Prank Entertainment – Vain muutaman dollarin tähden

Suomi-ilmiö

 

Pelibisnes on uhkapeliä, ja marginaalikäden pelaajalle liian iso avausblindi voi olla kohtalokas.

Seikkailupelien kulta-aika on täällä taas, nääs. Näin ainakin uskoo tamperelainen Prank Entertainment. Firma sai maaliskuussa valmiiksi Fester Mudd: Curse of the Gold -pelin ensimmäisen episodin. Valtavirran suomipeleistä poiketen tarjolla ei ollut graafista ilotulitusta tai hassuilla päähahmoilla ryyditettyä täppäritoimintaa, vaan kaksikymmentä vuotta ikäistään vanhemmalta näyttävä graafinen seikkailupeli.

Julkaisusta on nyt kulunut muutama kuukausi, mutta peli ei ole käynyt kaupaksi niin hyvin kuin odotettiin.

Vaikka suomalaisen mämmiwesternin avausepisodi oli sisällöltään rautaa, yhdessä asiassa se tiputti saippuan: hinnoittelussa mentiin rytinällä metsään. Pc-versio maksoi kympin, omenalaitteille pelin sai muutamalla dollarilla. ”Hinnoittelua olisi pitänyt miettiä pidempään, mutta julkaisija päätti näin”, Prank Entertaimentin luova johtaja Seppo Santapukki sanoo.

Härkönen myöntää, että 90-luvun naksuseikkailua muistuttavan uutuuspelin tekeminen ei välttämättä ollut se riskittömin vaihtoehto.  ”Seuraavaksi pitää tehdä jotain turvallisempaa.”

Alle odotusten jäänyt myynti näkyy myös Prankin henkilöstömäärässä. ”Pari tyyppiä joutui lopettamaan, sillä heidän piti elättää perheensä. Me Paavo Härkösen kanssa voimme vielä elää emäntien rahoilla”, Santapukki paljastaa.

Maaliskuussa julkaistu peli on vasta ensimmäinen näytös Festerin tarinassa, kaksi jatkoepisodia lupaavat kertoa loput. Jos rahat saadaan kasaan jatkoa varten, Festerin loput seikkailut valmistuvat nopeasti.

”Fester Mudd on ollut tuotannossa jo yli seitsemän vuotta ja sitä on tehty aina, kun on ehditty. Jatko-osien tekeminen kävisi paljon ykkösepisodia nopeammin, sillä tekniikka on jo valmista. Suurin työ on jo tehty”, pelin käsikirjoittaja Paavo Härkönen selvittää.

Huumoriseikkailun jatko on nyt kuluttajien käsissä.

Valkonaaman poika

Fester on tribuutti 90-lukua määrittäneelle peligenrelle. Länkkäreiden ystäväksi tunnustautuva Härkönen siirsi Monkey Islandin villiin länteen. Mittatikkuna käytettiin Lucasin kuvaston lisäksi myös Sierraa. Sen tuotoksista erityisesti Festerin tavoin länkkäriteemoista ammentava Freddy Pharkas syynättiin tarkkaan läpi. ”Oikeastaan pieruhuumori on ainoa asia, joka erottaa meidän pelimme LucasArtsin tuotannosta”, Santapukki selvittää.

Fester Mudd istuu hyvin uusseikkailubuumiin. ”Monet vanhat parrat ovat palanneet peligenren pariin. Tulossa on uusi Larry ja myös Space Quest ja Quest for Glory saavat jatkoa. Tähän kuvastoon Fester Mudd istuu hyvin.”

Tamperelaisten peliin on upotettu monia viittauksia 90-luvun pelilegendoihin. Osa kunnianosoituksista on niin pieniä, ettei niitä välttämättä edes huomaa. Härkösen mukaan viittausten kanssa piti olla tarkkana, sillä oma sisältö ei saa hukkua hatunnostojen jalkoihin.

Kunnian miehet

Festerin julkaisi Replay Games, jonka listalla on myös kesällä ilmestyvä Leisure Suit Larryn uusioversio. Replayn ruorissa työskentelevät Sierran tallissa kannuksensa hankkineet Al Lowe ja Josh Mandel. Kaksikko on tehnyt Festerin esikuvan Freddy Pharkasin, joten Mandel kiinnostui vauhdilla suomalaisten huumorilänkkäristä.

Härkönen kertoo, ettei Mandelilta tullut juurikaan muutostoivomuksia Muddin seikkailuun. ”Yhtä puzzlea hän halusi hieman tuunata, mutta käsikirjoitukseen tai juonenkuljetukseen ei puututtu. Konkarilta sai paljon vihjeitä ja vinkkejä.”

Prank sai vetoapua myös toiselta pelilegendalta. ”Al Lowen kanssa tuli viestiteltyä ahkerasti ja hän auttoi etenkin huumoripuolen kanssa. Eräänä yönä hän lähetti minulle nipun pierutehosteita, jotta meidän ei tarvitsisi käyttää jatkuvasti samaa ääntä”, Härkönen muistelee huvittuneena.

Kultakuumetta

Santapukki kertoo, että pelin pc-versio lyötiin kasaan seikkailupelien suunnitteluun tarkoitetulla Adventure Game Studiolla, jolloin pelimoottoria ei tarvitse tehdä alusta lähtien uudelleen, vaan tekijät voivat keskittyä sisältöön. Mutta Replay vaati peliltä  monialustatukea, ja peli piti portata Unitylle.

”Projekti oli paljon hankalampi kuin alun perin kuvittelimme. Monta asiaa piti opetella uudelleen, ja loppukiri oli kamala”, Härkönen sanoo.

Unity-porttauksesta vastuussa ollut Tero Vaakanainen kertoo, ettei muunnostyö käynyt aivan itsestään. Etenkin animaatiot tuottivat ongelmia.  ”Joskus Paavo saattoi sanoa, että Fester nilkuttaa, vaikka itse en huomannut mitään erikoista.”

Nykykuosissaan Fester Mudd on 3D-moottorin päällä pyörivä, kahden ulottuvuuden seikkailu, jossa ei ole ensimmäistäkään polygonia.

Näkyykö tunnelin päässä vihreää valoa?

Julkaisun jälkeen Festeriä on yritetty ujuttaa Steamiin, mutta vielä toistaiseksi Greenlight-palveluun ei ole päästy. Santapukki myöntää, että lähellä on käyty.

”Steamiin pääseminen on käytännössä elinehto, jos digijakelubisnestä haluaa pc:llä harrastaa. Toivottavasti tuleva Larryn uusversio auttaa tässä asiassa. Jos se pääsee Steamiin, Replay voi sopia myös muiden pelien julkaisusta.”

Tamperelaiset elättelevät toiveita myös kimppajakelusta, sillä Replayn katalogissa ei toistaiseksi ole Larryn ja Festerin lisäksi muuta edustusta. Prankilaiset ovat harkinneet puolivakavissaan myös vanhaa kunnon pahvilaatikkojulkaisua kaupan hyllyllä. Kansitaidekin on pääpiirteissään valmista. Santapukin ja Härkösen mukaan tämä sopisi hyvin pelin menneisyyteen kumartavalle luonteelle.

”Kirvestä ei ole heitetty kaivoon, vaikka peli ei olekaan myynyt ihan siihen tahtiin kuin on odotettu”, Santapukki toteaa. Jos kaikki muu epäonnistuu, viimeisenä vaihtoehtona on mietitty myös yhteisrahoitusta. Jossain muodossa tarina tullaan saattamaan päätökseen. ”On todella sääli, jos pelin kaksi muuta episodia jäävät näkemättä. Kun pelimoottori käännettiin Unitylle, suurin työ on nyt tehty. Enää pitäisi tehdä vain sisältöä”, Härkönen summaa.

Toivottavasti Tampereen kalpeat ratsastajat saavat työnsä valmiiksi.

Juho Kuorikoski

PRANK: Prankilaiset ovat porttaamassa Fester Muddia Androidille ja peli julkaistaan ihan näillä näppäimillä. Kehitysversio pyörii hienosti myös Ouyalla. Vasemmalla luova johtaja Seppo Santapukki, keskellä käsikirjoittaja Paavo Härkönen ja oikealla pelin tekniikasta vastannut Tero Vaakanainen.

Lisää aiheesta