Assassin's Creed: Historia toistaa itseään

Ubisoftin salamurhaajien killan edesottamuksiin keskittyvä Assassin's Creed lienee tätä nykyä yksi maailman menestyneimpiä pelisarjoja. Se on kymmenen vuoden aikana saanut kymmenen pääosaa, yhtä monta spin-offia, elokuvan, useita lyhytelokuvia, sarjakuvia, kirjoja ym. ym. Tahti on ollut niin kova, että jotkut ovat povanneet jopa sarjan kuolemaa ryöstöviljelyn takia. Assassin's Creedien elinvoima näkyy kuitenkin sen muuntautumiskyvyssä. Konseptina kun on käydä läpi aina eri ajanjaksoon sijoittuvan salamurhaajan seikkaluja, muuttuvat tapahtumapaikat ja lähestymistavat tuovat mukavaa vaihtelua. Jokaisella sarjan pelillä on omat kannattajansa, mutta varmaan harva on yhtä mielipiteitä jakava, kuin alkuperäinen.

Ensimmäisessä Assassin's Creedissa suuryhtiö Abstergon vankina oleva nykypäivän assassiini Desmond Miles pakotetaan käymään läpi kolmannen ristiretken aikaan eläneen esi-isänsä  Altaïr Ibn-La'Ahadin geneettisiä muistoja erityisen Animus-tietokoneen kautta. 1100-luvun lopulla salamurhaajien kilta toimi täysin avoimesti pyhällä maalla pistäen päiviltä sodan kummankin osapuolen edustajia, kenen kuolema sitten eniten kokonaiskuvaa näytti palvelevan. Itse Altaïrin tarina on kehityskertomus ylpeästä mestarisalamurhaajasta, joka omia intressejään noudattaen epäonnistuu tehtävässään ja syöstään takaisin noviisin tasolle. Näistä lähtökohdista mies alkaa kivuta pikkuhiljaa takaisin huipulle keräten matkalla menetettyjä kykyjään. Tarkoituksena on salamurhata yhdeksän kohdetta pyhän maan kolmessa kaupungissa, Damskossa, Akkossa ja Jerusalemissa. Mukaan mahtuu ase- ja ihmiskauppiaita, hulluja välskäreitä, mässäilijöitä ja suuria sotilasjohtajia. Jokaisen kuolema on sekä elämänopetus Altaïrille, että salamurhaajien killan johtajan, Al Mualimin, tarkoitusperiä edistävä virstanpylväs.

Kolmannen ristretken aikainen Lähi-Itä on todella hienosti teemoitettu ja kuten Assassin's Creed-sarjassa tästä eteenpäinkin, historialliset faktat on otettu hämmentävän hyvin huomioon. Esimerkiksi Jerusalem ei sisällä mitään merkittäviä rakennuksia, joita ei tuohon aikaan vielä oltu rakennettu ja maailmassa häärii historiallisia henkilöitä, joiden motiivit tosin on kirjoitettu kieli poskessa tarinaan sopiviksi. Pelimekaniikka on myös rautaa, sillä jos sarjassa aina Assassin's Creed Revelationsiin asti samankaltaisena pysyvä matalan ja korkean profiilin vaihteluun perustuvan liikkumisen ja kaupunkiparkourin säännöt jaksaa opetella, pystyy assassiinilla suorittamaan todella miellyttäviä hyppykimaroita.

Siihen pelin loistavat puolet sitten valitettavasti jäävätkin. Nimittäin upean ulkokuoren ja ohjattavuuden takana on melko ontto ja itseään toistava kokonaisuus. Jokainen salamurhatehtävä aloitetaan salamurhaajien kotikaupungissa Masayafissa johtaja Al Mualimin tehtävänannolla. Tämän jälkeen ratsastetaan yhteen kolmesta kaupungista ja aletaan kerätä tietoja kohteen edesottamuksista ja parhaasta mahdollisesta iskuajankohdasta. Tämä kaikki saattaa kuulostaa paperilla mielenkiintoiselta, mutta tiedonhakua pystyy harrastamaan vain muutamalla eri tavalla, salakuuntelemalla, taskuvarkaudella, väkivaltaisella kuulustelulla ja suorittamalla juoksu- sekä murhatehtäviä kollegalle aikarajaa vastaan. Nämä tehtävät avataan kiipeämällä korkeiden rakennuksien huipulle ja tarkkailemalla ympäristöä assassiinien Eagle Visionilla. Ja kaikki, toistan KAIKKI salamurhatehtävät suoritetaan tällä samalla kaavalla. Yksikään tiedonhakutapa ei eroa merkittävästi uuden toimeksiannon myötä, joten toiminta käy hyvin pian pakkopullaksi.Itse murhat ovatkin sitten hieman monimuotoisempia, joskin niidenkin suorittamiseen on selkeästi usein vain se yksi järkevä tapa. Toinen on välitön päälle käyminen miekat kalisten, mutta kuka nyt sellaista haluaa? Tässäkin asiassa jatko-osat ovat parantaneet merkittävästi.

Kokonaisuutena ensimmäinen Assassin's Creed näytti, että sarjalla on potentiaalia ja sitä alettiinkin lunastamaan heti Assassin's Creed II:ssa, jota pidetään yleisesti yhtenä pelihistorian onnistuneimmista jatko-osista. Alkuperäisellä on paikkansa multimediailmiön aloittajana, vaikka siinä on omat selkeät puutteensa. Jotta kävisi selkeämmäksi mitä tarkoitan, aloitan pelistä Let's Play sarjan Youtube-kanavallani! Nauttikaa historiallisesta matkasta, vaikka se hieman toistaakin itseään!