Manzos meditoi: Musiikkipoimintoja II

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja amanzos, 11.07.2016.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Manzos meditoi: Musiikkipoimintoja II

    Koska hyvää pelimusiikkia on liikaa, en malttanut jättää musiikkipoimintoja vain viiteen kappaleeseen. Tässä siis samanlainen satsi lisää. Lue ensimmäinen osa täältä ja jatka sitten alemmas.

    [​IMG]

    Omikron: The Nomad Soul - New Angels of Promise
    David Bowie

    Onko huijaamista aloittaa pelibiisien listaus David Bowien kappaleella? Ei, jos se on tehty varta vasten peliä varten ja sen kertsissä hoetaan pelin nimeä.

    Omikron: The Nomad Soul jos mikä on epätavallinen tapaus. Quantic Dreamin debyytti nakkaa samaan hornankattilaan ylikunnianhimoisen juonen, avoimen maailman scifiseikkailun, useampaa genreä ja sen David Bowien. Eihän siitä tullut kuin suuri katastrofi, mutta tavalla, joka vangitsee mielenkiinnon. Mitään vastaavaa ei ole oikein nähty ennen tai jälkeen.

    Koska Omikron on kiltisti sanottuna vanhentunut pystyyn, paras tapa tyypata Quanticin sekasikiö on katsoa sen New Angels of Promisen siivittämä alkuintro. Bowien 90-luvun lopun tuotantoa ei ole tapana pitää erityisen suuressa arvossa, mutta vähemmän loistavakin Bowie-biisi on helposti loistava pelibiisi. New Angels of Promise kuulostaa kierolla millenium-tavalla futuristiselta, eikä kipaleen tunnelmaa ole helppo lyödä lukkoon. Ja kun tämän revittelyn yhdistää intron kamera-ajoihin ja kulmikkaisiin polygonivisioihin… Tämähän on tyyliin parasta, missä David Cage on ollut mukana!

    New Angels of Promise löytyy hieman muuteltuna myös Bowien albumilta Hours... (1999). Biisi ei elä samalla tavalla yksinään kuin vanhan kamunsa Omikronin kanssa, mutta on silti pieni aliarvostettu teos Bowien katalogissa.

    [​IMG]

    Armikrog - Theme
    Terry S. Taylor

    Aidosta Bowiesta on hyvä siirtyä Bowie-mukaelmaan. En tiedä, mikä muovailuvahaseikkailu Armikrogin teemassa tarkalleen sen tekee, mutta jotenkin se tuo kovasti mieleen edesmenneen musiikkitaiteilijan. Onko kyse tarinallisista lyriikoista joissa kerrotaan astronauteista? Sävellyksestä, joka pukee häröilyn helposti sulateltavaan pop-kuoreen? Laulajan maneereista? Kappale ei kuitenkaan ole mikään halpa kopio, pikemminkin kunnioittava tribuutti, joka seisoo omilla jaloillaan. Niin, ja soundaa hitsin hyvältä!

    Armikrog Theme saa vielä New Angels of Promisea enemmän miettimään, miksi pelejä ei useammin aloiteta laulullisilla musiikkinumeroilla. Biisi ei nimittäin ole tyhjää lallattelua, vaan kertoo suoraan juonen lähtökohdan. Jos erehtyy vain fiilistelemään menoa ja unohtaa tarkkailla sanoja, on pelin alussa pihalla kuin muovailuvahaukko. Vaikka itse peli on valitettavan epätasainen, ainakin alku jää mieleen. Biisi ei myöskään varsinaisesti kärsi rehellisen pölhöstä pohjavireestä. Aaaaarmikrooooog!

    [​IMG]

    The Neverhood - Olley Oxen Free
    Terry S. Taylor

    Habadap bep bep bee
    Habadap bep bee
    Habadap bep bep bee
    Habadap bep bee
    Olley olley olley olley ohe-hee
    Hee-hee-ee
    Olley olley olley olley ohe-hee
    Hee-hee-hee

    Kun nyt mainitsin Armikrogin, en voi jättää huomiotta sen edeltäjää The Neverhoodia. Peli on ysäriseikkailujen kadonnut klassikko, surrealistinen muovailuvahaeepos, jonka puuttuminen digijakelusta on saman luokan epäkohta kuin Discworld Noirin tai Blade Runnerin viruminen lisenssilimbossa. Terry S. Taylorin soundtrack täyttää hämmentävän hyvin pelin pääsuunnittelijan toiveen siitä, että musiikki "kuulostaisi muovailuvahalta". Olley Oxen Free on musiikkiraidan naurettava ja naurettavan hyvä sisäänheittobiisi.

    [​IMG]

    Dreamweb - LunarSea
    Matthew Seldon

    Dreamweb on tunnelmallisin peli, jota en ole koskaan pelannut.

    Se kuvakulma, synkkyys, asetelma… Onko parempaa lähtökohtaa kyberpunk-trillerille kuin se, että päähenkilö saa unessaan käskyn tappaa seitsemän henkilöä, jotka elossa johtaisivat maailman tuhoon? Vitsi on tietenkin siinä, että peli ei suoraan kerro, onko sankari suuri pelastaja vaiko mielenvikainen sarjamurhaaja. Täydellistä!

    Aikoinaan en saanut peliä käsiini, ja kun sain, se ei suostunut toimimaan. Nykyään Dreamweb on freewarea ja toimii (kuulemma) heittämällä ScummVM:llä, mutta kankea käyttis ja 90-luvun alun seikkailuongelmat pikselinmetsästyksineen pelottavat. Vaikka en ole sitä koskaan pelannut, Dreamweb on jäänyt elämään mielikuvissani, niin näkemäni kuin varsinkin kuulemani perusteella. Spoileri: pelin musa on rajua kamaa.

    LunarSea-niminen veisu perustuu pitkälti kahden synaäänen vuorotteluun, pienillä hälyäänillä ja puheenpätkillä koristeltuna. Ne kaksi ääntä kertovat kuitenkin kaiken olennaisen pelin traagisista tapahtumista. Jos Olley Oxen Free kuulostaa muovailuvahalta, LunarSea kuulostaa kohtalolta. Mantramaisen synakuvion alta kuuluva "I don't think I can sleep, I've got too much on my mind" viimeistään enteilee, mitä tuleman pitää. Nukkua, kenties uneksia. Tai tappaa...

    Ennen pitkää LunarSea puhkeaa demoskenediskoksi, mutta ne alun synat ovat se biisin maagisin osuus. Ne kaksi vuorottelevaa ääntä johdattelevat minut yhä uudelleen unelmoimaan sateisista suurkaupungin kaduista, joita astelee surullinen mies surullisine tehtävineen.

    Pelin soundtrackista vielä: Like Killing Hitler on pakko nostaa esille jo pelkästään sen kuumottavan nimen takia!

    [​IMG]

    Dark Souls - Moonlight Butterfly
    Motoi Sakuraba

    Lopetetaan listaus Pelillä Joka On Pakko Mainita Jokaisessa Peliaiheisessa Kirjoituksessa. Ensimmäisen Dark Soulsin Moonlight Butterfly kuuluu sarjaan "ei niinkään biisi kuin se, miten sitä käyttää".

    Soulsissa pomotaistelut ovat yleensä eeppisiä vääntöjä eeppisillä musiikeilla. Syvältä Darkrootin metsästä löytyä Kuunvaloperhonen on eri maata. Taistelun alussa ei välttämättä edes heti ymmärrä, että kyse on pomovastuksesta, niin alakuloinen ja minimalistinen sävellys sitä kannattelee.

    Moonlight Butterfly ei ole Dark Soulsin vaikein tai monimutkaisin pomovastus, mutta yksi erikoisempia se kyllä on. Kiitos musiikin, Moonlight Butterflyn surmaaminen tuntuu juuri sitä mitä se on – kuolleen maailman harvojen kauniiden olentojen tappamiselta. Jos matsia kannattelisi vauhdikas menobiisi, fiilis olisi tyystin eri. Sama kappale soi myös toisaalla pelissä, mutta tässä yhteydessä se on iskevimmillään.

    Moonlight Butterfly musiikkeineen on hieno todiste alkuperäisen Dark Soulsin monisyisestä viehätyksestä. Harvassa pelissä tuntuu näin pahalta tiukan pomoväännön jälkeen.

    Alkuperäiseen kirjoitukseen.
     
    Kroko ja Saniala tykkäävät tästä.
  2. Kroko

    Jani Tuominen Kroko

    En ole ikinä pelannut mitään Dark Soulseihin liittyvää, mutta tuo Moonlight Butterfly -biisi olisi melkein missä tahansa pelissä suvantovaiheen tunnelmointia. Kuvauksesta tulee tosin mieleen, että tuon taistelun voisi ristiriitaisesti eräänlaisena suvantovaiheena nähdäkin.
     
  3. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Suosittelen korjaamaan asian!
    Juuri tuo yhteensopimattomien tunnelmien yhteentörmäys tekee Moonlight-matsista maagisen. Kyse on vaarallisesta pomomatsista, mutta musiikki vie ajatukset alakuloiseen suvantovaiheeseen.
     
  4. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Oletko koskaan pelannut Nicklas Nygrenin tekemiä pelejä? Itse olen pelaillut hiljattain Knytt Undergroundin ja freewarena saatavan Within a Deep Forestin ja molemmat teki ison vaikutuksen muutamilla musiikkivalinnoilla. Ja ovatpa erinomaisia pelejä noin muutenkin. Voisin kuvitella että löytäisit niistä paljon kiinnostavia juttuja.
     
  5. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Knytt Undergroundia olen joskus pelannut, mutta jotenkin ei vain vetänyt mukaansa. Jotain muistan kyllä kuulleeni, että alku on hitaanpuoleinen ja peli puhkeaa kukkaan vähän pidemmällä. Täytynee siis laittaa korvan taakse, jos jossain vaiheessa uusi yritys.
     
  6. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Within a Deep Forest on ainakin paljon napakampi tapaus. Siis paljon.

    Knytt Underground oli itselleni todella kiinnostava siksi, että se on hyvin inhimmillinen peliksi. Vaikka se on päältäpäin hyvinkin perinteinen metroidvania, niin lopulta siinä on hyvin vähän varsinaisia tavoitteita. Voisi sanoa että se on jopa tylsä. Se ei palkitse kuten pelit yleensä palkitsee, mutta tekee samalla jotain enemmän. Ikään kuin haistattaa pitkät konventionaalisille peleille ja on vain rehellisesti se mitä on.

    Ja se tosiaan alkaa kahdella lyhyellä tutoriaalikentällä, jonka jälkeen kolmantena chapterina on massiivinen, vapaa maailma täynnä ihmeitä. Kannattaa antaa vielä joskus mahdollisuus!
     
  7. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Tällaiset on aina mielenkiintoisia tapauksia, mutta vaatii myös tiettyä sinnikkyyttä, jos tekijä ei ole tuttu tai pelin ympärillä ei ole hypeä. Multa varmaan loppui luottamus peliin alkupään perusteella ja arkistoin sen mielessäni harmittomaksi pikku tasohyppelyksi. Olin näemmä väärässä.

    Täytynee joskus kokeilla tuota Within a Deep Forestia. Napakalla paketilla voi kasvattaa rohkeutta lähteä Knyttin isoon maailmaan.
     
  8. Crystal Hunter

    Juha Kuosmanen Crystal Hunter

    Knytt Underground oli kyllä tosi symppis tapaus, en aluksi arvannut, että tulisin koluamaan siitä KAIKKI huoneet läpikotaisin ja keräämään kaikki trophyt, myös sen Falu Kohen siellä jossain hypervaikeassa loikkahelvetissä. Soundtrack löytyy koneelta, en siitä paljoa mitään muista, mutta ihan taas kerran symppis se taisi olla.
     
  9. Nakkila

    Tuomo Ruuhijoki Nakkila

    Neverhoodin biisistä tuli aikas vahva positiivinen fiilislinkki ihanaan JIM-kamaan Dog of Wisdom:

    <3

    Kuuntelin kaikki linkit (ja enemmänkin) ja fiilistelin tekstien kuvailuja. Lisää!
     
    Muokattu: 15.07.2016
    Crystal Hunter tykkää tästä.
  10. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Dog of Wisdom = best. Ja tosiaan erittäin Neverhood-henkinen.
    Kun näin kivasti kommentoitiin, niin täytyypä tehdä! Kahtoo jos ensi viikolla tulisi kolmas biisikimara ilmoille.
     
  11. Nakkila

    Tuomo Ruuhijoki Nakkila

    Missä se eka oli?
     
  12. Crystal Hunter

    Juha Kuosmanen Crystal Hunter

    Neverhoodista tai Armikrogista ei ole kokemusta, mutta Skullmonkeysin Terry S. Taylor -soundtrack oli kyllä tykitystä alkuvalikosta Evil Engine #9:ään.

    Näytä






     
  13. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Aloituskappaleessa oli linkki:
    Sama foorumiketjun muodossa löytyy täältä.
     
  14. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode

    Skullmonkeysin soundtrack on samanlaista kultaa kuin The Neverhoodin. Ihan mieletön! Harmi että itse peli on aika laimea by the numbers -tasohyppely.
     
  15. amanzos

    Aleksandr Manzos (Pelit) amanzos Mode