Pro-Files: Charles

Revolution Softwarea johtava Charles Cecil on tehnyt seikkailupelejä 80-luvun alkuhämäristä asti. Viime vuosina hän on niittänyt mainetta keskiaikaisella, mystiikalla tunnelmoivalla Broken Sword -pelisarjallaan.

Mikä on ensimmäinen pelaamasi peli ja millaisen vaikutuksen teki?

Vaikka kuulostaisi hienommalta väittää pelanneensa Pongia tai Space Waria, ensimmäinen pelaamani peli oli Space Invaders. Sekin tietysti tuntui mahtavalta vuonna 1981 ja herätti kiinnostukseni videopeleihin.

Mikä oli ensimmäinen tietokoneesi ja mitä sait sillä aikaiseksi?

Ensimmäinen koneeni oli Sinclair ZX-80. Opettelin Basic-ohjelmointia ja kirjoitin innokkaasti pikkuohjelmia.

Tämän päivän lapset pitävät tietokoneita itsestäänselvyytenä, mutta minun nuoruudessani jo pelkät taskulaskimet olivat huippumakeita. Ei ihme, että harppaus kömpelöstä, paristoja ahmivasta laskimesta oikeaan, itse ohjelmoitavaan tietokoneeseen tuntui ihan uskomattomalta.

Hauskana piirteenä ZX-80:n yhden kilotavun muisti oli niin pieni, että sitä käytettiin vuorotellen video- ja ohjelmamuistina. Käytännössä kone ei pystynyt prosessoimaan ohjelmaa ja näyttämään kuvaa yhtä aikaa. Kuva kirjaimellisesti sammui joka kerta kun kone laski jotain.

Miten pääsit alalle?

Aloittaessani Fordin stipendillä insinööriopintojani, minulla oli tavattoman romanttinen kuva insinöörin työstä. Uskoin, että minusta tulisi sellainen viktoriaanisen ajan keksijä, joka kehittäisi uuden höyrykoneen tai jotain vastaavaa. Pian tajusin, ettei insinöörien todellisuus ollut lainkaan niin jännittävää kuin kuvittelin.

Onneksi samassa yliopistossa oli insinööriopiskelija nimeltä Richard Turner, joka oli juuri onnistunut purkamaan ZX-80:n ROM-muistin ja oli tosissaan siirtymässä tietokonealalle. Turner kannusti minua panostamaan ohjelmointiin, hänen mielestään pystyisin ihan hyvin kirjoittamaan yhtä hyviä seikkailupelejä kuin tuolloin kuulu Scott Adams.

Mikä oli ensimmäinen peli, jonka tekemisessä olit mukana?

Richard Turnerin kannustamana pidin parin viikon tauon opiskeluista ja kirjoitin ensimmäisen seikkailupelini Incan Curse. Vaikka se oli tavattoman yksinkertainen tekstiseikkailu, se myi ihan älyttömästi. Rojaltimaksuja ei siihen aikaan tunnettu. Julkaisija teki Incan Cursella isot rahat samalla kun minulle maksettiin pelistä pelkkä sadan punnan kertakorvaus. Tein kuitenkin vielä samana lukukautena kaksi seikkailupeliä lisää.

Mikä on kaikkien aikojen suosikkipelisi?

On luonnollista, että pelit muuttuvat koko ajan paremmiksi. Ajatellaan vaikka Driveria: siinä vasta peli-idea, jonka olisin itsekin halunnut keksiä! Otetaan tavallinen ajopeli ja lisätään siihen juoni ja erikoistehosteita - miten kukaan ei keksinyt sitä aiemmin? Driver oli ällistyttävän hyvä, mutta sitten Grand Theft Auto III jalosti sen ideoista vieläkin paremman pelin. Vastaukseni on siis Grand Theft Auto.

Mikä on suosikkielokuvasi, -kirjasi ja -levysi?

Pulp Fictionin ja Epäiltyjen juonikuljettelu teki minuun syvän vaikutuksen. Ne vieläpä tulivat ensi-iltaan samoihin aikoihin. Minun on myönnettävä, että luen aika vähän. Nautin kuitenkin suuresti Gabriel Garcia Marquezin tiheätunnelmaisesta romaanista Rakkautta koleran aikaan.

Levysuosikkini on vuodesta toiseen ollut Rolling Stonesin kokoelmalevy Rolled Gold. Se on sattumoisin ensimmäisiä levyjä mitä ostin. Ihailen toisaalta myös Eminemia. Vihaa uhkuvasta sanomastaan huolimatta hän osaa tehdä todella väkeviä lyriikoita.

Mitä pelasit viimeksi?

Pelasin nostalgiahuumassa Gameboy Advancen aivan loistavaa Metroid Primea.

Minkä pelin tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Pelialan esihistoria Pongeineen sun muineen oli epäilemättä tosi kiinnostavaa aikaa pelintekijöille. Olisi ollut mahtavaa olla tekemässä esimerkiksi Space Invadersin kaltaista varhaisklassikkoa.

Mikä on onnistunein peli, jonka tekemisessä olet ollut mukana?

Tämä voi kuulostaa aika kornilta, mutta olen vilpittömästi sitä mieltä että uusin pelini on paras. Broken Sword III:ssa kulminoituvat taitoni seikkailupelien tekijänä.

Mitä olet tekemässä tällä hetkellä?

Meillä on työn alla salainen seikkailupeli, joka ei liity Broken Swordeihin mitenkään. Valitettavasti en voi kertoa siitä sen enempää.

Mihin suuntaan haluaisit pelien kehittyvän?

Pelit ovat hyviä tuottamaan elämyksiä, mutta eivät syvällisiä tunteita. Tiedättekös, Walt Disneykin oli niin ylpeä Lumikista siksi, että se sai ensimmäistä kertaa ihmiset itkemään piirroselokuvalle. En usko, että pelit ovat yltäneet vielä aivan samaan. Selvästi meidän on kehitettävä pelien tarinankerrontaa sellaiseen suuntaan, että pelaajat voivat kokea myös liikutusta pelien parissa.

Miten haluaisit pelibisneksen kehittyvän?

Nettipelien vetovoimaa on mielestäni arvioitu rankasti yläkanttiin. Ihmiset jotka haluavat pelata nettiräiskintöjä pelaavat jo niitä. Alan tulevaisuus on yllättävissä ja epätavallisissa peli-ideoissa. Nintendon Animal Crossing on hyvä esimerkki pelistä, joka raivaa tietä aivan uusille kohderyhmille, kuten naispelaajille.

Mistä pidät työssäsi? Mistä et?

Pidän siitä, että saan vetää omaa projektiani ja mikä parasta, minulla on huippulahjakas tiimi toteuttamassa visioitani. On mahtava tunne, kun vuosien työn jälkeen pääsee pelaamaan juuri sellaista peliä jonka oli alun perin ideoinutkin. Työni nurjaa puolta on alaisteni henkilökohtaisten konfliktien selvittely.

Miten ty´töt ja naiset saadaan pelaamaan?

Nyt kuulostan varmaan ihan myyntimieheltä, mutta merkittävä osa Broken Swordien pelaajista on naisia! Seikkailupelit ovat täydellisiä pelejä pelileskille, ne ovat pelejä, joita naiset voivat pelata vaikka poikaystäviensä kanssa. Kun peleissä keskitytään tarinankerrontaan eikä pelaajaa kiusata liian vaikealla ohjauksella, yhtäkkiä kuka tahansa pystyy istahtamaan niiden ääreen.

Olipa kauhea vastaus. Taisin vain yrittää myydä omaa peliäni?

Lisää aiheesta