Pixel Piracy – Alfaurokset

Kaikkien kanssa ei kannata haastaa riitaa.

Ennen miehet olivat rautaa ja laivat puuta. Nyt kumpikin on proseduraalisesti generoitua.

Sitten Minecraftin samantyyppisiä avoimeen pelimaailmaan perustuvia puuhastelupelejä on ilmestynyt käsittämätön määrä. Nyt suomalaisetkin hyppäävät Terrarian tasoittamalle tielle, 2D-maastoon. Pixel Piracyssa syöksytään Karibialle, jossa Rommikola-Ollit ja muut satunnaisesti luodut puujalkamiehet tarttuvat ruoriin.

Pixel Piracy on Turussa asuvan Vitali Kirpun luomus. Vänkään pikselimaisemaan sijoittuva kahden ulottuvuuden merirosvoseikkailu on vasta alpha-asteella, joten sisältöä ja ominaisuuksia lisätään peliin jatkuvasti. Syytä onkin, sillä toistaiseksi Pixel Piracy ei ole entraustarvikelaatikon terävin haka.

Monta asiaa on tehty oikein. Pelissä edetään jatkuvasti ja satunnaisesti luodun maailmankartan ansiosta jokainen peli tuntuu erilaiselta. Alkuarvoja säädetään ja maailma luodaan pelaajan mieltymysten mukaan ennen kuin peli alkaa.

Jos laivataistelut kiinnostavat, peliin voi valita niitä painottavan ”tarinalinjan”. Hahmo luodaan yhden monivalintakysymyksen perusteella ja peli alkaa. Varsinaista käsikirjoitusta pelissä ei ole, sillä pikselipiraatit luottavat siihen, että orgaaninen emotion engine tuottaa algoritmien tilkkeeksi tarinaa.

Rommikola-Olli, seitsemän meren kauhu!

You arrr, matey

Aloitussaarella on kaikki tarvittava. Kapakka on työvoimatoimisto, muista putiikeista ostetaan kullalla tarvekaluja. Kirjakaupassa on taitojen treenaamiseen tarkoitettua kilkettä, ruokakaupasta hommataan evästä ja kättä pidempää saa asekauppiaalta.

Koska teemana on merirosvous, laivatouhut kuuluvat olennaisena osana piraatin arkeen. Oman purkin voi rakentaa alusta loppuun itse. Uran alussa alla on pelkkä lautta, mutta taitavasti ryöväämällä omasta kulkupelistä voi askarrella seitsemän meren kauhun. Laivapalikoille on kokonaan oma kauppansa, mutta rakennustavaraa voi rosvota myös merellä.

Heti alkuun rahaa kannattaa sijoittaa itseensä, sillä miehistön ylläpitäminen on hiton kallista puuhaa ja joukkojen moraali laskee kuin lehmän häntä. Kun hahmonsa on saanut grindattua parinkymmenen tason tuolle puolen, taskuissa on todennäköisesti myös sen verran rahaa, että joukkoaan voi kasvattaa.

You fight like a cow

Pelin ydin koostuu seilaamisesta pitkin saarivaltakuntaa. Osa saarista on pyhitetty kaupankäyntiin, osalla ryöstellään. Vastarinnan koko arvotaan satunnaisesti, joten tutkimattomilla maaplänteillä voi nokkaan tulla toisinaan oikein olan takaa.

Taistelu on yksinkertaista klikkailua, jossa vasen hiirenkorva käskyttää kapteenia ja oikea miehistöä. Mukana kulkee pitkän kantaman ase sekä lähitaistelua varten pyhitetty astalo. Omia ja miehistön taistelutaitoja voi parantaa ostamalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Toiminnasta ja hahmonkehityksestä on tehty virtaviivaisen vauhdikasta. Kun sapelit vedetään esiin, pikselikapteenia käskyttävän nukkemestarin tehtäväksi jää parannustaitojen käyttäminen ja kapun ohjaaminen väljemmille vesille, jos tukka uhkaa tutista.

Koska teemana ovat merirosvot, nokkimisjärjestystä selvitetään myös ulapalla, mutta laivataistelut hoidetaan samaan tapaan kuin maakrapuilu. Vastapuolen laivaan siirrytään entraushaan avustuksella ja porukka suolistetaan. Jos oma pörssi on kunnossa, tappotyötä helpottamaan voi hankkia kanuunan.

Voittoisan matsin jälkeen laivan sisältö ryöstetään omaan ruumaan ja vihupurkki räjäytetään tarveaineiksi. Jos rintamalinjan toisella puolella on astetta komeampi purkki, sen voi kuitata halutessaan omistukseensa.

Kokemusta kertyy niin matkustamisesta kuin tappelusta ja kyvyt kehittyvät käyttämällä. Kokemuspisteiden lisäksi piraattien taskuun kertyy taitopisteitä, joita kulutetaan uusia taitoja opettavaan kirjallisuuteen.

No swag means no grog

Merimiehen elämää vaikeutetaan kolmella mittarilla. Kadonnut terveys paranee hitaasti syömällä, mutta nälkää ei karkoteta ilman ruokaa. Miehistön moraali on pidettävä korkealla satunnaisilla kapakkareissuilla tai mittavalla rommivarastolla. Mokomat vaativat vielä palkkaakin.

Nälkä ja jano ovat ikuinen riesa, joista on pidettävä huolta tutkimusmatkailun ohella. Nälkä tappaa ja nollaan laskenut motivaatio päättää pelin. Hieman erikoisesti ostettu ruoka ei suoraan ilmesty yhteiseen inventaarioon, vaan se pitää kylvää laivaan, jotta miehistö ymmärtää ruokkia itseään.

Eräs alkupään hyötytaidoista on kokkaus. Halvoista raaka-aineista voi valmistaa annoksia, jotka pitävät väen kylläisenä pidempään. Myös kalastamista kannattaa harrastaa, sillä Ahdin antimet ovat halvempia kuin aavan meren Alepa. Kannelle kannattaa hankkia myös tynnyreitä, sillä säilötty ruoka pysyy tuoreena pidempään, kun sen päälle panee kannen.

Väki myös paskoo, joten vähintään yksi miehistön jäsen pitää kouluttaa siivoojaksi.

Sounds like a crock of monkey snot to me

Pixel Piracyn suurin heikkous on käyttöliittymä, se kannattaisi tunkea tykkiin ja ampua uusiksi. Omia joukkoja juoksutetaan klikkailemalla maastoa, mutta kamera siirtyy joko nuolinäppäimien tai WASDin avustuksella. Systeemin kanssa ei meinaa millään tulla sinuiksi. Käyttömukavuus parantuisi oleellisesti, jos hiiri liikuttaisi maastoa ja näppäimistö joukkoja. Samalla mätkimisen voisi ulkoistaa hiirenkorvilta esimerkiksi välilyönnille ja altille.

Peli pihtaa tietoa. Tapoin miehistöni muutaman kerran nälkään, kun en älynnyt kylvää inventaariossa majailevaa ruokaa pitkin laivan kantta. Saarilta löytyvät aarrearkut taas avataan klikkailemalla alareunan oransseja ikoneita. Tämänkin toiminnallisuuden olisi voinut siirtää suoraan pelimaailmaan.

Ruudulla näkyviä painikkeita on sijoiteltu varsin ihmeellisesti. Niinkin triviaali asia kuin matkaaminen saarelta toiselle on tehty varsin hankalaksi, koska matkan aloittava painike piilottelee ruudun yläkulmassa. Käyttöliittymän monimutkaisuuden kanssa pystyy harjoittelun jälkeen elämään, mutta nykykuosissaan se karkottaa merirosvomärkäkorvat takaisin Minecraftin tai Terrarian pariin.

Vielä alfaversiossa Pixel Piracy on käytettävyydeltään varsin rosoinen ja mielekästä sisältöäkin tarvittaisiin kovasti lisää. Tutkimusmatkailu, tasojen grindaaminen ja oman laivan rakentaminen pitävät kiinnostusta hetken aikaa yllä, mutta Minecraftin kaltaiseen superkoukuttavuuteen on vielä matkaa. Toivottavasti peli purjehtii satamaan valmiina, sillä rungosta uhkuu potentiaali.

 

http://piracysim.com/

Vitali Kirpu/Quadro Delta

Arvosteltu: Intel Core i7 3550K, 8 Gt RAM, GeForce GTX660 1,5 Gt RAM, Windows 8.1.

Laitteistovaatimukset: 1,6 GHz Intel tai AMD, 1 Gt Ram, DirectX 9.0c -yhteensopiva näytönohjain Pixel Shader -tuella, Windows 7 tai Ubuntu, 200 Mt kiintolevytilaa.

Versio: Alpha