Planet Coaster - Ylämäki, alamäki, yhdessä syöksyen

Monen ilmeen korkkiruuvi.

Onko Särkänmäki suolesta, onko Linnanniemi laimea? Tee itse parempi! Niin tekee Planet Coaster itselleen RollerCoaster Tycoonille. 

Huvipuistojen rakenteleminen on koukuttanut minua aina. Theme Park (1994) loi genren perusteet, jonka päälle Chris Sawyerin klassinen RollerCoaster Tycoon (1999) liitti fysiikan lakeja mukailevan vuoristoratarakentelun, jonka lisäri Loopy Landscapes hioi loppukuntoon.
Jollei halua hypätä suoraan neitseellisen littanaan, tyhjään hiekkalaatikkoon, Planet Coasterissa on eri teemoihin jaettuja skenaarioita, joissa onnistumalla saa auki lisää. Nämä puistot ovat osittain valmiiksi koristeltuja ja maassa on jo valmiiksi muotoja. Tavoitteet vaikenevat asteittain. 
Kaipaisin kyllä enemmän valmiita karttapohjia, joissa maastomuodot olisivat valmiina kukkuloineen ja järvineen. Alkuperäisiin Rollercoaster Tycoon -peleihin verrattuna skenaarioita/karttoja on selvästi vähemmän, tosin uusia karttapohjia syntyy yhteisössä kuin mokia pikkujouluissa. 
Graafisesti peli on upea, valot, esineiden värikkyys ja korkeatasoiset maastomateriaalit luovat kunnon tunnelmaa. 


”Amerikassa keksittiin, että rata voi muodostaa yhtenäisen lenkin” 

Huvipuiston sydän on vuoristorata. Kuten Tycooneissa, vuoristoradat rakennetaan pala kerrallaan, vapaasti ilman sitoutumista ruudukkoon, paitsi jos itse haluaa. Monimutkaisempia kaarteita ja silmukoita löytyy valmiina helposti lisättäväksi, ja rata kaivautuu maaston läpi automaattisesti. Rakentaminen on varsin helppoa. 
Kun sykkyrä on omasta mielestä valmis, vaunujen koeajossa radan telemetria kertoo ongelmakohdat ja arvostelee luomuksen innostavuuden, pelottavuuden ja oksennusmäärän mukaan. Rataa pystyy jälkeenpäin venyttelemään vapaasti parantaakseen sen houkuttelevuutta. 
Oma luomus tallentuu blueprintiksi, jota voi käyttää uudelleen ja jakaa muille. Niin vuoristoradat kuin muut laitteet seuraavat esikuviaan: vuoristoratavaunut pääsevät radan läpi vain jos vauhti riittää. Vesilaitteet tukkijuna ja koskiseikkailu on mallinnettu hihnoja myöten. Laitteiden menoa seuraa mielellään ja kun ei jaksa enää katsoa, kyytiinkin pääsee. Mallinnuksessa paistaa läpi aito simulaatiohenki.
 

Askarteltu näytelmä.

Mäestä niemeksi

Frontier on hiffannut esikuvansa punaisen langan: Planet Coaster tarjoaa erinomaiset työkalut luovaan puiston koristeluun. Maaston muokkaaminen on kuvanveistämistä, maa-ainesta voi lisätä kuin savea,  luoda siitä vaikkapa auringon peittävän patsaan tai ilmassa leijuvia avatar-saaria. Tai sitten voi kaivertaa luolastorakennelmia ja sijoittaa koko huvipuiston ikuiseen pimeyteen. Maastotyökalut, kuten tasoitus ja pehmennys, ovat kuin ammattimaisesta pelieditorista. Opi uusi ura pelatessasi!
Puiston koristeluun on eri tyylejä, joita voi sekoitella vapaasti keskenään. Pelkkien staattisten kulissien sijaan tarjotaan efektejä kuten tulta, pauketta ja vesisuihkuja. Kiertoajelulaitteisiin saa eläviä kulisseja animoiduilla robottinukeilla. Vaunujen sijaintitunnistuksella tapahtumia voi laukaista sopivalla hetkellä. Kaiken päälle soittaa musiikkia joko pelin soundtrackilta tai tuoda peliin omaa musiikkia. 
Peli rohkaisee pystyttämään raharysäkojujen ympärille temaattisesti yhteensopivia rakenteita ja koristelua. Eri teemoilla laatikkoruudukkoon rakentuu merirosvolaivaa, kivilinna, karibialainen talo, futuristisia laserviritelmiä tai muuta kiehtovaa. Valinnanvaraa koristamiseen on sen verran runsaasti, että rajana on vain mielikuvitus. Palat loksahtelevat automaattisesti toistensa kanssa oikeaan linjaan, ja tekeleitään voi vaivattomasti monistaa ja käyttää uudelleen.


Höyryinen Guggenheim täynnä Valdemareja

Omat luomukset jaetaan Steam Workshopin kautta koko maailman iloksi. Pelin blueprinteihin tallennettava rakentelusysteemi on niin kätevä, että ladattavana on jo päälle 20 000 koristeluyhdistelmää. Tarjonta on suurin osin hyvää ja monipuolista, eikä vuoristoratoja ole koskaan liikaa!
VR ei riitä, pitää hallita myös HR, eli parempien vuoristoratojen rakentelun lisäksi puiston henkilökuntaa koulutetaan paremmaksi. Vaikka palkka kasvaa, niin kasvaa osaaminenkin, hommat sujuvat nopeammin ja asiakkaat viihtyvät. Hieman häiritsevästi jokaisen työntekijän tyytyväisyysmittari pitää käydä erikseen läpi, etteivät he eroa yllättäen. 
Myös kojujen ylläpito tuntuu on välillä vaikeaa, kun massojen kiinnostus ilmapalloihin, hattuihin ja muuhun krääsään tuntuu lopahtavan nopeasti. Laitteiden ja kojujen hinnastoa saa mikromanageroida huolella, ja päälle tulee vielä ruokakikkailu. Onko hampurilainen vain aneeminen leipä pihvillä vai maustettu sellainen? 
Jokaisella asiakkaalla on taas mielipiteensä ja tarpeensa, joiden mukaan puistossa kuljetaan. Kävijöiden metkuja voi seurata vaikka ilmeisesti niiden pään sisään asennetulla kameralla. 

Koristelematon Koskiseikkailu.

Viimeinen ilmapallon aihio

Planet Coaster on tämän päivän parasta huvipuistorakentelua, genren merkittävin tekele sitten alkuperäisen RollerCoasterTycoonin. Yksityiskohtiin on panostettu intohimolla, viimeistelty grafiikka ja sujuva muokattavuus nappaa hienosti otteeseensa. Laitteita on jo mukavasti, vaikkakin vähemmän kuin alkuperäisissä RollerCoaster Tycooneissa. Vielä puuttuu esimerkiksi kartinki, törmäilyautot, sokkelo ja lammikkoveneily. Eivätköhän nekin aikanaan tule.
Meille joita rakentelu kiinnostaa, sanoisin että tässä meillä on tämän vuoden Skylines.

91