Perhe on pahin

Donna "Kummitäti" Lindenin oikea käsi, Niko Nirvi, on capona Pelit-perheessä. Kyllä, Pelit-lehdellä on pelialan viileimmät tittelit, hae sinäkin meille! Etene cuginesta capoksi, jopa consiglieriksi!

* * * * *

On vaikea sanoa, kumpi on hienompi loppu: se, jossa ovi lyödään Kay Adamsin naamalle, kun Michael Corleonesta tulee uusi kummisetä, vai se, jossa Tony Montana pitää parvekkeella puhetta vaikka luoteja tulee muurina.

Eipä silti, että ihailisin rikollisia, mutta minulla on DVD-hylly piukassa alan elokuvaa. Vähemmän yllättävästi suosikkejani ovat Brian De Palman fantastinen Scarface (Arpinaama) ja Coppolan kaksi ensimmäistä Kummisetää, vaikka pitäisi nostaa uskottavuutta kehumalla jotain kummi-mechalla terästettyä yakuza-animea tai täystyylitöntä gangstafantasiaa.

Vaan missä pelit? Hyviä mafia-aiheisia pelejä on tasan yksi ja sen nimi on hämäävästi Mafia. Electronic Artsin Kummisetä oli uusin toivo saada aiheesta rikollisen hyvää pelattavaa. Kumpi hallitsee?

Mafia vastaan Godfather

Illusion Softworksin loistava Mafia (PC, PS2, Xbox) Pelit 9/06, 93 pistettä) kertoo Tommy Angelon tarinan taksikuskista don Salierin oikeaksi kädeksi. 1930-luvulle sijoittuvan pelin näyttämönä on kieltolain kuivuudessa kituva Lost Heavenin kaupunki, jota hallitsevat keskenään taistelevat Morellin ja Salierin mafiaperheet. Pelille erikoisesti Tommy kertoo tarinansa takautumina poliisille, ja pelin loppu tapahtuu 30 vuotta myöhemmin.

Sekä Kummisetä että Mafia ovat vain näennäisesti GTA-klooneja. GTA on autopeli lisämausteilla, Mafiassa autot ovat liikennevälineitä, joilla siirrytään pitkään ja hartaasti pelialueella. Godiksen autoilussa on enemmän vauhtia ja vähemmän realismia, mutta GTA sekään ei yritä olla.

Pakollinen ammuskelu on Mafiassa selkeästi parempaa. Mafian tehtävät ovat lineaarisia, mutta teemoiltaan kiitettävän erilaisia. Ainoa soraääni, tekijöiden autorakkaudesta johtuva tyhmä kilpa-autoilu, on päivitetyssä versiossa ohitettavissa. Godfatherissa tehtävät ovat turhan yksinkertaisia, mutta toisaalta pelimaailmassa on tilaa mafioida suojelurahoja keräämällä ja muutenkin.

Godfatherin ongelma, vaikka hyvin kierretty, on se, että se joutuu juonessa operoimaan kulttuuri-ikonin ehdoilla. Mafia saa kertoa ihan oman tarinan. Eihän se ole normaalia kasvutarinaa kummempi, mutta peliasteikolla parasta kärkeä. Mafiassa on tuttu peruskaari: nousu valtaan, siitä seuraava esimiesvetoinen paranoia, joka johtaa laverteluun poliisille. Lopetus jättää hyvän olon.

Mafia onnistuu siksi, että se kertoo mafioson elämästä editoidut kohokohdat. Kummisetä yrittää tarjota gangsterin arkipäivää ja onnistuu kelvollisesti varsinkin aluksi, mutta alkaa kompastella toistoon. Gangsterin tehtävien pitäisi muuttua vastuun kasvaessa.

Jos käyttää elokuvien mafiakuvaa referenssipisteenä, kumpikin peli ampuu ohi maalin. Pelien pohjalta rikoksen palkinnoksi riittää se, että saa ajaa erilaisilla autoilla ja tappaa paljon ihmisiä. Alkaisitko sinä rikolliselle uralle noilla eduilla, kun vastapainona on Kakolan kalsea kuolemanselli?

Mafiapelin elementit

Gangsteriksi ajauduttiin ja ajaudutaan yhä, kun ihaillaan kulmilla rahalla, vallalla ja chickseillä elvisteleviä konnia tai kotipoikia. Kun laittoman leivän syrjään pääsee kiinni, motivaatio säilyy, sillä mitään näistä kolmesta ei koskaan voi olla liikaa.

Peleissä tätä ei oteta huomioon mitenkään. Rahalla ei koskaan saa mitään hauskaa, oikea mafiamies tuskin valitsee rikoksen tietä saadakseen puolen miljoonan dollarin konepistoolin. Aseet ja ammukset ovat työkaluja, jotka mafioso saa vähentää veroissa.

Rahalla pitäisi pystyä ostamaan bling blingiä, jota rahvas saisi kateellisena mulkoilla. Godfatherin sikakalleissa vaatteissa on jo vähän oikeaa suuntaa. Toisaalta yksinpelissä kukaan ei osaa oikeasti ihailla omaa tiikeriä tai "maailma on sinun" -maapalloa. Siksi Kummisedästä pitäisi vääntää MMORPG, eli graafinen ryhmächatti. Eri perheisiin, poliisiin ja FBI:hin jakautunut pelaajakunta ei tosin vastaa normaalikaupungin väestöjakautumaa. Jokainen pelaaja pitäisi pakottaa pelihahmonsa lisäksi pelaamaan vaikka kahta siviiliä, kauppiasta tai vastaavaa.

Rakkaus on kallista

Jos rahaa tulee, sitä pitäisi myös mennä. Rahareikiä olisivat ainakin säännölliset ja epäsäännölliset lahjukset. Elokuvien vakkari, mutta peleistä täysin puuttuva elementti on goomah, näpsäkkä rakastajatar, joka käenpojan tavoin huutaa suu auki vaatien vaatteita, huomiota ja koruja.

Kummiksessa ja Mafiassa deittaillaan tasan yhtä tyttöä, sitä kunniallista naapurintyttöä, ja sen kanssa joko mennään tai pyritään menemään naimisiin. Kummisedän löysä flirttailu hotellihuoneissa joraavien puolialastomien hutsujen kanssa ei saisi mustasukkaiseksi edes italialaisvaimoa. San Andreas taitaa olla ainoa peli, jossa nouseva rikollistähti heilastelee ympäriinsä ja voi jopa varastaa suukkosen pikku maksua vastaan.

Godfatherissa on ihailurutiini jo valmiiksi, vaikka sitä ei käytetä muuhun kuin siihen, että rahvas kumartelee. Ensi patsiin sitten lisäys, jossa kasvavan maineen mukana yhä herkummat kanaset tulevat kadulla kotkottamaan.

Manolo! Tapa tuo sika!

Entäpä valta? Elokuvissa ensin naapurusto nöyristelee, lopulta itse pormestari pomppaa huomioasentoon, kun Don saapuu toimistoon. Kun Don haluaa jonkun hengiltä, hän napsauttaa sormiaan ja vapaaehtoiset ovat jonossa.

Tätä ei oteta huomioon peleissä mitenkään, alaisia ei ole. Mafiassa Tommyllä oli sentään kaksi kaveria, mikä oli Salierin perheen koon huomioon ottaen sopiva määrä. Kummisedässä pelaaja on ikuinen apupoika, joka ehdoin tahdoin yksin hyökkää kauheaa ylivoimaa vastaan, samaan aikaan Corleonen sotilaita notkuu viisi vartioimassa paakarinpuotia. Jos pelistä tehdään elokuva, se on Gommando, jossa Marlon Brando esittää Vito "Matrizzio" Corleonea. "Somewhere, somehow, someone is going to sleep with da fish".

Myönnän, valta ja kunnioitus -aspektin vääntäminen peliin vaatii enemmän taitoa kuin pelimarkkinoilta löytyy, ainakin jos lopputuloksen pitää olla kiinnostavampi kuin muinaiset Gangsters (Pelit 2/99, 79 pistettä) ja Gangsters 2 (Pelit 2/01, 77 pistettä). Eikä se välttämättä olisi kovin hauskaakaan.

Siksi olen valmis vaihtamaan koko valtasimuloinnin eettisiin ja moraalisiin kysymyksiin. Nykyään pelaaja pääsee omatunto puhtaana virtuaalitaivaaseen, sillä vain rikollisia tai muuten pahoja, kuten lahjottuja poliiseita, tapetaan. Gangsteriväkivallalta pitäisi poistaa oikeutus, sen pitäisi olla yhtä kylmää kuin Sopranossa, jossa Tony tuhoaa lapsuudenystävänsä pelivelkojen takia. Jotain sellaista, joka saisi olon tuntumaan inhalta. Jotenkin suojelurahakiristyksen kohteiden tai kapeiden teiden aiheuttamien roadkillien kohtalo ei täytä vaatimusta.

Ken olisi Simsien kummisetä?

Vähemmän yllättäen Electronic Arts jatkaa Corleonen suvun tarinaa: Godfather 2007, eikun Kummisetä II, on tulossa. Ehdottaisin Electronic Artsille, että sitä varten katsottaisiin Sims kakkosta pitkään ja tutkivasti. Simsissä on valmiina jo rahan ja siviiliperheen vaatimukset. Pelaaja ylläpitää sekä omaa kotia, jossa vaimo ja (tulevat) lapset imevät isän verta, ja rakastajattaren mörskää, jossa on omat imurutiininsa. Jos käry käy, vaimo imee rahaa tuplana, jopa triplana ja sivuhoito saa lähteä.

Vaan on se niin helppoa ja hauskaa huudella katsomosta. On jo saavutus sinänsä, että Kummisedästä saatiin peli muokattua. Nyt jännityksellä odottamaan, miten paranoidi pikkuroisto, Tony "Valkonokka" Montana hoitaa toisen tulemisensa. Pudottaako Vivendin sisäinen sensuuri Tonyltä pois taipumuksen nuuskata kilo koksua päivässä? Onko Al Pacino -impersonaattori vaativan haasteensa tasalla?

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…