Eka Thief, paras Thief

Marraskuussa 1998 Looking Glass Studios teki historiaa. Se nimittäin tehtaili hiippailupelin, joka vielä tänäkin päivänä menee helposti lempipelieni top kymppiin. Kyseessä on alkuperäinen Thief: The Dark Project. Kuten pelin ilmestymisen aikoihin muutenkin, omat PC-kokemukseni olivat hyvin pitkälti sattumasta kiinni, kun en Master Racen teoksiin suuntautuneita lehtiä vielä lukenut, joten tälläkin kertaa sanoma hienosta seikkailusta tuli koulukaverien kautta. Asetettuani levyn asemaan ja pelattuani tutoriaalin ja ensimmäisen kentän, olin täysin myyty. Mitään tällaista en ollut aikaisemmin kokenut.

Thief: The Dark Project sijoittuu steampunkahtavaan kaupunkiin, joka on nimeltään yksinkertaisesti The City. Luokkajako on armoton ja samalla kun keinottelevat aateliset rikastuvat, nääntyvät köyhät ja kerjäläiset kaduila nälkään. Kuria ja järjestystä ylläpitää Hammerite-veljeskunta, joka myös toimittaa valtionuskonnon virkaa. Näissä karuissa oloissa ammattiaan harjoittaa pelin päähahmo, mestarivaras Garret, joka on oppinut taitonsa Keepers-salaseuralta. Aluksi tehtävänä on vain rötöstellä aatelisten mittavissa kartanoissa vartioita vältellen, mutta lopulta Garret saa hyvin maksavalta asiakkaalta tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Hänen on etsittävä kaupungin muinoin tuhoutuneesta osasta väkevä taikaesine The Eye.

Alkuperäinen Thief oli kaikkien aikojen ensimmäinen PC-peli, joka hyödynsi hiippailussa sekä ääntä, että valaistusta. Kivi- ja marmorilattiat kopisevat pelottavan äänekkäästi, kun taas kokolattiamatolla pystyy liikkumaan vailla huolta paljastumisesta. Lisäksi pimeässä nurkassa kyyhöttävää voroa eivät vartijat välttämättä huomaa, vaikka kävelisivät aivan vierestä. Olosuhteita voi myös muokata mieleisikseen, koska Garretin jousipyssyyn voi hankkia nuolia, joilla sammuttaa soihtuja, tai pehmentää kovia lattioita. Jos taas valitsee räväkämmän lähestymistavan, on vartiat, palvelijat ja kotieläimet kaikki mahdollista kohdata myös silmästä silmään miekka kädessä. Näillä avuilla Garretin tie vie läpi kahdentoista kentän, joihin kuuluu varastamisen ohella hautojen tutkimista, varjostamista, soluttautumista, selviytymistaistelua ja lopulta jopa maailman pelastaminen.

Itseeni Thiefissä vetosi kaikista eniten pelin huolella rakennettu maailma. Vaikka aluksi kartanoista ja hautaholveista löytyvillä tekstipätkillä ei tunnu olevan minkäänlaista tarkoitusta, niistä saa kyhättyä kasaan yhden pelihistorian kiinnostavimmista loreista. Hammeriittien opetukset Mestarirakentajasta, pakanat ja heidän luontoa korostava Trickster-jumalansa, muinaiset katastrofit, jotka yhä uudelleen hautaavat osan kaupungista, Keepersien profetiat ja muut salamyhkäiset arvoitukset luovat todella hienon tunnelman, joka pitää otteessan. Pelin toiseksi hienoin ominaisuus on kolme vaikeusastetta, jotka lisäävät tehtäviin uusia tavoitteita, kuten kentän selvittäminen tappamatta ketään, tai erityisten aarteiden etsiminen. Expert taso antaakin pelaajalle kaikista eniten vastinetta, vaikka onkin välillä todella kimurantti.

Thief II: The Metal Age paranteli ykkösen pelimoottoria ja teki seikkailemisesta sujuvampaa, mutta tarina ja tapahtumapaikat eivät olleet läheskään yhtä kiinnostavia. Sama vaivaa myös sarjan kolmatta osaa, Deadly Shadowsia, vaikka Shalebridge Cradlen sieluttomat nuket taitavat vieläkin olla itselleni koko pelihistorian pelottavimpia vihollisia. The Dark Projectin ylivoimaisuuden ovat tiedostaneet myös pelin tekijät, koska 2014 julkaistun rebootin haastatteluissa he myönsivät, että julkaistakseen fanien toiveiden mukaisen pelin, joutuisivat he tekemään alkuperäisen Thiefin uudestaan. Ja onhan pelistä olemassa myös kolme lisäkenttää sisältävä laajennettu versio Thief Gold.

The Dark Projectin perintöä ei voi tarpeeksi korostaa, sillä esimerkiksi Bethesdan loistava Dishonored on paljosta velkaa Garretille. Lopuksi haluan jakaa pelailua suosikkikentästäni The Sword, jossa en muista quicksaven olemassaoloa ja eksyn muutamaan otteeseen, mutta pelistä saa silti hyvän kuvan! Jos ette ole alkuperäistä Thiefiä kokeneet, niin asia kannattaa korjata pikimmiten!

Lisää aiheesta