Vanhukset ei kuulu vanhainkotiin

Peliressukan elinkaari on lyhyt ja surkea. Ensin hehkutaan tovi täyshintaisena pelinä, mahdollisesti seuraavaksi Gold, Platinum, Collector's tai Game of The Year Editionina.

Vuoden, puolen kuluttua seuraa sarja yhä edullisempia halpapeliesiintymisiä ja sitten: musta hiljaisuus, kuoleman ja unohduksen bittitaivas. Se on hirveää haaskausta, ihan kuin vanhat Kellopeli Appelsiini tai Kummisetä olisivat tuomittuja Jerry Brucknerin mestariteosten rinnalla.

Pelit eivät ole ikuisia. Suurin osa peleistä on päivittäistavaraa, joka on hauskaa ja hienoa hetken, mutta ei kauan kestä ajan hammasta. Varsinkin uusimpaan teknologiaan pohjautuvat pelit menevät sen sileän tien. Wolfenstein 3D oli ilmestyessään tekniikaltaan ylijumalainen, mutta kuka sitä nykyään pelaisi paitsi tosi pahassa nostalgiakierteessä? Eipä sillä ole väliäkään, sillä paljon parempia 3D-shootereita on leegio.

Rumuus suojelee

Kaikkiin genreihin ei uutta verta riitä. Vuoropohjaiset ja/tai raskaan sarjan strategia- ja roolipelit, kunnon seikkailupelit, niitä eivät hyllyt notku. Onneksi tällaiset lowtech-pelit vanhenevat paljon hitaammin, ja yllättävän usein vanhat pelit pyörivät moitteetta Windowsin DOS-boksissa. Mutta liian usein ne pyörivät liian nopeasti, äänet eivät toimi ja DOS-pelien vaatiman perusmuistin vapauttaminen on välillä liikaa arrrrpiselle veterrrraanillekin, saati Windows 95/98:n hellässä sylissä heränneelle.

Oikeasti vain noin yksi peli sadasta sisältää sen verran midi-chloriaaneja, että sitä viitsii pelata muutenkin kuin nostalgiakertauksena. Toisaalta, minulla on tapana lätkiä kampakeraamisen ajan pelejä historiikkeja ja vastaavia kirjoittaessani, ja vanhuksissa on edelleen täysin pilaantumatonta pelillistä sisältöä. Onko muka Railroad Tycoonille tullut kunnon korvaajaa? Tai Colonizationille? Betrayal at Krondorille? Master of Magicille? Master of Orionille (ykköselle)? Harpoon 2:lle? Star Control 2:lle? Leegiolle muita lowtech-klassikoita?

Minimivaatimus kunnostetulle museotavaralle on 640x480-resoluutio sekä Windows-yhteensopivuus nopeudessa, äänissä ja grafiikassa. Myös pelkästään Voodoolla toimivat pelit olisi hyvä päivittää Direct3D-yhteensopiviksi.

Ei se voi olla hirveän vaikeaa. Otetaan käytännön esimerkkinä vaikka ikivihreä UFO: Enemy Unknown. Se toimii liian nopeasti, ja 320x200-resoluutio on liian vähän. Grafiikkaa on liikaa, jotta sen voisi tehdä kokonaan uusiksi, mutta jos käyttöliittymän suurentaa, ja muuttaa lähdekoodia niin, että pelialuetta näkyy 2 kertaa enemmän joka suuntaan, vaadittavat 640x480 on siinä. Ja bonuksena pelialuetta näkyy enemmän.

Ne sankarit

PC-pelaamisen parhaita puolia ovat käyttäjät. Eivät ne kaikesta valittavat, täydellisyyttä vaativat, kestoparanoiasta kärsivät normaalimallit, vaan ne arkipäivän sankarit, jotka pyyteettömästi tekevät vanhoista peleistä uusia toimivia versioita tai tarkkoja kopioita.

Matrix Games käänsi Grigsby-klassikot Steel Panthers, War in Russia ja Pacific War ja vieläpä ilmaiseksi. Dungeon Master elää nimellä Return to Chaos, Chaos Strikes Backista on edelleen päivittyvä Windows-versio, jonka ainoa vika on se, ettei se pyöri kokoruudulla. Ultimoista 7 ja 8 on tehty Windows-versiot, ja vanhemmatkin Ultimat on muutettu toimimaan uusilla koneilla. Juuri ilmestyi MIDI-musiikilla terästetty Ultima V. Doom on hengissä, kun vapaaksi laskettu lähdekoodi mahdollisti piljoonat uudet OpenGL:llä ja mouselookilla terästetyt versiot. Elitestä on tehty hyvin tarkka, teknisesti parempi kopio.

Valta kansalle

Lähdekoodi on ongelma. Jotkut nerot ovat kääntäneet pelin koodin takaisin uudelleenohjelmoitavaan muotoon, mutta se ei kovin monimutkaisissa peleissä onnistu.

Parasta mitä Falcon 4.0:lle tapahtui, oli sen lähdekoodin vuotaminen. Periaatteessa lain väärällä puolella operoivat koodaajat ja heidän eFalcon-projektinsa on estänyt Falconia vanhenemasta. Falcon 4.0:sta ei tullut kesken jätettyä mestariteoksen alkiota, vaan jatkuvasti elävä ja paraneva übersimu, jossa lennetään jo muitakin koneita kuin Falconia. Lentosimujen Linux on varsin osuva määritelmä. Falcon on muutenkin onnellisten tähtien alla syntynyt, sillä Infogrames oli fiksu ja myi Falconin lisenssin eteenpäin, joten myös Falcon 5.0 lentänee tulevaisuudessa.

Saa nähdä mikä on toisen komean simun kohtalo. Rowanin joutsenlaulun Battle of Britainin lähdekoodi päästettiin vapaille markkinoille kellumaan. Käytännön iloa ei vielä ole näkynyt, mutta eiköhän sitä aikanaan näy.

Reality bites

Jokaista onnistunutta projektia kohti on kymmeniä aloitettuja. Ne yleensä kohtaavat niin sanotut elämän realiteetit. Pitäisi olla taitoa, aikaa, tahdonvoimaa ja rahaa, ei vain visioita ja kotisivu.

Esimerkiksi muutama uus-Ultima-projekti aikoo käyttää Dungeon Siegen editoria. Hienoa, paitsi että Dungeon Siege tulee joskus vuoden 2002 loppupuolella, ja sen editori on täten puhdasta vaporwarea. Todella tervetulleessa Ultima Underworld -uusprojektissa prioriteetit ovat oudot. Aikaa riittää enemmän moninpelin värkkäämiseen kuin yksinpelin kääntämiseen.

Tienaa tuhansia markkoja

Kaikki kunnia vapaaehtoisvoimille, mutta tässä olisi ahneen kapitalistin paikka: Matrix Gamesin tapainen firma, jonka liikeidea olisi ostaa vanhojen pelien lähdekoodeja, paikata ne toimimaan nykykoneissa ilman sen kummempaa uudelleenohjelmointia, ja myydä halvalla.

Luulisi, että firma A mieluummin ottaisi pienetkin provikat vaikka Betrayal at Krondor for Windowsin myynnistä, kuin antaisi pelikoodin maata tuottamattomuuden mausoleumissa.

Ilokseenko niitä pitäisi räveltää? Miten pelivanhuksista muka saisi kaupallisesti kelpaavan tuotteen, josta saisi sitä muusista tärkeintä: rahaa?

Kysymys: Mikä myy kuin häkä ja sen peleistä moni on uudelleenkierrätettyä kamaa? Vastaus: GameBoy Advance.

Sovellettuna PC-pelaamiseen taikasana on kannettavat (yhdistettynä meidän naavapartojen ostovoimaan). Jos jotain on vähän, niin kannettaviin koneisiin sopivia pelejä, kiitos 3D-grafiikan ylivallan. 16 tunnin Atlantin ylityksessä Tetriksestä loppuu virta nopeammin kuin akuista, kun kunnolla toimiva Colonization tai Master of Orion liikuttaisi viihdemittaria vielä pitkään.

Miten voi hävitä: sarjan nimeksi annetaan LapTop Classics tai vastaava, perustetaan myyntipisteitä lentokentille ja sitten nettipankkiin tosiajassa ihailemaan kun raha virtaa sisään. Ja sitten sitä vasta tuleekin, kun kännyköiden peliominaisuudet kehittyvät Tsop Montoa pitemmälle.

Ihan varmasti. Kunniasanalla. Mene jo pankkiin.

Lisää aiheesta

  • Palkintojen aika

    Vuoden lopulla pidetyssä Niko2008-gaalassa arvovaltainen raati valitsi kuluneen vuoden merkittävimpiä pelikulttuuritapahtumia. Äänestys sujui täydellisen yhteisymmärryksen merkeissä.

    Vuoden peli: The Witcher Enhanced Edition

    Jopa Ron Perlman äännestäisi Enhanced Editionia koko…
  • Arcademäen sankarit

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Pelifornication

    Toimittaja Nirvi on Gamestoliiton parisuhdeneuvoja, joka opettaa pelaajia ymmärtämään erilaisia pelejään ja pelialustojaan. "Jengi hei, älkää jähmätkö!" on hänen sanomansa maailmalle. Vapaa-ajallaan toimittaja Nirvi pelaa vain venäläisiä strategiapelejä, vain mustalla PC:llä,…