Pelialaa oulunpenkillä

Oulu Game Labissa koulitaan käytännön osaajia pelialalle.

Koska suomalaisella pelialalla menee lujaa, alan koulutukseen panostetaan. Suomessa pelialan koulutusta järjestetään 17 oppilaitoksessa, joista kaksi sijaitsee Oulussa. Toisen asteen koulutusta tarjoaa Oulun seudun ammattiopisto, lisäksi pelialan osaajaksi voi pätevöityä Oulun ammattikorkeakoulussa (OAMK).

OAMK:n alaisuudessa toimii myös syksyllä 2012 käynnistynyt Oulu Game Lab -pilottikoulutus (OGL), joka koulii opiskelijoista muun muassa graafisia suunnittelijoita, ohjelmoijia, äänisuunnittelijoita ja 3D-mallintajia. Koulutus on laajuudeltaan 30 opintopistettä ja kestää noin neljä kuukautta.

Ensimmäisen (Demo path) vaiheen jälkeen opintoja on mahdollista jatkaa vielä Game path -vaiheeseen (30 opintopistettä). Demo pathin ”lead-vaiheen” aikana pelialan yrityksiltä saatuja toimeksiantoja työstetään ja ideoita karsitaan. Ainoastaan parhaat projektit jatkavat ”lab-vaiheeseen”.  Lab-vaihe kestää kolme kuukautta, ja sen aikana ideoita jatkojalostetaan pienryhmissä valmiiksi peleiksi.

OGL:ssä tuntiopettajana toimiva Jussi Autio korostaa koulutuksen käytännönläheisyyttä ja tiivistä tiimityöskentelyä.

”Toteutamme studiomallista pelikoulutusta, jossa opiskelijat oppivat tekemisen kautta ja toimivat oikeissa pelinkehitystiimeissä. Jokainen keskittyy omaan hommaansa – graafikon ei tarvitse osata koodata. Muualla maailmassa pelinkehittäjiä koulutetaan korporaatioiden, niin sanottujen AAA-studioiden käyttöön, mutta Game Labissa pelinkehitystiimejä vetävät tuottajat. Ideoinnin ja pelinkehittämisen lisäksi tiimit joutuvat miettimään markkinointia ja ansaintalogiikkaa.”

Ensimmäiseen koulutukseen otti osaa kolmisenkymmentä opiskelijaa, joista 15 oli tutkinto-opiskelijoita OAMK:n kulttuurialan, tekniikan ja liiketalouden yksiköistä. 11 oli entisiä Nokian työntekijöitä, viisi opiskelijaa osallistui opintoihin avoimen ammattikorkeakoulun kautta ja kaksi oli hollantilaisia vaihto-opiskelijoita. Koulutuksen kautta työllistyi yli 80 prosenttia työttömyysuhan alla olleista osallistuneista joko omaan tai muuhun pelialan firmaan. Ei hassumpaa!

 Mielekäs hautomo

Entinen nokialainen Aki Salminen aloitti OGL:n koulutuksessa syyskuussa 2013. Nyt hän toimii lab-vaiheessa olevan Der Kapitän -sukellusvenepelin tuottajana ja suunnittelijana. Intohimoinen pelaaja ja pelinkehittäjä kehuu koulutuksen monipuolisuutta ja opiskelijoiden motivaatiota.

”Alkuvaiheessa muodostimme lukuisia parin hengen tiimejä, jotka konseptoivat peli-ideoita. Jouduimme esittämään ideoitamme jurylle, jossa oli oikeita yrityksiä. He arvioivat kriittisesti muun muassa bisnesmallejamme. Koulutuksen alussa saimme puolestaan opastusta esiintymistaidon ammattilaisilta, jotka auttoivat meitä myyntipuheiden hiomisessa. Jotkut ryhmät valmistautuivat esityksiin lähes vuorokauden ympäri. Onneksi opiskelijat viihtyvät hyvin yhdessä.”

OGL:n tilat sijaitsevat Oulun keskustassa Torikadulla, entisen Radio Megan toimitiloissa. Läheisissä tiloissa on edelleen käynnissä ensimmäisen OGL:n projekteja. Ympäristö, työkalut ja opiskelijoille tarjottava tuki kirvoittaa kehut Salmiselta.

”Toimintaamme voisi kutsua hautomotyyppiseksi, sillä koulutus antaa potentiaalisille pelintekijöille käyttöön hyvät tilat ja työkalut sekä lisenssit pelien kehittämiseen. Koulutus ja apu on aina lähellä, sillä tiimeille hankitaan juuri sellaista osaamista, jota he tarvitsevat. Jos kaipaisimme apua esimerkiksi markkinointiin, saisimme markkinoinnin ammattilaisen opettamaan meitä. Pelinkehittämisen riskit ovat epärealistisen pieniä, sillä lompakko ei tyhjene heti, jos tiimien kehittämät pelit eivät menestykään.”

Vierailin OGL:n tiloissa ensimmäisen kerran joulukuussa, jolloin viisi ryhmää viimeisteli pelejään lead-vaiheen loppuarviointia ja -esitystä varten. Toisen kerran kävin Torikadulla helmikuussa, kun lab-vaihe oli ollut käynnissä noin kuukauden verran. Projekteista lab-vaiheeseen oli selvinnyt neljä Unityllä kehitettyä peliä: Hamsterscape-pulmapeli, Der Kapitän -sukellusvenepeli, A Dark Continent -selviytymisseikkailu ja Grit-rallipeli.

Henri karkaa, Kapteeni käskee

Hamsterscape on Facebookia varten kehitetty sosiaalinen pulmapeli, jossa tavoitteena on auttaa Henri-hamsteri vapauteen eläinkaupasta. Hamsteripeli muistuttaa hieman Candy Crushia söpöjä karkkigrafiikoita myöten. Henri ohjataan vapauteen eläinkaupasta siirtelemällä putkia, mutta käytössä on rajoitettu määrä siirtoja per kenttä.

Hamsterscape vaikuttaa Game Labin pelinelikosta selvästi hiotuimmalta ja siitä oli pelattavissa jo demo. Värikäs Facebook-peli viekoittelee söpöillä hahmoillaan ja putkiproblematiikallaan. Käyttöliittymässä riittää silti edelleen hiottavaa, sillä putkien siirtely ei ollut ensi-istumalta järin intuitiivista. Suuri hamsteripako on tarkoitus julkaista Facebookin lisäksi myös yleisimmille mobiilialustoille.

Der Kapitän edustaa täysin toisenlaista pelaamista. Täppäreille kehitteillä oleva kevytsimulaatio on korkkarihenkinen näkemys toisen maailmansodan sukellusvenesodasta. Kapteeni kosiskelee Silent Hunter -veteraaneja periskooppinäkymällä, vaihtelevat sääolosuhteet ja aallokot puolestaan luovat ennalta-arvaamattomuutta taisteluihin. Tarinavetoisen yksinpelin koukkuna ovat sarjakuvat, jotka on kuvittanut sarjakuvataiteilija Aapo Kukko.

Das Boot -henkinen sukellusvenepeli näyttää graafisesti kelvolliselta ja Kukon loihtimat sarjakuvat antavat Kapteenille väkevän korkkarimaisen ilmeen. Tarinasta, tehtävien mielekkyydestä ja taisteluista ei sen sijaan saanut vielä kovin kattavaa kuvaa. Toivotaan parasta, sillä sukellusvenepelin tekeminen mobiililaitteille on kulttuuriteko.

 Pimeältä saarelta sorakuopalle

A Dark Continentin kehittäjiltä ei puutu kunnianhimoa. Ensimmäisestä ja kolmannesta persoonasta kuvatussa pc-pelissä yhdistyvät selviytyminen ja roolipelielementit. Synkän mantereen päähenkilöt ovat haaksirikkoutuneet saarelle, jossa heidän on selvittävä. Pelin maailma on kasvillisuuden peitossa, saaren lämpötilan vaihtelut vaikuttavat hahmoihin ja alueella liikkuu myös eläimiä.

Noin kymmenhenkisen tiimin työstämä A Dark Continent on vielä selvästi kesken. Lyhyen pelisession perusteella salamyhkäistä tunnelmaa rakennetaan onnistuneesti ääninäyttelyllä, musiikilla ja luonnon äänillä. Tuottaja Matti McCambridgen mukaan tarinallisuus ja jännittävyys ovat Synkän mantereen keskiössä, mutta juonen sisältöä hän ei halua vielä paljastaa. Kovin salamyhkäistä!

Grit-rallipeliä kehittävä ryhmä teki alun perin ajopeliä täppäreille, mutta tunnokkaan kosketusnäyttöohjauksen kehittämisen hankaluus romutti nuo haaveet. Uuden ideoinnin ja palaverien jälkeen tiimi päätyi aloittamaan pc-rallipelin kehittämisen. Tuottaja Antti Wilenius perustelee yllättävää ideaa indie-pelien nousulla.

”Haluamme luoda vanhaa kunnon rallimeininkiä pc:lle Slicks’n Sliden ja FlatOutin hengessä. Tavoitteenamme on tehdä hauska, ainakin paikallisesti moninpelattava, rallipeli, joka löytää toivottavasti tiensä jossain vaiheessa myös Steamin Greenlightiin. Autoja katsotaan lintuperspektiivistä ja ohjaus tapahtuu nuolinäppäimillä. Yksinkertaisuudesta huolimatta fysiikkamallinnuksessa on tavoitteena realistisuus. Uskomme, että Grit viehättää indie-pelien ystäviä.”

Grit-tiimin tavoitteena on saada julkinen beta ulos toukokuuhun mennessä. Näkemäni perusteella se vaikuttaa realistiselta. Death Rallyn ja Slicks’n Sliden mieleen tuovassa rallipelissä on potentiaalia. Jokamiesluokan autoilla edetään kunnon sivuluisussa, radoissa on mukavasti hyppyreitä ja epätasaisuuksia. Jos pakettiin lisätään vielä autojen tuunaus ja virittäminen, kasassa on toimivan pelin ainekset.

 Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme

Oulu Game Labin tiimit ahertavat kunnianhimoisesti peliensä parissa, mutta he eivät maalaile pilvilinnoja. Kaikista pelinkehittäjistä ei voi tulla Supercellin tai Fingersoftin kaltaisia menestystarinoita, vaikka tekisi hyvänkin pelin. Aki Salminen ja kumppanit haluavat luoda pelien tekemisestä itselleen ennen kaikkea ammatin.

”OGL:n koulutuksen ja pelien kehittämisen ensisijaisena tavoitteena on hankkia pelialan kokemusta. Pienessä tiimissä on helppo kokeilla erilaisia asioita ja oppia uutta. Olisi toki hienoa, jos esimerkiksi Der Kapitänistä tulisi menestys, mutta tiimit eivät voi luottaa siihen, että lyömme peleillämme rahoiksi. Voi olla, että en saa pelialalta leipää loppuiäkseni, mutta alkuun päästyäni en aio lopettaa pelien tekemistä.”

Oulu Game Labin koulutuksessa on tekemisen meininki. Opetus ei ole teorian tankkausta, vaan oppiminen tapahtuu käytännössä. Opiskelijat saavat peliammattilaisilta henkilökohtaista valmennusta juuri niihin aihealueisiin, jotka ovat heille tarpeen. Samalla koulutus opettaa tuleville pelintekijöille aloitteellisuutta, yrittäjyyttä ja esiintymistaitoa.

Niitä tarvitaan, sillä suomalainen pelivallankumous on vasta alkanut.

 

Lisää aiheesta