X06: Mass Effect

masseffect.bioware.com

Xbox 360

Mass Effect on huikea avaus roolipelivuodelle 2007.

Bioware on länsimaiden johtava roolipelifirma, jolta on totuttu odottamaan laatua. Minun on vaikea peitellä innostustani firman uutta tieteiskuvitelma Mass Effectiä kohtaan. Pelin näyttävä visuaalinen tyyli, mielikuvituksellinen maailma ja persoonalliset henkilöhahmot kutsuvat avaruusseikkailuun. Jos tästä ei tule Knights of the Old Republic potenssiin kaksi tai kolme, niin sitten ei mistään!

Pelin nimi, massaefekti, viittaa ilmiöön, jonka avulla avaruusalukset pystyvät kulkemaan tuhansien valovuosien matkoja silmänräpäyksessä. Ihmiskunta sai massaefektin kuin lahjana, kun Mars-planeetalta löydettiin vuonna 2148 jäänteitä suunnattoman kehittyneestä muukalaiskulttuurista. Ikivanha muukalaisteknologia avasi Maan lapsille tien tähtitarhoihin.

Emme ole yksin. Galaksissamme elää kokonainen lajien yhteenliittymä, johon ihmiskuntakin toivotetaan tervetulleiksi. Kiivas perusluonne ja kyltymätön laajentumishalu nostavat ihmiset muutamassa vuosikymmenessä tunnustetuksi avaruusmahdiksi. Tulokkaiden ahnasta sotilasvarustelua suorastaan kavahdetaan.

Vuosi on 2183 ja ihmiskunta on voimansa huipulla. Kukoistuksen keskellä on mahdoton uskoa, että galaktinen yhteisö elää lopun aikoja. Galaksissamme 50 000 vuoden välein vieraileva konerotu on saapumaisillaan takaisin. Koneet on ohjelmoitu hävittämään Linnunradalta kaikki avaruusmatkailuun kykenevät elämänmuodot.

Tunteita ja tuoksuja

Mass Effectin päähenkilö on tähtilaiva Normandyn komentaja Shephard. Hänen tehtävänään on valvoa rauhaa ja järjestystä siellä, missä valvontaa on kaikkein vähiten. Koska avaruus on äärettömän suuri ja Shephardin kaltaisia miehiä on vain kourallinen, komentajalla on lähes rajaton toimivalta.

Kun panoksena on miljardien ihmisten elämä, Shephard huomaa ajautuneensa asemaan, jossa hän on kaiken moraalin yläpuolella. Onko olemassa enää oikeaa ja väärää, jos velvollisuus ja yhteinen hyvä pakottaa äärimmäiseen kylmäverisyyteen? Mass Effect keikauttaa biowarelaiset moraalikysymykset kiehtovasti kallelleen – tehdäkö se, mikä on oikein, vai se, mikä on pakko?

Valintojen hämäryys korostuu vuolaissa keskusteluissa. Biowaren aiemmista roolipeleistä poiketen keskustelut eivät perustu pitkien repliikkien valintaan, vaan Shephardin tunnereaktioon. Shephard voi reagoida keskustelukumppaninsa puheisiin esimerkiksi ystävällisesti, vihaisesti tai välinpitämättömästi. Vihainen reaktio kuljettaa keskustelua eri suuntaan kuin ystävällinen vastaus.

Virtaviivainen dialogisysteemi mahdollistaa vastapuolen keskeyttämisen kesken lausetta. Päälle puhumalla tai räyhäämällä Shephard voi osoittaa erityistä päättäväisyyttä esimerkiksi kuulustelutilanteessa.

Kaikkea ei voi ratkaista puhumalla, eikä siihen ole edes tarvetta, sillä Shephard ja hänen alaisensa ovat tiukkoja ammattisotilaita. Taistelusysteemi toimii kuin kolmannen persoonan räiskintäpeli, joskin sillä erotuksella, että kellon voi pysäyttää koska vain tilanteen arvioimista ja käskynjakoa varten. Taistelussa ei edellytetä kovin tarkkaa tähtäämistä, toiminta kun perustuu enemmän hyvän tuliaseman löytämiseen sekä erikoistaitojen ja -varusteiden oikea-aikaiseen käyttöön. Touhun viehätys perustuu osaltaan aseiden monipuoliseen kustomoitavuuteen.

Käyttämättömät korpimaat

Mass Effectin pelialueena on kirjaimellisesti kokonainen galaksi. Tähtilaiva Normandyn komentajana pelaaja on vapaa matkustamaan minne haluaa. Varsinaista avaruuslentämistä Mass Effectissä ei ole, sillä paikasta toiseen siirrytään suoraan tähtikartalla.

Linnunrata on pullollaan tähtikuntia ja muita kohteita, joissa ei välttämättä tapahdu mitään pääjuonen kannalta oleellista. Tutkimattomilla planeetoilla vierailu voi silti olla hyödyllistä, sillä koskaan ei voi etukäteen tietää, mitä edestään löytää. Tuntemattomia elämänmuotoja? Muinaisia raunioita? Piraattien tukikohdan? Jokainen vierailu voi olla alku uudelle sivujuonelle.

 Planeetan pinnalla ensisijainen kulkuväline on MAKO, aseistettu maakulkuneuvo. MAKO liikkuu karuissakin maasto-olosuhteissa ketterästi, sillä se on varustettu lyhyisiin ilmalentoihin kantavilla rakettimoottoreilla. MAKO:n kyydistä voi tarpeen tullen jalkautua tutkimaan paikkoja tarkemmin. MAKO on Mass Effectissä kuin ylimääräinen ryhmänjäsen, sillä ajoneuvoon voi asentaa vaikka minkälaista lisävarustetta.

Bioware uskoo Mass Effectin voimaan niin vankasti, että pelistä suunnitellaan jo etukäteen trilogiaa. Pelaajia ei kuitenkaan kiusata osien väliin jäävillä piinaavilla cliffhangereilla, sillä jo ensimmäiseen peliin luvataan kaikin puolin tyydyttävä loppuratkaisu. Jännittäväksi trilogia tehdään pelillisten teemojen vaihtumisella. Esimerkiksi tähtilaiva Normandyn komentaminen on yksi niistä asioista, joihin keskitytään vasta seuraavissa osissa.

Lisää aiheesta