Pimp Your Game: Deus Ex

Varsinkin Pelit-lehdessä ollaan aktiivisen huolestuneita yhä putkemmiksi menevistä räiskintäpeleistä, joissa juoni on surkea ja vastustajat skriptatusti ilmestyviä maalitauluja. Nykypelaaja on ihmeissään: mikä muka olisi vaihtoehto?

Meidät Pelit-lehdessä on kasvatettu sellaisilla peleillä kuin Deus Ex (Pelit 9/2000, 91 pistettä) on. Peliklassikon ikävän ajankohtainen maailmankuva kertoo lähitulevaisuudesta, jossa ympäristökatastrofi on totta ja kulkutauti, Harmaa kuolema, kaataa köyhää kansaa. Rikkailla on varaa rokotteeseen. YK:n alainen UNATCO taistelee kurjuudesta nousevaa terrorismia vastaan muun muassa kyberneettisesti kohennetuilla sotilailla, joista yksi on uuden sukupolven J.C. Denton.

Peli yhdistää (suhteellisen) vaivattomasti räiskinnän, roolipelaamisen ja seikkailun häkellyttäväksi paketiksi. Kun selviää ensimmäisestä vähän hohhoijaa-kentästä, Deus Ex imaisee mukaansa vastustamattomalla raivolla. Kun juoni iskee kunnolla päälle, kuviot heittävät häränpyllyä ja mukaan tulee globaalisia salaliittoja, Miehiä Mustissa, petturuutta ja pettureita, Area 51, avaruusolioita ja paljon muuta X-Files-kamaa.

Pelissä kannattaa huomioida, kuinka siinä on monta ratkaisua joka ongelmaan. Teoriassa pelin voi jopa läpäistä tappamatta ketään.

Deus Ex sai jatkoa pelissä Deus Ex: Invisible War (2003) (Pelit 2/2004, 84 pistettä), joka on mainettaan rutkasti parempi. Deus Ex vain veti riman niin korkealle, ettei lyhyt ja konsoloitu jatko-osa voinut niihin vastata. Ehkäpä pahinta oli ensimmäisen Xboxin mitättömästä muistista johtuvat hyvin rajatut alueet.

Kolmannen osan piti olla moninpeliin suuntautunut Deus Ex: Clan Wars, mutta kakkosen heikon menestyksen takia se julkaistiin aikanaan uudella nimellä Project: Snowblind (Pelit 3/2005, 92 pistettä). Omaan pelimaailmaansa sijoittuneessa pelissä oli vielä kaikuja Deus Existä.

Ruutu kuntoon

Ensimmäiseksi Deus Ex pitää päivittää viimeiseen versioonsa eli v1112fm. Game of the Year -versio on sitä valmiiksi. Sen jälkeen Deus Ex yllättäen pyörii 32-bittisessä Vistassa moitteetta.

Hyvää voi onneksi vielä parantaa korjaussarjoilla. Deux Exän Pyhä Kolminaisuus koostuu kolmesta paketista: Yukichigain pelisisältöä viilaavasta Shifteristä, tekstuuripaketista Project HDTP sekä Chris Dohnalin grafiikka-ajureista.

Deus Ex optimoitiin kadonneelle 3dfx:n Voodoo-korttien omalle rajapinnalle Glidelle, josta johtuen DirectX-toteutus nyki ja paukkui ennen päivitystä. Ikävä kyllä Voodoo-korttien minimaalisesta grafiikkamuistista seuraa toinenkin ongelma. Deus Exän tekstuurit ovat tavattoman heikkoa tasoa: pahimmillaan polygonien päälle on heitetty jopa 32x32 pikselin pikkutekstureita. Meno on siis välillä erittäin sumeaa.

HDTP Teamin Deus Ex: Project HDTP (High-Definition Texture Package) korvaa alkuperäiset tekstuurit uusilla, joiden minimiresoluutio on 256x256, parhaimmillaan jopa 1024x1024. Tekstuuripaketin asennuksen jälkeen Deus Ex ei näytä upouudelta, mutta se näyttää selkeästi paremmalta ja terävämmältä. Jatkossa luvassa on muun muassa uudet hahmomodelit.

Chris Dohnal on tehnyt uudet OpenGL-, DirectX 8.0- ja DirectX 9.0 -ajurit, mutta itselläni peli toimi paremmin ja näytti paremmalta sen omalla DirectX-ajurilla. Ehkä en vain osannut.

Detaljit uusiksi

Vähän kun avioliitossa, pärstän kauneusleikkauksen jälkeen katsotaan mitä sisäiselle kauneudelle voisi tehdä. Siihen asennamme Yukichigain tekemän Shifter-korjaussarjan.

Yukichigain omin sanoin Shifter "ottaa sukkauksen pois Deus Exästä". Miestä ärsytti, kun Deus Ex on täynnä esineitä ja aseita, joilla ei käytännössä ole mitään tai hyvin vähäistä käyttöä. Lisäksi pelissä oli joitain muitakin Yukia ärsyttäviä epäjohdonmukaisuuksia, mutta foorumikitinän asemasta hän alkoikin modata Deus Exiä mieleiseensä kuntoon.

Helpoimmassa asennuksessa SYSTEM-kansiossa tiedostot DeusEx.int (siis int, ei ini) ja DeusEx.u korvataan Shifter-paketissa olevilla fileillä. Jos HDTP on asennettu, sen DeusExHDTPTextures-kansiossa oleva HDTPanim.utx kopioidaan DeusExTextures-kansioon.

Muutokset eivät vaikuta pelin juoneen, eivätkä muuta peliä dramaattisesti erilaiseksi. NPC-hahmojen inventaarioon ilmestyy lisää loogisesti satunnaista tavaraa, Hazmat-pukuihin, happinaamareihin ja vastaaviin ilmestyy virtakytkin eikä siivooja enää pölli kaikkia kamoja J.C. Dentonin toimistosta tehtävien välillä.

Asesysteemeissä on paaaljon muutoksia aseiden tehoon tai vaikutusaikaan. Näin Yukichigai on yrittänyt saada aikaisemmin kelvottomia aseita hyötykäyttöön. Lisäksi Shofter lainaa Invisible Warin ideoita lisäämällä peliin uniikkiaseita.

Shifter myös lisää aseisiin toissijaisen tuliominaisuuden. Plasmakivääri ampuu vaikka kimmokelaukauksen, combat knifen pystyy heittämään. Tähtäinkursori antaa nyt tarkempaa infoa, ja Targeting-augmentaation omistaja saa (vähän) zoomattua aseilla ilman kiikaritähtäintä. Lasertähtäin on vakiona aktivoituna, ja vaikka täplä heiluu, luoti osuu juuri siihen mihin se näyttää.

Hemmetin hyvä lisäys on mahdollisuus paiskia vihuja ja siviileitä esineillä. Se aiheuttaa kohteelle stun damagea tai kajauttaa jopa tajun kankaalle. Teho riippuu lihasaugmentoinnista.

Kunnon roolipelimalliin joka taposta tihkuu skill pointeja, ja Yukichigai onnistuu jakamaan niitä myös stealthaavasta pelityylistä.

Taito- ja augmentaatiosysteemiä on säädetty, esimerkiksi Combat Strenght ja Muscle on yhdistetty, ja aukkoon on tungettu Invisible Warista tuttu Electrostatic Discharge. Osaa augmentaatioista on muunneltu, regeneraation saa pysymään koko ajan aktiivisena. Lepotilassa se kuluttaa minimaalisesti virtaa, mutta Dentonin ottaessa osumaa, parannus käynnistyy täysillä.

Augmentaatiokanistereita kykyihin, jotka on asennettu, voi nyt loogisesti käyttää niiden upgreidaamiseen. Jos tarve vaatii, vanhan ja mahdollisesti väärin valitun augmentaation voi kirjoittaa yli uudella.

Kokonaisuutena Shifter kyllä mukavasti viilasi Deus Exin kulmia, miinuksena peli taas karvan helpottui.

Parasta näissä korjaussarjoissa tietysti on, että ne antavat jälleen tekosyyn pelata tätä klassikkoa. Yllätyin, kuinka hyvin Deus Ex onkaan kestänyt aikaa. Voi taas olla vaikea sopeutua seuraavaan itsekseen pelaavaan putkiräiskintään.

Deus Ex kuuluu jokaisen laatutietoisen pelihyllyyn. Ja tietysti alkuperäisenä jenkkilaatikkona: Näistä saa tehtyä pelastusveneet Ultima 9: Dragon -version laatikosta tehtyyn ruotsinlaivaan.

Nnirvi

Linkit:

www.pelit.fi: kaikki kolme

Chris Dohnal: cwdohnal.home.mindspring.com/utglr/

Project HDTP: offtopicproductions.com/hdtp/

Shifter: yukichigai.googlepages.com/shifter

Arvostelu on luettavissa Pelit.fi:ssä 3.9.2008.

Lisää aiheesta