Watch Dogs - Kuka fiksaa fiksaajan?

Aiden on kaksijalkainen Google.

Aiden Pearce, ota yhteys. Minulla on sinun taikapuhelimellesi keikka. Pitäisi selvittää, kuka tappoi Watch Dogsin E3-grafiikan ja piilotti sen ruumiin pelidataan.

Mistä on pienet vahtikoirat tehty? Getarista, Splinteristä, Assasiinin kreedeistä ja hakkeroinnin siemenistä.

Watch Dogs kuulosti kivalta kesäpeliltä, mutta siitä tuli kallis. Ubisoftin pc-promoissa on DLC-arvostelijoiden kiusaksi pikavoittona kuukauden mittainen kitupiikkikoodi, joten jouduin ostamaan uuden näyttökortin ilmaisen Watch Dogsin vuoksi. Saadakseni vielä viiden kympin alennuksen minun piti...piti... liittyä murokulttiin. Oy vey!

Pidän Ass Creedeista, ja Markus Lukkarisen (Pelit 6/14, 86p) kanssa olen samaa mieltä jopa Duke Nukem Foreverista. Mutta nyt en laula hymistelytaustoja Markus-sedän ylistysvirrelle. Vahtikoirat sekoittaa roolit, se silittää minua voimalla vastakarvaan ja saa minut haukkumaan.

Mutta ainakin pc-versio paljastaa, mitä tapahtui Watch Dogsin next gen -grafiikoille.

 

Asshole’s Creed

Kostotarinana alkava juoni esittelee Aiden Pearcen, vastenmielisen sosiopaatin ja palkkamurhaajahäkkerin eli fixerin, joka tötöilee keikan ja samalla saa siskontyttärensä hengiltä. Kun siskoa uhataan, Aiden saa tekosyyn tappaa ja ryöstää ilman kolkuttavaa omaatuntoa.

GTA:n sosiopaatit herätti henkiin pelin loistava dialogi ja hienovarainen huumori.  Assassin’s Creedien hyvä narratiivi skalpeerattiin jo kolmosessa lattealla veitsellä,  mutta Watch Dogsin on suunnitellut komitea ja käsikirjoittanut tietokonealgoritmi.  Watch Dogs on tylsien tyyppien kuolemanvakavaa synkistelyä, ja sen dialogi on sellaista keskinkertaisuuden ja kliseiden tykitystä, että suuni alkoi soittaa kuorsausta.

Eivät oikeat ihmiset puhu näin! Joku on katsellut liikaa telkkaria, mutta vääriä sarjoja.

Kätkettyjen heijastusten lumoavaa kauneutta.

Cover-versio ammuskelusta

Watch Dogsin ikioma elementti on hakkerointi, muut pääelementit ovat ammuskelu ja autoilu. Hiekkalaatikkona on Chicago, roolimallina jälleen Grand Theft Auto.

Jos lähdetään hyvän kautta, ammuskelu on hyväksyttävää GTA-tasoa. Se on jäykkää, koska pääasiassa siinä liikutaan suojasta toiseen.  Juoksentelu ja esteiden yli hyppiminen onnistuvat tarvittaessa.  Pc:llä aseiden vaihtaminen, siis vaikka kiikarikivääristä kranaattikivääriin, on jotain mitä taistelun aikana ei kannata yrittää. Ammuskelu ei ole niin hyvää, että se yksin kantaisi peliä.

Autoilu tuntuu hiomattomalta.  Scifin lentävät autot ovat melkein arkipäivää, sillä Watch Dogsissa autot ovat jo melkein painottomia. Painovoimaa tulee ikävä kun käännän rattia, sillä hiirinäppiksellä pelti kolisee ja kansa lakoaa melkein joka kurvissa. Padilla ajaminen tuntuu paremmalta. Oman liitelyn vastapainoksi takaa-ajavilla poliiseilla ja muilla pahiksilla on liimarenkaat, joilla auto pysyy tiessä kiinni kuin raiteilla.  Näin takaa-ajot ovat Pearcesta, koska niistä tulee pitkiä ja tylsiä, jollei onnistu oikealla ajoituksella hakkeroimaan liikennevaloja, portteja tai muita tietokoneella ohjattavia juttua.

Kaupungilla ajellessa känny piippaa koko ajan uusia sivutehtäviä, enimmäkseen autoilu- ja ammuskelupainotuksella. En kauaa niitä jaksanut, sen enempää kuin hassunhauskoja puhelinpelejä tai muita sivupuuhastelujuttuja. Jos pitää tehdä jotain tärkeää, ei silloin puuhastella kaikkea ylimääräistä, niin kuin töissä.

Ubi jaksaa keksiä uusia moninpelijuttuja, mutta ei tämä Watch Dogsin innovaatio vakuuttanut.  Peliini ilmestyy (äärimmäisen harvoin) fixer ja alkaa varastamaan ”tietojani”, hui kauheaa! Voihan sitä huvikseen jahdata, mutta mitään vahinkoa siitä ei tapahdu.

 

Buuttaa modeemi, IP täysille !

En tiedä, miksi nykyaikainen ATK-tekniikka ja käytännöt eivät suoraan kelpaa viihteeseen. Hiiren näin ruudulla viimeksi Star Trek IV:ssa, edelleen kaikki maagista kuvankäsittelyä myöten tehdään sekunneissa näppäimistöä takomalla. Jossain ohjelmassa piti sentään ensin tönäistä hiirtä.

Vuoden 2012 E3:ssa Watch Dogs näytti tosi jännältä, kun Aiden käveli kadulla ja näki muiden ihmisten datan ilmassa kellumassa, ihan kuin Google-lasit hankkinut glasshole. Niinpä toivoin Watch Dogsilta edes puoliuskottavaa IT-visiota, jossa nykyisiä ideoita olisi hyödynnetty pelissä.  Mutta sen tietotekniset näkemykset ovat älypuhelinta lukuunottamatta kuin jonkun 80-luvun scifikirjailijan kirjoituskoneesta, onneksi ilman virtuaalitodellisuuttta ja nahkatakkeja.

Mihin jäi esimerkiksi teknouskovaisten graalinmalja, 3D-tulostus?  Aiden ostaa aseensa kaupasta, niin kuin joku ihme muinaisreliikki, sen sijaan että tilaisi ne netistä tai tulostaisi itse. Chicagon katukuvassakin 3D-tulostus voisi näkyä epäonnistuneista tulosteista jääneinä valtavina kasoina muovijätettä.

Siinä on zeitgeist tavoitettu, että Aiden itse ei osaa mitään, mutta hänen kännykkänsä senkin edestä. Siinä on ilmeisesti edistynyt tekoäly, joka sekunnin murto-osassa analysoi kohteen koko nettijalanjäljen ja tiivistää siitä esiin sen tärkeimmän datan: tämä mies on furry! Laukaus!

Löytää  känny pankkitilitkin. Huonompi juttu viattomille ihmisille, koska kakka-aivo-Aidenin mielestä raha haluaa olla vapaata. Niinpä hänellä on täysi oikeus tyhjentää pienpalkkaisen yksinhuoltajaäidin pankkitili, vaikka ostaakseen itselleen uuden tyhmän näköisen takin ja siihen sopivan lippaisen lakin.

Tyttö joka leikki neuloilla.

Yllättäen Watch Dogsissa tulevaisuus on ruusuinen. Chicagon ilma on kirkas ja suurkaupunki puhdas, täynnä viheralueita, jalkakäytävillä vain niukasti ihmisiä ja liikennekin on vähäistä kuin Lohjan keskustassa. Tätä unelmakaupunkia  ohjaa ctOS, tietoturvaltaan maailman huonoin käyttöjärjestelmä. Sitä hakkeroimalla voi sammuttaa kaupungin valot, vaihtaa liikennevalot,  aiheuttaa maailmanlopun tai avata oven.  Kun CTU-OS vielä vaati sockettien avaamista, ctOS:n manipulointi sujuu appia painamalla. Kännykkähäkkääminen on niin yksinkertaista, nopeaa ja helppoa, että se ei ole maailman kiehtovin pelillinen elementti.

Tyttö joka leikki kännykällä

Tyypillisessä hakkeroinnisssa pompitaan kameroista toiseen, lasketaan vaikka konttia että takana näkyvä kamera tulee käyttöön, avataan ovia tai ehkä jotain tosi vaativaa, jolloin pelataan jonkinnäköistä puzzlepeliä. Hommassa on kieltämättä oma viehätyksensä, vaikka se onkin aika yksinkertaista.  Ennen taistelua Aiden voi tehdä koiruuksia, salakavalasti turvakameroiden läpi räjäytellä kaikennäköistä, kiusata vartijaparkoja vaikka hälytyksiä aktivoimalla, mutta jotenkin kaikki tuntuu aina päättyvän verilöylyyn.

Assassin’s Creedeissa tunnelma syntyi aidon historiallisista, siksi uuden tuntuisista ympäristöistä. Watch Dogsin näyttämö on jo etukäteen tuttu. Peli olisi voinut hyökätä somen, narsismin ja keskinkertaisuuteen tyytymisen kimppuun kuin rakkikoira, nyt Watch Dogs sanoo että soo soo, kaupungin kaikkia toimintoja ei saisi ohjata langattomalla yhtydellä, eikä yksinkertainen puzzlepeli riitä palomuuriksi.  Niin, eikä ihmisiä saisi vakoilla.

Onneksi pienen ihmisen puolella on ylväs hakkeripoppoo DedSec, joka sabotoi ctOSia todistaakseen kuinka haavoittuva ja turha se on. DedSecilla on siisti pääkallologo ja Pearcen yhteistyökumppanin napsakka nikki on BadBoy17. Ooh, nyt Ubisoft ei ole säästellyt animointikuluissa! BadBoy onkin tyttö, jonka teknoanarkismilook on suoraan Lisbeth Salanderin kaapista. Tietysti Clara Lille on tatuointitaiteilija.  Eikä veteraanihäkkeri Raymond ”T-Bone” Kenney ei ole pätkääkään omaperäisempi näkemys. Voi tätä vastakulttuurin ilotulitusta!

 

Kadonneen grafiikan arvoitus

Vahtikoira haukkuu ja kauppakaravaani kulkee. Jos ei yliajattele vaan antaa pelin viedä, Vahtikoira on jokseenkin sujuvaa, tutun turvallista mutta ei kovin innostavaa peruspelattavaa. Watch Dogsia onkin myyty reippaasti yli 5 miljoonaa, mikä on erinomainen saavutus uudelle IP:lle ja varma tae siitä että Aiden Pearce palaa jälleen, ehkä jo ensi vuonna.

Pelin pc-julkaisuversio näytti vähän eiliseltä ja nyki, kiitos lepsun tekstuurioptimoinnin. Siksi Pearcea kiinnostavampi onkin tosielämän vahtikoira, Guru3D-sivustolla vaikuttava Federico ”TheWorse” Rojas. Hän ei tyytynyt vain ihmettelemään, mihin hävisi E3:ssa nähty hieno next gen -grafiikka, johon edes pc-versio ei veny. Hän painoi älypuhelimensa nappia, ja sieltähän se nättigraffa löytyi, piilosta Watch Dogsin muun datan joukossa. TheWorse Modin finaaliversio 1.0 valmistui juuri, mukana myös MalDon optimoimat tekstuurit, joilla kahden gigan korteilla saa ultratekstuurit käyttöön ilman nykimistä.

Miksi Ubi rampautti pc-version? E3-grafiikka ei vaikuta pelin suorituskykyyn, olettaen että näyttökortista löytyy kaksi tai mieluummin kolme gigaa näyttömuistia.  Ehdin testata finaaliversiota illan verran, ja peli näytti pyörivän teknisestikin noileammin ja nopeammin. Ja pirusti paremman näköisenä!

Salaliittoteorioista suosituin on, että Ubi yrittää tukea uutta sukupolvea salaamalla niiden todellista tehoeroa pc-koneisiin.  Tuskin, todennäköisesti Ubi vain kuvitteli liikaa next gen -konsoleista. Kun raaka totuus paljastui, Ubi ei haaskannut resursseja grafiikkaan, joka toimiikin enää vain osalla pc-pelaajia, vaan yritti saada pelin pyörimään edes joten kuten uusissa (ja vanhoissa) konsoleissa. Joten iso kiitos, TheWorse ja Maldo, te oikeat fixerit saman varsinaisessa merkityksessä.

Grafiikalla ei ole mitään tekemistä sen pääongelman kanssa, että Watch Dogs on uusi koira, joka on oppinut vain vanhoja temppuja. Seuraavaan osaan Watch Dogsin pelillinen sisältö vaatii hienosäätöä ja käsikirjoitus lekaa. Palkatkaa fikseri.

 

PC, saatavilla PlayStation 3 & 4, Xbox 360 & One

Ubi Soft

versio: Myynti

Minimi: Core 2 Quad-2.66Ghz/ 6 Gt RAM, 3D-kortti DX11  Geforce GTX 460 tai Radeon HD 5770

Suositus: Core i7-3770-3.5 GHz/8 Gt RAM, 3D-korti 2Gt VRAM Geforce GTX 560 Ti ta Radeon HD 7850

Testattu: Quad Core 2600k (3.5 Ghz), 8 Gt RAM, NVIDIA GeForce GTX770 2Gt VRAM

Moninpeli: on

Muuta: The Worse MOD löytyy osoitteesta http://www.theworsemod.blogspot.co.uk/

Ikäraja: 18

79