Suomi-ilmiö: Supercell

Maksuton on uusi musta

Supercell ei tee pelejä dollarinmerkit silmissään. Todisteena tästä firma jakaa tuotoksiaan ilmaiseksi. Miten ihmeessä tästä voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa?

Suomalaiset pelit ovat ottaneet haltuunsa omenalaitteiden pelikatalogin isännän elkein. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa kolmen kärki on kokonaan kotimaisten tuotosten hallussa. Ykkösenä komeilee Supercellin Clash of Clans, kakkosena kaakattaa Angry Birds Star Wars ja kolmatta paikkaa pitää hallussaan niin ikään Supecellin Hay Day.

Tähtien sodan lintuversio syrjäytti julkaisunsa aikoihin Clash of Clansin, mutta vain hetkeksi. Klaanit lunastivat takaisin ykkössijansa ja viimeisen 90 päivänä aikana Clash of Clans on pitänyt hallussaan AppStoren Top Crossing -listan kärkipaikkaa peräti 42 päivää. Lista kertoo, mitkä pelijulkaisut tuottavat eniten rahaa sisäisillä ostoilla.

Rovio myy pelinsä hiluilla ja luottaa valtavaan volyymiin, mutta Supercell antaa tuotteensa ilmaiseksi.

Clash of Clansin ytimessä on peli, jota voi halutessaan vauhdittaa raottamalla kukkaronnyörejä. Kiireiseen nyky-yhteiskuntaan tämä näyttää purevan kuin häkä. Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paanasen mukaan pelaamallakin voi nousta vaikka klaanitilastojen huipulle, mutta suorittamisen sijaan monen on helpompi kiihdyttää pelitahtia luottokortin voimalla.

Rahaa ovista ja ikkunoista

Tarkkoja euromääriä Clash of Clansin tuotosta Paananen ei halua paljastaa. ”Kerroin taannoin New York Timesille, että Clash of Clans ja Hay Day tuottavat yhteensä noin 500 000 dollaria päivässä. Nykyinen lukema on aika paljon suurempi”, hän toteaa.

Paananen muistuttaa, että Clash of Clansissa peli on pääosassa. Hänen mukaansa Applen kauppapaikka on pullollaan esimerkkejä, joissa maksusysteemi on luotu ennen peliä. ”Lähtökohta on, että ilman maksujakin pitää pärjätä. Käyttäjien kannalta on hienoa, että maksavat pelaajat rahoittavat ilmaispelaajien lystin. Sekä maksavat että ei-maksavat käyttäjät on tietysti pidettävä tyytyväisinä.” Supercellin ei tarvitse huolestua, sillä Paanasen mukaan asiakastyytyväisyys on hyvällä tolalla. Clash of Clans on saanut AppStoressa yli 40 000 arvostelua neljän ja puolen tähden keskiarvolla.

Pelin suosiolle on monta tekijää. Pelisuunnittelun lähtökohtana on ollut ulkopelillisten seikkojen sijaan juuri pelattavuus, ja peli on työstetty kosketusnäytöt mielessä.

”AppStoressa on paljon esimerkkejä, joissa Facebook-pelit on käännetty suoraan pc:ltä kosketusnäytölle. Joissain on jopa hiiren kursori mukana. Meidän pääalustanamme ovat täppärit, joten kontrolleihin ei tarvitse tehdä minkäänlaisia kompromisseja”, Clash of Clansin tuottaja Lasse Louhento selvittää.

Alan Waken parissa Remedyllä aikaisemmin työskennellyt Clash of Clansin pääohjelmoija Lassi Leppinen on Louhennon kanssa samoilla linjoilla. ”Isoissa tuotannoissa esimerkiksi grafiikka on isossa roolissa, kun taas iPadille tehdyissä peleissä juuri pelattavuus on avainasemassa. Tämä suuntaus on tietyllä tapaa paluu juurille, koodaamisen kulta-aikaan.”

Kaikki pelaa

Klaanilaisia riittää joka ikäluokasta ja molemmista sukupuolista, mutta varsinaisista pelaajamääristä Supercell pitää suunsa supussa. Paananen tyytyy kertomaan, että pelaajia on joka ikäsegmentistä. Keskiverto klaanilainen kirjautuu peliin kaksitoista kertaa päivässä, ja taisteluita on vuorokaudessa useita miljoonia. ”Clash of Clansia pelataan pienissä pätkissä. Tämä on vain keskiarvo. Kovan luokan pelaajat lataavat tauluun ihan toisenlaisia pelimääriä”, Louhento kertoo.

Leppinen kertoo, että peliä pelataan tyypillisesti pieninä sessioina monta kertaa päivässä. ”Tällainen pelityyli sopii erinomaisesti esimerkiksi perheenisille.”

Paananen muistuttaa, että Clash of Clansin tyylisiä pelejä pelataan aivan toisella tavalla kuin esimerkiksi isoille konsoleille tehtyjä pelejä. ”Kun kaupasta ostaa kuudenkympin levypelin, sitä pelaa vaikka hampaat irvessä ainakin tunnin, vaikka se olisi kuinka surkea. Ilmaispeleissä tilanne on tyystin toinen. Näin laadukkaita ilmaispelejä ei ole ollut koskaan aikaisemmin.”

Ilmaisuudella on myös varjopuolensa. Louhento kertoo, että kynnys pelin kokeilemiseen on ilmaisuuden vuoksi matala, mutta kolikon kääntöpuoli on, että peli poistuu yhtä nopeasti. Pelaamiseen on pystyttävä luomaan nopeasti koukku

Pienillä isoa

Paananen vannoo pienten kehitystiimien nimeen. Hänen mukaansa alle kymmenen hengen poppoolla syntyy parasta jälkeä. Nokian toimitiloihin muuttaneen Supecellin toimistolla on lukuisia nurkkauksia, joissa pelejä syntyy puolenkymmenen työntekijän voimin.

”Zynga on erinomainen esimerkki siitä, mitä tapahtuu, jos tiimien koko kasvaa liian suureksi. Farmville tehtiin pienellä porukalla, mutta kaksi vuotta tuotannossa ollut The Ville tehtiin noin satapäisen joukkion turvin. He kehuskelivat, että The Ville on AAA-peli, mutta käyttäjät eivät olleet samaa mieltä. Isolla porukalla tehdyt pelit ovat pärjänneet huonommin kuin pienillä tiimeillä tehdyt edeltäjänsä. Me emme missään nimessä halua astua samaan ansaan.”

Supercell luottaa pelinkehityksessään tyystin muihin asioihin kuin perinteisessä devaamisessa. Esimerkiksi konsolipelejä rakennetaan vuosia ja itse peliä päästään pelaamaan vasta projektin loppuvaiheessa. ”Meillä oli Clash of Clansista toimiva prototyyppi kahdessa kuukaudessa. Kun peliä pääsi pelaamaan nopeasti, oli helppo huomata, mikä toimii ja mikä ei”, Louhento selvittää.

Supercell on päivitellyt klaanipeliään ahkerasti myös julkaisun jälkeen. Paanasen mukaan tämä on tärkeää, sillä Supercell haluaa antaa asiakkailleen täyden vastineen rahoilleen. ”Kun peliä myydään palveluna, sisältöä on pystyttävä tarjoamaan myös julkaisun jälkeen.”

Louhento kertoo, että Clash of Clansin pelikonseptia muokataan raskaalla kädellä lähitulevaisuudessa. Barbaarijoukot saavat rinnalleen muokattavat sankarit, jotka keräävät kokemusta taistelusta toiseen. Sankareiden lisäksi Clash of Clans sai taannoin loitsujärjestelmän erillisenä päivityksenä. Jatkuvasti karttuva sisältö on myös eräs Supercellin pelien kulmakivistä. ”Kun peliä myydään palveluna, sisältöä on pystyttävä tarjoamaan jatkuvasti lisää. Meidän peleillämme on vuosien elinkaari, kun taas perinteisessä konsolipelibisneksessä kehitystyö loppuu, kun levyprässi käynnistyy”, Louhento kertoo.

Paananen puolestaan pohtii ilmaispelien asemaa pelaamisen tulevaisuutena. Hänen mukaansa niistä pitävät sekä käyttäjät että kehittäjät. Tämän puolesta puhuvat käyttäjätyytyväisyys sekä korkeat sijoitukset AppStoren listoilla.

Kovassa nousukiidossa olevasta pelialasta moni odottaa uutta Nokiaa ja näillä näytöillä väite ei ole lainkaan tuulesta temmattu. On suorastaan runollista, että Supercell on ensimmäinen yritys, joka on muuttanut matkapuhelinjätin tyhjiksi jääneisiin tiloihin Helsingin Ruoholahteen.

Juho Kuorikoski

Lisää aiheesta