The Legend of Zelda: Oracle of Ages, Oracle of Seasons ja Link’s Awakening (3DS) – Kolmivoima

Kolme peliä kerralla, kaikki on eShopin rannalla, ota suunnaksi Nipalahti!

Monen suosikkizelda Link’s Awakening on löytynyt eShopista jo hyvän aikaa, mutta oraakkelikaksikko Oracle of Ages ja Oracle of Seasons julkaistiin digikaupassa vasta kesällä.

Ovatko vuodet vieneet Gameboy Color -Zeldojen viehätystä? Onko aika tehnyt äänistä piipitystä? On aika äänestää heikoin Linkki.

Muilla mailla

Tarinakolmikon aloittaa kumpi tahansa oraakkelipeleistä. Link saapuu myyttisen taikakalu Triforcen luokse, joka lähettää sankarin joko Labrynnaan tai Holodrumiin. Kummassakin maassa paikallinen oraakkeli on vaarassa ja pimeyden voimat kiristämässä otettaan paikallisväestöstä.

Oracle-duon kikkana on se, että kun toisen on pelannut läpi, saa salasanan, jolla seikkailua voi jatkaa toisessa. Oikeaa loppua tai loppupomoa ei näe, ellei pelejä linkkaa yhteen. Loppu on kuitenkin sama pelijärjestyksestä riippumatta.

Jahka Labrynna ja Holodrum ovat turvassa, hyppää Link laivaan ja suuntaa kohti kotoisaa Hyrulea, mutta matkalla laiva joutuu keskelle rajua ukkosmyrskyä. Link’s Awakening alkaa, kun Link herää Koholintin saaren rannalta haaksirikkoutuneena. Saarelta pääsee pois vain, jos saa herätettyä korkeimman vuoren päällä munassa nukkuvan tuulikalan. Mikä tuulikala oikeasti on ja miten sen herääminen vaikuttaa Koholintin asukkaisiin, onkin toinen juttu.

Aikakäsitys mullin mallin

GBC-Zeldat käyttävät samoja grafiikoita, musiikkeja ja osin myös peli-ideoita. Huvittavasti Link’s Awakening on peleistä vanhanaikaisin, vaikka onkin kronologisesti viimeinen. Audiovisuaaliset erot oraakkeleiden ja Link’s Awakeningin välillä ovat kuitenkin äärimmäisen pienet, mikä tekee kolmikosta mukavan yhtenäisen.

Rosoinen grafiikka ja piipitysäänet eivät haittaa, jahka niihin tottuu, sillä pelisuunnittelu on se, minkä Zelda-tiimit ovat hanskanneet aina. Siinä missä Link’s Awakening on toimiva peruszeikkailu taskumuodossa, on oraakkeleilla molemmilla omat kikkansa, joita käytetään niin maailman tutkimiseen kuin ongelmien ratkomiseen.

Oracle of Seasonsissa Holodrumin vuodenajat ovat heittäneet häränpyllyä, ja kesä voi muuttua suoraan kevääksi tai talveksi hetkessä. Onni onnettomuudessa on, että paikallisen oraakkelin taikasauvalla Link voi vapaasti vaihtaa vuodenaikoja. Esimerkiksi vuolaasti virtaava joki jäätyy talvella ja syksyllä lehdet täyttävät ylipääsemättömän kuopan.

Oracle of Ages taas tyytyy perinteisempään aikamatkustusteemaan. Labrynnan nykyajan ja neljänsadan vuoden päässä sijaitsevaan menneisyyden välillä vapaasti loikkiva Link joutuu usein muokkaamaan menneisyyttä, jotta eteneminen nykyaikana onnistuisi. Sinänsä toimivat ongelmat eivät  ole yhtälailla erikoisia ja uusia kuin peliveljen vuodenaikakikkailut, sillä vastaavia on nähty sarjassa monasti.

Riviin järjesty

Kolmen näin tasavahvan pelin järjestäminen paremmuusjärjestykseen on vaikeaa, mutta jos oikein pinnistän, nousee Seasons omilla listoillani Agesin edelle juuri kekseliäämmän kikkansa ansiosta. Korkeimman paikan kolmikosta kuitenkin nappaa Link’s Awakening.

Link’s Awakening on perinteisin, mutta samalla se on yllätyksellisin, seikkailullisin ja tunnelmaltaan haikein. Kun Koholintin saarella mikään ei oikeasti ole sitä miltä näyttää, on Link’s Awakening ainut peli koko aurinkoisen satumaisessa Zelda-sarjassa, jonka lopputekstien rullatessa ruudulla olo ei ole kauhean sankarillinen. Se, että tunne saadaan aikaan yksinkertaisilla pikselihahmoilla, on merkki erinomaisesti pelisuunnittelusta.

Linkin vanhat seikkailut ovat erinomaisia, eikä niissä ole vanhentunut kuin audiovisuaalinen puoli. Satumaiset tarinat, humoristiset hahmot, jännittävät seikkailut ja kekseliäs pelimekaniikka toimivat yhtä hyvin kuin vuosituhannen taitteessa. Eikä noin vitonen per peli ole lainkaan hassumpi hinta.

Kolme pientä seikkailua ovat yhdessä yksi suuri tarinakaari Linkin kaukomaanmatkoista ja etenkin sydäntäraastavasta kotiinpaluusta. Ehdottomasti 3DS:n Virtual Consolen parhaimmistoa.

Juho Penttilä

ages1: Oracle of Agesin nykyisyys kuvataan hehkeän vihreänä, kun taas kurjassa menneisyydessä raikaavat ruskean ja punaisen sävyt. (Oracle of Ages)

 

ages2: Myös vanhoja tuttuja tulee vastaan, joskaan ihan kaikki eivät ole tervetulleita. (Oracle of Ages)

 

ages3: Labrynnassa asuu myös kokonaan oma kansansa. Rauhalliset Tokay-liskot asuttavat kuunsirppisaarta. (Oracle of Ages)

 

link1: Koholint ei ole mikään tavallinen saari, ja jostain syystä monet asukkaat näyttävät kovasti Linkin vanhoilta tutuilta. (Link’s Awakening)

 

link2: Toiminta toimii huitomalla. Vanhojen Zeldojen taistelu ei ole järin monipuolista, mutta hoitaa asiansa. (Link’s Awakening)

 

link3: Ei Zeldoja ilman pomoja. (Link’s Awakening)

 

seasons1: Monet Seasonsin pomoista ovat tuttuja ihka ensimmäisestä 8-bittisestä Zeldasta, sillä pelistä piti alunperin tulla alkuperäisen uusversio. (Oracle of Seasons)

 

seasons2: Iso Goron on iso, mutta ystävällinen. (Oracle of Seasons)

85