsekkyytensä. Jos miehiä talutetaan seksin avulla, naisia manipuloidaan esimerkiksi kehumalla kauniiksi. Järkisyitä, kuten peliajan suhteellisuusteoriaa voi joskus yrittää, mutta tunteisiin vetoaminen toimii paremmin. Putkiaivoiset naiset yhdistävät aikaisemmat positiiviset ja negatiiviset kokemuksensa jatkossa aina samaan tilanteeseen ja paikkaan. Esmes jos pimu on jätetty ravintolassa X, sinne naista ei saa enää kuin raahaamalla, vaikka ruoka olisi ihanaa ja baarimikko könsikäs. Miehen pelaaminen ja naisen positiiviset kokemukset pitää siis yrittää yhdistää.

Kipupisteet ja niiden hoito

Annan esimerkin. Pro Evo -porukkamme järjestää kotipiirissä turnauksia, joihin kokoonnutaan säännöllisesti pelaamaan. Koska kausi kestää koko vuoden ja pelaajia on useita, matsit vievät kerran parissa kuukaudessa yhden kokonaisen päivän. Kämpän emäntä lähetetään turnauspäivänä hierojalle, leffaan tai teatteriin. Kalja- ja sipsibudjettiin tunnin mittainen hierontasessio ei juuri lisää kustannuksia, sillä kortin saa noin 30 eurolla paikasta riippuen. Yllättäen säännöllinen talonvaltaus herättää äärimmäisen harvoin närää.

Paikan päällä pelaavat kaverit vielä menevät, mutta netissä olevien ihmisten todellisuus tuntuu olevan tyttöystävälle käsittämätöntä ymmärtää. Jonkin Rimakauhua ja rakkautta -tv-sarjassa kuolleen tädin perään tiristetään aitoja kyyneliä, mutta nettipelikavereita kohtaan ei tarvitse olla lojaali. Samoin säännölliset jalkapallo- tai kaukistreenit ovat konseptina ymmärrettäviä, koska niistä seuraa naiselle välitön hyöty: äijän ihramaha pienenee.

Yllättäen Sturmo-lentueen yhteistreenit määräaikoina ja -päivinä netissä eivät sitten avaudukaan. Taivaalla viilettävät ikonit eivät ole todellisia ihmisiä vaan pelihahmoja. Nettipelaaminen on kuitenkin myönnytys naiselle, sillä mies on fyysisesti läsnä, vaikka henkisesti onkin jossain muualla. Jos perustelusta tulee väkytystä, voi viitata edelliseen seksikertaan. Kilahduksen jälkeen se oli sarkasmia -seivi toimii elämässä yhtä huonosti kuin Pelit.fi:ssä, joten lauseen käyttö vaatii harkintaa.

Pelien hinnoittelu on ikuinen vääntökohde. Kuusikymppiä kampaajalle on itsensä hemmottelua, mutta 14 dollaria DEFCON:ista tuhlausta. Ongelmaan ei ole muuta ratkaisua kuin pelihintojen lasku, mutta suunta on valitettavasti vain ylöspäin. Yksi järkiperustelu hinnoille voisi olla pelaamisen käytetyn ajan tuntihinnan laskeminen. Useille naisille on uutinen, että peli kestää kauemmin kuin elokuva. Tilanteessa pitää olla nopea tai nainen menettää lukujen myötä mielenkiintonsa. Älykäs tyttöystävä saattaa myös viitata edelliseen hyllyyn lojumaan jääneeseen pettymykseen, mutta silloin voi harhauttaa kehumalla uutta paitaa, päivetystä tai vaikka sitä, miten kauniisti nenä nyrpistyy kun hän närkästyy.

Narina huonetta komistavista koneista, rateista ja laitteista on jatkuvaa. Pelimaailman miehekäs design ei naisille kelpaa, koska naarailla on yksinkertaisesti surkea maku. Esimerkiksi silakkapihvit tai miehet eivät voi minkään kohtuulliseksi laskettavan kriteerin mukaan kelvata kenellekään, sillä molemmat ovat karsean näköisiä, hajuisia ja vielä maistuvat pahalle. Opiskeluaikainen suhde päättyi siihen, että tupatarkastusta tehnyt pimu ilmoitti joko hänen tai dildon lähtevän. Pöydällä jöpötti TIE Fighterin jäljiltä Gravis Pro, joka oli kivulias kourassakin.

Naiset eivät ilmeisesti ole sinut seksuaalisuutensa kanssa. Esimerkiksi laaksoon kiemurteleva tie tai joki on sykähdyttävä, mutta kauniisti töllöstä Pleikkariin polveilevat johdot eivät? Kallis, mutta tehokas ratkaisu ongelmaan, on niin sanottu pelihuone, jossa saa antaa johtojen roikkua vapaasti. Huokeammalla pääsee nykyaikaisella langattomuudella. Langaton Wii ja Xbox 360 saavat kotitaloudessa hyväksynnän, koska koneet ovat valkeina varsin neutraalejakin. Tuttu väri muistakin kodinkoneista.

Äiti on aina oikeassa

Jos vääntökumppani on äiti eikä tyttöystävä, keinot ovat valitettavasti rajatummat. Yksi tapa on koittaa vaihtaa kotitöitä peliaikaan. En puhu mistään iänikuisesta miesten- ja naistentyöjaottelusta, jossa perusteena käytetään sitä, että renkaanvaihto on aina miesten työ. Herramunjee, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa ja aikaa kuluu max tunti. Vaikka tasa-arvoaikaan elämmekin kotityöt jäävät edelleen mammojen harteille, ja niissä auttamisessa on välitön ilo. Esmes pesukoneen tyhjentämisen tai kämpän imuroimisen jälkeen harva mutsi napisee grindauksen määrästä.

Äidin tai tyttöystävän riittävästä pelisivistyksestä kannattaa huolehtia. Tohtoriksi itsensä väitellyt lääkärikaverini valitti, kuinka hänen pilttinsä hermostui äidin sammutettua konsolin. Koska kakara suuttui, tapahtuma todisti, että pelaaminen aiheuttaa aggressioita. Tapahtuma vain todisti, että nainen ei tajunnut pelaamisesta mitään. Mukelo hukkasi pirusti peliin käyttämäänsä aikaa koneen sammuttua tallennuspisteiden välissä. Äidin ymmärtämällä kielellä tilannetta voi verrata siihen, että alkaa purkaa keskeneräistä neuletta langasta kiskomalla tai kaataa pölypussin lattialle. Tallennuspisteen konsepti on kuitenkin naisen hahmotettavissa. Älykäs pimu yleensä huomauttaakin, että systeemi kuulostaa hankalalta. Suoritus kannattaa palkita välittömästi kehulla.

Teorian siirtäminen käytäntöön onnistuu joskus yllättävänkin hyvin ja välillä silkka tuuri parantaa elämää. Neuvottelin itselleni kuukausittaisen peliviikonlopun, kun…  

Maailman onnellisin mies puhelimessa!

Anteeksi kulta.

Minäkin sinua.

Joo lehti on valmis. Tulen heti kotiin, mä haen mun takin.

Lisää aiheesta

  • Lupausten aika

    Tuukka Grönholm aloitti uransa omassa työhuoneessa. Kohta hänellä ei ole enää edes ikkunaa.

    * * * * *

    Minä, peliteollisuus, lupaan tänä vuonna laskea pelien hintoja ja nostaa niiden tasoa.

    Uuden vuoden voisi aloittaa lupauksilla, mutta palsta-aiheiden lisäksi en äkkiseltään keksi…
  • Vihan hedelmät

    Tuukka Grönholmia ei olisi keskiajalla poltettu noitana ennustajalahjojensa takia.

    * * * * * *

    Se on lama nyt.

    Olen vain kerran ollut pahemmin väärässä kuin tammikuun Pelit-lehdessä, jossa väitin peliteollisuuden selviävän taloustaantumapudotuksesta vähän polvia joustamalla. Yllätyin…
  • Hullut päivät

    Tulevaisuuden pelihistorioitsijat näkevät 2000-luvun latauspelien nousukautena. Toki vain siinä tapauksessa, että nykypäivää edes erotetaan muusta pelihistorian mosaiikkikaudesta.

    Vielä pari vuotta sitten riitti, että nettikauppojen latauspelejä seurasi sivusilmällä ja kokosi pari…