Pelit.fi & Minecraft – Kaunista kivestä

Peliksi, jossa ei ole mitään tekemistä, Pelit.fi:n Minecraft-serverillä tapahtuu uskomattoman paljon.

Minecraft Pelit.fi on Pelit-lehden lukijoiden oma hiekkalaatikko, jossa aikuiset miehet ja yksi nainen (varattu) rakentavat mielikuvituksensa linnoja, temppeleitä ja metroverkkoa yhteisellä Minecraft-serverillä.

Minecraft on peli, jossa voi rakentaa kuutioista mitä huvittaa, vain mielikuvitus on rajana. Minecraft Pelit.fi:n moninpelikyläyhteisö on kehittynyt huimasti alun omien linnojen rakentelusta serverin laajuisiin megaprojekteihin. Eloisa maailma on paras osoitus nettiyhteisöjen voimasta, sillä peli pyörii yhden lukijan, Joni Lahtisen, serverillä.

Koska yhteisö on suljettu ja piiri pieni, griiffaukselta eli sikailulta on vältytty liki kokonaan. Ainoastaan Joni Hakala on vaatinut peeloilusta banneja jollekulle huonosti käyttäytyneelle lukijalle, mutta kyse on pikemminkin runollisesta oikeudesta kuin todellisesta ongelmasta.

Satunnainen vierailija ei pysty tekemään serverillä muuta kuin ihastelemaan paikkoja ja juttelemaan muiden ihmisten kanssa. Jos nimi ei ole rakennuslupien listassa, hahmolla ei pääse edes muiden rakennuksiin, jos ne on suljettu ovella.

Ohjeet maailmaan pääsyyn löytyvät Pelit.fi:n Minecraft Pelit.fi -serveri -ketjusta.

Tehdään Aaltoja

Lukijoiden rakennustaide on sen verran tasokasta, että toimituksesta serverille on rakentanut linnansa vain Niko ja sekin on ruma. Yleinen arkkitehtuurinen tyyli noudattaa linnoineen keskiaikaista perinnettä, mutta metri kertaa metri kanttiinsa olevat rakennuspalikat pakottavat monumentaaliseen tyyliin.

Arkkitehtikuuluisuuksista Ludwig Mies van der Rohe ja Frank Lloyd Wright viihtyisivät selkeiden geometristen muotojen täyttämällä pelitcraft-serverillä. Miesmäisten selkeiden pilvenpiirtäjien rinnalla toinen toistuva teema on ekodomet, futuristiset lasikuutiot, joiden alle maisema-arkkitehdit ovat muokanneet paratiisien puutarhoja.

Rakennusprojekteista näyttävimpiä ovat koko yhteisön voimin tehdyt massiiviset yhteisprojektit. Juttua kirjoittaessa tekeillä olivat niin serverin laajuinen metroverkko kuin maailman ulkoreunaa kiertävä muuri.

Kaksin aina kauniimpi

Yksittäisistä sankareista nousee esiin aviopari Heli ja Panu Koponen. Minecraft-rakennusten ongelmana on, ettei niillä ole todellista käyttöä. Koposten teokset eivät ole olemassa vain näön vuoksi, vaan kulisseille on keksitty myös tarkoitus. Valtava Kuutio on sisältä monimutkainen labyrintti, ja kaksikon tekemä stadion toimii Minecraftin oman urheilulajin spleefin pelikenttänä.

Duo organisoi pelittiläisten kesken juoksukilpailun labyrinttiin, ja osallistujamäärä nousi pariinkymmeneen. Useimmat osanottajat eivät olleet eläessään olleet urheilukisoissa.

Voittoon venyi Jaakko Saarilampi ajalla 2 tuntia 45 minuuttia. Useat epätoivoiset olivat lopettaneet harhailun jo tunteja sitä ennen, sillä Kuutio on koettava ymmärtääkseen, miten vaikea se on. Sokkelon rakentamiseen kuluvaa aikaa Koposet eivät edes arvioineet. Käsin kerättyjä materiaaleja kului teokseen 7 403 multaa, 7 403 kiveä, 8 450 soihtua ja 56 314 lasipalaa.

Minecraftissa aika on suhteellista, mutta nörteille se on rajatonta. Jotain suuntaa labyrinttiurakan kestosta antaa Kimmo Virtasen tekemä fraktaali, joka koostuu 8 000 palasta, siis vain murto-osasta Kuutiosta.

”Materiaalin keräämiseen taisi mennä suunnilleen saman verran aikaa kuin rakentamiseen, kokonaisuudessaan kai jotain 5–8 tuntia. Rakentaminen meni aika mekaanisesti, koska periaatteessahan fraktaalissa rakennetaan samanlainen pikkukuutio 400 kertaa. Pyöri kyllä sitten nukkumaan mennessä palikat silmissä”, Virtanen arvioi.

Labyrintissa aikaa vei vielä reittisuunnittelu, sillä Panu piirsi ensin koko labyrintin kokonaisuudessaan koneelle ja suunnitelmat oli vielä siirrettävä pelimaailmaan.

Hakku heiluu

Serverin yhteisponnistuksena syntyi myös massiivinen urheilustadion, jossa pelataan Minecraft-pelaajien keksimää urheilulajia spleefiä. Spleefissä kenttä koostuu palikoista (ja joukkueet myös), joita on tarkoitus kaivaa muiden pelaajien alta ja pudottaa heidät laavakenttään. Viimeisenä stadionilla hengissä oleva voittaa. Häviäjät taas joutuvat rakentamaan pelikentän uudelleen, jotta muutkin voivat pelata.

Ideasta on useampia versioita. Joskus kentissä käytetään myös tuhoutumatonta bedrockia, jonka ideana on rakentaa kentälle sokkeloita tai esimerkiksi katto estämään hyppäämistä. Bedrockin luominen tosin vaatisi moderaattorityökalujen käyttöä, mikä jakaa pelit-serveriläisten mielipiteitä.

Huonoa uutta vuotta 2011

Ilmeisesti mayakalanteri heittää vuodella, sillä heti vuoden 2011 alkuun nähtiin ensimmäiset maailmanlopun merkit. Vuoden alussa Pelittilässä syttyi suurpalo, vaikka serverillä piti olla tulipalot estävä modi. Koristeena käytetyt laavakentät sytyttivät lähellä olleet puut ja puurakenteet tuleen, mikä aiheutti megatuhot sekä metsille että rakennuksille. Suurin yksittäinen menetys oli areenan katto, jonka puuosat tuhoutuivat täysin.

Ylläpito väitti onnettomuuden syyksi modin bugia, ja muistutti rakentajia paloturvallisuuden merkityksestä. Laavalle pitäisi jättää riittävä turvaväli tai suojata lasilla, ettei kuumuus sytytä palavaa materiaalia tai mahdolliset kipinät sytytä ohikulkijoita.

Suurpalo oli vain alkusoittoa ongelmille, sillä Minecraft-pääserverin muutto aiheutti kirjautumisongelmia myös pelit.fi-läisten serverille. Rakennuksilleen ei päässyt, koska yhteys katkesi aina time outiin.

Bonuksena serverillä käytetty HMod-modin tekijätiimi kyllästyi päivittämään modiaan. Minecraft päivittyy automaattisesti, mutta moninpelipäivitysten takia pelittiläiset joutuivat käyttämään vanhaa versiota päästäkseen peliin, mikä karsi aktiivisia pelaajia.

Atlantis nousee taas

Ongelmat kasaantuivat ja maailma pysähtyi viikoksi, kun peliä vetävät Jyrki Keisala ja Lahtinen kehittivät ratkaisuja kasaantuviin ongelmiin. Modien käyttö on liki pakollista, sillä Minecraftin kehitystyö juuri moninpelin osalta on täysin kesken. Modit auttavat suojaamaan serveriä ja rakennuksia kiusanteolta, keräävät logitiedostoa tapahtumista, helpottavat karttojen piirtämistä ja muuta kätevää.

Tammikuun lopussa Pelit.fi:n Minecraft-serverin kohtalo oli auki. Voimakaksikko on päätymässä CraftBukkit-pohjaiseen modiin, joka sallisi moninpelimaailmassa peruspeliä paremmin toimivat kaivoskärryt. Niiden varaan olisi tarkoitus rakentaa metroverkosto automaattisesti toimivine asemineen. Kärryt bugittavat vielä moninpelissä, mutta toimivat sentään kotoista VR:ää varmemmin.

Lukijoiden rakentama hieno maailma elää maailmanlopun reunalla. Jos vaihto onnistuu ongelmitta, Pelittilä palaa entistä ehompana, mutta uhkana on myös kaiken kauniin katoaminen bittiavaruuteen. Paras siis dokumentoida kaikki lehteen.

Minecraft on yhden ainoan ruotsalaisen indiepelintekijän Markus "Notch" Perssonin luomus, joka kasvoi pienen sisäpiirin projektista jo yli miljoona kappaletta myyneeksi hitiksi, eikä vauhti hyydy. Hurjinta on, että Persson ei markkinoinut peliään mitenkään, vaan suosion synnytti netti ja innokkaat pelaajat. Pelin voi ostaa vain www.minecraft.net-sivuilta.

Perssonin Minecraft-kotisivut antavat pelistä jopa väärän kuvan, sillä ensivilkaisulla luulin sitä aikanaan vuoristoratasimulaattoriksi. Todellisuudessa kyse on hiekkalaatikkopeligenren puhdasoppisimmasta edustajasta.

Pelissä ei ole minkäänlaista tarkoitusta tai päämäärää, vaan pelaaja keksii motiivinsa itse. Kaikkea voi muokata maailmassa. Kaivaa vaikka maasta hiekkaa, kiveä, rautaa, kultaa, timantteja ja rakentaa niistä mitä mieleen juolahtaa kääpiöiden kivisaleista vaikka moderneihin rakennuksiin. Moista vapautta ei muissa peleissä näe.

Metsien, merien ja laaksojen täyttämä kuutiomaailma tuntuu elävältä, sillä maisemat näyttävät parhaimmillaan todella kauniilta. Maanpäällisen maailman lisäksi jalkojen alla risteilee pitkiä tunneliverkostoja, joiden seinillä hohtavat timantit ja synkät kuilut houkuttelevat tunkeutumaan syvemmälle.

Kammottavin hetki Minecraftissa on, kun pelaaja ymmärtää, ettei olekaan maailmassa yksin. Pimeys tuo mukanaan luurangot, zombit ja räjähtävät reaperit, jotka pystyvät tuhoamaan liki kaiken. Puuhastelu muuttuu selviytymiskauhuksi, jossa pelaaja öisin kaivaa itselleen lisämateriaalia ja päivisin rakentaa ansoja ja suojavarusteita pimeyden voimia vastaan.

Hekumoin ajatuksella, että pelijulkaisijoiden tuottajat pohtivat, mihin Minecraftin menestys perustuu ja kuinka se olisi toistettavissa. Eivät pohdi, sillä pikaotannalla EA:n, Activisionin ja Segan ammattilaiset eivät olleet kuulleetkaan Minecraftista. Selityksenä oli kaikilla, etteivät työkiireiltään ehdi pelaamaan.

Pelitalojen heräämistä odotellessa Persson saanee Minecraftinsa ”valmiiksi”. Mies on palkannut avukseen graafikoita, koodaajia ja muusikoita, joiden kanssa on tarkoituksena tehdä peliin loppu eli jokin määränpää tai tavoite. Perssonilla on vasta aavistus siitä, mikä se voisi olla, mutta mies ei kerro.

Asia kuulemma paljastuu päivitys päivitykseltä.

The Sims uudistuu heittäytymällä keskiaikaiseksi.

Kun mikään arkipäiväinen ei ole The Simsille enää vierasta, Electronic Arts on päättänyt siirtää kotileikkinsä nykypäivän materialismin keskeltä yksinkertaisten ilojen keskiaikaan. Aikakaudelta on turha odottaa puutteen ja tautien näännyttämän maaorjan elämää, sillä The Simsin keskiaikaan kuuluvat uroteot, magia ja hassut hurjat hirviöt. Pelin nimi johtaa siis harhaan, sillä kyse on historiallisen keskiajan sijaan tuiki tavallisesta keskiaikaisesta fantasiasta.

Keskiaikaisen elämän keskipiste on kotilinna ja sitä ympäröivä kylä. Linnaa voi kalustaa aikakaudelle ominaisilla kalusteilla ja maagisilla vempaimilla. Seinälle ei voi sentään ripustaa magialla käyvää plasmatelkkaria.

The Sims Medieval hämmentää tuttua pelikonseptia muutenkin kuin linnanherran kamasetillä. Keskiajan sims-hahmot ovat oman elämänsä sankareita, jotka suorittavat taustakertomusta edistäviä tehtäviä ja keräävät kokemustasoja. Alussa valittu ammatti määrittää tehtävien laadun – ritari puolustaa kuningaskuntaansa, taikuri taikoo, henkiparantaja parantaa, pappi huolehtii seurakunnastaan, bardi musisoi ja seppä nikkaroi pajassaan. Sepän ammattia voi pitää erityisen tärkeänä, sillä pelin ratkaisutaisteluihin ei ole asiaa ilman pajassa nikkaroituja huippuvarusteita. Jos ei ole seppä syntyessään, niin ammattimiehestä on taivuteltava ainakin paras kaveri.

Vaikka The Sims Medieval voi vaikuttaa pintapuolisesti suorastaan roolipeliltä, sen varsinaiset pelilliset aktiviteetit ovat ehtaa Simsiä. Sarjakuvamaisen pölypilven alle peittyviä taisteluita voi vain seurata sivusta ja toivoa parasta. Vastaavasti kristallipalloaan tutkiva taikuri ei tee muuta kuin odottaa suoritusta kuvastavan palkin täyttymistä. Urotekojen suorittamista hidastavat päivittäiset hanttihommat, kuten kylän keskelle kuoppaan vangitun hirviön ruokkiminen. Toisinaan hirviötä ruokitaan kuolemaan tuomituilla rikollisilla – mikä ikävä tapa lähteä!

Jos jotain The Sims Medieval vaikuttaa ainakin virkistävän erilaiselta. Tiedä sitten, kestääkö peli pidempiaikaista pelaamista, jos samat kyläläinen hädässä -tyyppiset juonenkäänteet toistuvat jokaisella pelikerralla.

Lisää aiheesta