Toiset 5 vuotta

Pelit täyttää 10 vuotta tämän juhlanumeron myötä. Maaliskuussa on vuorossa kaikkien aikojen 100. numero.

Kymmenen vuotta on pitkä aika varsinkin pelien historiassa. Kun vuonna 1992 vielä vannottiin Amigan ja Atari ST:n nimiin, nyt jylläävät PC ja uuden sukupolven konsolit.

Pelit aloitti maaliskuussa 1992, joten itse asiassa juhlimme täysiä vuosia kuukautta liian aikaisin. Juhlanumero ilmestyy jo nyt siksi, että perinteisesti Vuoden parhaat pelit -gaalamme on helmikuussa ja haluamme juhlia myös 10. vuottamme samaan aikaan. Maaliskuun lehti on kaikkien aikojen sadas numero.

Pelit-lehden synty liittyy tiukasti Tietokonepelien vuosikirjoihin, MikroBittiin ja C=lehteen. Olimme jo vuodesta 1987 tehneet Tietokonepelien vuosikirjoja, joihin kokosimme MikroBitissä sekä Commodore-käyttäjän peruslehdessä C=lehdessä julkaistut arvostelut, ja höystimme niitä muutamalla isommalla jutulla ja ratkaisulla. Pelikirjat ilmestyivät alkuun kerran vuodessa. Vaikka ilmestysmäärää tuplattiin kahteen vuodessa, ne olivat silti aina myyntimenestys.

Vuonna 1990 teimme ensimmäisen kerran PC-pelikirjan, jonka tarkoituksena oli kertoa, että myös PC soveltuu pelaamiseen. Ei mennyt kuin muutama vuosi ja PC jyräsi muut pelikoneet moneksi vuodeksi.

Pelit-lehden syntyaikaan Commodoren maahantuoja PCI-Data lopetti toimintansa ja me totesimme ajan olevan kypsä pelilehden lanseeraamiseen. Viimeinen C=lehti ilmestyi tammikuussa 1992 ja maaliskuussa sen tilaajat saivat käteensä uuden Pelit-lehden. Näin historia toistaa itseään: joulukuussa viime vuonna Peliaseman tilaajat siirtyivät Pelit-lehden tilaajiksi.

Ei ollut edes nettiä

Vuonna 1992 ei ollut edes internetiä - ainakaan julkisessa käytössä. Yhteydenpito lukijoihin sujui vanhanaikaisesti kirjeitse, mutta niitä tulikin sitten paljon. Parhaimmillaan Pelit-lehden kyselyyn vastasi yli 7000 ihmistä - kirjeitse.

Koska kirjeitä tuli paljon, myös postipalsta oli voimissaan. Postia saattoi olla peräti neljä sivua, mutta silti läheskään kaikkia kirjeitä ei julkaistu.

Historia toistaa itseään myös kirjeessä Kaipaan C=lehteä (Pelit 3/92): "Mielestäni oli tosi tyhmää siirtyää C=lehdestä Pelit-lehteen, koska moni tietokonetta käyttävä ei haaskaa aikaansa pelkästään pelaamiseen. Luulen, että moni käyttäjä lopettaa Pelit-lehden tilaamisen, koska pelaaminen ei kiinnosta. C=lehti oli paras!", totesi Mikko Kivari enteellisesti.

Legendaariseksi kirjeeksi nousi kolme vuotta myöhemmin nimimerkki Ihmettelijän lyhyt ja ytimekäs kirje otsikolla Mitä te siellä teette? "Kerroitte, että teette peliarvostelut kotona. Mitä kummaa te päivisin siellä toimituksessa sitten teette?"

Siirrymme linjoille

Jo lehdessä 5/92 Tomi Behm ehdotti, että perustaisimme oman purkin, BBS:n. Lähes vuoden kuluttua, kesäkuun 7. päivänä vuonna 1993 Pelit-BBS aloitti toimintansa kolmen linjan voimin.

Vuosien saatossa linjojen määrä nousi kolmeenkymmeneen, mutta perusajatus säilyi: Pelit-BBS oli lehteä tukeva lisätoiminto, jonka päätarkoitus oli olla toimituksen palautekanava ja tarjota vakavasti pelaamiseen suhtautuville tarvittavat päivitykset, apuohjelmat ja vastaavat nopeasti, tuoreimpina versioina.

Joulukuussa vuonna 1997 siirryimme nettiin siten, että BBS oli kuitenkin vielä toiminnassa siinä rinnalla. Pelit Online -nimi lanseerattiin samaan aikaan. Käytössä oli nimittäin kolme hämärää kirjainyhdistelmää, joista ei enää edes toimitus ottanut selvää: Pelit-WWW tarkoitti kotisivuja, Pelit-WWS tiedostokirjastoa, joka oli avoinna vain tilaajille ja Pelit-BBS vanhaa purkkia. Pelit-BBS kuoli pikkuhiljaa ja lopullisesti se tapettiin vuosituhannen vaihteessa.

Ensimmäiset kotisivumme olivat Kaj Laaksosen eli Kaizun käsialaa. Mustapohjaiset ne olivat, mutta todistuskappaleita ei ole tallessa kuin parin kuvan verran. Sen jälkeen nettisivuja on uudistettu neljä kertaa.

Pelit-lehden ensimmäisestä viidestä vuodesta voit lukea Pelit.fi:n arkistosta kohdasta historiikit. Juttu löytyy vuodelta 1997 nimellä Viisi vuotta.

Juhlien jälkeen

Huhtikuussa 1997 kerroimme ensimmäisen kerran entisistä Future Crew -demogruupin koodereista, jotka olivat perustaneet ryhmän nimeltä Remedy. Remedyn ensimmäinen peli Death Rally "ei välttämättä ole sellainen tekninen voimannäyte, jota moni odotti, mutta tärkein eli pelattavuus on siinä kohdallaan", arvioi Kaizu.

Samassa lehdessä rakensimme lähiverkon, kävimme Lontoossa ECTS-messuilla ja lensimme WarBirdsissä. Nettipelit olivat kovaa vauhtia tulossa.

Lukijatutkimuksessa Pelit sai arvosanaksi 9-. Kotona pyöri Pentium 67 prosentilla ja 25 prosentilla 486. Romppuasema ja äänikortti olivat miltei kaikilla ja modeemikin 60 prosentilla.

Lukijoista alle 14-vuotiaita oli 38 prosenttia, 15-17-vuotiaita 39 prosenttia ja yli 17-vuotiaita 22 prosenttia. Tyttöjä tutkimus löysi peräti neljä prosenttia.

Postipalstalla ihmeteltiin jälleen kerran, miksi 5-vuotisnumerossamme kaikkien muiden naama näkyi, muttei Nikon. "Tai olihan Nikokin kuvissa kahdesti, mutta toisessa näkyi vain huru-ukko, jolla on pitkä parta. Toisessa näkyi iso (mieletön) maha ja naaman edessä joku helikopteri", valitti nimimerkki Armoton pelle. Keskustelua Nikon naamasta on siis käyty maailman sivu, ja käydään varmaan edelleen. Kuvaa ei kuitenkaan tule.

Kolme-D:n aika

Kesäkuussa 1997 julistimme 3D-ajan alkaneeksi. 3Dfx-kortit eli Voodoo-piiriin perustuvat kortit voittivat ensimmäisen erän. Tämän jälkeen 3D-kortteja on käsitelty suurin piirtein kerran vuodessa, kuten tässäkin lehdessä.

Samana vuonna järjestimme neljännet Tietokonepelaamisen SM-kilpailut. Alkuerät pelattiin syyskuussa 21 Data-Info-liikkeessä ympäri maata ja kilpailut huipentuivat Kotimikro-messuilla lokakuussa. Voittajaksi selviytyi jyväskyläläinen Timo Pohjosaho, joka tuolloin oli 14-vuotias.

Vuodesta 1998 alkaen Pelit alkoi ilmestyä 11 kertaa vuodessa entisen kymmenen sijaan.

Hypetyttää

Samana vuonna solmimme sopimuksen amerikkalaisen PC Gamerin kanssa. Sopimus mahdollisti esimerkiksi erilaisten haastattelujen ja hype-juttujen kääntämisen. Ensimmäinen käännetty juttu oli Starship Troopersin tekijöiden haastattelu helmikuussa -98. Pelistä tuli myöhemmin jotain ihan muuta kuin piti.

Käännetyt artikkelit jatkuivat Alpha Centaurilla, Command & Conquer 2:lla ja monilla muille artikkeleilla, mutta pääasiassa niistä ei pidetty. Vaikka suomalaistimme artikkelit eli poistimme niistä hyvin paljon amerikkalaisille tyypillisiä ylisanoja, jutut olivat liian ylistäviä ja vailla kritiikkiä.

Käännösjuttujen sarja huipentui Jumalat-juttuun, jossa esiteltiin pelialan legendoja kolmen osan verran syksyllä 1999. Viimeiset käännökset ilmestyivät seuraavana keväänä.

Vuoden 1998 helmikuussa käynnistyi pisimpään jatkunut juttusarjamme .LHX-files, joka kertoi Lionheadin Black & Whiten kehittämisestä ja pelitalon jokapäiväisistä tapahtumista. Palstaa piti Steve Jackson, joka itse työskenteli Lionheadilla. Lopetimme juttusarjan 30 jakson jälkeen vuoden 2000 lopussa, kun Black & White ei vieläkään ollut ilmestynyt.

.LHX-files sarjaa inhottiin, mutta se sai myös puolustajansa. Lähes samalla lailla mielipiteet jakaa Nordic, joka aloitti tammikuussa 1999 ja jatkaa edelleen roolipelaamisen iloista kertomista.

Maxit ja muut

Helmikuussa 1998 ilmestyi kaikkien aikojen ensimmäinen Pelipakki, meidän käsityksemme kansirompusta. Pelipakin ohjelmat auttoivat pärjäämään Windows 95:n kanssa ja tiristimään peleistä lisäiloa. Mukana oli muun muassa apuohjelmia, pakkausohjelmia, kuvakaappareita, ääniajureita, pelieditoreja ja HTML-muodossa Pelit-lehden tekniikkaa käsittelevät jutut muistinhallinnasta heksaeditointiin.

Huhtikuussa 1998 uutisissa kerrottiin Max Paynestä: "Nyt kun työkalut ja engine ovat valmistumassa, voi Remedy keskittyä varsinaisen pelin tekemiseen", kirjoitti Kaizu.

"Max Payne voi hyvinkin yllättää seuraavaa Quakea, Unrealia, Preyta ja muita tunnetumpia isoveljiään odottelevan pelimaailman. Ihan heti sitä ei silti kannata odotella, sillä Remedy pitää tiukasti kiinni linjastaan ja on ilmoittanut, että peli ilmestyy sitten kun se on valmis. Käytännössä se tarkoittaa melko varmasti vasta vuotta 1999." Max Payne ilmestyi lopulta kesällä 2001.

Samassa lehdessä Nnirvi julisti palstallaan moninpelaamisen olevan viimeinkin totta: "Vaikka netti vielä nykii, huuruiset visiot videokuvan levittämisestä netin kautta aiheuttanevat sen, että tekniikka kehittyy ja yhteydet paranevat vähintäänkin lähiverkkotasolle. Niinpä jäljelle jää enää ongelmista pysyvin: paskahousupelaajat. Tutuin lienee häviön mahdollisuuden välähtäessä kesken pelistä hilpaiseva nynnerö, tuttuja ovat myös ärsyttävät warettajanasselit, jotka sekoittavat ircin ja pelaamisen. Oma vika jos erehtyy pelaamaan nazipepeä tai Satan Rulezia vastaan."

Kesäkuussa -98 Pelit sai sisarlehdekseen Peliaseman, jonka ensimmäinen numero postitettiin kaikille Pelitin tilaajille. Kun PlayStation 1 hiipui, Peliaseman taru loppui marraskuussa 2001, ja lehti yhdistettiin Pelit-lehteen.

Internet iski itsensä läpi ja peräti 58 prosentilla Pelit-lehden lukijoista oli vuonna -98 internet-yhteys. Silti Peliklinikka pursui pelivinkkikysymyksiä. Patistimme ihmiset linjoille ja omille keskustelupalstoillemme saamaan vastauksia hetkessä parin kuukauden odottelemisen sijaan.

Kesäkuussa postipalstalla kaipailtiin KyöPelit-jäätelöä: "Jäätelö vois olla esimerkiksi sankarin miekan tai lepakon muotoinen. Makuna miekassa olisi mansikka (punainen = verta) ja lepakossa musta lakritsi. Valio innostuu varmasti", miettivät Markku & Vesa. Emme ottaneet yhteyttä Valioon, mutta Vaalio innostui.

Elokuussa -98 mietiskelin pääkirjoituksessa, kuoleeko PC piratismiin. Tuolloin halvat kirjoittavat romppuasemat olivat juuri lyöneet itsensä läpi ja se näkyi suoraan pelien myynnissä. Onneksi PC porskuttaa edelleen.

Kaksi kuukautta myöhemmin kerroin, että sekä amerikkalainen tutkimuslaitos IDSA että eurooppalainen Datamonitor ennustivat huikeaa kasvua PC-pelimarkkinoille. Samoin online-pelaamisen ennustettiin räjähtävän hetkenä minä hyvänsä.

Vuosi -98 oli suurten yhdistymisien aikaa. Electronic Arts osti Westwoodin ja Virginin Yhdysvaltain-toiminnot, LucasArts siirtyi Activisionin levitykseen ja niin oli aikoinaan Electronic Artsin kanssa rajusti kilpailleen Virginin taru ohi. MicroProse siirtyi lelufirma Hasbrolle ja on sittemmin joutunut Infogramesin suojiin. Infogrames, Ubi Soft, Eidos ja Activision ostelivat pienempiä pelitaloja.

Lokakuun lehden kantena oli Max Payne, maailman ensimmäinen Max Payne -kansi. Sen jälkeen niitä onkin sitten ollut ja paljon. E3- ja ECTS-messuilla Remedyn esittelemä peli yllätti kaikki. Tämän jälkeen Remedy hiljeni jälleen: "Tekijät itse lupaavat Maxin tulevan ulos sitten kun se on valmis, eli jossain vaiheessa ensi vuoden puolella", huokaili Kaizu.

Suuren NHL 99 -kilpailun voitti helsinkiläinen Jussi Mäkinen.

Wexteen jätti jäähyväiset 106 palstasivun jälkeen joulukuun numerossa ja paljasti henkilöllisyytensä. Espoon kaupunginvaltuutettu ja teknisen lautakunnan puheenjohtaja, tutkija Jyrki J.J. Kasvi vierailee tässä numerossa vanhoja muistelemassa.

Se muuttui kokonaan!

Seuraavan vuoden alussa lehti leveni ja paperista tuli valkoisempaa ja hiukasti kiiltävämpää, jossa kuvat toistuivat paljon kauniimmin kuin vanhassa harmahtavassa. Muokkasimme myös lehden sivuja uuteen järjestykseen eli käytännössä siirsimme palstojen paikkoja.

Lukijoiden ensikommentit olivat järjestään kauhistuneita. "Kun ensin luin lehteä olin kauhistunut: se on pilalla! Mutta vähän myöhemmin huomasin että parempihan (tai ainakin yhtä hyvä) tämä on", tiivistimme asian postipalstalla.

Helmikuussa ilmestyi toinen Pelipakki, jossa oli hillitön määrä kenttä-, taso- ja muita editoreita muun muassa NHL:ään ja Rainbow Sixiin, kymmeniä päivityksiä, demoja, apuohjelmia ja niin edelleen. Kuten edellisenäkin vuonna, Pelipakin saivat vain tilaajat.

Helmikuussa pidettiin myös kaikkien aikojen ensimmäinen KyöPelit-gaala vuoden pahimmassa lumimyrskyssä. Perille selviytyi noin 70 peli-ihmistä parhaimmat päällä. Vuoden peli oli Half-Life ja gaalan juonsi Tino Singh.

Huhtikuussa kerroimme, että Housemarque lähtee snoukkaamaan pelillä Supreme Snowboarding. Housemarquen Harri Tikkanen uskoi snoukkakulttuurin olevan niin vahva, että Supreme Snowboarding voi menestyä myös PC:llä, mitä aiottiin tukea ottamalla nettiyhteyksistä kaikki irti.

Samaisessa lehdessä kerroimme ensimmäiset speksit PlayStation 2:sta, vaikka pahoittelimmekin, että yhtään kuvaa ei vielä ollut saatavilla.

Syyskuussa Pelit Onlinessä avattiin uutispalvelu sekä kauan kaivatut peliarvostelutietokonnat. Pelit Online oli tuolloin musta-sininen.

Syyskuussa aloitimme myös kirjoittajiemme esittelyn kunkin oman jutun yhteydessä.

Lokakuussa 1998 julkaisimme ensimmäisen jutun Westwoodin Command & Conquer Renegadesta. Kyseessä oli PC Gamerista käännetty hypetys. Renegade ilmestyy nykyisten aikataulujen mukaan 28. helmikuuta 2002.

Marraskuussa ilmestyi 75. lehti, jossa esittelimme muun muassa Segan Dreamcastin ja puhuimme piratismista. Keräsimme muutaman yleisen väittämän ja esitimme ne alan asiantuntijoille

Yleinen väite oli tuolloin ja on edelleen, että pelit maksavat liikaa. Runsas kolme vuotta sitten hinnat pyörivät 300 markan kieppeillä, ja väitteeseen vastattiin näin: "Kaikkiin harrastuksiin liittyy kustannuksia. Tietokonepeleissä se kustannus on pelien hankkiminen. Eihän yleisurheilua harrastavakaa voi varastaa piikkareitaan", totesi Toptronicsin Petri Lehmuskoski.

"Valitettavasti juuri piratismi omalta osaltaan aiheuttaa hintatason korkeuden. Jos kaikki hankkisivat oman alkuperäisen romppunsa, voisivat pelien hinnat laskea", väitti puolestaan Plan 1:n Markku Karijoki.

Massamarkkinoille!

Tammikuussa 2000 väitin sarkastisesti, että peliteollisuus voi paremmin kuin koskaan, tie on auki taivasta myöten: olimme siirtyneet massamarkkinoille. Massamarkkinoihin kuuluivat PC:n lisäksi konsolit, joista PlayStation 2, Dreamcast ja Dolphin eli nykyinen GameCube kuulostivatkin vakuuttavilta pelikoneilta.

Nnirvi aloitti uuden vuosituhannen väittämällä, että PC-pelaajarukka alkaa olla vähän sairaan näköinen. Britanniassa pelimyynti ei mennyt mitenkään hyvin ja jenkkilehdet ohenivat radikaalisti ilmoitusten puutteesta. Konsolipelaaminen oli jo arkipäivää.

Helmikuussa KyöPelit-gaala onnistui yli odotusten: paikalla oli noin 130 vierasta Tanskasta ja Ruotsista asti. Vuosituhannen parhaitten pelien (Civilization-sarja) lisäksi jaettiin vuoden 1999 parhaitten pelien Kyöpelit. Gaalan juonsi JP Jalo.

Pelit-BBS kuoli Y2K:hon (kuka vielä muistaa, mikä se oli?) ja Pelit Online aukeni keltaisena versiona. Samalla aukenivat keskustelupalstat. Näinkö vähän aikaa siitä muka on?

Huhtikuussa ilmestyi vuosituhannen Pelit-romppu, joka tällä kertaa pursui pelidemoja ja modeja: Half-Life, Supreme Snowboarding, Counter-Strike, Unreal Tournament ja paljon muita.

Huhtikuussa julkistettiin Xbox ja ensimmäinen kuva PlayStation 2:sta.

Kesällä aloitimme keskustelun lakialoitteesta pelien ikärajoiksi. Keskustelu jatkuu ajoittain edelleen.

Keväällä Westwood täytti 15 vuotta, Looking Glass haudattiin, Sierra sai arvoisensa historiikin samoin kuin LucasArts. Kaikki artikkelit ovat luettavissa Pelit.fi:ssä.

Syyskuussa lisäsimme toimituksen laatikkoon kaikkien naamat ja vuoden alusta lähtien olimme julkaisseet keskiaukeamalla erillistä Vinkit & vihjeet -liitettä. Molemmat poistettiin joulukuun lehtiuudistuksessa viime vuonna.

Viime vuonna

Viime vuonna Pelit Online muuttui siniseksi ja nimettiin uudelleen Pelit.fi:ksi. Tällä hetkellä se kerää 2,6 miljoonaa sivulatausta ja 88 000 eri kävijää kuukaudessa.

KyöPelit-gaala keräsi Kaivohuoneelle 170 ihmistä ja sen juonsi näyttelijä Outi Alanen.

Vaikka vielä alkuvuonna väitimme, että Peliasema hoitaa konsolipuolen, joulukuussa yhdistimme Peliaseman Pelit-lehteen ja aloimme käsitellä myös uusia konsoleita. Uudistus herätti aluksi kauhua, mutta kauhu väheni joulukuun lehden ilmestyttyä. Tämä uudistaminen jatkuu edelleen.

Tuija Linden

Vuosien varrelta

* Puhelu toimitussihteerille elokuussa 1993: "Tilasin Pelit-lehden, kun mainostettiin että saa sen Pelit-purkin. Eka lehti tuli, mutta se purkki ei ollut mukana!"

* Kirje postipalstalle neljä kuukautta lehden uudistuksen jälkeen vuonna 1999: "Lehdestä ei löydä enää mitään, ristikkokin on aivan väärässä paikassa." Vitsi on se, että ristikko poistettiin uudistuksen myötä.

* Kirje postipalstalle vuonna 1994: "Valitatte Pelit-lehden rahapulaa. Miksi te painatte lehden 256 värillä? Painakaa lehti 16-värisenä, niin tulee halvemmaksi."

* Palautetta Pelit.fi:stä: "Usein ne hyvää/huonoa -laatikossa mainitut asiat on suoraan suomennettu lehden lopussa olevasta summary-koosteesta. Todella naurettavaa! Keksikää jotain omaa! Vaikka ne olis kuinka suuresta tai vaikutusvaltaisesta ulkomaisesta pelilehdistä koostettu, älkää niitä sentään suoraan suomentako, se on typerintä mitä voi tehdä!" Summaryn teemme sen itse, se on tarkoitettu ulkomaisille pelitaloille yhteenvedoksi.

Lisää aiheesta