Sid Meier´s Civilization: Beyond Earth - Muistoissa sininen Maa

Sotilaat suojaavat tiedemiesten tutkimusretkeä alieneiden luolaan, olen nähnyt tämän joskus ennenkin.

Beyond Earth tekee sosiaali- ja terveysuudistuksen onnistuneesti. Valitettavasti tarina sijoittuu vain kauas tulevaisuuteen.

Alpha Centauri on yksi niistä vanhoista arvosteluistani, joita en pysty enää lukemaan. Olin aikanaan täydellisen sokea sille, mikä teki Alpha Centaurista klassikon: peli lisäsi Civilization-kaavaan tarinan. Alkuperäisen Alpha Centaurin eri ryhmittymät ovat paitsi erinomaisesti käsikirjoitettuja myös rohkeasti tasapainotettuja. Käytännössä pelattu ryhmittymä määrää, millä tyylillä peliä kannattaa viedä eteen päin.

Syksyllä saan uuden mahdollisuuden. Beyond Earth on uusinta vuosituhannen vaihteen Alpha Centaurista, jossa rakennettiin valtakuntia vieraalle planeetalle. Nimi vaihtui Beyond Earthiksi, koska alkuperäinen brändi jäi EA:lle, kun 2K Gamesin osti Firaxis-tiimin. Beyond Earth jatkaa siitä, mihin Civilization lopettaa eli siirtokunta-aluksen saapumisesta vieraalle planeetalle.

Sote-uudistus

Ihmiskunta tuhoaa Maapallon ja rippeet lähtevät kohti Alfa Centauri -aurinkokunnalta löytynyttä asuinkelpoista planeettaa. Ensimmäisenä saapuu pelaajan siirtokunta, mutta tekoälyn siirtokunta-alukset seuraavat parin kierroksen päästä perässä. Planeetan pinnalla alkaa kiihkeä kilpa, jossa kansakunnat koittavat raivata elintilaa, kasvattaa sotilasmahtiaan ja pyrkiä kohti yhtä viidestä voittotavoitteesta. Planeetta ei edes ole autio, vaan pinta kuhisee elämää, jonka verkkosilmissä ihminen on tunkeilija.

Aika nopeasti paljastuu, että Beyond Earth ei ole hiilikopio Alpha Centaurista. Tyylillisiä ja teemallisia eroja on useita. Kansakuntien erot ovat selvästi pienemmät kuin alkuperäisessä Alpha Centaurissa, pienet verrattuna jopa Civilization-sarjaan, sillä edes nimikkoyksiköitä tai rakennuksia ei ole. Kansakunnat saavat vain prosenttibonuksia eri asioihin, mikä tuntuu fiiliksen ja pelitasapainon suhteen turhan laimealta. Paras kansakunnista tuntui olevan Polyaustralia, joka saa yhden ylimääräisen kauppareitin jokaiselle kaupungilleen. Voi sitä vallan ja voiman tunnetta.

Muuten Beyond Earthin yleisfiilis on hyvä, sillä peliä ei voi pelata kuten Civilizationia. Beyond Earthissa todella tuntuu kuin rakentaisin ihmissiirtokuntaa vihamieliseen ympäristöön. Planeetalla elää erilaisia hyötykasveja ja -eläimiä, mutta myös 100 metrin pituisia jättiläismatoja ja kiertoradalle plasma-ammuksia sinkoavia ötököitä parhaaseen Starship Troopers -tyyliin. Alkupeli on puhdasta sotaa ötökkäarmeijaa vastaan, kun otuksia tuntuu ilmestyvän joka suunnasta.

Ötökät eivät ole suurin huoli, sillä eniten siirtokunnan kasvua rajoittaa terveysmittari. Mittari laskee todella nopeasti asukasmäärän ja varsinkin kaupunkimäärän kasvaessa.

Terveysmittarin putoaminen miinukselle ei lamauta valtakuntaa kuten Civilization V:n onnellisuusmittari, vaan välillä kannattaa sietää pientä epämukavuutta. Terveysmiinukset ovat prosenttipohjaisia, joten hyvään paikkaan rakennettu kaupunki saattaakin jäädä kokonaistuloksessa plussan puolelle. Jokaisella kaupungilla pitää olla tietty rooli ja tarkoitus, mikä sopii Civin optimointi-ideaan täydellisesti.

Sotilaat suojaavat tiedemiesten tutkimusretkeä alieneiden luolaan, olen nähnyt tämän joskus ennenkin.

Moderni miekkalähetys  

Ennen pitkää siirtokunta laajenee niin, että valtakunnalta loppuu tila ja pääviholliseksi nousee luonnon sijasta naapuri. Tekoäly ei pelannut demossa järin aggressiivisesti. Jos en itse julistanut sotaa, kukaan ei hyökännyt.

Tosin tekoälyn toimintaa on Beyond Earthissa järkeistetty Civilizationista. Beyond Earthissa näkee esimerkiksi suoraan, miksi suhteet tekoälyvaltioon toimivat tai takkuavat. Bonusta saa esimerkiksi samoista aatesuunnista ja voimassa olevista kauppasuhteista. Naapurit voivat myös tarjota vaihtokaupaksi vastapalvelusta, jolloin ne eivät voi sääntöjen mukaan julistaa sotaa ennen kuin kunniavelka on maksettu. Demopelissä käytännössä koko planeetta oli aina kiitollisuuden velassa minulle.

Sodassa tekoäly on samaa tasoa kuin Brave New World -lisärin jälkeen Civissä. Kone osaa riittävän hyvin sijoittaa oman tykistönsä takariviin ja valita heikoimman kohteekseen, mutta tekoälyä on edelleen liian helppo jallittaa kapeikoissa eikä se osaa hyödyntää määrällistä ylivoimaansa. Itse taistelusysteemi on sama kuin Civilization V:ssä, eli heksassa saa olla vain yksi yksikkö kerrallaan. Poikkeuksia sääntöön ei tunneta, mikä hidastaa ja hankaloittaa taistelua saaristoplaneetoilla.

Yksikkötyypit ovat scifikamaa taisteluroboteista ilmatyynyaluksien kautta rakettijoukkoihin. Ilmavoimat yltävät kiertoradalle asti, sillä myös satelliitit ovat mukana. Satelliitit kiertävät geostationaarisella radalla, sillä ne eivät liiku planeetan suhteen lainkaan. Satelliitteja ei voi laukaisun jälkeen liikuttaa, joten käytännössä satelliitit toimivat yksikön sijaan rakennusten tavoin. Alkupelissä satelliiteilla tuhotaan yksiköitä syövyttävää siitepölyä ja loppupelissä pidetään kaupungin yllä sopivinta bonussatelliittia pumppaamassa lisää ruokaa, tuotantoa, tiedettä tai rahaa eli energiaa.

Tekniikkapuu korvataan Beyond Earthissa tekniikkaverkolla, jossa tutkimus on jaettu nopeasti tutkittaviin päähaaroihin ja hitaammin avautuviin oksiin. Eri puolille oksistoa on ripoteltu aatesuuntabonuksia, jotka tutkimalla valtakunta saa käyttöönsä erilaisia hyötyjä. Esimerkiksi taktiset robotit keksimällä saa yhden Supremacy-bonuksen ja ehkä taktiset robotitkin, jos Supremacy-bonukset riittävät.

Kolmella eri aatesuunnalla on selvästi haluttu korvata Civien kansabonukset, sillä aatesuunnilla voi muokata omaa siirtokuntaansa. Aatesuuntiin sisältyy myös moraalinen valinta: haluaako olla yhtä luonnon kanssa, teettää kaiken roboteilla vai uskooko ihmisen ylivertaisuuteen. Käytännössä robottisuuntausta kannattaa aina ottaa ainakin yksi pykälä, sillä ykkösvaiheessa Purity korvaa ihmistiedustelijat roboteilla. Planeettaa kansoittavat muukalaiset eivät hyökkää robottitiedustelijoiden kimppuun, mikä on ylivertainen etu.

Aatesuuntien lisäksi pelaaja voi myös panostaa eri hyveisiin, eli valita, haluaako bonuksia sotilasvoimiin, ruokaan, tuotantoon vai tieteeseen. Hyveet on tasapainotettu niin, että yhden sijaan kannattaa valita aina kaksi eri virtue-puuta. Aatteita saadaan tutkimuksesta ja tehtävistä, hyveitä kulttuuripinnoista.

Aatteet heijastuvat suoraan myös voittotavoitteisiin. Jos valloittaa muiden kansojen pääkaupungit tai saa yhteyden suuriin muinaisiin, voittaa pelin. Kolme muuta voittotavoitetta vaativat, että panostaa yhteen kolmesta eri suuntauksesta. Aatesuunnat johtavat aivan erilaisiin lopetuksiin, jotka ovat kiitettävän uskollisia alkuperäisen Alpha Centaurin hengelle.

Diplomatiaruudussa näkee, mitkä asiat vaikuttavat valtioiden välisiin suhteisiin.

Iltanuotiolla

Tarinavetoisuus on voittoehtojen lisäksi muutenkin mukana, sillä elämää värittävät satunnaistapahtumat ja pienet juonitehtävät, jossa esimerkiksi tutkitaan planeettaa asuttavien ötököiden pesää. Juonikohtauksien pääideana ei tosin tunnu olevan tarinan kertominen vaan tutoriaalina toimiminen, sillä seikkailu alkaa aina samoilla vakiotehtävillä.

Beyond Earth myös piilottaa oletuksena monia yksityiskohtia, joiden näkemistä järkevien päätösten tekeminen vaatisi. Juuri kaupunkiin rakennettua rakennusta tai yksikköä ei kerrota, omien joukkojen lista löytyy vasta lisätiedot-napikan takaa ja kaupungin tuotantoarvoja ei näytetä rakennusruudussa. Tiedot saa näkyviin, mutta ne pitää itse osata etsiä tai laittaa asetuksista päälle.

Ärsyttävästi peli viittaa usein termeihin, joita ei selitetä. Esimerkiksi muutamassa yksikkökuvauksessa mainitaan kiertoratatukibonus, mutta missään ei selitetä, mitä moinen taistelussa tekee. Civilization V:ssä vastaavia puutteita oli useita, sillä pelaajalta pimitettiin turhaan käyttökelpoista tietoa.

Beyond Earthista loistaa liian selvästi fakta, että DLC-paketteja on vielä tulossa. Pelistä puuttuu esimerkiksi uskonnot kokonaan, planeetalla ei pysty aiheuttamaan ekokatastrofia, maasto ei juuri muokkaudu ja johtajiakin saadaan taatusti roppakaupalla lisää.

Peli vaikuttaa lupaavalta, mutta olen vain raapaissut pintaa, sillä ennakkoversio katkeaa aina kierrokselle 400. Kierrosajan täyttyminen ärsytti joka kerralla, mitä voi pitää hyvänä merkkinä. Toisaalta minulla ei ole loppupelistä mitään käsitystä. NDA-ehdoissa jopa kielletään puhumasta aiheista, jotka eivät liity suoraan ensimmäiseen 200 kierrokseen. Siinä ajassa ehtii vasta perustaa pari kaupunkia ja tutkia vähän ympäristöä.

 

Sid Meier´s Civilization: Beyond Earth

PC, Mac, Linux

Firaxis Games/ 2K Games

Ilmestyy: 24.10.2014