Tekken Advance (GBA)

Namcon Tekken-mätkintäsarja on ollut pelihallien ja PlayStationin valtti, mutta hallitsevaksi retrokoneeksi noussut Gameboy Advance ei brändirajoja kunnioita. Koneelle on tehty useita hienoja uudelleenjulkaisuja ja vanhojen klassikoiden toisintoja.

Gameboyn Tekken Advance on tavallaan Tekken 2 ja puoli, sillä pelimekaniikka on käytännössä tiukan kaksiulotteinen. Ottelijat osaavat sivuaskeleet, mutta niiden merkitys on kosmeettinen. Taistelusysteemi on kroonisen näppäinpulan takia kolikko- ja PlayStation-esikuvia yksinkertaisempi. Lyönneille ja potkuille on vain yksi näppäin kullekin ja heitot irtoavat olkanappulasta.

Kamppailijakaartissa on kymmenen suosituinta taistelijaa. Porukan nimekkäimpiä pukareita ovat Nina, Yoshimitsu, Heihachi, Gun Jack -robotti ja tae kwon do -potkukone Hwoarang. Merkittävimpiä poisjääntejä ovat Jun, inkkari-Michelle ja capoeira-taituri Eddy.

Päällisin puolin litteät piirroshahmot muistuttavat polygoniesikuviaan, mutta vain kahden hyökkäysnäppäimen myötä vanhoja taitoja ei voi siirtää suoraan Tekken Advanceen. Animaatiot rullaavat suhteellisen jouhevasti, mutta rajallisen muistin takia voitto- ja alkuposeeraukset on leikattu kokonaan pois.

Komboa putkeen

Valikoissa ovat kaikki tavalliset yksinpelimoodit, kuten arcade, time attack, survival ja harjoittelu. Kaksinpeli vaatii linkkikaapelin ja toisen pelimoduulin. Arcadessa mätetään koneen ukot kumoon yksi kerrallaan, time attackissa tavoitteena on pelin läpäisy huippuajalla, survivalissa mätetään loputtomiin koneen komentamia ukkoja ja meno katkeaa ensimmäiseen tappioon.

Vaihtelua arkeen tuo tag-moodi, jossa joukkueeseen valitaan peräti kolme ottelijaa, joita voi vaihtaa taistelun tuoksinassa. Porukka taggautuu matsiin mukaan valintajärjestyksessä ja erä hävitään, jos joku joukkueen jäsenistä tyrmätään.

Tekken Advancen selkein ongelma on yksinkertainen taistelumekaniikka. Çärettömiä areenoita käyttävän Tekkenin kamppailusysteemi ei ole koskaan ollut kovin monipuolinen ja kutistunut näppäinarsenaali pelkistää meininkiä entisestään. Yksinpeli rapautuu nopeasti puuduttavaksi naputteluksi, sillä tietyn pisteen jälkeen kone taistelee monotonisen tarkasti.

Kaksinpelissä suoraviivaisuus ei haittaa, sillä kaverit kepitetään useimmiten oveluudella eikä monimutkaisilla koukeroilla. Jos käsillä on kamu toisen pelimoduulin kanssa, arvosanaan voi lätkäistä muutaman pojon lisää.

77