Warframe – Avaruusninjojen vastaisku

Minipelimuotoisen hälytyksen purkamisen aikana kaveri ei voi puolustautua.

Ilmaiset videopelit ovat harhaa, pelaamisesta maksetaan ajalla tai rahalla. Nettiräiskintä Warframe heittää pelaajan myllynkivi kaulassa avaruuteen.

PS4 toi ilmaispelit myös konsoleille. PC:llä syntynyt 1–4 pelaajan scifiräiskintä Warframe on kanadalaisen Digital Extremesin käsialaa. Kehittäjä tunnetaan muun muassa Unreal-peleistään, mutta tiimi teki myös räiskintäseikkailu Dark Sectorin, jonka teemat ja nimet jatkavat eloaan mikromaksumalliin tukeutuvassa Warframessa.

Peli noudattaa mikromaksupelien tuttua kaavaa: mitä enemmän pelaat, sitä enemmän saat.

Määränpäänä tähdet

Tulevaisuudessa aurinkokuntaa vainoavat fasistinen Grineer-imperiumi, megakorporaatio Corpus ja teknosyyttiviruksen uhreista syntyneet hirviömäiset mutantit. Julmat grineerit taistelevat brutaaleilla klooni-ihmisillä ja yhtä pahat corpuslaiset käyttävät muinaista Orokin-teknologiaa.

Moderni voimanainen Lotus päättää, että nyt riittää ja herättää Orokin-ajan ylväät tenno-soturit satojen vuosien kryo-unestaan. Tenno-scifininjat käyttävät vartaloa myötäileviä, erittäin kestäviä warframe-voimapanssareita. Lotus johtaa 1–4 tennon iskujoukot taisteluun grineerejä, corpuslaisia ja mutantteja vastaan.

Tennot murskaavat viholliset tuliaseilla, cooleilla käsiaseilla ja scifimagialla. Hypyt, kierähdys ja hitunen parkouria, kuten seinäjuoksu, auttavat väistämään hyökkäyksiä ja etenemään kentissä. Hupaisana erikoisuutena tennot osaavat liukua metallipyllyllään alamäkeen.

Viholliset eivät ole erityisen älykkäitä, mutta niitä on paljon. Jopa niin paljon, että ruudunpäivitys hyytyy tiukimmissa tilanteissa. Möröt joko ampuvat kaukaa, rynnivät suoraan päälle tai buustaavat kamujaan. Jatkuvaa liikettä, taktista näkemystä, taitoa ja yhteistyötä tarvitaan, että tennot pystyvät hoitamaan isot porukat, mikä on aina eduksi tiimiräiskintämätkintäpelille.

Laajat kentät luodaan osittain satunnaisesti. Kenttärutiinit yhdistelevät ennakkoon tehtyjä huoneita, alueita ja käytäviä ja se valitettavasti näkyy. Kenttiä on runsaasti, mutta laadun kustannuksella. Yhdellä planeetalla miljöö ei juuri vaihtele ja alueet toistavat itseään. Etenkin lukuisat synkeät teknoluolat ja -käytävät koettelivat sietokykyäni, niihin tympäännyin jo viime vuosituhannella. Grafiikka on harvemmin kaunista, mutta en pysty sitä rumaksikaan haukkumaan.

Kaverit korostetaan sinisillä haamuilla.

Sir Grind-A-Lot

Juonta on vain siteeksi ja tapahtumia ei juuri selitellä. Tehtävätarjonta riippuu tennon tasosta ja läpäistyistä kentistä. Suoraviivaisten tapa kaikki -keikkojen ohella eteen tulee vihollispomojen salamurhia, kohteiden sabotointia, vankien pelastamista ja VIP-sieppauksia. Tehtävien vaihtelu on näennäistä kenttien samankaltaisuuden takia: mennään jonnekin ja tapetaan matkalla paljon vihuja. Tapa ja loottaa, (ninja)loottaa ja tapa.

Normipuurtamisesta eroavat eniten selviytymis- ja puolustuskamppailut. Survivaleissa vihut prässäävät koko ajan ja happi uhkaa loppua, on pakko päästä seuraavalle ilmatäydennykselle. Aluepuolustuksissa suojellaan kryoarkkua, jota viholliset yrittävät tuhota.  Lahtaustehtäviin voi liittyä ja liitytään kesken kaiken, vaikka aloittaisin operaation yksin, kentän lopussa pelaan aina 2–4 hengen ryhmässä.

Jos haluaa räiskiä muita pelaajia, PvP-matseja luodaan klaanidojojen kautta. Oli tehtävätyyppi, mikä hyvänsä, valintaan käytetty sekavasti pomppiva, hirveä aurinkokuntavalikko kiristää hermoja. Kukaan ei ilmeisesti käyttänyt valikkoa padilla ennen julkaisua.

Warframe-puvut ja aseet keräävät kokemusta ja tasoja, jotka parantavat niiden ominaisuuksia. Mitä enemmän tasoja, sitä enemmän ominaisuuksia terästäviä modauskortteja voi asentaa. Uusia kamoja kasataan piirustuksista, jotka joko ostetaan tai löydetään. Piirustusten ohella tarvitaan vielä osat, aikaa ja lisää rahaa. Modauskortit ja tarvittavat materiaalit grindataan tehtäviä jauhamalla.

Ilmaispelinä Warframe ei tarvitse PS Plus -tilausta, mikä on plussaa. Entä muut maksut, mihin oikealla rahalla ostettavaa platinaa kaivataan? Mikromaksuilla ostetaan kamoja suoraan, minimoidaan grindausta ja esineiden rakentamiseen kuluvaa aikaa. En maksa, sillä kärsivälliset saavat ennen pitkää kaiken oleellisen. Epäilen vahvasti, tuleeko Warframelle pitkällä tähtäimellä riittävästi maksavia asiakkaita. En tosin maksa muissakaan mikromaksupeleissä, joten en vain kuulu asiakaskuntaan.

Warframessa piisaa tekemistä vähintään kuukausiksi, mutta tekemisen luonne ei mitenkään hirveästi vaihtele, samaa voi tosin sanoa monesta muustakin semisti ropeltavasta grindausrumbasta. Kentät vaihtuvat, mörrit pahenevat ja pyssyt laulavat. Perustoiminta pelittää ja hinta–laatu-suhde on kohdillaan, joten ajattelin vielä jatkaa Haloa, Dead Spacea ja Phantasy Staria lainaavan Warframen parissa. Pahoin vain pelkään, että aikapanokseni ei riitä kovin erikoisten kamojen keräämiseen.

 

PS4, saatavilla PC

Digital Extremes

Versio: Myynti

Moninpeli: 2–4

Ikäsuositus: 18

 

79