Tällä kaudella jääkiekkopelejä on julkaistu enemmän kuin koskaan. Kokosimme NHL-pelit yhteisleirille ja scouttasimme niiden vahvuudet.
Lätkäpelivertailun kantavana ideana ei ole pelkästään nimetä vuoden kultakypärää, vaan kaivaa esiin markkinoilla olevien pelien vahvuudet. Lätkäpelejä pelattiin kimpassa Xboxilla.
Pelejä pelattiin vain yksittäisinä otteluina ja kaksi miestä kahta vastaan -tyylillä miehitystä vaihdellen, eli erilaiset kimppapeliturnaukset ohitettiin. Ottelusysteemit ja sarjataulukot oli helpointa hoitaa paperilla, sillä isommissa turnauksissa pitsaa paistamassa tai tupakalla ovat aina ne pelivuorossa olevat kaverit.
Peleinä olivat EA Sportsin NHL 2004, Segan ESPN NHL Hockey, Midwayn NHL Hitz Pro ja Microsoftin NHL Rivals 2004. Mustana hevosena Midwayn viimevuotinen NHL Hitz 2003 nostettiin juttuun mukaan, koska kaikkien mielestä se oli arcade-viihteen edustajana terävämpi kuin tämänkautinen Hitz Pro. Vaikka Hitz 2003:a ei varsinaisena testipelinä tahkottu, siitä on kokemuksia lähes samalla miehistöllä LAN-pippaloista.
Asiantuntijaraatina olivat Pelit-lehden Kaj Laaksosen ja Tuukka Grönholmin lisäksi SM-liiga Packia nykyään tekevä Kenneth Lehtinen, yksi alkuperäisen SM-Packin tekijöistä Jari Ahola ja kriitikkona Tero Tiainen. Kaikki pelaavat lätkäpelejä aktiivisesti.
Testin alkumetreillä paljastui urheilupelien pääongelma eli mielikuvituksettomat pelimuodot. Jokaisessa NHL-pelissä pääsee pelaamaan harjoitusotteluiden lisäksi turnauksia, pudotuspelejä ja kokonaisia kausia NHL-jengeillä. Ainoastaan Rivalsista puuttuvat maajoukkueet.
ESPN NHL:ssä on lisukkeena minipelejä, mutta Aholan vastalauseista huolimatta ne ohitettiin nopeasti ja siirryttiin varsinaisiin otteluihin. Mitään Virtua Tenniksen tasoisia yksinpelin piristäjiä, kuten pelaajien kehittämistä vaihtelevissa minipeleissä, ei NHL-peleissä ole.
NHL 2004 (Xbox) - Ainoa SM-liigapeli
www.easports.com
Saatavilla: Xbox, PC, PS2 ja GameCube
Black Box/EA Sports
Versio: myynti
Moninpeli: 2-4 pelaajaa samalla koneella
Ikäsuositus: S
EA Sportsin NHL-sarja on ollut markkinoilla jo yli kymmenen vuotta, joten se sopii erinomaiseksi mittatikuksi muille peleille. Peli on laajemmin arvosteltu jo lokakuun Pelit-lehdessä 81 pisteen arvoiseksi. NHL 2004:ssä pääsee ainoana tahkoamaan myös kotoista SM-liigaa, joskaan toteutus ei kerännyt varauksettomia kehuja.
Varsinkin Lehtistä korpesi SM-liigan puolihuolimaton mallinnus. Joukkueet pelaavat viime kauden miehityksellä, ja miesten arvot ovat liian tasapäisiä, jolloin SM-liigakiekosta tulee hidastempoista junnaamista. Todellisten tähtien puutteen voi vielä laskea nyky-SM-liigan simuloinniksi, mutta pronssipelin uupuminen ja kultakypärän antaminen parhaalle maalintekijälle ovat jo virheitä.
Peliä ei myöskään ole tasapainotettu heikoille SM-liigapelaajille, joten NHL- ja suomalaisilla joukkueilla tahkoaminen tuntuu täysin erilaiselta. SM-liigajengeillä pelatessa kannattaa hakea mieleiset asetukset säätöjä muuttamalla.
Mun-dynastia
SM-liigan sijasta EA:n valtti on kilpailijoita parempi kausimoodi. Dynasty-moodissa voi johtaa omaa seuraansa parinkymmenen vuoden ajan ja parannella joukkueen lisäksi pukukoppeja tai vaikka seuran lentokonetta. Muutokset vaikuttavat joukkuehenkeen, mikä näkyy suoraan miesten peliesityksissä. Myös perinteiset varaustilaisuudet ja pelaajien vaihtokaupat ovat mukana.
Epälooginen talous ärsytti Tiaista, jonka mielestä jotkut miehet tyytyivät usein liian pieneen liksaan ja tulokkaat vedättivät neuvotteluissa aivan mielettömiä sopimuksia.
Pahana puutteena dynastiaa voi hallita vain NHL-joukkueilla, ei lainkaan SM-liigassa. Kausimoodin paremmuus muihin verrattuna johtuu lähinnä siitä, että kilpailijoilla se on vielä hiomattomampi.
NHL 2004 on kehittynyt selkeästi viime kaudesta. Vaikka tietokone vielä huijaakin maaleja tehdessään, ihmispelaajat joutuvat tekemään ne rehellisemmin. Maaleja ei edes synny parilla peruskikalla, vaan aidoista pelitilanteista. Lyöntilaukaukset voivat suhahtaa sisään mistä tahansa, mikä ei vielä pari kautta sitten tullut kysymykseenkään. Syöttösysteemikin on parantunut, sillä passit voivat jäädä miesten taakse tai suuntautua liian eteen. Jopa tyhjään paikkaan voi syöttää eivätkä kiekot napsahtele vanhaan punakonetyyliin lavasta lapaan.
Yli- ja alivoimapeleillä on oikeasti merkitystä, varsinkin jos taklaukset säätää heikommaksi eikä alivoimajoukkue voi vain murjoa vastustajia nurin. EA:n kamera näyttää sopivasti hyökkäysaluetta, jolloin ylivoimamyllyä pääsee järkevästi pyörittämään eikä tarvitse syötellä sokkona.
Animaatioista koottu
NHL:n helmasynti on edelleen muinainen pelimekaniikka. Kiekko ja pelaajat voivat reagoida tapahtumiin vain valmiin animaation mukaan. Sen näkee esimerkiksi hidastuksissa kiekon kimpoamisena ilmasta veskarin hanskaan, tai horjahtavana pakkina, jonka lavasta kiekko menee omaan maaliin veskarin molempien patjojen ja takaraudan läpi. Kiekko ei noudata tunnetun fysiikan lakeja, vaan peli valitsee valmiista animaatioista mieleisensä vaihtoehdon. Siksi samat tilanteet toistuvat identtisinä otteluista toiseen.
Animaatiot vaikuttavat myös pelaajien ohjaustuntumaan. Pelatessa on tunne, ettei täyttä kontrollia miehiin ole, koska menossa olevat animaatiot ajetaan aina loppuun. Jos vaihtaa ohjauksen pelaajaan, joka on juuri tietokonekomennossa kaartanut vasempaan ja haluaa kääntyä oikeaa, äijänkutale kampeaa hetken vastaan.
Muuten miesten liikkuminen näyttää oikealta luistelulta ja kaarrokset ovat hyvin suhteessa vauhtiin. Täydestä vauhdista ei pysty hetkessä muuttamaan suuntaa tai kiertämään kymmenen sentin kolikkoa, vaan vauhdin mukana myös kaarrokset kasvavat. Sen ansiosta nopeilla suunnanvaihdoksilla voi pujahtaa kohti luistelevan karvaajan ohi.
NHL:n ohjaustuntuma on parantunut parista viime kaudesta. Parannuksista huolimatta Laaksonen ei sulattanut koko iltana EA:n NHL:n ohjausongelmia, hänen mielestään Segan ESPN:ssä tuntuma ukkoihin on huomattavasti parempi.
ESPN:n Hockey Night(Xbox) - Viritetty suosikki
www.sega-europe.com/espn
Saatavilla: PS2
Kush Games/Visual Concepts/Sega
Versio: myynti
Moninpeli: 2-4 pelaajaa samalla koneella tai netissä
Muuta: Xbox Live -tuki
Ikäsuositus: 3
Porukan suosikki herttaisella yksimielisyydellä oli Segan ESPN Hockey. Peliä pitää kuitenkin viritellä, siinä voi muuttaa liukuvalikoilla lähes kaikkea kiekon liikkeestä maalivahtien tasoon. Kaikille mieleisten asetusten keksiminen oli mahdotonta, mikä aiheutti pelisessiossa keskustelua.
Pudotimme maalivahdin tason niin alas, että käytännössä jokaisesta läpiajosta tuli maali. Moinen ei miellyttänyt hyökkäysmielisiä pelaajia (Tiainen, Lehtinen), joita vastaan tuli enemmän läpiajoja kaksikon ohjatessa jopa pakkiparinsa hyökkäyksen kärkeen. Tekoäly toki paikkaa sijoittumisellaan pelaajien toilailuja, mutta ei sekään mahdottomiin pysty.
ESPN muistuttaa koko testiryhmästä eniten oikeaa jääkiekkoa ja varsinkin kontrollien hyvä tuntuma herätti ihastusta. Esimerkiksi sellainen mitättömän tuntuinen yksityiskohta kuin loistavasti toimiva rännipeli nostaa fiilistä valtavasti. Rännikiekolla voi vaihtaa puolta hyökkäyspäädyssä, ja puolustajan yrittäessä samaa karvaajalla voi käydä sitomassa miehen laitaa vasten.
Kulmaväännöstä voi kiekon vielä heittää kovakutiselle pakille viivalle, sillä ESPN:ssä viivamies on aito pelote. Lyöntilaukauksen virittelyyn ei edes kulu aikaa, sillä lämäri lähtee heti modifier-liipaisimella, joka muuttaa rannarin lämäriksi tai syötön lätyksi. ESPN eroaa kilpailijoistaan myös siinä, että hyökkäyksen päättämiseen on lähes loputtomasti eri tapoja.
Kausi jäi kesken
ESPN:n suurin heikkous on luokaton kausipeli, jossa monta asiaa on jätetty puolitiehen. Pelkkä joukkueen hallinnan käyttöliittymä on liian suurpiirteinen. Kone saattaa ilmoittaa, että pelaajaringissä on liikaa aktiivisia miehiä, mutta ei paljasta kavereiden lukumäärää. Samoin peli kaatuu, jos loukkaantuneiden listalla on enemmän miehiä kuin ikkunaan mahtuu.
Pelaaja on siirtomarkkinoilla ainoa aktiivinen toimija, sillä tietokonejoukkueiden tekemät pelaajakaupat ovat norppia harvinaisempia. Muutenkin kausipelin talouspuoli on puutteellinen, sillä järkevä talousmanagerointi puuttuu kokonaan. Pelissä ei lasketa dollareita vaan abstrakteja pisteitä.
Kausipelin veroinen puute on kamera, jota jostain käsittämättömästä syystä ei saa riittävän kauas. Varsinkin neljällä pelatessa olisi tärkeää nähdä koko hyökkäysalue kerralla, jolloin viivalla pakkina päivystäessä osaisi sulkea rännikiekot siniviivan oikealla puolella. Painostuskin menee usein hukkaan, koska päädystä joutuu syöttämään viivamiehelle sokkona.
Vaikkei linkkikaapelilla toimivan kahdeksan pelaajan kimppapeli kovin yleistä hupia olekaan, sen pois jättäminen tuntuu typerältä, kun sellainen jo viime vuoden versiossa oli. Lähes täydellä ihmismiehityksellä ja lukituilla paikoilla pääsee lähimmäs oikeaa jääkiekkoa.
ESPN jakoi selvimmin pelaajien mielipiteitä, sillä hennoista taklauksista sekä pidettiin että maristiin. Kaikille ESPN:n realistinen tyyli, jossa taklattu yleensä vain menettää kiekon hallinnan ja jää pystyyn, ei maistunut. Kaukaloon olisi haluttu rajumpia otteita, jotta voimahyökkääjien massaylivoima olisi päässyt oikeuksiinsa. Hyvä iso mies on jääkiekossa parempi kuin taidoiltaan yhtä hyvä kääpiö.
Ahola halusi kirjauttaa taklaus-mielipiteensä isona plussana. Jokainen taklaus ei ole tyrmäävä pommi vaan avojään komeat lonkkataklaukset sekä toisen kaatavat pusut ovat harvinaista herkkua. Taklauksissa pitää olla vauhti mukana ja oikea kulma, jos aikoo saada kunnon jysäyksen. Muussa tapauksessa taklaaminen on vain toisen tasapainon horjuttamista, toisen irrottamista kiekosta ja miehen blokkaamista.
Kokonaisuutena ESPN Hockey on NHL-pelien ykkönen sekä kimppapelinä että yksinpelinä.
NHL Hitz Pro (PS2, Xbox) - Kiekkoa Lämäristä
www.midway.com
Saatavilla: GameCube
Next Level Games/Midway
Versio: myynti
Moninpeli: 2-8 pelaajaa samalla koneella tai PS2:lla netissä
Muuta: tukee PS2:lla nettiadapteria ja multitapia
Ikäsuositus: 11
Midwayn NHL Hitz Pron lähestymistapa jääkiekkoon eroaa täysin kahdesta edellisestä pelistä. Hitzissä ei ole edes pyritty realistiseen lätkään, vaan perusasetuksilla Hitzin kuva jääkiekosta on kuin Hanssonin veljeksillä Lämäri-elokuvassa. Kaikkea kaukalossa liikkuvaa taklataan ensin ja mietitään vasta sitten, mitä kiekolle tehdään.
Varsinkin kimppapelinä Hitz on hulvatonta sikailua, jossa kiekoton mies ryntää hyökkäyksessä taklaamaan maalivahtia ja kaveri pistää kiekon reppuun. Pakit suojaavat maalivahtiaan parhaansa mukaan taklaamalla takaisin, eikä paitsioista tai muista turhuuksista välitetä.
Jatkuvat pleksin läpi taklaamiset ja poikittaisella mailalla huitomiset kuumentavat pelaajien tunteita, mutta Hitzin tappelut ovat kilpailijoita paremmat. Hitzissä arvotaan ennen iskujen vaihtoa nappi, jota rämpyttämällä lyödään. Nopeimmin mittarin täyteen naputtanut tirvaisee toista, mikä on hauskan selkeää. Ahola piti enemmän EA Sportsin paininuhjauksesta, mutta enemmistön mielestä EA:n tappelut ovat omituista kohellusta, jossa ei ohjaamaansa miestä tunnu kunnolla hallitsevan.
Hitzin kausimoodi on piristävän erilainen. Pelaajakauppojen sijasta joukkuetta parannetaan voittamalla muita ja täyttämällä tavoitteita ottelussa. Ottelun tavoite voi olla esimerkiksi hattutempun laukominen jarrukentän sentterillä. Jos tehtävä onnistuu, pelaaja saa käyttöönsä bonusesineitä, joilla kohennetaan yksittäisen pelaajan suorituskykyjä. Satunnaisesti arvottavien tavoitteiden takia esineitä ei voi tunkea samalle ukolle, sillä koskaan ei tiedä kenen pitää olla seuraavassa ottelussa iskussa.
Pron lataustauot ovat käsittämättömän pitkiä sekä Xboxilla että PS2:lla. Onneksi niitä piristetään kommentaattoreiden puujalkavitseillä, jotka yön synkkyydessä huvittavat huonoudellaan. Hihityksestä ei meinannut tulla loppua, kun kommentaattorikaksikko pohti, miksi luukkuvahdit näyttävät aina niin turhautuneilta vastustajan ottaessa tappiolla maalivahdin pois. "It's goalies' only chance to score."
Vanhassa vara parempi
NHL Hitz Pro on kaksijakoinen kokonaisuus. Maalivahdin animaatiot ja kiekon käyttäytyminen maalitilanteissa ovat uskomattoman hyviä muihin lätkäpeleihin verrattuna. Prossa voi laukaus kimmota maalivahdin patjasta pakin luistimeen ja siitä maalille ryntäävän hyökkääjän mailanvarren kautta sisään veskan vielä kurottaessa hanskalla perään. Kiekko voi mennä maaliin tilanteesta kuin tilanteesta.
Pron maalivahdit käyttäytyvät muita aidomman näköisesti heittäytymisillään ja vastaantuloillaan. Edes loistavassa ESPN:ssä maalivahdit eivät lähde maaliviivalta vastaan laisinkaan, vaikka selostaja niin väittääkin.
Hitzin tuntuma ei ole järin hyvä, sillä pelaajat luistelevat jäällä kuin raiteilla. Kaverit kääntyvät vaikka kannoillaan ympäri ja ampaisevat seisovilta jaloilta täyteen vauhtiin. Miesten yliluonnollisten ominaisuuksien takia vastustajan tehokkaita taklauksia on lähes mahdotonta väistää.
NHL Hitz Pro on silkkaa arcade-lätkää, jossa realismia voi pitää synonyyminä kuivalle ja tylsälle. Prossa voi muiden pelien tavoin säätää asetuksia realistisempaan suuntaa ja tuntuukin, etteivät tekijätkään ole tienneet, millaisen jääkiekkopelien haluavat tehdä.
Ongelma vain on siinä, että nyt halpiksena myytävä viimevuotinen NHL Hitz 2003 kolmen miehen joukkueineen toimii paljon jatko-osaa paremmin. Ideat ja ominaisuudet ovat muuten samat, mutta Hitz 2003 ei yritä jakautua Pron tavoin sekä simulaatioksi että hurjasteluksi. Myös tuntuma ohjaukseen, pelaajiin ja jopa kiekkoon oli Hitz 2003:ssa selvästi parempia. Mikä tärkeintä, Hitz 2003 on selkeästi iskevämpi ja rajumpi kokemus. Varsinkin Laaksonen arvosti sikakiekkoa.
NHL Rivals 2004 (Xbox) - Virkamieslätkää
www.xbox.com
Microsoft Game Studios
Moninpeli: 2-4 pelaajaa samalla koneella, 2-10 pelaajaa linkkikaapelilla tai netissä
Muuta: Xbox Live ja XSN -tuki
Ikäsuositus: 3
Microsoftin NHL Rivals 2004 ei ehtinyt viikonlopun pelisessioon, joten sen pelaaminen jäi toimisto-oloihin ja arkipäivälle.
Rivalsissa avojään taklaukset ovat erinomaisen ärsyttäviä, sillä taklaajan animaatio siirtää taklattavaa kentällä. Läpiajossa oleva mies vain imeytyy takana nappia painavan pelaajan tuupittavaksi, vaikka miehillä näyttäisi olevan ruudulla pari metriä eroa. Sen sijaan laitakahinat vastustajan pleksiin painamisineen ja kiekon potkimisineen toimivat erinomaisesti.
Surkeasti mallinnettu maalivahtipeli myös tuhoaa useimmat normaalit jääkiekkotaktiikat. Maalivahdit eivät koskaan sylje kiekkoja torjunnoista, vaan pystyvät nappaamaan kaiken kiinni jopa kilven puolelta. Läpiajotkaan eivät pelota kylmähermoisia koppareita, sillä ne voi hoitaa yksitoista kertaa kymmenestä vain tökkäämällä mailalla kiekon vastustajalta. Moisen takia ei tarvitse edes heittäytyä.
Keskitys kuin Beckhamilla
Eniten närästystä aiheutti Rivalsin olematon kiekkofysiikka. Kumilätkä on tasapainotettu niin hyvin, ettei se missään tilanteessa pyöri, vaan lentää ilmassa aina jään suuntaisesti. Jokainen pelimies vieläpä hallitsee lättysyötöt paremmin kuin Helminen, sillä roikut kopsahtavat vaikka kentän poikki suoraan syöttökohteen lapaan. Rivalsin lätyt tuntuivatkin lähinnä keskityksiltä. Laserin lailla singahteleva kiekko toi useimmille mieleen NHL'98:n.
Pelissä on kuitenkin paljon hyviä yksityiskohtia kilpailijoihin verrattuna. Oikealla tatilla voi syötellä kahdeksaan eri ilmansuuntaan, myös tyhjiin paikkoihin tai yrittää siirtää kiekon laidan kautta takaisin itselleen. Pivot-napilla taas kiepautetaan mies etuperinluistelusta takaperinluisteluun tai toisin päin, mikä on harvinaisen toimiva systeemi. Molemmat olisivat kaivattuja ominaisuuksia missä tahansa lätkäpelissä.
Rivals ei edes yritä muuta kuin NHL-kiekkoa. Kansainväliset joukkueet puuttuvat kokonaan ja kausimoodikin on riisuttu pelkkään pelaamiseen. Taloudesta ei tarvitse välittää.
Pienimuotoisempana pelimuotona Pickup-matseissa on vain kolme kenttäpelaajaa eikä turhia sääntöjä hieman Hitz 2003:n tapaan. Yritys jää tuhnuksi, sillä Hitzin iskevyys puuttuu kokonaan. Jostain kumman syystä pickup-matsit toimivat vain Livessä.
Livenä
Rivalsin todellinen koukku on kokonaisten kausien ja turnausten pelaaminen uudessa XSN-urheiluverkossa. Kaudet ja turnaukset organisoidaan XSN:n nettisivuilla ja matsit pelataan Livessä Xboxilla. Pikkutarkka tilastointi ja tulospalvelu hengästyttävät yksityiskohtien määrällä - XSN on tilastonäpertäjän unelma.
Systeemi toimii erinomaisesti ja nostaa pelaamisen aivan toiselle tasolle kuin satunnaiset yksittäiset matsit, joihin kilpailijat jäävät nettipelin toteutuksessaan. Harmi vain, että XSN:n kaltainen hieno keksintö ansaitsisi paremman lätkäpelin. XSN-verkkoon pääsee sisään osoitteessa www.xsnsports.com.
Pelaaminen ei rajoitu vain kahden hengen huviksi, vaan samaan matsiin pääsee enimmillään kymmenen ihmispelaajaa. Se, että sellainen ylipäätään toimii nopeatempoisessa ja tarkkaa ohjausta vaativassa urheilupelissä netin läpi on jo aikamoinen saavutus, varsinkin kun yhtä monta ihmispelaajaa samaan matsiin ei muissa lätkäpeleissä saa edes linkkikaapelilla.
Koska pelasin NHL Rivalsia vain amerikkalaisten kanssa, rapakon yli Livetys aiheutti paikoitellen epämääräistä tuntumaa ohjaukseen, eikä jenkkien vouhotus pelien aikana nostanut tunnelmaa. Oletettavasti tuntuma ja tunnelma ovat paremmin kohdallaan, kun päästään ottamaan erää suomalaisten kesken.
Voi kun sais räsynukkeja!
Vähän huvittavasti pidetyimmästä ESPN:stä keksittiin myös eniten maristavaa. Tosin syynä lienee, että peliä myös tahkotaan ylivoimaisesti eniten kotioloissa. Jääkiekkopeleistä puuttuu Pro Evolutionin tasoinen messias, jota pelatessa raja oikean lajin ja videopelin välillä hämärtyy.
Kotimatkalla suuret visionäärit Tiainen, Ahola ja Lehtinen haaveilivat jääkiekkopelistä, jossa pelaajilla olisi samanlainen räsynukkefysiikka kuin useissa räiskintäpeleissä. Jos luoti osuu pelissä käteen, käsi heilahtaa iskun voimasta. Idea sovellettaisiin taklauksiin ja kiekon liikkeeseen, jolloin kaukalon tapahtumat olisivat satunnaisempia kuin nykypeleissä. Kiekot voisivat kimpoilla aidosti luistimista ja mailoista, ja kaatuneet miehetkin voisivat kädellä napata kiekon mukaansa.
Nykyisissä lätkäpeleissä moiseen ei venytä, vaan pelit valitsevat vain yhden tilanteeseen sopivista valmiista animaatioista. Systeemin takia NHL Hitzinkin muuten mainio maalivahti pyllähtää kiekon pomppiessa tolpissa aina samalla tavalla selälleen ja kiekko vain ilmestyy miehen alle. Saman torjunta-animaation näkemiseen kyllästyy nopeasti.
Räsynukkelätkää odotellessa nautitaan ESPN:stä, NHL:stä, Prosta ja ehkä vähän Rivalsistakin.
NHL 2004
Hyvää
Hauska Dynasty-mode.
Uusi tiimi parantanut kokonaisuutta.
SM-liiga mukana.
Huonoa
SM-liiga hutaisten tehty.
Tekoäly huijaa.
Ainoa lätkäpeli, jossa pääsee pelaamaan SM-liigaa.
85 pistettä
ESPN NHL Hockey
Hyvää
Muistuttaa eniten aitoa lätkää.
Voi säädellä monipuolisesti.
Erinomainen ohjaustuntuma.
Huonoa
Kameraa ei saa kauas.
Kausimoodi pahasti kesken.
Ylivoimaisesti paras kokonaisuus sekä kimppapelinä ja yksinpelinä.
91 pistettä
NHL Hitz Pro
Hyvää
Joukon parhaat maalivahtianimaatiot.
Rehellisen arcademainen.
Huonoa
Idea toimi paremmin kolmella pelaajalla.
Miehet liikkuvat kuin kiskoilla.
Vauhtilätkää räväköillä taklauksilla.
80 pistettä
NHL Rivals 2004
Hyvää
Kunnon laitakahinat.
Pivot-nappi ideana toimiva.
Huonoa
Taklaukset imevät miehiä.
Maalivahdit torjuvat kuin pöytälätkässä.
Elää ja kuolee Xbox Liven mukana, mutta ei maistu kimppapelinä.
Liven ja XSN:n kanssa 80 pistettä
60 pistettä
* * * * *
Oletuksia paremmat asetukset
Jos ja kun ESPN Hockeyn säätöjen paljous hajottaa pään, tässä Jari Aholan kaveripiirin resepti nautittavan lätkähuuman säätämiseksi. Numeroarvot tarkoittavat painallusta vasemmalta oikealle, jolloin nolla-arvo tarkoittaa tyhjää.
General tab
Skill level: Allstar
Gamespeed: 3
Period length: 8 min
Penalties: 4
Fighting: 1
Puck friction: 9
Ice friction: 7
Freezetime: 1
Glass breaktime freq: 8
Pinning: On
Offside: On
Icing: Auto
Two-line pass: Auto
Advanced tab
Ei väliä, miten haluaa.
Gameplay
(Pelaajan ja tekoälyn arvot samoja, ellei toisin mainita.)
Goalieskill: 3
Defense skill: 9
Offense skill: 6
Speedburst effect: 3
Speedburst time: 5
SB Recovery: 8
Fatigue effect: 10
Fatigue time: 9
Fatigue recovery: 2
Hitting power: 2
HUMAN Shot accuracy: 5
CPU Shot accuracy: 10
Pass accuracy: 1
Pass speed: 7
Pass Interceptions: 7
Rebounds: 3
Shotblocking: 3
Puck retention: 3
Puck control: 4