Silent Hill 3 (PS2)

Konamin Silent Hill -sarja polkee hieman eri polkuja kuin Capcomin Resident Evil -zombilahtaus. Hiljaisen kukkulan tapahtumat tukeutuvat enemmän vaivihkaa tapahtuvaan pelkoruuvin kiristykseen kuin yllättävään säikyttelyyn. Mainion Silent Hill -sarjan erikoisuuksiin kuuluvat erikseen valittavat vaikeustasot hirviöille ja ongelmille. Seuraavat vinkit ja paljastukset pureutuvat useimpien valitseman Normal-vaikeustason koukeroihin. Ohjeet auttavat pahimmissa pomotaisteluissa ja ongelmatilanteissa. Löysäilevä Easy-vaikeustaso on nimensä mukainen ja kellään ei pitäisi olla mitään vaikeuksia sen parissa. Netissä makaa jupinaa Heatherin bonuspuvuista, -aseista ja koodeista.

Pähkinöitä kerrakseen

Ensimmäinen ongelmapaikka tulee vastaan kirjakaupassa. Heather tarvitsee lattialla lojuvat Shakespeare Anthology -kirjat. Opuksia on viisi kappaletta. Oven vieressä nököttävä lappu kertoo vihjeen. Vaihda kirjojen järjestystä kunnes pystyt lukemaan niiden selkämyksissä näkyvän neljän numeron sarjan. Numeroita kaivataan huoneen pohjoispäässä sijaitsevan oven lukkoon. Yksi numero jää osittain kirjojen väliseen rakoon, joten sitä on vaikea havaita. Jos kämmäät numeron, kokeile uudestaan.

Matikkapäätä kiusataan Brookhavenin sairaalan toisessa kerroksessa. Itäisen siiven ovi ei aukea ilman pähkäilyä. Vihje näkyy oven vieressä roikkuvassa nootissa. Hämärät koodiovet mahtavat potuttaa hoitajia melkoisesti? Mikäli matikan tunnit on uhrattu lähinnä koisaamiselle, pulma näyttää varsin ärsyttävältä numeroilla sähläämiseltä. Pähkinä ratkeaa suhteellisen ripeästi, jos ottaa mukaan peräti kolmannen aivosolun. Ilman sen kummempia muodollisuuksia, ovi aukeaa koodilla 8634.

Sairaalassa makaava salkku saattaa myös aiheuttaa kiusallisen jumituksen. Kun saavut huoneeseen M4, kello alkaa hälyttämään. Sammuta mölytoosa. Vihje on tatuoitu huoneessa makaavan ruumiin nahkaan. Katso aikaa ja muuta se digitaaliseksi. Naputa luvut laukun lukkoon. Hospitaalin kolmanteen pulmaan törmätään krematoriossa. Huoneessa lojuu liuta numeroituja sänkyjä. Lukon vieressä seisoo plakaatti, jossa näkyy huoneen pohjapiirros. Roomalaiset numerot kertovat mikä numero liittyy mihinkin sänkyyn.

Viimeinen pulma on lastenhuoneen oven omituinen tarot-korttilukko. Tarvitse The Moon, The High Priestess, The Fool, The Hanged Man ja The Eye of Darkness -kortit. Lue melko loogiset vinkit ja lado kortit paikoilleen. Alimpaan riviin keskelle asetetaan The Hanged Man. Keskimmäiseen riviin vasemmalle laitetaan The High Priestess. Keskimmäiseen riviin oikealle tungetaan The Fool. Ylimpään riviin vasemmalle tökätään The Eye of Darkness. Ylimpään riiviin oikealle lätkäistään The Moon.

Säästä kuteja

Ammukset kannattaa säästää pomomatseihin ja muihin kinkkisiin paikkoihin. Isojen ököjen kurmottaminen muuttuu usein kiusallisen vaikeaksi äheltämiseksi pelkillä meleeaseilla. Jos mörköä ei ole pakko tappaa, ohita se kokonaan. Treenaa hieman lähitaistelua ja väistelyä ja ammuksia säästyy kummasti. Katanasta ja muista tehokkaista lyömä-aseista on iloa myös pomokahakoissa.

Splitworm lyyhistyy varsin helposti. Laita luotiliivit Heatherin päälle ja rynnistä taisteluun. Pysy kaukana madon käyttämästä kolosta. Ammu aina kun Splitworm näyttää ruman naamansa. Pari lipasta riittänee matsin voittoon. Heather tarvitsee pari askelkuviota lisää Leonard-matsissa. Pidä L2-etsintäkuvakulmanamiska pohjassa. Kun Leonard painuu piiloon, seuraa sitä ja valmistaudu hyökkäämään. Kierrä taakse ja räiski pyssyllä heti kun Leonard nousee esiin. Varo otuksen pitkiä käsiä ja homma solahtaa pulkkaan nopeasti.

Memory of Alessa -kamppailu jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen Alessa huitoo ilkeällä veitsellä. Juokse karkuun ja ammu Alessaa, kun hän yrittää iskeä veitsellä. Keikka menee putkeen myös katanalla ja sähköpyssyllä. Toinen Alessa kokeilee tuliaseita. Nujakka muistuttaa melkoisesti Cibyl-matsia. Suojaudu hevosten taakse ja käytä samaa taktiikkaa kuin ensimmäisellä kierroksella. Kolmas Alessa nappaa kouriinsa putken. Lyönnit heilahtavat melko hitaasti, joten väistä ja ammu päin pläsiä. Neljäs Alessa kaivaa esiin konepistoolin. Ui liiveihin ja estä vaarallisella aseella roiskiminen.

The God -ottelu sujuu melko leppoisasti, jos pysyt hurjan pitkien raajojen ja tuimien tulihyökkäysten ulottumattomissa. Ammu julmaa jumalaa pistoolilla muutaman kerran tuliniitin jälkimainingeissa. Kun otus rojahtaa kanveesiin, kaiva esiin arsenaalin jykevin tykki ja anna palaa. Jos sihti ja ajoitus ovat kohdallaan, rumba rullaa varsin ripeään tahtiin.

Seppo Surffaaja

Lisää aiheesta

  • IL-2-käsikirja aloittelijoille ja vähän edistyneemmillekin

    Tiesitkö, että ilmojen valtias haluaa juuri Sinun sielusi löytävän totuuden? Tie taivaiden auvoon voi olla kivinen ja kynnys pelottavan korkea. Pelit-lehti ojentaa auttavan kätensä ja opastaa oikeaoppisiin palvontamenoihin. Kesäillassa surisevat nyt muutkin kuin hyttyset.

    IL-2 Sturmovik on…
  • World War 3: Black Gold

    Paina pelin aikana enter, kirjoita sen jälkeen PEACE ja paina taas enter, niin saat huijausmoodin päälle. Tämän jälkeen voit kirjoittaa seuraavat koodit samalla systeemillä, eli ensin enter, sitten koodi ja lopuksi vielä enter.
    MONEYFORNOTHING: lisää rahaa
    NOBELPRIZE1: kaikki tutkimus…
  • Star Wars: Galactic Battlegrounds

    Kirjoita seuraavat koodit pelin sisäiseen chattiruutuun ja paina enter. FORCEFOOD: 1000 ruokaa FORCEORE: 1000 malmia FORCECARBON: 1000 hiiltä FORCESIGHT: poistaa fog of warin FORCEBUILD: salamannopea rakennus ja tutkimus