Pro-Files: Ilari Kuittinen

(Pelit eivät ole Suomessa enää mitään nappikauppaa, vaan satoja ihmisiä työllistävä miljoonabisnes. Profiilissa tuomme parrasvaloihin ihmiset pelien takaa.)

Profiilin ensimmäinen vieras on Ilari Kuittinen, Housemarque Oy:n toimitusjohtaja. Housemarque on tehnyt ehkäpä pisimpään yhtäjaksoisesti pelejä Suomessa ja saanut juuri valmiiksi Transworld Snowboardingin Xboxille.

Mikä oli ensimmäinen pelisi ja millaisen vaikutuksen se teki?

Ensimmäinen, jonka kunnolla muistan, taitaa olla kahdella mahtavalla tikulla varustettu kolikkopeli Battlezone. Se oli kyllä järisyttävä vektorigraafinen kokemus. Silloin vain toivoi, että olisi ollut enemmän rahaa, kun Battlezonen nielemä viiskyt penniä hulahti aika vauhdilla, eikä ollut koskaan kovin montaa markkaa laittaa.

Mikä oli ensimmäinen tietokoneesi ja mitä sait sillä aikaiseksi?

Commodore 64 ja ihan ensimmäiseksi taisin saada ladatuksi siihen jonkun pelin. Olisikohan ollut Chinese Juggler. Paljon muuta kuusneballa ei tullut tehtyäkään kuin pelailtua.

Mikä on kaikkien aikojen suosikkipelisi?

Kamalan vaikea sanoa yhtä yli muiden. Mikä olisi saanut aikaan suurimman efektin? Eipä ole koskaan tullut edes mietittyä, mutta eiköhän se paras peli vaihtele jatkuvasti. Jos nyt vähän eksoottisemman nimeäisin niin Barry McGuigan Boxing kuusnelosella. Sittemmin Doom kolahti kovaa ja kymmenen vuotta myöhemmin Halo melkein yhtä kovasti. Niin ja hyvät futispelit maistuvat aina. Parhaimpina Sensible Soccer, Pro Evolution ja ISS2 GameCubelle.

Mitä pelasit viimeksi?

Haloa kolmen kaverin kanssa. Siinä taisi hurahtaa yli kuusi tuntia putkeen, mikä kertonee kaiken hauskuudesta.

Mikä on suosikkielokuvasi, kirjasi ja levysi?

Musapuolella 80-luvun rokki ja Bruce Springsteenin Born to Run. Kirjoista ekana tulee mieleen Franny ja Zooey, J.D. Salingerilta. Jos toisen saa sanoa, niin Piers Anthonyn Auringon lapsi. Leffoista Matrix kolahti monella tasolla.

Mikä oli ensimmäinen työsi pelialalla ja mikä oli ensimmäinen peli, jonka tekemisessä olit mukana?

Vuonna 93 olin perustamassa Terramarqueta ja heti alettiin tehdä kovalla vauhdilla Elfmaniaa.

Miten pääsit alalle?

Eräällä kaverilla oli oma pelitiimi ja siihen tarvittiin mukaan kaveri hoitamaan tätä arkisempaa puolta eli muuta kuin pelinkehitystä. Homma lankesi mulle.

Minkä pelin tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Pakko mennä aivan alkumutiin. Pacman! Olisi ollut hieno olla synnyttämässä pelaamisen alkusoluja ja määrittelemässä, millaisia pelit myöhemmin ovat. Pioneerityötä.

Mikä on onnistunein peli, jonka tekemisessä olet ollut mukana?

Pakko vastata urheilijoiden tapaan, että viimeisin suoritus on aina paras: Transworld Snowboarding.

Mitä olet tekemässä tällä hetkellä?

Pitämässä huolta, että Transworld Snowboarding käy kaupaksi. Seuraavat pelit ovat vasta konseptivaiheessa.

Mihin suuntaan haluaisit pelien kehittyvän?

Yleisesti ottaen pitäisi löytyä sellaiset elementit, joilla saadaan yhä enemmän ihmisiä pelaamaan. Muuten pelit tuntuvat nykyään hyviltä. Interaktiivisuuden taso on kohdallaan. Ehkä meidän sitten pitäisi alkaa tehdä Hollywood-actionia, kuten jotkut julkaisijat ovat esittäneet.

Miten haluaisit pelibisneksen kehittyvän? Mikä alassa ärsyttää?

Erilaiset indie-mahdollisuudet puuttuvat tällä hetkellä. Leffoissakin isojen produktioiden lisäksi on olemassa kanavia pienemmille ja kokeellisemmille jutuille. Sielläkin vaan rahan tekeminen tuntuu olevan se suurin ongelma heti jos lähdetään tekemään jotain hieman oudompaa.

Millaista on olla pelintekijä Suomessa?

Haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Ehkä suurin haaste suomalaisilla on se, että kaikki alan keskukset ovat sangen kaukana.

Mistä pidät työssäsi? Mistä et?

Hyvinä puolina itsenäisyys ja vapaus, mutta vastapainona on sitten yrittämisen paineet. Aina täytyy löytää seuraavan vuoden diili. Tässäkin on saatava järkättyä isolle jengille töitä. Toisaalta sekin on hyvä ja huono puoli. Vastuu kasvattaa.

Kenen työtä ihailet?

Periaatteessa kaikkia menestyneistä suunnittelijoita ja tiimejä täytyy arvostaa. Yhtenä esimerkkinä voi katsoa naapuriin. Bisnesmielessä ruotsalainen Digital Illusions (Battlefield 1942, Rallisport Challenge jne.) on tehnyt tosi hyvää duunia. Kolme vuotta sitten he ottivat mukaan kaverin, joka pisti tuulemaan, joten flipperellä aloittanut pikkufirma tekee nyt pelejä todella laajalla skaalalla.

Miten tytöt ja naiset saadaan pelaamaan?

Peleihin pitäisi saada nykyistä monimutkaisempia ihmissuhdekuvioita. Kauniit ja rohkeat interaktiiviseksi. Ehkäpä naiset ovat vaan liian fiksuja viettämään aikaansa kahdensadan gramman muovipala kädessä.

Onko koskaan tehnyt mieli hankkia oikeita töitä?

Ehkä joskus, mutta tästä on elanto tullut yli kahdeksan vuotta. Kivaahan tämä on kun ei ole pomoa niskan takana. Yleensä ihmisten puheet hömppähommista loppuvat kun kuulee minkä verran tällä alalla voi tienata. Aika monet nuoret kundit saavat enemmän palkkaa kuin isänsä.

Missä työssä olisit, jos et tekisi pelejä?

Saattaisin olla historian opettaja.

Lisää aiheesta