Pokemon SoulSilver: Totodile, valitsen sinut!

Pokemon valloitti koko maailman viimeistään vuonna 1998, jolloin sekä alkuperäiset pelit, Red ja Blue Version, että nykyään yli tuhat jaksoa käsittävä Pokemon anime rantautuivat länsimaihin. Vaikka ensimmäisen sukupolven taskuhirviöt tullaan muistamaan aina ensihysterian ja myöhemmin Pokemon Gon, että Let's Gon tuoman nosteen ansiosta, oikeastaan vasta toinen sukupolvi, Gold ja Silver Version, hakkasivat kiveen ne Pokemon-pelien säädökset, jotka pysyivät lähes muuttumattomina aina kuudenteen sukupolveen, X ja Y Versioniin asti. Juuri tästä syystä monet pitävätkin tätä toista sukupolvea jopa koko sarjan huipentumana, ja perustelut puhuvat puolestaan.

Pokemon Red ja Blue olivat hyvässä ja pahassa suhteellisen yksinkertaisia japsiroolipelejä, jossa mielenkiintoisinpana aspektina toimi oman joukkueen kokoaminen kuudesta taskuhirviöstä. Vaihtoehtoja oli 150, jotka taas jaettiin 15:een eri Pokemon-tyyppiin ja niiden erilaisiin liikkeisiin. Valinnanvapaus oli alustallaan Game Boylla lähes ennenkuulumattoman laaja, mutta tähän ylivertaiset ominaisuudet päättyvätkin. Kaiken tämän keskellä satunnaistaisteluja tuli aivan liian suurella taajuudella, mittelöt olivat yksinkertaisia ja Pokemonien voimasuhteet epätasapainossa. Erityisesti Psychic-tyyppi oli varsinainen hirviö muiden rinnalla. 

Verrattuna edeltävään sukupolveen, Gold ja Silver Versiot lyövät pöytään suorastaan valtavan määrän mielekkäitä uudistuksia. Aluksikin Game Boy Color-pelikasettiin oli asennettu reaaliajassa vuorokauden aikaa tikittävä kello, joka määritti oliko pelissä päivä tai yö. Jotkut Pokemonit tulivat näkösälle ja joissakin kaupungeissa järjestettiin tapahtumia vain tiettyihin aikoihin. Toiseksi pelihahmo saa mukaansa erityisen Pokegear-härvelin, joka toimii sekä kellona, karttana, radiona ja puhelimena. Jo päihitetyt Pokemon-kouluttajat saattoivat ottaa yhteyttä uusintamatsin toivossa ja tarvittaessa radiosta pystyi soittaa tuutulaulua, jos halusi pitää taskuhirviöt loitolla pitkässä ruohikossa kävellessä.

Myös taisteluihin saatiin aimo annos lisää strategiaa. Enää silkka ylivoima ei ratkaissut kaikkea, vaan sekä hyökkäykset, että suojaukset jaettiin tavallisiin ja spesiaaleihin. Lisäksi Pokemon pystyi kantaa mukanaan tavaraa, joka antoi mahdollisesti statseihin bonuksia tai paransi juuri oikealla hetkellä myrkystä tai unesta. Myös Psychic-tyypin valtakausi saatiin päätökseen, kun nöyttämölle astui Dark-tyyppi ja sen rinnalle teräksen kova Steel. Näin saatiin valmiiksi 17:n Pokemontyypin kaanoni, joka pysyi muuttumattomana aina kuudenteen sukupolveen asti.

Erityisen hieno uudistus oli myös Pokemonien lisääntyminen, jonka avulla pelaaja pystyi kirjaimellisesti kasvattaa mieleisensä taskuhirviön aina kuoriutumisesta saakka. Joillekin Pokemoneille kun oli mahdollista saada tiettyjä liikeitä ainoastaan risteyttämällä tietynlaiset vanhemmat. 

Kun pelaaja vihdoin sai kerättyä Goldin ja Silverin kaikki kahdeksan Pokemon saliarvomerkkiä, rämpinyt läpi Victory Roadin ja päihittänyt Eliittinelikon, aukeaa ehkä koko sukupolven suurin yllätys. Peli onkin vasta puolessa välissä, sillä myös Pokemon Redin ja Bluen pelialue aukeaa tutkittavaksi ja sen Pokemon-salien arvomerkit kerättäväksi. Vastaan tulee paljon tuttuja naamoja ja toinen toistaan kovempia kouluttajia.

Pokemon-pelien toinen sukupolvi tarjosi todella paljon myöhemmin sarjassa itsestäänselvyyksinä otettavia uudistuksia ja se on nautinnollista pelattavaa vielä tänäkin päivänä. Sen vuoksi onkin aika aloittaa jälleen kerran uusi pelailu Let's Play kanavallani, tosin neljännen sukupolven Pokemon SoulSilver/HeartGoldin muodossa. Lievittäköön tämä hieman Pokemon Sword & Shieldin odottamista!

https://www.youtube.com/watch?v=hc785m0p96M&list=PLjE-CTDvHNUmt9OdoHxA1XZW0ZMNdnE7A