Sirkus pyörii ja klovnit itkevät

Pelit-lehden toimittaja Niko Nirvi esittää muka objektiivista, vaikka oikeesti se vihaa kaikkia konsoleita ja pelaa jotain venäläisiä heksasotapelejä.

* * * * *

//:LENGHT 7K

//:SUBJECT XBOX360, SET_WHINE CON75 PC50, SERMON=TRUE

//:SET_JULMAHUVI mats

//:GENERATE

Jos haluaa vain pelata eikä opiskella insinööriksi, jotta ymmärtää pelikonettaan ympäröivän mystisen tekniikkalätinän, tai pelkää, että kallis pelikone on täynnä tekniikkaa, joka pian on vanhanaikaista, kannattaa hankkia PC. Ei pieni ihminen jaksa tätä Xbox 360:n ja PS3:n välistä speksien heittoa, liitäntöjen ihailua ja arvailua, kenen teräväpiirtokuvalevyt lopulta hallitsevat maailmaa.

Ja niin se alkaa. Olan yli katseltuna teräväpiirtotelkkuun kytketty Xbox 360 näyttää iloiselta uutiselta ihmisille, jotka eivät jaksa niin kutsuttua myyttistä PC-säätöä, mutta haluaisivat saman pallopuiston grafiikkaa. Jos ei kiinnitä huomiota vasemmalla kädellä suoraan PS2:sta tai Xboxista portattuihin peleihin, jo oikealla kädellä eli suoraan PC:stä portatut pelit ovat iso askel eteenpäin. Kameon elukkalaumoissa näkyi jo jotain kolmekuuskympin varsinaisista muskeleista.

Miten Xbox 360 ja myöhemmin PS3 vaikuttavat pelimaailmaan?

Kateutta

Toivon vilpittömästi ja varmasti aivan turhaan, että nämä uudet tehokonsolit ovat antibiootti sille nahkealle taudille, joka tunnetaan nimellä PC-kateus. Miksi sellaisessa typerässä, kalliissa toimistopömpelissä on kaikki hyvä räiskintäpelit paitsi Halo? Kateus näkyy myös konsoliskenen sisäisessä hajaantumisessa, jolloin se kumpuaa eri alustojen yksinoikeuspeleistä.

Jo Xboxin julkaisussa kiehtoi ihmisen iki-aikainen toive noukkia rusinat ilmaiseksi pullasta. Huolettomassa konsoliympäristössä olisi niin kiva pelata sellaisia PC-pelejä kuin Elder Scrolls III: Morrowind tai Operation Flashpoint ilman, että tarvitsee ostaa uutta kallista ja hämmentävää mahti-PC:tä. No Flashpointin tulo kesti aika monta vuotta ja vaikka käännös on onnistunut, peli on silti varjo PC-versiosta. PC-versiota loistavasti pyörittäviä PC:eitä löytyy jo kirpputorilta. Nyt sama toiveajattelu näyttää nostavan päätään Elder Scolls IV: Oblivionin kohdalla.

PC-kateuden pahimpia oireita on määmää-argumentointi. Sairastunut aivan tosissaan väittää konsoleiden olevan parhaita, koska konsolipelejä myydään eniten, parhaat pelit tehdään tiätty Japanissa, kukaan ei pelaa simuja ja strategiapelejä ja moninpeli on hauskaa vain, jos posse hengaa just vieressä ja pärskii sipsimuroja ruudulle. Alan irvokkaimmat klassikot ovat: "On niin kiva röhnöttää sohvalla ja pelata padilla telkussa" ja vaikuttava: "PC:tä ei alun perin tehty pelaamiseen."

Xbox 360:n vanavedessä Xbox-puolueen kateus vähenee rajusti. Pleikat ja nintsikat ottavat PC-kateudesta puolet pois ja siirtävät sen Xbox 360 -sarakkeeseen, joskin vain siihen asti, kun oma Messias tulee ja näyttää. Kun kaikki ovat tulleet, saadaan uusi nokkimajärjestys.

Kauhua

Uuden sukupolven konsolit kasvattavat myös PC-pelaajien omaa sairautta, konsofobiaa. Konsolipelon perimmäinen syy on se, että konsolimarkkinat tappavat PC:n ja että konsoli päihittää tehoissa oman myllyn. Tähän yhdistyy vielä kunnon nettipelaamisen ja näyttävämmän PC-tekniikan luoma ylimielisyys lastenkonsoleita kohtaan.

Parhaassa tapauksessa Xbox 360 tarkoittaa multiformaattipeleissä huomattavasti nykyistä vähemmän näkyvää konsolointia, sillä nyt se ainakin painii teknisesti vähintään samassa sarjassa kuin PC. Moninpeli on kysymysmerkki, sillä liian yleisellä peer-to-peer-tekniikalla (yhden pelaajan kone pyörittää peliä ja toimii peliserverinä) ei PC:lle pärjätä. Toivottavasti myös 360-maailmaan ilmestyvät erilliset serverisoftat (Dedicated Server). Silloin PC:n ja 360:n nettipelieroksi jää enää filosofinen padi vastaan hiiri ja näppis. Lienee turvallista olettaa, että PS3 pystyy samaan.

Lisääntyykö loikkailu, vai kasvattaako Xbox 360 konsolikauhua? Xbox 360 voisi melkein jo korvata PC:n, koska ainoa suosittu pelityyppi, johon edes uuskonsoli ei taivu, ovat tosiaikastrategiat ja tietysti Civilization 4. On jopa mahdollista, että Xbox 360 näyttää tehossa uudellekin PC:lle pitkää nenää, mikä voi johtaa PC-miehille melkein uuteen tautiin, konsokateuteen. Tästä saatiin esimakua PlayStationin ilmestyessä ja sen grafiikan piestessä PC:tä, mutta onneksi 3D-kortit tulivat vauhdilla ja kostivat voimalla.

Rotupuhtaus rappeuttaa

Koska jouluun kuuluu saarna, niin kas tässä: ei ole olemassa tyhmiä pelityyppejä, ei ole olemassa tyhmiä pelikoneita, on olemassa vain tyhmiä ihmisiä, joiden on pakko itkuisesti, keinolla millä hyvänsä puolustella valintaansa siinä pelossa, että joku toinen kuitenkin osti paremman laitteen. Eikä se, että itse ymmärtää vain peligenren tai pari, ole varsinaisesti kehumisen arvoinen juttu.

Me fiksut ihmiset operoimme faktojen varassa. Mitä enemmän pelialustoja pysyy hengissä, sitä enemmän erilaisia geenejä peligeenipooliin tulee, sen paremmin peliskene pystyy puolustautumaan rappeutumistautia vastaan. Erilaisista pelikulttuureista huolimatta aina jotain vaikutteita välittyy, ja mitä lähempänä eri laitteiden suorituskyky on, sen helpompaa se on.

Vain oman perheen geenien vaikutus näkyi PSP:n julkaisupeleissä. Teknisesti vaikuttavaa konetta olisi voinut kutsua nimellä PRGS, Portable Racing Game System. Siihen listaan verrattuna Xbox 360:n julkaisupelilistassa monipuolisuus kukkii partiolaisten maailmankokouksessa.

Vaan miksi tapella tyhjästä, kun Platform Wars II: Revenge of the Bill alkoi juuri pyöriä ja luvassa on jänniä juonenkäänteitä.

Xbox 360 sai varaslähdön, mutta onnistuuko se hyödyntämään etumatkansa? Mahtavan pidetty Sony onkin kuulemma pulassa: sen talous lepää melkein kokonaan pelipuolen kieltämättä leveillä hartioilla, ja PlayStation 3:n kehitys on jo ylittänyt budjetin. Propagandasota sujuu hyvin, mutta vastaako lopputulos Saturagin visioita, kysyvät ne, jotka ostivat PlayStation 2:n heti sen ylivoimaisten nettiominaisuuksien vuoksi.

Varjoissa vaanii Vallankumous, josta ei ole näkynyt kuin vähän kaukosäätimen kulmaa, ja juuri ennen lopputekstejä mahtava Microsoft ilmoitti alkavansa panostaa PC-pelaamiseen Vistan johdolla. Se aikoo tehdä PC-pelaamisesta enemmän kansan ymmärrettävää muun muassa automaattisesti päivitettävillä peleillä ja ajureilla.

Oikeasti mä toivon että tulis sade joka pesis pois kaiken tän saastan.

//:ENDRUN

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…