Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney – Kova laki: Satumaa

Sankari(t) esiintyvät ruudulla ainoastaan keskusteluissa.

Kun yhdistetään herrasmies ja lakimies, syntyy paradoksi. Mutta vähemmällä ei noitia pelasteta.

Klassiset seikkailupelit elävät ja voivat hyvin Japanissakin, erittäin suositut Professor Layton ja Phoenix Wright -sarjat ovat eloisia ja moderneja itänäkemyksiä muinaisesta lajityypistä. 3DS:n Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney tuo sivistyneet sankarit ensimmäistä kertaa samaan tarinaan. Lontoon yliopiston professori ja herrasmies Hershel Layton on pulmia keräilevä arkeologi ja Phoenix Wright värikäs lakimies Losista. Toisin kuin pelin nimestä voisi päätellä, Layton ja Wright tekevät yhteistyötä, mutta ei ihan totutussa ympäristössä.

Layton, Wright ja heidän apulaisensa kohtaavat noitien jahtaaman Espella Cantabellan. Noidan kirjoittama  Historia Labyrinthia -kirja kaappaa sankarit Lontoosta Labyrinthiaan.  Sen luonnon- ja ihmisten lait poikkeavat totutusta, keskiaikaa elävää Labyrinthiaa piinaavat noidat. Espellaa auttavat sankarit sotkeutuvat noitaoikeudenkäynteihin, joiden lopputulokset ovat yhtä raakoja kuin silloin kristinuskon voimavuosinakin, murhat ja kuolemantuomiot ovat sarjismaisessa ja huumoripitoisessa kontekstissa hätkähdyttäviä. Teatraalisilla pikaoikeudenkäynneillä noidiksi tuomitut tapetaan julmasti laskemalla heidät rautaisissa arkuissa tuliseen pätsiin.

Puhe on puoli ruokaa

Huumoria ja draamaa sekoittava seikkailu jaetaan jaksoihin, jotka kuvataan pääasiassa Laytonin tai Wrightin näkökulmasta. Laytonin pätkissä kolutaan kyliä, maita ja mantuja, joiden välillä liikutaan karttaa tökkimällä. Kohteita tutkitaan stylus-vetoisella suurennuslasilla, joka muuttaa väriään, jos sen alle osuu jotain tärkeää. Proffan erikoisuuksia ovat minipelimäiset palikka- ja/tai logiikkapulmat, joita napsahtaa eteen yleensä vaihtelevissa konfliktitilanteissa ja ratkaisevissa juonenkäänteissä. Pulmia siis käytetään tavallaan taisteluiden korvikkeina. Monet pulmat ovat Layton-peleille tyypillisesti tarinan tilanteesta irrallisia.

Voimakkaan sarjakuvamaisesti raiteilla ruutu kerrallaan rullaavissa Phoenix Wrightin osuuksissa touhutaan yleensä raastuvassa. Phoenix puhkoo pöljien, kröhöm, persoonallisten silminnäkijöiden huteriin kertomuksiin aukkoja painostamalla ja esittämällä todistusaineistoa oikeissa saumoissa. Wrightin ratkaisevia päätöksiä kuvaavilla monivalintakysymyksillä seurataan, onko pelaaja jutusta lainkaan kärryillä. Kun Wright tekee kenttätutkimuksia, tyyli on puhdasta laytonia pulmineen päivineen.

Kiinnostavaa tarinaa elävöitetään ja kevennetään etenkin oikeudenkäynneissä esiintyvillä poskettomilla tyypeillä. Erikoisten heppujen animaatiot vedetään överiksi: hermostunut kokki vetää esiin muhkean tonnikalan, joka ratkaisevan syytöksen jälkimainingeissa väistää kokkiveitsen huitaisun ja tyrmää kokin pyrstöllään. Juonen avainkohtia terävöitetään tehokkaasti poikkeuksellisen runsaalla puheella ja animella, mikä selittää keskiverto 3DS-peliä puolet suuremman latauskoon.

Noitien on kuoltava!

Laytonin kampaa taustoja, ratko pulmia -pätkät muistuttavat pitkälti herran omia seikkailuja, mutta Wrightin oikeudenkäyntikuvioita sekoitetaan enemmän. Labyrinthian keskiaikaisessa noitatuomioistuimessa ei tietenkään tunneta sormenjälkiä tai muita nykyajan hömpötyksiä,  grillattavaksikin astelee useita silminnäkijöitä samaan aikaan. Todistajat muuttavat kertomuksiaan varmistaakseen että syytetty saadaan varmasti tuomittua, joten kertomuksia pitää todisteiden ohella vertailla toisiinsa. Lisämausteena kaikki labyrinthialaiset uskovat vakaasti taikuuteen ja Labyrinthian luoneen Storytellerin tulevaisuuden paljastavaan Suureen tarinaan.

Pasifistisankarien seikkailu etenee puolittain autopilotilla: seuraava tärkeä kohde merkataan karttaan eikä mitään olennaista voi missata. Minipelipulmissa mokailu laskee vain picarat-pisteitä ja pahoista pähkinöistä pääsee läpi viimeistään vinkeillä. Maastoon kätkettyjä vihjekolikoita kertyi tarvetta enemmän. Kaipasin vihjeitä lähinnä Wrightin lakijutuissa, sillä en ole terävimmilläni vapaamuotoisessa kertomusten ja todistusaineiston ristiriitojen bongaamisessa. Wright saa mokata vain viisi kertaa per oikeudenkäynti, joten paine vaihtoehtoja kaventavien vihjeiden käyttöön on kova.

Viehättäviä ja yksityiskohtaisia 3D-taustoja on pakko kehaista, sillä niiden syvyysefekti toimii erittäin hyvin suhteellisen staattisissa näkymissä, jotka kääntyvät vain hitusen joka suuntaan. Sankaritkin ovat enemmän läsnä, kun Wrightin syyttävästi osoittava etusormi näyttää hyppäävän ruudulta esiin.

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney tuo kaavamaisia sapluunoita seuraaviin seikkailusarjoihin uusia tuulia, mutta kaksi tuttua ja yksinkertaista pelisysteemiä samassa seikkailussa ei voita innovaatiopalkintoja. Systeem(e)issä ei tosin ole mitään suoranaista vikaa ja dramaattisilla käänteillä etenevää seikkailua seuraa mielellään.

 

3DS

Level-5/Capcom

Versio: Myynti

Moninpeli: Ei

Ikäsuositus: 12

www.nintendo.co.uk/Games/Nintendo-3DS/Professor-Layton-vs-Phoenix-Wright-Ace-Attorney-845517.html

82

Lisää aiheesta