Pimp Your Game: Mount & Blade

Kuuma nainen vasemmassa, kylmä teräs oikeassa kädessä. Kyllä Mount & Blade pitää minkä lupaa!

Turkkilainen Mount & Blade ratsasti suoraan PC-pelaajien sydämiin jo vuosia sitten. Se on keskiaikaista hiekkalaatikkopelaamista Caldariassa, jossa ritarit, hunnit ja pohjanmiehet taistelevat kaupunkien ja linnojen herruudesta. Vain juoni puuttuu, tavoitteena on oman linnan ja kylän hankkiminen.

Peli loistaa taisteluissa, varsinkin hevosen selästä käytävillä kahakoilla ei ole vertaa missään muussa pelissä. Sillä aikaa kun malttamattomina odottelemme moninpelin lisäävää Wandband-lisäriä, pannaan peruspeliin vähän kiiltoa huuliin ja hilettä kulmiin.

Mount & Blade on ollut modaajille ongelmallinen kehityksensä takia. Se on käytännössä koko elämänsä ollut avoimessa betassa, eikä modituotanto ole aina pysynyt kehityksen vauhdissa. Mount & Bladen isot modit ovat vaiheessa, mutta pienemmät päivitysmodit pysyvät kyydissä mukana. Modimarkkinoita pidetään Taleworldsin foorumeilla, joten ei muuta kuin poimimaan parhaat päältä!

Maailma vihreä metsä

Aloitetaan kauneusleikkauksilla. Peruspäivitys Mounttiksen grafiikalle on Graphic Enhancement 2.5. Se muuttaa esimerkiksi pelin kesäiset kentät oblivionmaisen hehkeäksi autereeksi ja kaupunkien tekstuurit realistisen skarpeiksi. Modin mukana tuleva, erikseen asennettava HDR-päivitys on makuasia, sillä se muuttaa kuvan samean hehkuvaksi lisäämällä bloom-efektin.

Jos näyttö on säädetty liian kirkkaaksi, GE 2.5 saattaa muuttaa Mount & Bladen maailman Tele & Tapiksi. Sen sijaan, että olisin säätänyt näyttöä, ratkaisin ongelman asentamalla GE 2.5:n kyytipojaksi Colourful Textures -modin, joka parantaa kontrastia automaattisesti. Sen ansiosta pelin kummut ja montut eivät ole enää teletappi-maasta, vaan miljöö on realistisempi, joskin värit ja yksityiskohdat erottuvat selkeästi. Toinen varteenotettava grafiikkamodi on Punkt’s High Resolution, jonka suurimmat ansiot ovat lumitekstuurien ja pelikartan ehostaminen.

Pelin puihin ja kasveihin saa puhallettua tuulahduksen Oblivionia Flora Enhancement -modilla, joka lisää kasvillisuutta ja siihen uutta sadepisarantarkkaa detaljia. Pelin kivirakennuksiin saa lisää yksityiskohtia seiniin Polished Buildings -modilla. PB ja Flora ovat molemmat laadukkaita modeja, mutta yhteen ne eivät sovi: ristiriita näkyy ilkeästi valkeina tekstuureina. Ei siis makeaa mahan täydeltä, herkuista on valittava toinen. Suosittelen Floraa, koska se on uudempi ja puissa Oblivion näkyy paremmin kuin taloissa.

Luonnon lisäksi uutta ilmettä saa myös hahmojen kasvoihin ja varusteisiin. Face Textures tuo kasvojen yksityiskohtia ja varjoja paremmin esiin, ja Bumpy Textures tekee periaatteessa saman tempun panssareille ja muille varusteille.

Toki on tärkeää miltä kaikki näyttää, mutta myös se, miltä kaikki kuulostaa. Pelin äänimaisemaa piristävä More Metal Sound sopii muillekin kuin metallimiehille, sillä miekkailun lisäksi se jykevöittää muun muassa hevosten kavioiden sekä ihmisten askelten ääniä. Modi tekee äänitehosteista ennen kaikkea realistisempia: varsijousen laukaus lähtee kumeasti kolahtaen kuten puisesta aseesta pitääkin, eikä miekan esiin vetäminen oikeasti kilahda niin kuin Hollywood-elokuvissa.

Puissa on Oblivion

Kun maailma näyttää paremmalta, avataan Mountista konepelti ja säädetään moottoria. Native Expansion lisää peliin esimerkiksi kesken taistelun muuttuvan ja osapuoliin vaikuttavan moraalin, yksinkertaisten muodostelmien tekemisen taisteluiden aikana, valtioille kulttuurisia yksityiskohtia sekä uusia varusteita. Hienoa Native Expansionissa on myös se, että sitä voi höystää pienillä päivitysmodeilla aivan kuin peruspeliäkin.

Toinen peruspeliä muuttava iso modi on Extended Gameplay III. Se vaikuttaa paperilla pätevältä, mutta käytössä on ongelma: se ei ole niin yhteensopiva pikkumodien kanssa kuin Native Expansion, plus sen kehitys on vielä pahasti kesken. Mutta se lupaa jotain ihan uutta: kehittäjien tarkoituksena on tulevaisuudessa lisätä modiin toimiva tarina. Sitä odotellessa vertailun voittaa turvan mitalla Native Expansion.

Monttubileet

Mount & Bladen taistelu on monelta osin mallinnettu paljon paremmin kuin muissa tyylilajin peleissä (Obl*köh*vion), mutta aina on varaa parantaa. Hevostaistelua ei enää paremmaksi saa, mutta piiritykset saa. Sen yhden etanavauhdilla etenevän piiritystornin perillepääsyn odottaminen syö hermot, ja isompien joukkojen piiritysmatseissa ainoa murtautumispaikka menee nopeasti tukkoon. Siege Ladder Project lisää muurien kylkeen useampia tikapuita, jotka ovat piirityksen alkaessa valmiina kiivettäviksi. Modi soveltuu parhaiten suurten joukkojen linna- ja kaupunkipiirityksiin.

Jollei alkuperäinen ukkokiintiö riitä, saa lisää niskoja tantereelle asentamalla Battle Sizer -modin, jonka liukunapilla lisätään taistelijoiden määrää kuin gammaa monitoriin. Jahka Siege Ladder on asennettu ja vetää Battle Sizerissä napin kaakkoon, linnanvaltauksissa meininki on kuin Helmin syvänteessä.

Karja takaisin!

Mount & Bladen karjanajotehtävät kartalla ovat hauska yksityiskohta, mutta tekemisenä ne ovat kömpelön toteutuksen takia tympeitä. Märehtijöitä on periaatteessa yhtä kiikkerää työntää eteenpäin kuin magneetilla toista magneettia samat navat vastakkain. Hölmön suunnittelun takia karjanajotehtävät menevät usein liian pitkäksi kieputteluksi, ja tehtävän aikarajan mennessä umpeen menettää turhaan tehtävänantajan relation-arvoa.

Karja pitäisi siis saada seuraamaan pelaajaa. Modia ongelmaan ei ole, mutta sen saa korjattua sormeilemalla modules-kansiossa olevaa menus.txt-tiedostoa siten, että muuttaa lihavoidun luvun 11 luvuksi neljä:

menu_cattle_herd 4096 You_encounter_a_herd_of_cattle. none 2 600 1 1152921504606847136 2031 1 1441151880758558741 4 mno_cattle_drive_away  0  Drive_the_cattle_onward. 4 501 3 144115188075856110 7 1 1640 2 144115188075856110  11(tämä on se luku!) 1641 2 144115188075856110 648518346341351424 2040 0  .  mno_cattle_stop  0  Bring_the_herd_to_a_stop. Nyt karja seuraa kuin johtajaa!

Heppa ja hyvä meisinki

Native Expansionin ja pikkumodien yhdistelmä on tällä hetkellä paras mahdollinen tapa saada Mount & Bladeen jotain uutta & valmista. Pikkumodeja löytyy netistä pilvin pimein, mutta ongelma on monesti siinä, että useat eivät toimi toistensa kanssa ilman ikävästi näkyviä ristiriitoja, jos ylipäänsä toimivat.

Kaikkien jutussa mainittujen modien – traagista Floraa ja PB:a lukuun ottamatta – pitäisi toimia yhtä aikaa. Pelin sisältöön ei Native Expansionkaan toki mitään maata mullistavan uutta tuo, ne uudistukset jääkööt tulevaisuuteen, mutta tämänhetkisten modien ansiosta Mount & Bladen peruselementit, miekkailu ja ratsastus, näyttävät, kuulostavat ja tuntuvat paremmilta kuin aiemmin.

Native Expansion: forums.taleworlds.net/index.php/topic,49800.0.html

GE 2.5: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,36914.0.html

Colourful Textures: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,41739.0.html

Punkt’s High Resolution: forums.taleworlds.net/index.php/topic,32116.0.html

Face Textures: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,37265.0.html

Bumpy Textures: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,53406.0.html

Polished Buildings: forums.taleworlds.net/index.php/topic,42265.0.html

Flora Enhancement 1.2: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,70155.0.html

Siege Ladder Project: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,57569.0.html

Battle Sizer: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b4e255287e7482fc58f61006ccf4bd5e&/topic,8058.0.html

Karjakorjaus: forums.taleworlds.net/index.php?PHPSESSID=b801d441f4ee60866e404502d2427313&/topic,45900.0.html

Artikkeli on luettavissa pelit.fi:ssä 1.4.2010.

Lisää aiheesta